Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har komme i ein situsjon der eg er blitt nÞydd Ä tenke omatt pÄ kraftforbruket/kraftprostitusjonen vÄrt,her pÄ bjerget.
Elektrisk kraft;det ser ut til at det aldri blir nok av det,uansett kor mange vassdrag og kor mange vakre fossar som gÄr med i dragsuget.
Og dette skjer NO!
Her i min del av landet,er smÄkraftutbygging i privat regi blitt den store hit`en,og ingenting blir spart.
Det er reine klondykestemninga,men til kva pris??
Monumentale fossar og stryk,og allereie sparsom restvassfÞring gÄr med,for at ein eller annan heldig? grunneigar skal fÄ oppleve ei bÊrekraftig utvikling kanskje for eit par tiÄr?
Alibiet i lokalpolitikken er faren for avfolkning.Kven kan argumentere mot slikt?
"BĂREKRAFTIG"-det ordet provoserer meg inni hampen for tida.
Kva
er bĂŠrekraftig utvikling?
Ă
snart regulere alt vatn som ikkje renn i rĂžyr?
Kjenner me dei langsiktige konsekvensane nok?
Har ikkje urĂžrte vassdrag ein verdi som vil auke i framtida?
Eg fÄr nesten lyst Ä kjempe for atomkraftverk,eg,vis prisen her blir at alt vakkert og heilhetsskapande vert regulert!!
Kva er dykkar sonefolket sine alternativ til elektrisk kraftforbruk slik det framstÄr i dag??
HÄper pÄ innspel.
Eg gret nesten-jo eg gret,ved tanke pÄ noko av det eg ser av sÄkalla "skÄnsom" smÄkraftutbygging akkurat no.
(eg mÄtte berre fÄ det ut,for det har allereie bygt seg opp fleire triggerpunkt i heile kroppen over det eg ser for tiden)
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
"BĂREKRAFTIG"-det ordet provoserer meg inni hampen for tida.
Kva er bĂŠrekraftig utvikling?
Det ordet blir misbrukt sÄ inn i hÊ...... at det er en skam

SjÞl gÄr jeg for solcelle og vindkraft av de alternativ vi har tilgjengelige idag
GjenopprettetMedlem
I denne vakre tarmen av verden vert vindkraft stemt ned.
Stygt,krev transport,drepe havĂžrna er argumenta.Kystfolket vil IKKJE!
Kva med atomkraftverk?
Ingen fare for Tsjernobyl i vÄrt land i dag,vel?
GjenopprettetMedlem
Solceller? Kor mykje solcelleenergi kan me nytte oss av i ein norsk heim i dag,dÄ?
Kraftprisane mÄ opp,beroande pÄ Ärleg forbruk.
Lat dei betale sÄ det svir,kaksane som har carporten oppvarma heile Äret i dei gedigne hyttefelta rundt om,sÄ det ikkje vert glatt!
Og kva med industrien,som krev meir og meir kraft? Skal dei ikkje betale for den?
Alle kontora som stÄr fullt opplyste over heile landet,heile natta gjennom?
Medan minstepensjonistar og einslege tussar rundt fullt pÄkledd om vinteren og slÄr av ovnane fÞr dei gÄr til ro,for Ä makte straumrekningane?
Hjelp det Ă„ tromme ? NEI!
Politikk POLITIKK TIKK TAKK!
GjenopprettetMedlem
Ja, enig!!!
BÊrekraftigt virker svÊrt provosenende pÄ meg ogsÄ.
15-20 Är siden ville de bygge ut elven her der jeg bor.
Vi starta en navninsamling mot dette.
Jeg fikk da argumenter imot meg som sa: Men du vil jo ikke ha atomkraft heller, dette er jo ren kraft. Hvordan vil du ha det egentlig?
Mitt svar-argument da var: SÄ lenge en ikke sparer pÄ den energi vi allerede har sÄ syns jeg jeg kan si nei til utbygning.
I 70-tallet var det energi-krise. Da fantes mange gode forslag pÄ hvordan en kan spare energi. Disse er blitt borte.
Den som arbeider for fornyelse-energi (typ bio-gass) motarbeides av skattelovene her i sverige.
Ellers enig med Wolf: Solkraft. vindkraft.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk for svar. Trur ogsÄ det fins eit vell av alternative kraftkjelder,vis ein fÄr politisk oppslutnad om dei.
Nokon som veit meir om alternative gode kraftkjelder,sÄ eg kan spre eit slikt bodskap?
