På søndag klikket jeg meg inn på sjamansonen fra en "fremmed" datamaskin på et kontor/nettverk jeg ikke har brukt på 9 måneder, og til min overraskelse ble jeg hilst velkommen av mitt eget bilde øverst til høyre. Jeg ble automatisk innlogget på sjamansonen. Jeg var ikke innlogget fra før, siden jeg husker bestemt at jeg hadde logget meg ut hjemme fredag den 20.04 like før kl.18.00, og jeg hadde kontrollert om så var tilfelle.
Jeg kan ikke huske at jeg noensinne logget meg inn fra nevnte fremmede maskin, men det må jeg ha gjort. Er det sjamansonen som har registrert IP adressen og logget meg inn automatisk etter ni måneders pause derfra? Er det det lokale nettverk som gjorde det? Hvorfor blir jeg ikke logget inn automatisk fra de maskinene jeg bruker til vanlig?
Det er bemerkelsesverdig, siden hvilken som helst annen person kunne ha skrevet innlegg
eller pm i mitt navn fra denne maskinen - jeg befant meg ikke innenfor mine personlige innstillinger eller lignende.
Jeg etterlyser herved info om sonens praksis angående IP adresser, jeg vet at mine innlegg som medlem blir registrert slik og det er greit og nyttig og skaper trygghet for alle. Men hva er forklaringen for eksempelet ovenfor?
Nå nettopp så jeg at det sto oppført "33 gjester, 13 medlemmer, 1 skjult(e)" på forsiden. Moderatorene trenger kanskje av og til å jobbe inkognito? Forståelig nok det - eller hvem er skjulte medlemmer ?
Det synes å skje en sikkerhetsmessig oppgradering, noe som jeg er svært takknemlig for. Gjester får for eksempel ikke lenger innsyn i medlemsprofilene. Ganske betryggende.
Noen ord fra admin./moderatorene?