Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg vil utfordre alle til å komme med deres egne meninger om miljøet vi lever i, habitatet vårt, og utviklingen av dette. Dette er et viktig men fraværende punkt i dagens "klima-debatt". Miljøet handler jo ikke bare om den kjemiske sammensetningen i atmosfæren og havet, men om alt omkring oss. Og dermed bør vi saumfare verden for å finne kritikkverdige forhold, som selvfølgelig kan gjøres noe med. :innocent2: Kom gjerne med meninger om hvordan vi burde forholde oss til dette habitatet?

Her legger jeg ved noen sitater, med tilhørende lenker. Jeg ønsker å vite mer om hvordan dagens sjamaner forholder seg til problematikken knyttet til arealforvaltning og miljø. :I

"Miljøpsykologisk forskning viser at et nært samband mellom mennesker og grønt miljø er spesielt viktig med hensyn til følgende tre momenter:
Samspillet gir mental energi og kreativitet
Det forbedrer vår evne til konsentrasjon
Det skaper en dypere forståelse for samhørigheten
i mellom menneske og natur"
http://www.aktivhms.no/Aktivhms/Kurs%20 ... beidet.pdf

"En rekke miljøpsykologiske studier viser at mennesker har en preferanse for omgivelser med vegetasjon, hvor innslag av vann også synes å være viktig. Forsøk viser også at vi håndterer stress bedre i nærhet til natur, sier Tina Bringslimark."
http://www.forskning.no/Artikler/2002/j ... 3175076.53

"Det interessante var at personenes bakgrunn syntes å spille liten rolle i valget av hva som var pent. Deltakerne svate i stor grad likt. De opplevde at de mer tradisjonelle landskapene klart var anderledes enn de moderne jordbruksmiljøene. Landskap som ble foretrukket, inneholdt motiv der menneskelig påvirkning ikke dominerte i forhold til naturen, men uttrykte sammenheng mellom kultur og natur. Dette kom best fram i de tradisjonelle landskapsbildene. Moderne landskap der menneskelig aktivitet og påvirkning var dominerende i forhold til naturen, ble i liten grad sett på som pent.
– I stedet for å sette biologiske og kulturelle forklaringer opp mot hverandre bør vi se på under hvilke betingelser henholdsvis biologi og kultur blir viktigste påvirkningsfaktor. Det betyr ikke at vi skal redusere den ene forklaringen i forhold til den andre. Det er mye som tyder på at biologiske faktorer er det viktigste i vår opplevelse av naturlandskap. Kulturelle faktorer derimot, som f.eks. individuelle erfaringer og gruppetilhørighet, kan påvirke oss sterkere ved opplevelsen av urbane landskap sier Strumse.

– Det moderne mennesket reagerer på ensformige miljø og miljø som uttrykker konflikt mellom natur og menneskelige aktiviteter. Studentenes visuelle preferanser kan derfor også tolkes som behov for natur. "
http://www.uib.no/elin/elpub/uibmag/95- ... dskap.html

Dette her henger sammen med hvordan samfunn vi ønsker, og hva vi faktisk gjør for å oppnå idealet. Det er ofte rasjonelt å snakke om idealer...

Håper på svar! 

:eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Godt innlegg!  :biggrin:

Jepp... vi burde oppholde oss mer i det rette miljøet....  :P

Kanskje er dette en alternativ boform...?  Ikke for høyderedde kanskje...
📎 Hus i tre2pp.jpg
GjenopprettetMedlem
Vi trenger ikke saumfare verden for kritikkverdige forhold for dem har vi da fått midt i "fleisen"!

http://www.aktivhms.no/Aktivhms/Kurs%20og%20konferanser/2006/Foredrag/SynopsisBeabeidet.pdf
Siden urminnes tider har menneske og natur fungert som en udelelig helhet, Kunnskapen om og forståelsen for naturens prosesser og uttrykk har vært en forutsetning for vår eksistens.

En av grunntankene hos mennesker ble for ca 400 år siden endret til at man skulle nyttiggjøre seg naturen uten å integrere våre inngrep i de økologiske systemene og som resultat av dette bærer blandt annet klimadebatten fortsatt preg av at den styres av jaget på kortsiktig personlig profitt.