Kjem sjÞlv frÄ eit lokalsamfunn som har nytt godt av tidlegare kraftutbygging Þkonomisk,og gitt mange goder som me mangla fÞr.For lokalsamfunnet
Men om dette er godt nok argument for Ă„ halde fram Ă„ regulere i dag,veit eg ikkje.
Stoda er ei anna,kanskje bÞr me heller surfe pÄ andre bÞlgjer NO,for Ä fÄ ei forsatt bÊrekraftig utvikling og oppretthalde busetnaden?
Paradoksalt vert det satsa tungt pÄ turisme og friluftsliv her.
Er de i byen villige til Ä fryse meir,engasjere dykk politisk,for at naturen her skal fÄ bestÄ?
GjenopprettetMedlem
Bergvarme, jordvarme og vannvarme er meget populĂŠr i Sverige.
Skal spÞrre om linker. Vet ikke akkurat nÄ.
GjenopprettetMedlem
"gunilla":
Bergvarme, jordvarme og vannvarme er meget populĂŠr i Sverige.
Skal spÞrre om linker. Vet ikke akkurat nÄ.
ja takk!
Anonymous
"BĂŠrekraftig" utvikling?? Det hender jo at man er blind for bjelken i ens eget Ăžye - desto verre hvis det dreier seg om en bĂŠrebjelke!
Jeg prĂžvde forgjeves Ă„ laste ned en fil med Vannpostens utgave nr. 34, juni 2007.
Vannbevegelsen er "Folkebevegelsen for bevaring av vann som fellesgode".
IfÞlge Vannposten mÄ og kartleggingen av alle egnete elver for utbygging av smÄ kraftverk pÄ fylkesbasis ses i sammenheng med den Þkte eksporten av kraft til EU.
Det er der etterspĂžrselen Ăžker betraktelig, ikke hos de norske husstandene.
http://www.nve.no/modules/module_109/pu ... ityID=7952
Dette er
Energidirektoratets oversikt  "over alle elver i Norge som er "egnet" til kraftutbyggingen", noe som inkluderer mindre kraftverk.
Kilde: Vannposten nr.34, juni 2007
GjenopprettetMedlem
Takk Masha! Ja,det er eksporten som er kluet. Me er for grÄdige.Prostitusjon er det. men til kva pris??
Her ein annan link frÄ avis om problemstillingen:
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article360092.ece
Les og gjerne relaterte artiklar ved sida av.Dette skjer pÄ heile vestlandet nett NO,bulldosarane jobbar trutt,dei.

GjenopprettetMedlem
Det er noen lyspunkter, jeg ble i alle fall glad da jeg sÄ pÄ listen over fredete vassdrag i Nordland:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 818053.ece
Men ogsÄ jeg er forferdet over den lokale grÄdigheten nÄr det gjelder Ä tyne alle mindre elver for Ä fÄ strÞm ut pÄ nettet og tjene gode penger. Takk til FT som tar oppp dette!
Norge er sikkert miljĂžversting pĂ„ unĂždig strĂžmforbruk. Da jeg bodde i Sverige (og litt i Finland) i forrige Ă„rtusen, var det tidsbryter pĂ„ belysning i oppgangene i alle boligblokker. Du slo pĂ„ lyset nĂ„r du trengte det for Ă„ komme deg inn eller ut, sĂ„ koplet det ut etter 2â3 (5?) minutter. Lysbryterne var sjĂžl-lysende og lette Ă„ finne, ogsĂ„ i mĂžrket. Noe slikt har jeg ennĂ„ ALDRI sett eller hĂžrt om her i landet.
GjenopprettetMedlem
Kapitalkraften er nok sterkere enn naturkraften nĂ„r det gjelder Ă„ bevare vĂ„re smĂ„vassdrag. Industrien har bare tatt et jafs, litt lenger inn i naturen.Â
Selv forstĂ„r jeg ikke hva som er galt med en bĂŠrekraftig utvikling. AltsĂ„ en konstruktiv utvikling der mennesket og jorden kan opprettholde sin livssyklus uten Ă„ vĂŠre truet av industrialiseringens bakside.Â
Ved Ä betrakte energiens helhetsbilde kan en utnytte energi pÄ en bedre mÄte.
Exergi, er en mÄte Ä betrakte energi pÄ;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Exergi og det finnes noe interesant og en googler exergi.
