Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
"Skadeskutte ulver, avskårne radiohalsbånd funnet i skogstjern, åte forgiftet med glykol. For første gang har ulveforskerne satt sammen alt materialet de sitter på for å beregne omfanget av ulovlig jakt på ulv i Norge og Sverige."
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 342357.eceGjenopprettetMedlem
Hvorfor!!!
Jeg forstår ikke! Simpelthen så forstår jeg ikke hvorfor
man behandler disse vakre og ville på denne måten.
Noen ganger skammer jeg meg intenst over å være et menneske!

GjenopprettetMedlem
Jeg sier bare fy fa....

Det er noen kraftige uttrykk som kommer her i heimen nå
RITA
GjenopprettetMedlem
i Tuva betaler de 300 rubler for ulve skinn,heldigvis det er ikke så mye.
Og det er lov å skytte ulven når som helst,noen i regjeringen har oppfordret til dette,de mente det var fare for rabies.

GjenopprettetMedlem
Dette forundrer meg ikkje,har sett sindige bønder bli til dødsharry ,ulovlege borgarvernarar med blod på hendene.
Enten det skuldast interessekonflikter eller at det er så godt å ha nokon å hate.
Eg er interessert i myten om
menneskejegeren.
Kven
er eigentleg jegeren i dag?
Kva drivkrefter innehar han/ho?
Kva er dei djupaste motiva, og kva kan gjerast for å endre denne destruktive tankegang?
Såg nyleg ein artikkel i ei avis der ei stolt ungjente poserte ved sida av sin første nedlagte afrikanske sebra.
Ke farken er det som driv dei?
Kva er så vakkert ved ein død sebra?
Eg forstår spenningen,men ikkje lukta av varmt blod.
Eg syns det er nitriste greier..
Eg ville likt å sjå ein levande ein,helst ein heil flokk,i vill galopp..
GjenopprettetMedlem
Dette er på ingen måte noen overraskelse, dessverre.
Møtte på noen riktige motstandere til ulven på årets Ulvetur
(skal legge epistelen om den etterpå)
GjenopprettetMedlem
Siden tidenes morgen var vi mennesker jegere og samlere.
Men med industrialiseringen gikk vi inn i en tid
der disse naturlige talentene og driftene ikke lenger hadde en naturlig arena.
Vi har fjernet oss mer og mer fra naturen på alle vis,
og dette har ført til at vi mennesker har måttet legge lokk på vår naturlige adferd.
Nå vi samtidig også har fjernet oss fra naturen i oss selv,
på det åndelige og følelsesmessige planet,
og blitt opplært til at disse aspektene ikke er ønskelige,
ja rett og slett skadelige og "syndige",
er vel den naturlige følgen at når man først finner ett utløp for det
vil det være forvrengt og fordervet
av den negative holdningen vi har til det i oss selv.
Når naturen er blitt en fremmed
vil den av mange oppfattes som en fiende..
Anonymous
Ulovlige fellinger av ulv bør på ingen måte knyttes opp til den gjengse jeger. Det er noen få utskudd som står for disse fellinger og hovedsaklig i konfliktområder.
De aller fleste av oss som er jegere har en dyp respekt for naturen og livet.
GjenopprettetMedlem
At det går an, det er helt forferdelig :'(
GjenopprettetMedlem
"Bjørnhaug":
Ulovlige fellinger av ulv bør på ingen måte knyttes opp til den gjengse jeger. Det er noen få utskudd som står for disse fellinger og hovedsaklig i konfliktområder.
Sorry, burde presisert dette. Har da en far som er jeger.. han er ikke veldig blodtørstig
Den typen jeger som var i mine tanker når jeg skrev innlegget mitt, er den typen som slakter dyr for trofeer og som ser på naturen som en fiende som skal underlegges/nedlegges/kues/kontrolleres...
GjenopprettetMedlem
kva syns de om desse karane/damene?
http://www.rovdyr.org/arkiv/program.html
Er dette ein ok politikk?
GjenopprettetMedlem
Burde ikke dette ha noe å si på fellingskvotene? tenker som så at for hver ulovlige skutt ulv, burde det bli strengere å skyte ulv lovlig.
Anngående linken. Så enkelt kommunene skal forvalte en ulvestammen? Hvordan kan det bli en enheltlig forvaltning? "hei, jeg skyter litt ulv her og du skyter litt ulv der og så ser vi hvor mye som blir igjen og er svaret ingen, så pytt sann"
Men jeg forstår ikke motivasjonen bak, handler alt om frykt for rovdyr, eller hva er det for noe? de tør jo tydeligvis dra ut i skauen å skyte dyra, det hadde søren meg ikke jeg turt (ihvertfall ikke bjørn).
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
kva syns de om desse karane/damene?http://www.rovdyr.org/arkiv/program.html
Er dette ein ok politikk?
Off...av og til får jeg en stygg tanke om at det er disse menneskene som burde plasseres i verna soner....

