Pffuuuuuu uufffffp - Det er snart høstjevndøgn, men på en dag som denne varme sola enda godt. Jeg ligger henslengt fremst i båten og bare lytte - Pffuuuuuu uufffffp, Pffuuuuuu uufffffp - Det kommer svake klukkelyder fra den speilblanke fjorden idet svake dønninger treffer skråget på båten.
September - En måned med bokstaven R i og mulighet for å få stor torsk på kroken, i hvert fall når fjorden er full av sild - I fra atter enden av båten høres forsiktig slurping av kaffekoppen og så smell den plutselig ned i tofta, det sveives iherdig inn med bøyd havfiskestang. Pffuuuuuu uufffffp
Hiv du den ut igjen?
Ja!
Ka du glise førr, du får no ikkje engang småsei sånn som du ligg!
Pffuuuuuu uufffffp, Pffuuuuuu uufffffp - denne gangen var det tett opptil båtripa, det var nesten så nært at vannspruten som fulgte utpusten på nisen dalte inn over båten. Jeg har aldri opplevd maken, det var ikke det at de var nære, men det var antallet - jeg telte inntil 10 stykker i overflaten samtidig.
Får dåkker nåkka?
Ropte gamlingen over en brølende påhengsmotor der han kom i full fart fra den andre sida av vika. Han hadde også lagt merke til alle nisene og sa at han hadde heller aldri sett så mange samtidig og det var som om de bare lå å rullet seg stappmette i overflaten. Pffuuuuuu uufffffp
Æ fikk meir sild i garnan enn æ har bruk førr - Et dåkker steiksild?
Dåkker finn nypotet i kassen ved naustet!
Så bar det avsted med han - Jeg satte meg opp og rodde sakte mot land, over meg på den skyfrie himmelen var to store grågåsflokker på veg sørover og i kjølvannet av båten hørtes - Pffuuuuuu uufffffp.