Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Etter å ha sett nrk's nye dokumentar planeten, blir jeg UTROLIG motivert til å gjøre noe for jorda vår. Det er ikke lenge før det har gått for langt!!! Jeg er utrolig glad for at verdenstromma finns og alt som blir gjort, men føler at det ikke kan bli en hvilepute. Vi bør gjøre noe mer, sammen. Noen som har kreative forslag til hva vi kan gjøre for å rette mer oppmerksomhet mot dette presserende temaet? Hva med et fakkeltog hvor vi kan vise vårt engasjement sammen? Kan avslutte med en felles tromming på ett sted i Oslo f. eks egertorget eller youngstorget. Vi trenger, som sikkert de fleste her inne vet, å bidra til at bevisstheten rundt ødeleggelsene på moder jord blir våknet. Jeg har alltid vært utrolig opptatt av dette temaet, men har ikke kjent ordentlig på kroppen at nå går det lukt åt h...før nå. Jeg føler jeg ikke bare kan sitte å se på at moder jord, som har tatt seg av meg og alle mine slektninger siden tidenes morgen, blir misbrukt og utnyttet for økonomisk vinning. Jeg føler at jeg gjør det jeg kan privat, men det kan ikke slutte med meg. De fleste andre vet ikke om eller ignorerer tegnene og advarslene. Advarsler som de fleste forskere verdene over er enige om. De fleste her på sonen regner jeg også gjør det de kan, men vi trenger å nå ut til de som ikke vet enda. Kanskje dette blir repetisjon for mange av dere og at debatten rundt dette har gått mange ganger, men: VI KAN IKKE GI OSS!!! Det er snakk om liv eller død.
Jeg har ikke noen erfaringer rundt hvordan noe kan gjøres, men er mer enn villig til å gjøre det som trengs. Vet jo heller ikke enda hva som bør gjøres, men håper at sammen med dere så vil det utvikle seg en ide som blir gjort om til en plan for handling.
Varme hilsner til dere alle sammen

Anonymous
Hehe, jeg bruker litt dirty triks for å dytte denne opp:)
GjenopprettetMedlem
Ja, vi bør nok gå lenger enn bare inn i oss selv.
Hva om vi sender healing til makthavere...
Ser for oss at de våkner, ser for oss at de handler!
Hva med en massehealing et visst klokkeslett hver morgen? Jeg bare kaster ut et forslag....
Sensis [Crawler]
Takk for dette og for aktivist-sinnelaget.
Vi kan lage en samtalekjede også. Snakk med en du kjenner, ta tid og samtal. En samtale kan nå inn. Mulighetene vil gi seg, først blir det naturlig å snakke med en person, så en til. Og be vedkommende sende samtaletråden videre.
Hver enkelt av oss må skjerpe oss med argumenter. Og ikke minst med å kunne bruke aktivist-sinnelaget, som det du viser Magnus.
Tromme for fred i det offentlige rommet i Oslo?
Jeg er for det ... det kan være et opplivende stunt. Lage litt skriftlig materiale å gi ut ... la oss slutte fred med jorda eller noe slikt... og så samle oss et sted og gå i gang og la trommene gjøre arbeidet.
ag
GjenopprettetMedlem
Enig med Ailo. Vi må begynne med oss selv , snakke med folk .
De som er med i diverse healing sirkler - gjør det til et fast innslag - healing til Moder Jord.
Kanskje få oppmerksomhet fra media ( lokalaviser er alltid intressert i stoff, aktuelle arr. i nærmiljøet osv. )
Vi må bare begynne der vi kan, så ruller det på seg automatisk ...
Åndene er med oss