Så lenge optimal avkastning kun kan komme i form av en forbedret balanse mellom de fire elementene; Miljø, helse, effektivitet og handlekraft. - Vil man ikke oppnå ønsket effekt.

Det må vises vilje og evne til å løse utfordringene i form av handling!

Mennesker må mao. (i ordenes dypeste mening) bli sitt ansvar bevisst og her bør folkevalgte politikere, "samfunnsledere" gå foran som gode eksempler og gjøre seg fortjent til sine samfunnsposisjoner, hvis ikke bør vi som velgere ta ansvar ved å bytte ut disse med mennesker som har ryggrad og er villige til å være sine ansvar bevisst.

Amen  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
"Aventura":

Godt innlegg!  :biggrin:

Jepp... vi burde oppholde oss mer i det rette miljøet....  :P

Kanskje er dette en alternativ boform...?  Ikke for høyderedde kanskje...

Spennende hus, ja! De er da i hvert fall av et mer organisk uttrykk!

"cenobit":

Vi trenger ikke saumfare verden for kritikkverdige forhold for dem har vi da fått midt i "fleisen"!

http://www.aktivhms.no/Aktivhms/Kurs%20og%20konferanser/2006/Foredrag/SynopsisBeabeidet.pdf
Siden urminnes tider har menneske og natur fungert som en udelelig helhet, Kunnskapen om og forståelsen for naturens prosesser og uttrykk har vært en forutsetning for vår eksistens.

...og som resultat av dette bærer blandt annet klimadebatten fortsatt preg av at den styres av jaget på kortsiktig personlig profitt.

Så lenge optimal avkastning kun kan komme i form av en forbedret balanse mellom de fire elementene; Miljø, helse, effektivitet og handlekraft. - Vil man ikke oppnå ønsket effekt.

Det må vises vilje og evne til å løse utfordringene i form av handling!

Mennesker må mao. (i ordenes dypeste mening) bli sitt ansvar bevisst og her bør folkevalgte politikere, "samfunnsledere" gå foran som gode eksempler og gjøre seg fortjent til sine samfunnsposisjoner, hvis ikke bør vi som velgere ta ansvar ved å bytte ut disse med mennesker som har ryggrad og er villige til å være sine ansvar bevisst...

Dette er viktig å forstå, ja. Synd de dogmatiske økonomiske modellene man implementerer ikke tar hensyn til økosystemet. Arne Næss burde etter min mening fått mer oppmerksomhet for sine tanker om grønn økonomi og myke teknologier, som utganspunkt for et godt lokal samfunn.  :innocent2: Jeg mener det italienske Cittaslow konseptet vil kunne brukes som miljø og klimatiltak.

Uansett politikere tror jeg det viktigste er hva våkne mennesker rundt om kring foretar seg. Folk er forskjellige, noen burde ta på seg jobben med å være forbilder. Har vi en jobb å gjøre kanskje?  :w00t:

Anonymous
Kunstneren og arkitekten Hundertwasser har kommet med spennende bidrag angående nye former for habitat.

Det finnes alt for mange rette linjer i våre urbane omgivelsene, noe han har prøvd å forandre ved sine bygninger.

http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,4426.0

Se hans startside om huset i Wien: http://www.hundertwasserhaus.info/

http://www.blumau.com/    - der har jeg tilbragt noen dager
📎 startseite.jpg
📎 hundertwasserhaus_darmstadt.jpg
GjenopprettetMedlem
"Grasrota":

Dette er viktig å forstå, ja. Synd de dogmatiske økonomiske modellene man implementerer ikke tar hensyn til økosystemet. Arne Næss burde etter min mening fått mer oppmerksomhet for sine tanker om grønn økonomi og myke teknologier, som utganspunkt for et godt lokal samfunn.   :innocent2: Jeg mener det italienske Cittaslow konseptet vil kunne brukes som miljø og klimatiltak.

