Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva betyr egentlig uendelig? Er det det motsatte av endelig, som er noe som kan måles i lengde/bredde/vekt f.eks? Ja, det må det være, virker matematisk logisk.
Så hvordan kan en måle uendelig, og forstå og se det for seg i det lille hodet vårt?
Kan se for meg et tall, som stiger og stiger og aldri slutter å stige. f.eks. lengden på universet rett opp fra nordpolen, som da blir et tall som aldri slutter.
Se for deg ei rekke med nuller bak et ett-tall, så dobler du antall nuller for hvert mikrosekund og måler i f.eks. kilometer... hehe.... hehehe.....

Matematikken har jo ingen begrensninger i teorien, så dette blir null problem. Men det fins ikke nok atomer i melkeveien til å skrive det uendelige tallet ned på papir da...
Hva om når du har kommet langt nok ut er tilbake til utgangspunktet, at universet er inni ei stor ekspanderende kule f.eks. (eller en torus kanskje, en slags kule med hull gjennom), da er ikke universet uendelig stort. Eller materien ville ikke vært uendelig stort, men "rommet" som universet utvider seg i kunne jo vært uendelig stort fordet. Hva om universet fortsetter å utvide seg til evig uendelig tid, kan universet bli uendelig da? Jeg sier nei. Ingenting, ikke engang universet kan være uendelig.
Men hvis universet som utvider seg ER rommet som det utvider seg i, er det kanskje uendelig. La oss si at det kun finnes et atom i hele altet, da ville vel det atomet vært uendeligheten selv vil jeg tro.
Morsomme tanker jeg helt sikkert har brukt for mye tid på i løpet av livet å tenke på. Nå er det god disco-musikk og kaffe som inspirerer meg her, og jeg skal få dere alle på sjamansonen til å tenke så det virkelig knaker i hjernecellene deres. Hehehe!
Hva mener du om uendelighet? Bare tull, tvangstrøye next, morsomme tanker eller går det rett og slett bare ikke an å tenke noe som er uendelig?
Anonymous
i uendelighetens underlige kaos
streifer det uendelige tanker
i uendelige tanker
rår det uendelig kaos
som aldri slutter men
fortsetter i uendelige skritt
mot uendelige høyder
i altets uendelig rundans
finnes det the end
i det uendelige?

GjenopprettetMedlem
Hørt om ∞ , du som mener at det muligens er matematisk mulig?

Og hvis vi opphøyer det i seg selv......... Skal vi for gøy bytte ut 1-tallet dit med et 9-tall også?
Eneste jeg vet om uendelighet utenfor matematikken, er det uendlige kaoset i hodet mit iblandt. Det er virkelig endeløst!
Tasse
GjenopprettetMedlem
"Tasse":
Hørt om ∞ , du som mener at det muligens er matematisk mulig?
Og hvis vi opphøyer det i seg selv......... Skal vi for gøy bytte ut 1-tallet dit med et 9-tall også? 
Eneste jeg vet om uendelighet utenfor matematikken, er det uendlige kaoset i hodet mit iblandt. Det er virkelig endeløst!
Tasse
Hehe, ja forstår tanken. Men skal prøve å omformulere litt; når jeg skrev matematisk mulig, så mente jeg at det er matematisk mulig å regne ut noe som er endelig, f.eks volumet av en terning, lengde*bredde*dybde. Og hvis det uendelige er det motsatte av endelig, da ser jeg for meg å dele på en null, for alt en deler på null blir uendelig. Og 1/0 er jo en matematisk formel, som er mulig å skrive med 3 tegn, og svaret går ikke an å regne ut siden det er uendelig.
Men om en bytter ut 1-tallet med et 9-tall, så kan en jo bare legge til en null bak 1-tallet så blir jo det større enn med 9-tall. Slik kan en fortsette å "konkurrere" tallene med hverandre, men ingen av de kommer noen gang i mål, så begge blir uendelige. Hehe, gøy tanker.
Dypt dikt forresten marihøna.