Anonymous
"Inger Lise":
"Bjørnhaug":
Sorry, burde presisert dette. Har da en far som er jeger.. han er ikke veldig blodtørstig 
Den typen jeger som var i mine tanker når jeg skrev innlegget mitt, er den typen som slakter dyr for trofeer og som ser på naturen som en fiende som skal underlegges/nedlegges/kues/kontrolleres...
Er ikke jeger det etter mitt syn...Men slaktere totalt uten respekt for naturen
GjenopprettetMedlem
"Bjørnhaug":
Der kan jeg være enig. Men er det ikke deres forkvaklede jaktinstinkt og deres frykt for naturen som er kraften bakom?
GjenopprettetMedlem
kva syns de om desse karane/damene?
Stakkars mennesker!
Livskvalitet knyttet til en trygg bruk av naturen er en grunnleggende verdi som mange opplever er i ferd med å bli borte.
Ja, - ta bort naturen slik at man tør å ferdes utendørs, - lurt
Hva blir det neste - ÅÅÅÅ jeg er så redd for maurene!
Anonymous
"Inger Lise":
"Bjørnhaug":
Der kan jeg være enig. Men er det ikke deres forkvaklede jaktinstinkt og deres frykt for naturen som er kraften bakom?
Uvithenhet og hat mot alle rovdyr ligger iallefall bak. Trenger vel ikke rare jaktinstinktet for å legge ut giftåte....
GjenopprettetMedlem
Appropo tittelen på tråden,
her fra dagens lokalavis
http://www.glomdalen.no/nyheter/article3468750.eceGjenopprettetMedlem
Politiet og Økokrim er inne i bildet ifbm ulovlig ulvejakt,
og det er jeg glad for
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 364975.ece
La oss håpe at de tar det på alvor
GjenopprettetMedlem
Bodde i sogn for noen år siden..
der var det en enslig ulv
Jeg var så heldig å få ett par glimt av denne ulven. Han var majestetisk når vi så han på toppen av en fjellknaus..
Etter ett par dager kom han litt for nær noen gårder, og to dager etterpå var han vekk..
Selvfølgelig kan han ha vandret videre, men jeg har mine tanker-om at han i så måte fikk hjelp til å korte ned livssyklusen sin, dessverre..
Det ble ikke snakket høyt om det etter han forsvant

GjenopprettetMedlem
1 av 2 ulver skytes ulovlig

Hjelp.. At de skyter noen av de i hele tatt er galskap og maktmisbruk over vår moder jord, gud, den stor skaper , skapte ulven her, sammen med oss,på moder jord, så vi skal leve side om side. Ingen skal skytes..
ikke regulere bestanden, så bonden ikke mister 1 sau, gjetere bruker de i andre land, er vi for fisefine til det vi da.. eller koster det for mye PENG, fælt ord,PENG..
skjønner bondes syn, er rett fra bondeslekt..
Men mener at villdyra, urdyra, skal få leve, så får vi passe bedre på buskapen vår.
Fabrikker har alarm og beskytter seg sånn mot tyver og "rovdyr"...
Bøndene burde jo da beskytte seg på samme måte som i andre næringer..
Gjetere osv.. Sånn må det bare være...
Hvor mange har egentlig sett en ulv, gaupe , bjørn eller jerv i norsk natur...
La oss, eller de som vokser opp få lov og oppleve det, som er så fantastisk opplevelse
lys og varme til alle ville dyr i vår natur

og alle andre