Uansett politikere tror jeg det viktigste er hva våkne mennesker rundt om kring foretar seg. Folk er forskjellige, noen burde ta på seg jobben med å være forbilder. Har vi en jobb å gjøre kanskje?  :w00t:

Tja... En enkel jobb kunne jo være å oversette og lage en norsk Cittaslow side og å skape blest rundt konseptet slik at flere kan forstå hva går ut på og hviket potensiale det har for vidre utvikling...

http://no.wikipedia.org/wiki/Cittaslow

http://www.levanger.kommune.no/utvalg/s ... terier.pdf
AdsBot [Google]
Idebanken arrangerer åpne møter i Oslo for å diskutere løsninger på globale spørsmål.
Det første møtet var i desember, med temaet Liv i naturen: Verdi for oss – verdi i seg selv?.
Innledning av Nils Faarlund og Tone Granaas fra Grønn Hverdag.
Her kan man få inspirasjon til handling  ;D

På nyåret vil de invitere Dag O. Hessen til å komme med sine perspektiver på forholdet mellom
menneskelig aktivitet og biologisk mangfold.

For interesserte ta kontakt med:
http://www.idebanken.no

Les om dypøkologi og Arne Næss her:
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/22/489562.html
GjenopprettetMedlem
Susy guts, jeg er enig i at det kunne vært en mer organisk-inspirert arkitektur i byene. Siden du kjenner til Hundertwasser, kjenner du sikkert også til Gaudi. Vi trenger flere slike arkitekter!
📎 Gaudi-House.jpg
📎 Gaudi.jpg
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer forresten på hva folk her inne gjør for å forbedre miljøet, på det personlige plan. Kildesorterer dere? Bruker dere økologiske rengjøringsprodukter/såper/shampo? Kjøper dere økologisk mat? Er dere vegetarianere? Det er lett å snu seg mot "staten" og glemme seg selv og at man er en del av den store kaka. :-)
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":

Jeg lurer forresten på hva folk her inne gjør for å forbedre miljøet, på det personlige plan. Kildesorterer dere? Bruker dere økologiske rengjøringsprodukter/såper/shampo? Kjøper dere økologisk mat? Er dere vegetarianere? Det er lett å snu seg mot "staten" og glemme seg selv og at man er en del av den store kaka. :-)

Du har et veldig godt poeng der sat nam!  :eusa_clap:

Ettersom du lurer skal jeg forsøker å gi deg et godt svar.

- Jeg kjøper alltid økologisk mat, forutsatt at det er tilgjengelig og at maten er frisk. Prøver å spise en del vegetabilske proteiner, ellers går det stort sett i økologiske egg på hybelen. Jeg er ikke vegetarianer, men elsker veganermat.. Har samvittighet til å spise kjøtt(helst kortreist og økologisk). ;D

- Jeg har kildesortert helt siden jeg fikk forklart begrepet, og prøver å forklare hvorfor til uforstående.

- Jeg prøver å bruke klær som er produsert på en etisk forsvarlig måte, av miljøvennlige materialer, f.eks. hemp.

- Jeg kjører ikke bil.

- Jeg er engasjert i arbeid med miljøpartiet de grønne, som er det eneste miljøpartiet i Norge
Vi har opprettet grønn tenketank i Oslo, som holder møter hver andre tirsdag i måneden. (Send meg en PM hvis dere vil komme på møte, man trenger ikke være medlem i partiet - møtene er vitenskapelige)

- Jeg studerer landskapsarkitektur og vil spesialisere meg på økologisk planlegging og formgivning. Og jeg vil bruke sjamanisme i denne sammenhengen spesielt. For å jobbe med naturen ikke mot, for å samarbeide med stedets ånd - genius loci. Jeg vil på den måten designe vakre uterom for folk...

- Og en vakker dag har jeg sluppet fri fra Babylon (forvirringens samfunn), og trukket meg tilbake til en liten økolandsby jeg forhåpentligvis selv har vært med på å planlegge og formgi. Der skal jeg dyrke mine egne grønnsaker og mine egne enteogener, jeg vil passe på mine egne barn, ved å ha kontor hjemme og jobbe mye i hagen. Håper jeg også kan holde selskaper, for jeg elsker å være godt vertskap. Sjekk ut permakultur landsbyen Crystal waters i Australia her.

