Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
och bara levande ljus?
Tänk om vi alla här på sonen skulle ta och stänga av elektriciteten, som inte är
absolut nödvändig...
En kväll vid nästa fullmåne. för att göra en gemensam insats för miljön?
Anonymous
Varför inte göra det varje dag?? Då kanske det kan göra ngn skillnad!
Sen har jag slutat tro att en släckt lampa gör skillnad och att elen är boven, och riktar hellre min energi mot en av de största miljöbovarna i världen i stället: köttindustrin.
Det är väl menat, sånna här idéer och små tilltag, och det värmer mig att se folk som fortfarande vill Göra Ngt (och inte blivit cyniker som mig

) men allt detta har gjorts förr, och görs om och om igen utan att det blir ngn skillnad, utan ngt
resultat.
Och som utövare av sjamanisme er vi väl ändå eniga om att om man gör ngt utan resultat måste man göra om och göra rätt.
Det behövs mycket mycket större "slag i saken" för att vi ska kunna skapa ett andrum för mamma gaia.
Mvh,
Thomas
tänder inte enspsbot [Picsearch]
merkelig at du nevner dette Trumman...
Syns du sa noe om å ikke oppfordre folk til å skrive kort til den kreft syke lille gutten, på grunn av at det gikk så mange trær.....
Anonymous
Hehe... där fick du in et poäng ædni...
Kanske man får jobba både i stort och smått, utifrån sin egen situation och förmåga? Och kanske du kan lyfta frågan om köttindustrin, på ett mer målinriktat sätt Thomas, som ett komplement till släckta lampor och avstängda datorer?
Jag läste något om kravodlat kött... att förutom att köpa ekologiskt kött lokalt, var det mer gynnsamt för miljön, att köpa ekologiskt kött från Brasilien, än traditionellt uppfött kött från Europa... trots fraktutsläpp - DET hade jag ingen aning om.
För övrigt ang. ditt upprop Vejla, tänkte jag att effekten blir större på vintern i mörker, än i värme om sommaren.

Anonymous
Poäng? Uppmanat folk att inte skriva till den kreftsye gutten? ...men snälla nån, det stämmer inte alls.
Hur som helst, jag kanske flög iväg lite i min iver det kan medges.. men min poäng var att göra det till vana OFTA istället för att bara göra det 1 dag och känna sig duktig.
Jag är bara lite less på dylika "miljöhandlingar" som endast får den miljömedvetne människan till att må bra men som inte har ett jota effekt på naturen eller miljön. Det är en sorts självbedrägeri som jag tror det inte kan komma ngt gott av.
Mvh,
Thomas
Anonymous
Poängen beror på ur vilken vinkel man ser det.

