Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Fra anthroposophien kjenner jeg netter mellom jul og 6.1. som „hellige netter“. Disse er beskrevet som en tid, i den åndelige veser kommer mest nær til mennesker i den hverdagsverden(netter). Og gi dem i deres drømmer en visjon av det hva skal skjer i neste året. Jeg har iakktat det i flere årer og fikk noen veiledning.
Og dette året? Jeg stå på et annet punkt – åndelig sett. Hva si sjamanism om denne tiden? Eller finns der noen om det i samisk mytologien? Artikkelen om vintersolverven har jeg lest – takk!
Er forskjelligen mellom „hellige“ og „normale“ netter ny enkelt løst opp? Eller finns noen spesiellt hva man kan gjør i disse netter?
GjenopprettetMedlem

For meg er alle netter hellige, men når nettene blir lange og kulda ikke setter inn, sitter jeg ute med mitt bål og brenner de hellige netter, om de er i januar, eller i oktober, synes natta er mektigst når det er mørkt. Så slutter meg særlig til de hellige fullmånenetter, som i år er rundt 5 januar trur e, så brenn et bål og ønsk i de hellige netter.
Natten i natt er hellig, noen skal dø i natt, natten i natt er hellig, noen skal bli født i natt.
Anonymous
Fullmånen viser seg i all sin prakt den 3.januar, tidlig på ettermiddagen...og den er for meg
"hellig" uansett om det er dag eller natt...
Anonymous
Takk for svarer!
Jeg er ikke sikker om jeg kan uttrykke mitt spørsmålet helt riktig.
Jeg er helt enig med dere at alle netter er hellig. De med godt drømmer og de med mørk og tung drømmer. Og takk for alle de...
Netter under jultiden var i flere årer mye viktig for meg på grunn av muligheten av slike "visjoner". Ny kommer jeg ut av disse begrensninger og fikk svarer. Helt klar - det er en spesiell tid nå. Men tid er relativ og ikke avhenging av kalenderen. Takk for den leksjonen. For visjoner kommer på alt mulig veier, mest når man ikke regner med det...