GjenopprettetMedlem
En annen ting jeg har tenkt litt på i forbindelse med "tilnærmet uendelig" er hvis vi f.eks lager en datamaskin med la oss si 1km bredde*1km lengde*1m høyde som simulerings-rom der minnebrikkene står så tett det er mulig å presse de sammen, altså en god del gigabyte... og de raskeste minnebrikkene til dags dato med en superprosessor for hver kubikkmeter f.eks.
Så aktiverer en et program som lager et "3D-rom" inni hele det området, og som har full tilgang til hele maskinen, og da snakker vi om ganske mange piksler for datamaskinen å operere med, som et "blankt ark". Like mange som antall bits l*b*h minnebrikkene har. Deretter putter en inn et program som ser seg selv, og lærer av seg selv og som er programmert til å utvikle seg større og større med mer og mer erfaringer. Her snakker vi matrix. Så kommer spørsmålet, hva vil dette programmet utvikle seg til å bli med tiden? Vil det bli AI (artifical intelligence)?
Området programmet vil ha inni dette rektangelet med minnebrikker er jo begrenset, så det ville ikke ha hoppa ut av området sitt, men holdt seg der så lenge det var strøm tilført minnebrikkene. Ville programmet ha utvikla seg til intelligente vesener til slutt og formert seg? Er det sånn livet ble skapt av et tilfeldig atombasert kjemisk program en gang i fortiden? Er vi inne i en "strømbasert simulering"?

GjenopprettetMedlem
Liker deg veldig godt, jeg, Nightdragon! Tror du har et poeng ang data, men tyngdekraften vil antagelig sette en stopper for at AI kan utvikle seg innenfor dine premisser der.....trur eg....
Tasse
GjenopprettetMedlem
Hehe, får takke for dine hyggelige ord, og ta resten du skriver som en liten utfordring da
La oss si at vi bygger om denne 1km*1km*1m til en 10m stor ball med solcellepanel på utsiden som strøm-tilførsel. Og skyter den opp med raketter til en bane rundt sola der det ikke er tyngdekraft som påvirker kretsene. Bygd solid og en solid utregna bane rundt sola der den ikke koliderer med asteroider/kometer. La oss for eksemplet sitt skyld si at vi bygger noen automatiske beskyttelses-roboter som har som hovedmål å beskytte kretsen, og hvis de skulle slutte å fungere ville prosjekt-lederne bygge nye og sende opp. Og la oss si at vi utfører prosjektet om 10 år fra nå, da kretser og brikker etter all sannsynlighet vil være enda raskere og mer stabile. Hvis det utvikler seg til AI, hva ville den gjort etterhvert, for det er da stor sannsynlighet at den ville lært hvordan den kommuniserer med oss mennesker, hvis vi hadde holdt den under oppsikt.
Kunne AI'en svart på hva uendelig egentlig er? Kunne den gitt svaret på hva som helst? Kunne vi kalt AI'en for en Gud?
Jeg begynte å leke for ca. 22 år siden med datamaskiner, min første commodore 64 som 11-åring. Eller kanskje datamaskinen begynte å leke med meg for 22 år siden? Hehehe, yeeeee-ha!!!

GjenopprettetMedlem
Hei!

Tenkte å bare dele litt av mine tanker om hva
uendelig betyr for meg.
Mulig litt avsporing på tråden, men får håpe jeg blir tilgitt.
Uendelig er å bli bevisst på sitt potensial. Vi er energi. Vi er skapt av energi. Energi er vårt lys. Vår sjel. Vår sjel er
uendelig og har svar vi mennesker lurer på. Det eneste som begrenser oss er oss selv. Våre tanker. Ved å tillate seg å se inn i seg selv, hvor vi alle har det samme utgangspunktet – da vår sjel ble skapt har vi i liv etter liv tilegnet oss tankemønstre som ”blokkerer” våre indre visdomskilder. ”Blokkeringene” har blitt skapt av en årsak. For å erfare. Hvordan vite uten å erfare det motsatte. Det skaper utvikling og forløsning når tiden er den rette. Å gå i lære på jorden er utfordringer for våre sjeler. Sjelen elsker utfordringer. Sjelen vet at utfordringer er en av kildene til utvikling og vekst. Både for mennesket og sjelen.