Men du vet ju sanningen om din vinkel och även om jag ser vad du vill säga - och det är ju den största poängen/budskapet - kan jag ändå tycka, att i jämförelsen mellan att spara träd och INTE skicka vykort till gutten (vilket jag kan hålla med om) och din åsikt kring frågan om det var nån vits med att stänga av strömmen... låg det en viss inkonsekvens...
Är små bäckar enbart små bäckar, eller KAN det bli en stor å?
Och får alla typer av bäckar rinna in i det stora flödet?
MEN jag tycker INTE du är cynisk! Tvärtom
Anonymous
350 miljoner (eller vad det var, hittar inte tråden) vykort blir många träd, kanske 100 nedsläcka sjamansonen-medlemmar ger inte mycket resultat.. det var så jag såg på det. Men ok, vi lämnar det.
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Må si meg ganske enig med Trumman her...!
Det er en fin tanke dette, med at noen slår av strømmen en natt osv. Men det hjelper så lite, fordi det blir ikke lagt merke til engang.
Om dette skal greie å gjøre noen innhugg på et vis, må man nok være adskillig flere, stenge strømmen mer i en uke, for å hele tatt og syns mer.
Jeg tror ikke vi får gjort så forbarska mye med dette strømforbruket. Da ville vi ikke sittet her, foran PCen våre...men vært ute å kjempet for det.
Om man skal nå frem med budskap...må man bruke redskap.
Tenk deg pelskåper til fine damer. Arrrgggh å sint jeg blir når de kommer spradende med flotte minkkåper, appåtil her nede i Østfoldkulden. Jeg digget den kampanjen som gikk for noen år siden. Bilder av pelsløse dyr, skinnflådde...i en haug..husker ikke helt hva teksten var. Men det funka. Mange fikk sjokk. Salget på pelskåper gikk betydelig ned.
Det er budskap man når frem med.....med redskap. Folk får se bilder (bevis) ser virkninger (historie) ved hjelp av å påpeke ting som er viktige.
Skal man nå frem med noe i dag, bør en tenke ganske så orginalt. Ingen legger jo merke til lengre alle disse demostrasjonstogene f.eks. Det er for mye og for vanlig.
Anonymous
"trumman":
350 miljoner (eller vad det var, hittar inte tråden) vykort blir många träd, kanske 100 nedsläcka sjamansonen-medlemmar ger inte mycket resultat.. det var så jag såg på det.
Du har helt rätt!
Anonymous
Jeg vil faktisk si meg helt uenig med Trumman. En gjenomsnittsnordmann kaster 410 kg søppel hvert år. Det er helt forferdelig mye. I tillegg kommer alt vi forbruker av strøm, cder!!!, bøker!!!, dvder!!!. Noe som de flste her på sonen sikkert har en del av. I tilegg har alle som bor i hus maling eller lakk på veggen, og det er også en daglig miljøbelastning. Vi har alle et ansvar for å redusere våre økologiske fotspor. Ta buss der det er mulig, utsett en oppussing, ei mindre. Et eksempel for andre er fakisk et eksempel. To eksempler er enda mer verdt, osv...
På Bali har de forresten en da i året kalt Nyepi dagen som det ikke er tillatt å gå utenfor huset. Manm skal heller ikke bruke elektrisitet, eller more seg. Man skal tenke over livet sitt og ønske gode ting for det neste. Bali er forresten en av de få øyene som slapp unna tsunamien, nærmest som ved et mirakel. Kollektiv tankekfraft...
GjenopprettetMedlem
Jag och min dotter försöker dra vårt strå till stacken, kanske inte så mycket men i alla fall...
Vi har aldrig onödig elektricitet på hemma, vi sopsorterar så gott vi kan, äter mest vegetariskt, äter upp matrester.
Handlar mycket second hand, syr och gör om. Har uppladdningsbara batterier osv.
Suck vad trött jag blir. Hade tänkt mig en "gest" istället för
"Ibland tror vi att det vi gör bara är en droppe i havet. Men havet skulle vara mindre utan den droppen!"GjenopprettetMedlem
Det er lett å bli oppgitt over miljøen.
Jeg vil fortelle litt om hvad jeg mener er store framskritt som er skjedd i de siste tretti årene.
Når jeg flyttet hjemmefra i begynnelsen av 1970-tallet så ville jeg spise mat uten gifter og belastning på miljøn.
Ville en ha ha slik mat så fikk en reise lange veier for å kjøpe, eller dyrke selv. Vi valgte å dyrke det vi kunne og så var vi nødt til sende for annet.
En kunne og kjøpe enkelte varer på helsekost.
Nå har butikken her i lille Molkom mange økologiske varer. De har til og med ”rättvisemärkt”.
Dette ville ikke ha skjedd om ikke enkelte mennesker valgt å kjøpe økologisk.
Mye har skjedd og desto fler som kjøper desto billigere og fler blir varene. Jeg mener dette er godt for jorden.
Ved samme tid kunne en ikke bade i Klarälven her i Värmland, en kunne ikke spise fisken fra elven fordi den var så forurenset. Nå rener en utslipp fra fabrikker mye bedre enn da.
DDT er forbudt og småfuglene er tilbake.
Det er ikke lenger bly i bensinen.
Det vi gjør i rett retning som enkeltindivid og som samfunn nytter.
Hvert litet skritt nytter.
Det er ingen mening med å skape motsetninger mellom forskjellige veier eller si at et spørsmål er viktiger enn et annet.
Det er heller ingen mening med at si at inget skjer. Det skjer bra ting hele tiden. Det skjer dårlige ting også., og som sagt det er lett å bli oppgitt.
Å ha vilje å gjøre noe for miljøn og at gjøre noe, kjøpe økologisk, ta bussen, eller noe annet er som jeg ser det et viktigt skritt i rett retning.
Å besinne seg, tenke etter, prøve å gjøre sin del.
Sammen kan vi på hver vår måte hjelpe til å pleie Moder Jord.
Gunilla
psbot [Picsearch]

