Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
AdsBot [Google]
Til tross for klager fra fire ulike miljøorganisasjoner opprettholder miljøvernminister Helen Bjørnøy årets jaktkvote i trønderfylkene og i Møre og Romsdal.
Direktoratet for naturforvaltning advarte mot at jakt i tråd med den kvoten som er gitt i Midt-Norge «vil med stor sannsynlighet medføre en betydelig bestandsreduksjon». WWF Norge, Naturvernforbundet i Nord- og Sør-Trøndelag, Foreningen våre rovdyr og Fellesaksjonen for ulv hadde klaget på den lokale viltnemndas vedtak om at hele 33 gauper kunne skytes.
Bjørnøy har lagt seg flat for antirovdyrinteressene. Dette er også et av mange eksempler på at miljøvernministeren uten faglig grunnlag overkjører sitt eget fagdirektorat, kommenterer generalsekretær Rasmus Hansson i WWF Norge.
(kilde: Dagsavisen)
Hvorfor har vi ikke en miljøvernminister som sloss for rovdyrene, når vi har en landbruksminister som sloss på vegne av sau og andre husdyr?
Det eneste jeg kan tenke meg er PENGER, dyrene er ikke viktige i noen sammenheng, men det er lettere å måle husdyr i bondens fortjeneste.
Så hvem skal sloss for GAUPA?GjenopprettetMedlem
Jeg slåss Liljee sammen med deg og mange andre,
men å sloss mot penga er en hard kamp.
Kvess klør og fjern tannstein så biter vi døm i leggen

GjenopprettetMedlem
Her er en helt fersk nyhet fra Vestlandet, sendt ut for et par timer siden, og med et flott gaupebilde:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.1795026
Laurdag startar dei jakt på gaupe i Guddalen. Observasjonar i det siste gjer at dei har håp om å få has på [b]skadedyret.
Hadde ikke ventet en slik omtale fra NRK...
Er gaupa
"ein lystmordar, slik som andre kattedyr"
?
Antar du, Wolf, ikke ville skrevet under, som grunneier, på dette med sporing...:
No har jegerane skaffa underskrifter frå grunneigarar slik at dei kan følgje dyra fritt dersom dei kjem på sporet av det.
Interessant nok at jegere trenger slike underskrifter, det er da vel et lyspunkt...
Anonymous
Skadedyr! Lystmorder! Æ E OPPGITT.

For en total mangel på uvitenhet, respekt og dannelse.

Francis [Bot]
Kan ikke si meg annet enn enig.
I dagens fremover var det oppslag om ei gaupe som hadde vært på trappa til en eldre mann i nabolaget mitt i løpet av natta. Og reaksjonen min mor kom med kom vel ikke som en bombe...rett og slett pga uvitenhet. Jeg fikk virkelig høre at jeg måtte ha øynene med meg når jeg drar ut på jobb om morgenen (kl 05:00) så ikke gaupa skulle angripe meg.
Mye henger nok igjen med myter og skremsel fra "gamle" dager for hvorfor folk frykter og er så redd for rovdyra.
Rovdyra lever bare slik det er naturlig for dem... synd vi mennesker ikke kan respektere dem for det...
GjenopprettetMedlem
"Antar du, Wolf, ikke ville skrevet under, som grunneier, på dette med sporing...:"
Du har rett i dine antagelser ja