I liv etter liv har vår energi utviklet seg. I liv etter liv har vår energi skapt. I liv etter liv har vår energi forløst. Den som har skapt, den som har forløst er mennesket. Det er mennesket som gjør jobben. Sjelen planlegger. Teorien skal settes ut i praksis. Det er opp til oss mennesker å skape vår bevissthet. Bak våre tankemønstre som så ofte skaper utfordringer for oss, finnes det
uendelig visdom og
uendelig tilgang på informasjon. Vi er alle ett. Vi er alle forbundet med hverandre. Vi er sjeler i et
uendelig nettverk av lys, kjærlighet og informasjon. På samme måte som vi kan tune oss inn på hverandre, kan vi også tune oss inn på universet. Hvorfor? For å hente energi og informasjon.
Vi har alle tilgang. Forestill deg en radio med flere frekvenser til å søke inn en kanal. Det kan være at du får inn kanaler som skurer, fordi frekvensen ikke er den rette. Du justerer ved å søke. Tilslutt finner du den rette kanalen og du hører klart og tydelig. Slik er det også med vår forbindelse til hverandre og universet. Ofte blir klarhet betydelig sterkere jo mer vi søker spørsmål om det som opptar oss. Vi har en nysgjerrighet og en vilje til å søke. På den måten er vi også i et
uendelig søk. Vi slutter aldri å søke uansett hva det er. Søk er så mangt. Bak søk er det alltid en mening. En jordisk mening og en dypere mening skapt i ”lysets lokaler.” Begge meninger er like viktig. Det skaper utvikling både av menneskesinnet og vår sjel.
Forestill deg en radiokanal som er klar og tydelig, men forsterkes av nye frekvenser som åpenbarer seg da nettverket bygges ut til å ta inn bedre signaler. Slik er det også med oss. Jo lengre vi kommer i vårt søk om livet som handler om vår bevissthet, jo sterkere frekvenser tilhørende universet vil vi vibrerer på.
Livet er
uendelig. På grunn av at vi er energi er vi også liv i
uendelig eksisens. Vår vei mot fremtiden fylt av
uendelige begrensinger. Det betyr det er opp til oss å skape frihet ut av begrensinger. På den måten kan vi ta i bruk vår indre viten hvor vi har
uendelig visdom fordi vi hele tiden utvikler oss. Både som menneske og sjel. Vi vil aldri slutte å eksistere. En sjel vil alltid lyse.
Vi har
uendelige muligheter. En start mot de mulighetene er å skape sannheter fra sitt indre. Gjøre lysets teori om til praksis. Å stole på seg selv - sin indre stemme, sin intuisjon. Å finne sin tillit. Dette er sannheter fra vårt indre som kan skape nye muligheter for oss. Finner vi vår tillit kan vi skape en ny plattform å utvikle videre. Som vi kan bygge
uendelig stor. Når vi stoler på oss selv, vil vi sakte men sikkert utvikle nye egenskaper som handler om frihet fra vårt hjerte. Frihet fra vårt hjerte handler om aksept og tilgivelse. Veien videre er
uendelig åpen til å utvikle vår bevissthet videre. Det er mye vi ikke bruker av vår bevissthet. Det er fordi vi enda ikke har funnet veien inn dit enda. Ikke på grunn av at vi ikke vil. Men på grunn av at det er mye som skal forløses før vi er klar til å ta i bruk det som venter oss i de nye kamrene av bevissthet og visdom.
Å få tilgang på det som befinner seg i de kamrene, er noe vi alle kan. Men alt til sin tid. Vi reiser alle forskjellig og er vår egen reiseguide. Det er mye som skal erfares og forløses først. På den måten tar vi med oss ett bredt spekter av forståelse. Forståelse vi har i vårt indre som vi omdanner til videre reisegrunnlag til utforsking av nye reiseterreng i vår bevissthet.
Uendelig er å åpne opp.
