Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Eller hvordan en kan dra et strå til stakken

Fikk en tanke jeg vil formiddle straks.

Det er forferdelle mye og svære gressplener i hagene vores, ihvert fall  i Sverige.
En slipper ut mye eksos når disse skal klippes.

Noen tips:
Hvis du skal kjøpe ny klipper, kjøp en batteridriven. De minsker ikke bare eksosen (godt for jorden og for dine lunger), de er mye tystere så de minsker forurenselsen i ørene og.

Skal du ikke kjøpe ny klipper, kjøp miljøbensin. Har de ikke å selge, spør om de kan ta hjem.

Har du svær hage, laga en eng av en del, så kan du høste urter der hvis du vil. Vil du ikke høste urter pleier enger å være fine å se på.

Urter som pleier å vokse i gresseplener er:

Marikåpe; Løvetann, ryllik, gåsemure, tepperot, groblad, blåkoll.
Hos meg vokser vill karve dessuten.

Hos pappa som laga en eng for tre år siden vokste i fjor også perikum, gullris, melkeurt, geitrams.

Disse urtene er kommet av seg selv og pappas hage er i et villa-område.

Kom gjerne med deres maur-tips!

Gunilla
GjenopprettetMedlem
Hej Gunilla,Spennande å høyre at du finn perikum i hagen din,den er ein god hjelpar av meg i hausten og vintermånadane.
Har funne mye av den langs jernbanen,og no er det snart dags igjen å sanke nokre Johannesar.
Grasplenen vil eg ikkje klippa meir,sist gong fekk eg sinte alvar og tussar etter meg i fleire dagar. Stressa stemning i heile meg.
Det kan vere den helvetes-maskinen eg har,ristar og brakar som ein diger forhaustar.
No lar eg skjønnheten være ifred,og har ein liten åker på gang,og god stemning rundt og i huset.
Kan hende til stor irritasjon for nabokona som har ein sånn perfeksjonisme på gang. Hagen hennar ser ut som eit bilde i ein sånn hagenytt katalog. uff.
Ha ein fortsatt spirande frisk sommar du.
:wub:
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Grasplenen vil eg ikkje klippa meir,sist gong fekk eg sinte alvar og tussar etter meg i fleire dagar. Stressa stemning i heile meg.
Det kan vere den helvetes-maskinen eg har,ristar og brakar som ein diger forhaustar.

Et lite tips, er å fortelle alvene at du skal klippe gresset litt før du gjør det ...så forsvinner de til du er ferdig .

:biggrin:

Klem  fra en fersk gressplen-eier

GjenopprettetMedlem
Takk for tipp Mala!
Eg hugsar at eg gjekk ein runde og snakka litt med hagevennane før eg drog igang Helv@%**maskinen.
Men eg følte dei hata bare tanken av at eg skulle ødelegga idyllen deira. No more seier eg. La livet veksa fritt.
Dette må vera noko for adle som er på healing veien,tenkjer eg,at ein begynnar utanfor si eiga stuedør som innanfor.
Hvis gudane visste me skulle frisera graset,hadde dei skapa det kortare på førehånd.
Klemmm frå ein hippie med kort hår.