Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I min lokalavis, leste jeg idag om avvikende atferd hos måker.
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?act ... &id=635394

Man forteller om en ung hegre med nybegynners vinger, som 2005 attakkeredes av måker.
"De la seg som ett dekksel över hegren, tvang den ned i vannet og hackade ihjel den".
Også kanadagjess oppgi flykte for måkerne. "

Man hörer mer og mer om dyr, som forandrer sit atferd.
När jeg leste om diss måker, assosierte jeg til emosjonelt forstyrrede tenårs"gutter" (ofte med nazi-merker), som sparker sine offer, ihjel eller halvt ihjel...

Hva tenker ni andre om dette? Vhor er vi på vei?
Ikke mennesker allene, oppför seg destruktivt, mer og mer kommer det også in destruktivitet blant dyr.
Hva kan VI gjöre? KAN vi gjöre noe?
Anonymous
Hei Lie,

jeg har hørt om "mobbing" blant fugler flere ganger før - siden barndommen min på 60-tallet. Den gangen rømte en hvit undulat fra kjøkkenet vårt, og kort tid etter var det et stort leven i himmelen over hagen ... det hørtes ille ut, og hvordan det gikk med fuglen vår, fant jeg aldri ut...

Jeg mener derfor at dette ikke er et nytt tegn i tiden...om det ligger trøst i den beskjeden er en annen sak. Fugler reagerer på visuelle koder og noen arter vokter veldig sitt territorium.

Ikke har jeg tid nå til å lete etter kilder og referanser, min common sense og hverdagsdannelsen får snakke for seg selv...

Sonja
GjenopprettetMedlem
Nei, dette er ikke noe nytt. Jeg har sett måker hakke i hjel den svakeste i gruppa, og også sjura. Jeg prøvde å skremme en flokk med sjurer som hakka på en annen. Men de fløy bare bort og fortsatte videre.

Dette er vel kanskje et uttrykk for hakkeordenen. (ikke noe frimurerorden, altså  ;))
Eller kanskje det er "survival of the fittest", at de svake og syke blir utryddet?

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Hm...Så det er ikke nytt, da?

Jeg vokste opp på en öy med mange typer av fugler, på 60-talet. Der vaer veldeligt mye måke og terner.
Og visst fantes der litt av dette... men aldri hörtes jeg tales om, eller sag, "dreperfugler"...
Kanskje det vaer en paradisöy?  ;D