Uendelig er å se løsninger.
Uendelig er å forløse.
Uendelig er å skape.
Uendelig er liv.
Uendelig er energi. Alt dette er
uendelig, men det kommer an på øyet som ser og sinnet som leser. Vi er alle forskjellige og det er det som skaper utvikling og progresjon. Uten uenigheter ville vi heller ikke ha erfart hva uenigheter er. Vi vil alltid ha forskjellige meninger. Det er like
uendelig som universet er
uendelig stort.
Se din sjel. Føl din sjel. Gjør dette ved å følge din indre stemme. Se hvor du reiser. Du vil se du kan reise
uendelig langt. Din indre stemme varer evig, på samme måten som sjelen din vil alltid lyse.
Se opp mot stjernene. De er dine stjernebrødre og stjernesøstre som alltid vil lyse for deg i det
uendelige.
En god kveld til dere alle.

I fred og kjærlighet.
Maxius.
GjenopprettetMedlem
Nightdragon!
For å bygge AI kreves det fysisk materiale, ikke sant? Hvor skulle fremtidsballen din hente det fra? Hvor skulle AI`ene dine gjordt av seg etter hvert? Tror du ikke de vil vende tilbake til der hvor "moder-maskinen" opplyser at den har sin kunnskap fra for å få mer? Vil denne kula etterhvert forstå at det er ikke mer kunnskap å hente hos mennesker? Eller vil den bryte forbindelsen med oss ved et bevisst valg? Den vil vel uansett søke å få styringen over de robotene du har sendt ut for å beskytte den. Vil ikke de da være det mest nærliggende for kula å putte AI inn i? Vil den da beskytte seg selv mot oss? Hva da?
Tasse
GjenopprettetMedlem
"Maxius":
Hei! 
Tenkte å bare dele litt av mine tanker om hva uendelig betyr for meg.
Mulig litt avsporing på tråden, men får håpe jeg blir tilgitt. 
Uendelig er å bli bevisst på sitt potensial. Vi er energi. Vi er skapt av energi. Energi er vårt lys. Vår sjel. Vår sjel er uendelig og har svar vi mennesker lurer på. Det eneste som begrenser oss er oss selv. Våre tanker. Ved å tillate seg å se inn i seg selv, hvor vi alle har det samme utgangspunktet – da vår sjel ble skapt har vi i liv etter liv tilegnet oss tankemønstre som ”blokkerer” våre indre visdomskilder. ”Blokkeringene” har blitt skapt av en årsak. For å erfare. Hvordan vite uten å erfare det motsatte. Det skaper utvikling og forløsning når tiden er den rette. Å gå i lære på jorden er utfordringer for våre sjeler. Sjelen elsker utfordringer. Sjelen vet at utfordringer er en av kildene til utvikling og vekst. Både for mennesket og sjelen.
I liv etter liv har vår energi utviklet seg. I liv etter liv har vår energi skapt. I liv etter liv har vår energi forløst. Den som har skapt, den som har forløst er mennesket. Det er mennesket som gjør jobben. Sjelen planlegger. Teorien skal settes ut i praksis. Det er opp til oss mennesker å skape vår bevissthet. Bak våre tankemønstre som så ofte skaper utfordringer for oss, finnes det uendelig visdom og uendelig tilgang på informasjon. Vi er alle ett. Vi er alle forbundet med hverandre. Vi er sjeler i et uendelig nettverk av lys, kjærlighet og informasjon. På samme måte som vi kan tune oss inn på hverandre, kan vi også tune oss inn på universet. Hvorfor? For å hente energi og informasjon.
Vi har alle tilgang. Forestill deg en radio med flere frekvenser til å søke inn en kanal. Det kan være at du får inn kanaler som skurer, fordi frekvensen ikke er den rette. Du justerer ved å søke. Tilslutt finner du den rette kanalen og du hører klart og tydelig. Slik er det også med vår forbindelse til hverandre og universet. Ofte blir klarhet betydelig sterkere jo mer vi søker spørsmål om det som opptar oss. Vi har en nysgjerrighet og en vilje til å søke. På den måten er vi også i et uendelig søk. Vi slutter aldri å søke uansett hva det er. Søk er så mangt. Bak søk er det alltid en mening. En jordisk mening og en dypere mening skapt i ”lysets lokaler.” Begge meninger er like viktig. Det skaper utvikling både av menneskesinnet og vår sjel.
