Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hvis arkeologer og historikere hadde utviklet sine mediale evner kunne de hatt mye å hente..

I helgen var jeg på hytta, som ligger på en nesten ubebodd øy i Vest-Sverige. En kveld gikk jeg til en gammel offerplass ved en lysning i skogen for å se på solnedgangen. Midt på plassen stakk det litt fjell opp av bakken, og jeg la merke til at mange mennesker fra en annen tid var samlet der. De mumlet lavt og så ut til å være i en slags ekstasetilstand. Selv om jeg følte at jeg trengte meg på og forstyrret dem, la jeg meg ned på fjellet og så opp mot himmelen, som ble mer og mer fargerik for hvert sekund. Skogen ble levende og yrte av liv og fuglekvitter. Steinen under meg begynte å puste, og trakk til seg kraften min mens jeg trakk til meg kraften dens på innpust og utpust.

Så la jeg merke til at en jente hadde trådd utenfor den messende åndesirkelen for å presentere seg for meg. Hun sa hun het Olauga og var 15 somrer gammel, hadde langt, blondt og krøllete/flokete hår og fregner, og var kledd i en naturhvit kjortel av vevet lin. Hun inviterte meg til å være med på offerritualet deres, som besto i å ofre en ung gutt og noen geiter til Sola. Hun hadde nemlig lagt merke til min interesse for å hilse og ta avskjed med Sola ved soloppgang og solnedgang. Jeg hadde også plantet et eiketre i hagen samme dag, som hun anså for å være et hellig fruktbarhetstre. Hun fortalte at før hadde det stått urgamle eiketrær rundt hele lysningen, men de hadde blitt hugget for å bygge skip. Dette hadde vært et stort tap for dem.. Hun skjønte seg ikke på moderne mennesker, og ville ikke snakke om dem.

Så sa hun at han som skulle ofres lå på samme sted som meg. Gutten var ca. like gammel som meg og Olauga, og hadde hatt sex med alle de unge jentene som var der for å forberede seg til ritualet. Disse menneskene hadde et ganske annet syn på slike ting en det som er vanlig i dag. Gutten hadde vært gjennom omstendelige forberedelser i lang tid, som f. eks. å få hellige symboler risset inn i huden, spise og drikke spesielle ting til spesielle tider, osv.. Så fort jeg uttrykte min skepsis ovenfor ofringen så jeg plutselig skogen for bare trær, og stedet ble øde og tomt. Jeg unnskyldte meg og sa at jeg ikke hadde rett til å dømme noe jeg ikke visste noe om. Jeg skyldte på samfunnet, og da var det greit så lenge jeg fortsatte å ha et åpent sinn. For øvrig virket alle veldig oppstemte og glade, selv om alvoret i ritualet var merkbart. Olauga danset og lo, for nå skulle de bli mange! Sola ville sende dem fruktbarheten både på åkeren og i senga..

Gutten lå og ristet i transe på steinhellen og var tilsynelatende bevisstløs, enten av smerte eller av noe han var dopet på. En sentral person var i ferd med å dra ut tarmene hans, til folkemassens jubel. Dette utviklet seg nokså uhyggelig og jeg bestemte meg for å forlate forsamlingen. Offerritualet ble imidlertid overstått og jeg tok farvel med Olauga, som fulgte meg et stykke på hjemveien ;).
GjenopprettetMedlem
Løven brøler!!!
Ørnen skriker!!!!
Slangen hveser!!!!!
Selen..plasker?
Reinen...grynter??

Uansett; hører dere meg??!
Kjedelig å bruke tid på å skrive så mye og ikke få noe svar..
GjenopprettetMedlem
Jeg hører deg Ofela,som spelar på strengar i sjela.

Denne reisen var nok heftig for deg,tiden går saktere i saivo,det kan være farlig å bli for lenge.
jeg fikk en følelse av å bli bergtatt når jeg leste din historie
og denne følelsen gjenkjenner jeg etter egne opplevelser der jeg har ligget å "sovet" ute i skog å mark.
Engang kom en død fisker drivende nedover elven der jeg satt,først hatten,og så han,med ryggen vendt opp.
Jeg husker å reagere med vantro å hånlatter,men senere innså je at dette like gjerne kunne vært meg.
et tegn,eller omen om å ta det kuli når en balanserer over glatte steiner.