Anonymous
"Passopp":
Norge er sikkert miljĂžversting pĂ„ unĂždig strĂžmforbruk. Da jeg bodde i Sverige (og litt i Finland) i forrige Ă„rtusen, var det tidsbryter pĂ„ belysning i oppgangene i alle boligblokker. Du slo pĂ„ lyset nĂ„r du trengte det for Ă„ komme deg inn eller ut, sĂ„ koplet det ut etter 2â3 (5?) minutter. Lysbryterne var sjĂžl-lysende og lette Ă„ finne, ogsĂ„ i mĂžrket. Noe slikt har jeg ennĂ„ ALDRI sett eller hĂžrt om her i landet.
Du liker jo selv presisjon Passopp, sÄ jeg vil presisere litt her. I den blokka jeg vokste opp i her i TromsÞ, var det slike lys med tidsavbrudd i oppgangen. Det merkelige er at det ikke er sÄnn nu lengre! Vi har vent oss til stadig stÞrre komfort og forbruk. Her er det mye Ä ta tak i, som nevnt tidligere i trÄden.
GjenopprettetMedlem
Ja, det var jo bra, Lazy, takk for opplysning (belysning, mener jeg...)! SÄ har jeg endelig fÄtt hÞre at det faktisk har vÊrt slik ett sted her i landet. Men hvorfor er det ikke standard i f.eks. OBOS, Norges stÞrste borettslag? Har aldri sett slikt her i Oslo, heller ikke i diverse blokker i diverse andre norske byer. Og jeg har opplevd at folk vil knapt tro meg nÄr jeg forteller hvordan det er (eller var, da) i Sverige og Finland.
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":
Kapitalkraften er nok sterkere enn naturkraften nĂ„r det gjelder Ă„ bevare vĂ„re smĂ„vassdrag. Industrien har bare tatt et jafs, litt lenger inn i naturen.Â
Selv forstĂ„r jeg ikke hva som er galt med en bĂŠrekraftig utvikling. AltsĂ„ en konstruktiv utvikling der mennesket og jorden kan opprettholde sin livssyklus uten Ă„ vĂŠre truet av industrialiseringens bakside.Â
Ved Ä betrakte energiens helhetsbilde kan en utnytte energi pÄ en bedre mÄte.
Exergi, er en mÄte Ä betrakte energi pÄ; http://sv.wikipedia.org/wiki/Exergi og det finnes noe interesant og en googler exergi.
Hai!Â

Eg meiner "bÊrekraftig utvikling"slik begrepet blir misbrukt i dag,som brekkstang for kraftkÄte lokalpolitikarar uten Þkologiske framtidsbriller pÄ..
Kan du seie litt sjÞlv om exergi? Kva tenker du om det?
Det er jo veldig interessant at me nytter hÞgkvalitetsenergi pÄ sÄpass enkle ting....
Takk for info om EOLSS

GjenopprettetMedlem
Her bekreftes mine mistanker om sterkt overforbruk av privat strĂžm i Norge i forhold til Sverige:
http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3101
HĂžyest stĂžmforbruk i Europa
En norsk husholdning bruker 70 prosent mer strÞm enn en svensk, og fire ganger sÄ mye som en dansk. Framtiden i vÄre hender (FIVH) mener det skyldes lav strÞmpris og lite stÞtte til sparetiltak.
Jeg er ikke nÞdvendigvis enig i at strÞmprisen til vanlige husholdninger bÞr Þkes sÄ drastisk. Det har den forlengst gjort, og det gjÞr den hele tiden, uansett. Som en logisk fÞlge av at el-produksjonen ble avregulert, og ikke lenger regnes som folkets fellesgode og arvegods, men er overfÞrt til et strÞm-marked, hvor eierskapet, som stadig mer gÄr over fra det offentlige til private profitÞrer, kun er et instrument til Ä Þke eiernes profitt. Dette finnes det gode analyser av, av alle steder i USA, har jeg sett. (Stikkord "The Tragedy of the Commons".)
GjenopprettetMedlem
Har nÄ spurt energi-eksperten her.
Han visste ikke noen norske linker, men han fortalte fĂžlgende.
I Norge vil de bygge ut vannkraften for eksport til for eksempel Polen sÄ de kan minske pÄ sine kullkraftverk.
Det nytter ikke mye til egentlig fordi det forsvinner sÄ mye kraft med den lange veien.
I Sverige forsvinner cirka 10 % pÄ transporten av el fra norrland hit ned til sydsverige.
Han mente poland burde bygge ut sin vindkraft pÄ samme mÄte som tyskland gjort. tyskland har mest vindkraft i europa, till tross at de ikke har mest vind.