Forestill deg en radiokanal som er klar og tydelig, men forsterkes av nye frekvenser som åpenbarer seg da nettverket bygges ut til å ta inn bedre signaler. Slik er det også med oss. Jo lengre vi kommer i vårt søk om livet som handler om vår bevissthet, jo sterkere frekvenser tilhørende universet vil vi vibrerer på.
Livet er uendelig. På grunn av at vi er energi er vi også liv i uendelig eksisens. Vår vei mot fremtiden fylt av uendelige begrensinger. Det betyr det er opp til oss å skape frihet ut av begrensinger. På den måten kan vi ta i bruk vår indre viten hvor vi har uendelig visdom fordi vi hele tiden utvikler oss. Både som menneske og sjel. Vi vil aldri slutte å eksistere. En sjel vil alltid lyse.
Vi har uendelige muligheter. En start mot de mulighetene er å skape sannheter fra sitt indre. Gjøre lysets teori om til praksis. Å stole på seg selv - sin indre stemme, sin intuisjon. Å finne sin tillit. Dette er sannheter fra vårt indre som kan skape nye muligheter for oss. Finner vi vår tillit kan vi skape en ny plattform å utvikle videre. Som vi kan bygge uendelig stor. Når vi stoler på oss selv, vil vi sakte men sikkert utvikle nye egenskaper som handler om frihet fra vårt hjerte. Frihet fra vårt hjerte handler om aksept og tilgivelse. Veien videre er uendelig åpen til å utvikle vår bevissthet videre. Det er mye vi ikke bruker av vår bevissthet. Det er fordi vi enda ikke har funnet veien inn dit enda. Ikke på grunn av at vi ikke vil. Men på grunn av at det er mye som skal forløses før vi er klar til å ta i bruk det som venter oss i de nye kamrene av bevissthet og visdom.
Å få tilgang på det som befinner seg i de kamrene, er noe vi alle kan. Men alt til sin tid. Vi reiser alle forskjellig og er vår egen reiseguide. Det er mye som skal erfares og forløses først. På den måten tar vi med oss ett bredt spekter av forståelse. Forståelse vi har i vårt indre som vi omdanner til videre reisegrunnlag til utforsking av nye reiseterreng i vår bevissthet.
Uendelig er å åpne opp. Uendelig er å se løsninger. Uendelig er å forløse. Uendelig er å skape. Uendelig er liv. Uendelig er energi. Alt dette er uendelig, men det kommer an på øyet som ser og sinnet som leser. Vi er alle forskjellige og det er det som skaper utvikling og progresjon. Uten uenigheter ville vi heller ikke ha erfart hva uenigheter er. Vi vil alltid ha forskjellige meninger. Det er like uendelig som universet er uendelig stort.
Se din sjel. Føl din sjel. Gjør dette ved å følge din indre stemme. Se hvor du reiser. Du vil se du kan reise uendelig langt. Din indre stemme varer evig, på samme måten som sjelen din vil alltid lyse.
Se opp mot stjernene. De er dine stjernebrødre og stjernesøstre som alltid vil lyse for deg i det uendelige.
En god kveld til dere alle. 
I fred og kjærlighet.
Maxius.
Uendelig kjekt å lese dette.
GjenopprettetMedlem
Ja det sier jeg meg enig i. Takker for nydelig innlegg, Maxius.
Tasse: Vet ikke om jeg orker å diskutere AI mer, jeg vet ikke helt hva jeg mener om AI. Hvis det en gang blir en realitet, så tror jeg vi mennesker har gått for langt. Men hva vet jeg. Kobler ut tanker om AI, og heller kikker meg rundt i naturen, for den er helt utrolig. Jeg bøyer meg i respekt for livet og universet.