Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
I helga var vi på tur med tre snekka vår.
Vi tøffet utover fjorden. Det blåste, så sjøsprøyten sto innover rekka.
Bølgene var hvite i toppen.
Sola varmet sinn og skinn.
Vi klarte med store kraftanstrengelser å legge oss inn til land.
Der spiste vi, å varmet oss i solen.
Vi badet. Der kommer mitt hellige sted inn i bildet.
Det å ligge helt i ro i sjøen, på rygg, med bare nesetippen over vann, e ett hellig sted for meg.
Det e så nydelig med stillheten i vannet. Du hører det bruser og suser. Du kjenner at bølgene tar tak i deg. Sender deg i rolige bevegelser, hit og dit, hit, dit¨,hit ,dit
Det e så vakkert. Man ligger i sjøen, å ser på himmelen. Ser skyene sveve forbi. Fuglene sirkler omkring. Du hører det suser. Sjøen holder omkring deg. Man får lyst til å synke ned i det deilige, stille, rolige rommet.
Æ lukker øynene... Lar sjøen nærmest vugge meg i søvn....Kunne seilet avsted, med bølgene. Forlatt denne verden...alt e så deilig..........
Helt til æ dunker hodet bort i båten, å æ skjønner kor æ e.
Æ hører ett latter bøl fra ungene, å skjønner at de har venta på dette øyeblikket.
Hellig sted, hellig tid
velkommen hjem igjen, mamsen....

Anonymous
For en som flyter i fjorden hver morgen er dette behaglige skvulp i mine ører. Her er litt nytelse skrevet av en kvinnelig eskimosjaman:
The Great Sea
The great sea
Has sent me adrift,
It moves me as the weed in a great river,
Earth and the great weather move me,
Have carried me away,
And move my inward parts with joy.
(qouted by Rasmussen i
News of the Universe, Robert Bly, 1980)
Jeg fikk denne poesisamlingen i posten i dag, og er henrykt over alle skattene i den! Når jeg har lest den ferdig poster jeg trolig info. om både boka og forfatteren under litteraturtips.
Anonymous
Det høres riktig idyllisk ut. hehe også barnas latterbrøl

Anonymous
Deilig med sjøen,saltet renser herlig å komme til seg selv med barnas latter

, når man er på tur på egen hånd velkommen tilbake fra havets energi ædni

GjenopprettetMedlem
Så deilig ædni. Vannets rensende kraft er godt å være i.
klem RITA

GjenopprettetMedlem
Så vakkert! dette diktet smaker av sjø og Moder Jord-kult.

GjenopprettetMedlem
Drømmer meg avgårde sammen med deg

Skulle gjerne gjort tilsvarende, men her har det vært alt for kaldt. Så jeg nøyer meg med å sette meg på stranda og reise av gårde på lyden av bølgeskvulp

GjenopprettetMedlem
Er det ikke andre reiser som og gir deg drømmer

GjenopprettetMedlem
Ja, der har du helt rett ørnen, det er andre reiser som også gir meg drømmer

Hmmm sender deg en god klem jeg

GjenopprettetMedlem
Havet er utrolig flott og kraftfullt. Bodde de 2 siste vintrene på ei øy og med en fantastisk utsikt over havet. Mange timer ble tilbragt med å studere fargene (blått, turkis, svart, lilla, grønt) og formen (en slett flate eller digre bølger pga storm). For ei innlandsjente var det en utrolig opplevelse forrige vinter da vi startet med en tropisk storm og fortsatte med 4-5 "vanlige" stormer!! For en energi!! Både under stormene og etterpå med digre bølger. Og for ikke å snakke om de fantastiske solnedgangene

Bildet jeg har som avatar er et av solnedgangbildene fra denne utsikten. Hadde utstilling i sommer og det var havbildene som mange kommenterte.
Jeg tror havet betyr noe spesielt for oss, en urmening. Kanskje fra vi kom opp av havet som reptiler? Eller fra tiden vi lå i magen til moren vår?
GjenopprettetMedlem
Vakkert Ædni

Du er så flink
Sitat av Arkadia:
Jeg tror havet betyr noe spesielt for oss, en urmening. Kanskje fra vi kom opp av havet som reptiler? Eller fra tiden vi lå i magen til moren vår?
Skriver under på den arkadia:wub:
stor klem