Har du kun elvarme i din bosted kan du minske elen med 3/4 hvis du installerer jord- berg eller vannvarme.
En jordvarmepump koster her cirka 100 000 kroner Ă„ installere.
I "Ny teknik" (avisa for ingeniÞrer) ukens nummer (23 -07) skriver Göran Bryntse om atomkraft:
"Uranbrytning och anrikning av uran Àr energikrÀvande. Det gör att denna energikÀlla inte Àr koldioxidfri."
"Ăstersjön Ă€r vĂ€rldens mest radioaktiva hav och de svenska kĂ€rnkraftverken Ă€r idag de största utslĂ€ppskĂ€llorna."
Han mener ogsÄ at sikkerheten er dÄrlig.
En kan sÞke pÄ jordvÊrme og bergvÊrme pÄ google.
Jeg skal fortsette spĂžrre om linker.
HÄper dette ga noen argumenter.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk for info. til Gunilla,Passopp,Craft Wolf,Lazy m.fl.
Har litt Ä tygge pÄ no,nÄr eg skal revurdere mine argument i energidebatten.Og mitt energiforbruk.
GjenopprettetMedlem
Jag grÄter en tÄr, för alla vattendrag som har tystnat, och fasar för att ambitionen att minska CO2 ska leda till att man offrar Ànnu fler Àlvar och Äar pÄ civilisationens altare!
Jag grÄter en tÄr för Stora Lulevatten dalgÄng, som nog hör till Sveriges mest förstörda natur i historien...Stora dammar och kraftledningar har ersatt vattnets brusande, djur och mÀnniskor drunknar pÄ dammarnas förrÀdiska isar.
Vilket samhÀlle vill vi ha? MÄste konsumtionen och tillvÀxten bara öka? Finns det nÄgon alternativ vÀg?
GjenopprettetMedlem
Ja,sei det,HansMathias..
Anbefaler alle Ä lese pÄ Naturvernforbundet sine sider om vassdragsregulering.
http://www.naturvern.no/
frÄ
vassdragsvern.no sine sider finn ein ogsÄ masse informasjon om det som skjer akkurat NO,i ulike fylker i Norge.
GjenopprettetMedlem
Det som trengs er en skikkelig idÚdugnad for Ä fÄ fram hvilke alternativer vi har til dagens kraft, og til reduksjon av forbruket.
Det er allerede kommet noen forslag her. Wolf foreslÄr solkraft og vindkraft, andre foreslÄr jordvarme eller bergvarme. BÄde solkraft, vindkraft, jordvarme og bergvarme kan bygges lokalt for enkelthusstanden. Jeg tror det er der vi mÄ begynne, hva som kan gjÞres pÄ lokalt nivÄ hos den enkelte forbruker.
Noe annet som vi gjÞr i Norge fordi vi har sÄ mye kraft Ä ta av er Ä varme opp 200 liter vann som stÄr og bruker energi hele tiden for Ä holde temperaturen. I andre land gÄr vannet gjennom en enhet som varmer det opp i det Þyeblikket det skal brukes. Hadde alle boliger i Norge byttet ut den "gammeldagse" varmtvannstanken med en slik i lÞpet av en 5-Ärsperiode hadde det virkelig monnet.
Jeg hÄper det er flere som har idÚer som kan samles her. Sammen kan vi kanskje gjÞre noe, hvis vi kan komme opp med mange nok gode forslag. Kommer vi med nok forslag vil nok verden der ute hÞre pÄ oss. NÄ, hva sier dere?
GjenopprettetMedlem
Takk for innspel,Gidgeroo!
Kva er egentleg denne enheten som varmer opp vatnet i husa etterkvart og som kan erstatte vÄr gode gamle varmtvatnstank??
(nytt for meg)
GjenopprettetMedlem
Husker ikke hva det heter, men det skal jeg finne ut av.
GjenopprettetMedlem
De kaller det for varmtvannsbereder det ogsÄ , men den er uten tank. Her er en link til en leverandÞr:
http://www.eemax.no/GjenopprettetMedlem
Tja,kanskje kunne fleire hatt ein slik pÄ hytta? Ganske mange hytter i Norge som har varmtvatnstanken pÄ heile Äret....
PĂ„ Hafjell el. Geilo kanskje?

Ellers ser den glimrande ut til bruk pÄ mange arbeidsplassar.
Det er eit spennande alternativ,sjĂžlv om eg ikkje fekk opp prisane.
Kunne gjort seg pÄ mitt "chalé",ja..