Anonymous
Takk, Magnus, for at du minner oss på dette og engasjerer deg for å få noe i sving.
Kjempeide, Sjelevenn, om å ha en massehealing hver morgen. Den er jeg med på.
For noen passer det best om kvelden, så da hadde det vært greit å ha et klokkeslett på den tiden av døgnet også.
Og selvfølgelig er det også en god ide med slike samtaler også.
Jeg synes folk er flinke å prate om disse tingene, men det skorter litt på videre engasjement.
Og tromma er jo en selvskreven medvirker!
Anonymous
"Magnus":
Kanskje dette blir repetisjon for mange av dere og at debatten rundt dette har gått mange ganger, men: VI KAN IKKE GI OSS!!!
Varme hilsner til dere alle sammen 
Det er ikke noe i veien med repetisjon.
Noen ord kan ikke repeteres ofte nok.
Vi har jo skrevet noen fine poetiske tekster her på sonen om emnet.
De kan suppleres med tekster av en annen mer argumenterende art...
Lese egne tekster høyt, holde en liten speech, fremføre en dialog i forbindelse med en happening...( det kan jeg bedre enn å tromme)
sonja
Anonymous
Når man jakter, bør man vel helst blinke seg ut enkelte individer i flokken, og fokusere på dem. Altså blinke ut enkelte strategiske, individuelle mål, saker eller prinsipper å ta sikte på å. Sammensuriet er for omfattende til å taes i ett skudd. En ting om gangen, bit for bit, ikke alt på en gang.
Ord og ideer og innsikter kan plasseres strategisk på de rette stedene, ordets makt er uhorvelig. Egentlig ubegrenset.
At svært mye offentlig liv i Norge skjer på kammerset og i uformelle sammenhenger, og at mye i dette landet går på personlige forbindelser er noe som kan utnyttes.
Likeledes det offentlige, f.eks styresmaktenes nærhet til grasrota bør utnyttes.
Og også her som i spirituelt liv, man går til det høyeste, og ingen andre steder, det er viktig.
Man snakker med ministeren, ikke dens sekretær. Man snakker med kongen, ikke med dørvakta hans...
Alt er lagt i menneskets hånd, vi har uendelig mye mere makt enn hva vi drømmer om. Det er mere som er mulig enn hva vi kanskje tror.
GjenopprettetMedlem
Verdenstrommen er bare ett prosjekt og som Magnus sier, det bør ikke bli en hvilepute. Da vi skulle ha seremonien foran stortinget måtte vi igjennom en lang søknadsprosess og mye byråkrati. Dette gjorde at vi nå sitter på endel erfaring om hva som skal til på denne siden. Deler gjerne dette med oss om dere vil arrangere demo. Ellers kan det jo være en god ide å få med seg miljøvernorganisasjoner, også fordi de sitter på ett stort kontaktnett og mye erfaring. Som du sier Magnus det handler om å stå sammen og jo flere som kan bli med på ett slikt prosjekt jo sterkere signaleffekt vil det ha. Videre med den oppmerksomhet som er rund malmøykalven kan man få med lokalbefolkningen der. (Har selv bodd på Ormøya) Ailo nevner skriftlig materiale, det er også viktig å få utformet på en skikkelig måte. Vet at det er flere på Sonen som er dyktige til dette. Dette kan du få til Magnus, det du måtte trenge av hjelp kommer.
Anonymous
Jeg har nå satt igang hjulene for å få noe til å skje. Har tatt kontakt med forskjellige miljøverns organisasjoner for å spørre om ett samarbeid. Tenkte bare jeg ville be de som kan tenke seg å være med å gjøre noe praktisk om å melde seg til meg på pm eller e-mail. Fra min side blir arrangementet holdt i Oslo, men hvis andre kan tenke seg å gjøre noe lignende andre steder hadde det vært utrloig tøft å få det til på samme dag. POWER

Så jeg oppfordrer alle som føler seg kallet eller at de har lyst til å delta til å melde seg. Blir sikekrt mulig for alle som vil til å bidra med noe de føler at de mestrer.
Ellers så synes jeg at de andre forslagene om felles healing morgen eller kveld og samtale kjede er veldig gode forslag. Jeg kjenner vi dekker en del områder. Variasjon er bra. Hvis noen kan tenke seg å ta ansvar for det praktiske rundt oppgavene hadde det vært fint. Jeg ser at disse tingene er noe som kan ta litt tid, men for å redde jorda vi lever på er det en liten pris å betale, eller hva? Vi snakker sjamanisme i praksis. Jeg vil i første omgang gjøre det jeg kan for å få til ett fakkeltog med nogo attåt.
Håper vi kan få til dette sammen og at vi sammen kan skape noe positivt og kjærlighetsfullt. Til alle mine slektninger

GjenopprettetMedlem
Du er fin å ha, Magnus.

