Fredskonserten i Kulturkirken Jakob sÞndag 18.november var noe av det mest inspirerende jeg har vÊrt med pÄ lenge. En stor takk til The world drum prosjekt og til alle som har muliggjort arrangementet.
Konserten var en fantastisk helhet av musikk, livsglede, lekende musikere, dyktige dansere, framadrettede budskap og alvorlige pÄminnelser om hva vi gjÞr og hva vi tÄlererer blir gjort mot moder jord og dermed ogsÄ mot vÄre kommende generasjoner.
Det som gjorde mest inntrykk pÄ meg var dansende ungdommer i bevÊgelse foran fryktelige bilder pÄ storskjerm, billder av atombomben, krig, nedslaktning av mennesker, folk som sulter, kort sakt allt det vÊrste som vi mennesker har funnet pÄ fordi vi lader oss styre av frykt og grÄdighet. GrÄdighet som igjen kommer av frykten for ikke Ä fÄ nok. Fatter vi ikke at moder jord og universet vil gi oss det vi trenger hvis vi slutter Ä stjÊle fra de andre og rive till oss all det som vi ikke har bruk for. Nettopp nÄ stjeler vi fra vÄre barn og barnebarn. Sangen Tyv ja tyv / Jordas politi framfÞrt med en ny tekst av fire 8-Ärige jenter var derfor ogsÄ helt berettiget og mÄtte gÄ rett inn i hjertet pÄ de tilstedevÊrende.
Barna og de dansende ungdommer ( 12 dansere fra LÞrenskog dansestudio mellom 9 -17 Är )representerer pÄ en gang anklagen til de voksne men ogsÄ hÄpet for framtida og en stor kilde til kraft.
Hvordan kan vi engagere ennÄ flere ungdommer i verdenstrommeprosjektet ? NÄr man engagerer ungdommer forblir ikke foreldrene upÄvirket heller!
Kunne man knytte en skolekampagne til prosjektet? Ăkologi-musikk-filosofi ?
Dette er tanker, som jeg gjerne vil ha respons pÄ!
Hvordan er trommas gang videre ? Var inne pÄ siden www.theworlddrum.com men fant ikke noe pÄ det ennÄ.
Tenker at det er viktig at fÄ ut seremonier sÄ offentligt som mulig til folk som ikke ellers ferdes i trommesirkler og fikk for meg et bilde en sommerkveld ( kanskje midsommer ) i Vigelandsparken. Hva tenker dere?
Tromma representerer en stor oppgave og en fantastisk mulighet!
Stor takk til Birger Mikkelsen!
Biri