Sjamanens vei slik jeg forestiller meg den er godvakker, og gir mening til en tilværelse uten annet enn hva som allerede finnes i naturen. Det er gjennom bevisst søken man kan finne det gode i naturen. Men menneskeheten er forvirret, og ødelegger økosystemene fordi vi har en kultur som ikke setter grenser for hva vi kan gjøre med omgivelsene våre, men en kultur som favoriserer kortsiktig profittjag og idealiserer konkurranse.

Nå begynner det omsider å skje ting i storsamfunnet! et halv århundre etter at de første biologene begynte å rope varsku om klimaendringer. Imidlertid er det fremdeles den underliggende frykten for naturens lunefulle svingninger som fremkaller ny miljøvennlig politikk. Snakk om terror.. Men politikere som alle andre maktmennesker har blanda kortene sine, mangler noen, eller spiller skittent. Nå er det teknologi igjen som skal løse problemet!  :o Med det kan vi opprettholde en ødeleggende økonomi og fortsette å drepe hjerneceller! :beer:  :razz: :beer:

Jeg tror ikke menneskeheten kan unngå klimakrisen med ny hard teknologi (for definisjon les Arne Næss, Økologi, Samfunn og Livsstil: om Hard vs. Myk teknologi).. Vi må utvikle en grønn økonomi ved å bruke grønn teknologi, dvs kunnskapen fra biologien og økologien, i all samfunnsutvikling. Å plante ett tre er slik teknologi, ikke noe nytt, men veldig bra for oss, kloden og selvfølgelig treet vi planter.  ;D Men dette er selvfølgelig bare hva jeg tror - og føler med hele kroppen min...  :o

Det er veldig lett å snu seg mot staten, men staten er bare en liten del av den globaliserte sivilisasjonen - som jeg kaller teknosfæren. Teknosfæren sloss i mine øyne en kosmisk kamp mot biosfæren, og slik sloss det menneskeskapte mot mennesket.

Det finnes likevel ingen grunn til å fortelle seg selv at tenkning bare gjør deg vondt. Jeg følte meg innelåst nede i en mørk kjeller i mange år, pga. alle verdens problemer. Jeg følte meg alene i lange perioder, og slet mye med stress og rusa meg mer enn jeg burde gjort. I høst mistet jeg en god venn, og studiekamerat. Han orket ikke lenger leve i denne verden, og dro til sin Gud.  :icon_cry: Han så også hvordan verden var blitt, men orket ikke å sloss mer.  :icon_cry: Dette var det andre selvmordet jeg ble berørt av på tre måneder, så jeg følte på kroppen at nå måtte jeg komme meg videre, og ut av kjelleren kom jeg i vinter med ny glød. Takket være mer tenkning og større forståelse.  :respect: (Burde kanskje ikke skrevet dette? Men jeg hadde bare behov for å få det ut.)

Det som skjer med Gaia og menneskeheten, det skjer.. Vi har en lang historie sammen, og den er ikke nødvendigvis slutt selv om sivilisasjonen går under og de fleste økosystemer blir ødelagt (worst case scenario, eller nesten?). Jeg vil jeg ikke dø uten å ha sloss for alt det gode og vakre som ennå finnes, og det som kan komme. Jeg har valgt å sloss som sjaman, fordi jeg følte et kall. Jeg ble veldig glad da jeg fant denne oasen i ingenmannsland. Det er jo så mange hyggelige og interessante folk her!

Nå har jeg skrevet mer enn nok om meg og hva jeg gjør, og føler meg litt utlevert og eksponert. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dere og har lyst til å lære.

Takk til dere som leste!
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":

Susy guts, jeg er enig i at det kunne vært en mer organisk-inspirert arkitektur i byene. Siden du kjenner til Hundertwasser, kjenner du sikkert også til Gaudi. Vi trenger flere slike arkitekter!

Art nouveau og Arts & Crafts - søken etter harmoni med naturen..  :wub: Lek med estetikk!

Klart vi trenger flere slike genier! Mye av det nyeste nå innen arkitekturen er nettopp organisk og økologisk!  :respect:

Edit:

Uansett føler jeg det er planteliv som mangler i byene. Patric Blanc driver på med noe utrolig spennende, apropos bygninger og grøntmiljø.