Vil gjerne bidra... Må bare fundere ut hva jeg best kan bidra med...
Hva med en brain-storming?
Anonymous
Ingen dum ide, hva med å starte en tråd med hvordan folk kunne sett for seg ett arrangement eller happening? Ett lite kreativt forum hvor hver enkelt har en sjanse til å påvirke. Blir som en sirkel hvor vi alle former hvoran vi vil gjøre dette, men for å påvirke kreves det at man sier sin mening

Som sagt, det er opp til oss hvordan vi vil ha det. hva synes vi er mest virkningsfullt? Hvordan vil vi gi budskapet ut til folk?
GjenopprettetMedlem
Tråden er her.....
Kanskje kan vi gjøre noe konkret i samband med treffen hos Wolf?
I og med at så mange samles der... Jeg bare spør.... Hva synes du, Wolf...?
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Tråden er her..... 
enig med deg, Sjelevenn
En god ide

GjenopprettetMedlem
Det var nå litt av en brain-storming, Alvar...

Anonymous
"Alvar Horst":
http://www.chinapage.com/sunzi-e.html

Denna tålte jeg

Det er faktisk en slik situasjon vi er oppe i. Jeg vil spesiellt fremheve det 2 prinsippet
GjenopprettetMedlem
Det sies: Intet nytt under solen...
Det sies: Den som søker, skal finne...
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 6#msg27946GjenopprettetMedlem
Syns vel jeg kjente det igjen...

GjenopprettetMedlem
"Magnus":
Etter å ha sett nrk's nye dokumentar planeten, blir jeg UTROLIG motivert til å gjøre noe for jorda vår.
Planeten på NRK1 og forskning.no
http://www.forskning.no/Artikler/2007/m ... 4995266.51
Planeten - den store fjernsynsserien startet på NRK1 igår. Den rikholdige kunnskapsbanken med multimedia, animasjoner og lenker finner du her på forskning.no.Anonymous
"ailo":
Vi kan lage en samtalekjede også. Snakk med en du kjenner, ta tid og samtal. En samtale kan nå inn. Mulighetene vil gi seg, først blir det naturlig å snakke med en person, så en til. Og be vedkommende sende samtaletråden videre.
Hver enkelt av oss må skjerpe oss med argumenter. Og ikke minst med å kunne bruke aktivist-sinnelaget, som det du viser Magnus.
Etter å ha tygd litt på dette, fikk jeg en ide. Filmen En ubehagelig sannhet portretterer situasjonen slik den er i verden idag med hensyn til miljø og klima forandringer. Jeg har kjøpt inn 50 dvd'er som jeg kommer til å brenne filmen på. Min tanke er at hver og en viser denne filmen til en person og sender personen med filmen videre som igjen viser den til en person osv. Filmen kan fungere som en "icebreaker" til en samtale. Vi bør være sikker på at personen vil sende filmen videre, så da foreslår jeg at personen som ser filmen må vise litt sympati for det som skjer. Hvis ikke er det sannsynlig at filmen bare blir liggende. Hvis ikke personen er villig til å gi det videre,må vi bare vise den til en annen. Hvis noen kan tenke seg en film, kontakt meg på pm, eller send en mail til:
moe2510@hotmail.com
Varme hilsner

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Tråden er her..... 
Hei Sjelevenn, alt er mulig bare vi vil.
Det kommer en epistel om samlinga på forsiden av Sonen etter påske,
la oss sammen se hva vi kan få til