Vejla

æ skal følge ditt råd
mange bekker små
blir en stor å
GjenopprettetMedlem
Veldig godt sagt Gunilla. Mange bekker små blir til en stor å, dette er vi med på
RITA
GjenopprettetMedlem
Väldigt bra sagt Gunilla! Dina ord värmde! Framförallt att man kan fokusera på förbättringar! Det är tillåtet, och viktigt, att ha visioner för framtiden! En släckt lampa kanske inte gör skillnad som sådan, men om man släcker en lampa, och sen tänker ett steg längre... Det visar att man bryr sig!
Och det finns en dimension till bakom allt! Tankens kraft!
GjenopprettetMedlem
Gunilla , jeg liker det du skriver her

GjenopprettetMedlem
Hehe.... Det blåser visst svenske vinder her inne for tiden.....

GjenopprettetMedlem
Enig det at alle dråper gir mer vann....
Men...jeg tenker litt på innlegget til brukernavn...dette med at manføler man gjør nyttige og hjelpende ting, uten at det virker inn på andre, uten at det syns...man blir en smule oppgitt.
Det er klart at alle burde gå inn for å redusere sitt eget søppel, strømforbruk og andre ting som skader oss selv og naturen rundt oss.
Men var det ikke snakk om her, i starten...å vise at ved å redusere strømforbruket litt, vil hjelpe og vise at det nytter?
Det jeg mente var at skal man gå ut i verden med slike budskap, må man gjøre det på en drastisk måte, slik at folk våkner. Sånn som den makabre plakaten med den skinnflådde ulvemoren, med sine valper rundt seg, som ikke lengre fant varme og trygghet rundt seg.
Slik som den røykekampanjen på tven, der de viste svarte lunger og kols-syken som advarsel....det er slikt som vekker folk. Det er slik vi BURDE bruke tiden på....ikke nøye oss med bare de små tingene, men vi BURDE gå inn for å ta i bruk dramatiske redskap......FOR Å VEKKE FOLK!
GjenopprettetMedlem
Vil ikke si meg helt enig der, Silva....
Skremselpropaganda kanskje virker på noen.... men er samtidig med på å skape mer frykt!
GjenopprettetMedlem
Joda, skjønner det...men om det er den eneste måten å vekke folk på....for å kunne få til forandringer...vel, da syns jeg ikke det gjør noe.
Man skremmer jo ikke folk inn i religion, krig eller noe...man viser bare det reelle...det som skjer om en fortsetter samme linja...
Folk får et valg, å fortsette, eller å innse redselen/frykten de allerede sitter med, men overser.
Alle vet at røyking er farlig....alle vet at dyreraser blir utryddet pga pelsen, alle vet at vi hver eneste dag skader naturen og alt rundt oss, med giftstoffer. Og alle er vi redd for miljøkatastrofer....så frykten er der....men vi fortrenger den, fordi vi ikke ser virkningene vi gjør...vi bare vet dem.
Å se bilder av svarte lunger, skaper ikke angst mer enn det man allerede har, men man for opp bilder på angsten, å da blir den mer skremmende, fordi man ser den, og ikke bare føler den, og man vil bli nødt til å ta et valg.
Mener nå jeg, hehe!
GjenopprettetMedlem
Vi kanskje glir litt ut av det opprinnelige temaet her, men....
Hadde det f.eks. på røykpakkene stått;
Ved å slutte får du en mye vakrere hud, masse energi, og en tjukk lommebok!
Det hadde vært mye mer motiverende!
De fleste her er vel bekjent med tankens makt, og loven om tiltrekning.
Får man budskapet;
Du kommer å dø av røyking. Røyking gir deg kols!
Får man dette inn tilstrekkelig mange ganger, blir man manipulert til å tro at man kommer å dø....
ikke av røyken, men av tankens makt!