GjenopprettetMedlem
bra tiltak
film er bra
samtalekjeder er bra
i tillegg bør vi sakte men sikkert justere hele livsstilen vår. Det er en studie i yoga å gjøre det. Men det bør gjøres. Personlig jobber jeg langsiktig med følgende mål:
- flytte i økolandsby
- gjøre meg uavhengig av bilen
- gjøre meg uavhengig av strøm og offentlig vann- nett
- skaffe egen jord til å dyrke egen mat
- gjøre meg uavhengig av lege og helsetjenester
- alt boss skal gjenvinnes
- slutte å ta fly
i tillegg prøver jeg å ha en livsstil hvor jeg drypper inn fornuften sakte men sikkert i hodene på alle de som jeg har rundt meg. Dette kan være en balansegang, for man kan ikke være for mye aktivist heller. Men jeg har funnet ut at det fungerer bedre å være et godt eksempel, ved at man selv utfører det som man står for
i praksis. Dette istedenfor å bare bruke ord. Jeg har opplevet at etter endel års ydmykhet og eksempelets makt osv., så begynner folk som ikke var troende til det, å resirkulere plast eller gjøre andre ting, helt av seg selv. I dag er det nok at jeg bare ser på folk, så sier de spontant ting som "vi har laget kompost i forrige uke". Så jeg er sikkert ganske skremmende å være sammen med. Men bevares, skal man redde jorden, så må alle midler brukes. Vi har et kort liv her på jorden, og det bør brukes for hva det er verdt. Dette som dere skriver om her er i sannhet en kjede av aktiviteter. Personlig fant jeg ikke på disse tingene selv. Det var andre som gjorde det først. Jeg bare adopterte det som andre hadde gjort lenge. I tillegg bygger man videre på det selvsagt. Ved å bygge på andres arbeid blir det som når man dyrker jorden i generasjon etter generasjon. Den blir bedre, og bedre, og bedre. Ingen enkeltperson kan skryte på seg å ha gjort noe alene. Det er en kjede av sammarbeid, hvor hvert individ er en nødvendig og uerstattelig del av helheten. Slik er det i denne saken også. Du er ikke alene. Og du er en uunnværlig del av den store helheten. Ofte er det slik at noen har det som andre mangler. På denne måten kan man utfylle hverandre på organisk vis. Mangfoldet og diversiteten er en styrke for fellesskapet og framdriften. Selv er jeg fremdeles avhengig av bil. Men jeg har yoga. Andre har kanskje allerede egen jord til å dyrke på, men de kan lære yoga osv. Vi er et fellesskap, alle på jorden. Og kunnskapen om det som du sier her, er i ferd med å bre seg utover til alle. Gratulerer til oss alle for det. Jorden vil se svært annerledes ut, bare tyve år fra i dag. De fleste vil bo i økolandsbyer. Og man vil ha sluttet med å lage krig. Folk vil være mindre fanget foran tv skjermene. Men mer opptatt av musikk, healing og kultur. Måltidene, og spes. middagene vil være mer offentlige. Privatiseringen i familiene vil forsvinne gradvis, og folk vil gå over til å spise sammen, i det offentlige rom. Byene vil være grønnere. Folk vil være mindre aggresive, og sukkerprodusentene vil gå over til å produsere mer fornuftige ting, som frukt og grønnsaker. Folk vil spise mindre kjøtt, og de vil få færre barn. Vi vil kanskje ha flere buddhistiske munker og nonner her i vesten. Disse vil tjene som en reserve av tid, kunnskap og kultur, som beriker fellesskapet slik en elv beriker et landskap med skjønnhet, frodighet og artsmangfold. Kort sagt: Alt vil endre seg. Til det bedre. Vår tid er snart her. Vannmannens tidsalder er i emning. Men først må vi rense og rydde i kott og i kråom. Vi må tørke støv. Vi må vaske og pusse. Og det vil bli bra. Jeg håper du blir kvitt alle DVDene dine. Og til slutt: Husk at folk vanligvis er mer hovmodige og i forsvarsposisjon enn man skulle tro. Jeg håper du har litt aktivismetrening, for da vet du dette. Hvis ikke vil du snart få det, og da vil du oppdage at det er lurere å gi folk små drypp av sannheter. For hvis det blir "debatt" og "diskusjon" så kan det fort ende i overopphetede diskusjoner eller ensidig avvisning, og da er lite vunnet. Det er en kamp. Men ikke gi opp. Vær ydmyk og behold troen, så vil det gå bra.
GjenopprettetMedlem
Brukernavn, her var mye bra, så denne utlegningen arresterer jeg straks, og setter den i boks:
"brukernavn":
--
Hvis du så ønsker å slette den, må du tilby meg noe like bra eller bedre i bytte.
GjenopprettetMedlem
Jeg liker din smådrypp`s tanke brukernavn

Og som du sier, det er en kjede av samarbeid.
Vi kan dryppe litt i alle retninger og la det synke inn hos mottakerene,
til de sjøl foretar endringene, og videre igjen kan dryppe til andre.
Det er som ett snøskred, begynner sakte og bygger seg opp