Jeg tenker du har åpnet deg på et kraftfylt sted,og fått direkte tilgang til en annen tid.

Du nevnte tapet av de hellige trærne,jeg merket meg følelsene til  Olauga,sterke følelser i sving,som om det var deg,i et annet liv.
Så det så.
:wub:
Din kraft gir håp til åndene der,og det er healing det. :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for svar!!

"teleterkji":

Men så er du en kraftens mann,det er nok grunnen til at de liker deg så godt Ofelaa. :wub:

Øh.. kaller du meg en mann?!  Vel, uansett er det hyggelig at du skjønner hvorfor de liker meg :wub:
GjenopprettetMedlem
hehehehe,trodde jeg hadde sett deg her før,som mann,Skjønne OFela
Jeg pleier ikke sitte å hallusinere foran dataen,til vanligs
men jeg har hatt deliriske perioder,det skal innrømmes.
Arjoius
:respect:
GjenopprettetMedlem
Ja,eg kjenner meg att i dette,på eit vis, Ofela.
Det fins ein liknande scene ute i eit hav eit godt stykke frå Norge,
og der kan ein oppleve noko liknande.
Ung mann,på offerhelle.
Og livet,venleiken,som appluderer. :wub:

Men slikt er vanskeleg å forstå i dag.
I staden har me heilt andre offer,meir usynlege kanskje,men likefullt...

http://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lva
GjenopprettetMedlem
Det der var nok en vel spennende opplevelse  :w00t:

Fikk lyst til å dele en opplevelse jeg har hatt. Dette var en av flere ting jeg opplevde gjennom en lang intens periode hvor jeg jobba med å åpne et lukket hjerte. Mye som skjedde da ja :)

Jeg gikk for en god stund tilbake inn i et liv hvor jeg frivillig ofret meg....på groteske vis!! ....hjertet revet ut mens jeg var i live....UTEN bedøvelse!! Jeg trodde der og da at det var den mest hederlige og æresfulle handling man kunne gi Gudene, lyset, det hellige. Og det ble av alle i den kulturen sett på som det. Jeg ble en helt og min slekt var sikret for all fremtid.

:shock: ops! hva jeg kjente etterpå....i etterlivet....der sjela bare var sjel. En uendelig smerte av meningsløshet. Den følelsen jeg fikk oppleve derfra kommer jeg aldri til å glemme......og det var på et vis som om jeg bar den fremdeles. Det var VONDT! Selve offerritualet gikk jo fort over men det var ingenting i forhold til sjelas opplevelse av meningsløshet og tomhet....det var som om Gud ikke ville ha meg pga det der allikevel ;)

Livet er hellig, Gud ønsker ikke ofre, overdreven dyrking av lyset/sola fører ofte til ekstreme handlinger.....dette er hva jeg lærte fra å kjenne på det der.
GjenopprettetMedlem
Tenker med meg sjølv at dagens masseoffer av soldatar i ulike konflikter,i grunn er dei største menneskeofringane me har hatt.Og i moderne tider.
Og blåse ut byar eller heile folk?
Er ikkje dette menneskeofring i kanskje meir intrikat,men skjult okkult hensikt enn bronsealderfolket sin kult?
Legg ved ein artikkel som så vidt touchar dette:http://www.deathreference.com/Py-Se/Sacrifice.html(lystig link)
Skulle likt å høyrt andre meiningar om dette..
Eg tenker også på den staselege søndagsfilmen frå i går,"The Patriot".Snodig film.
Det heile forekjem meg alldeles meiningslaust og ofra er jo enorme?
Bedriten hat-onani?
Heltar?
Offer for å holde livshjulet og gamle (gode?) verdiar i gang?
GjenopprettetMedlem
Hvem sier at arkeologer og historikere ikke "ser"? Det er mange som nettopp dras mot vår forhistorie nettopp fordi man får gjøre bruk av sine intuitive evner. Jeg kan underskrive på at det er svært spennende og givende, men også utmattende fordi man møter menneskets mørkeste sider til alle tider.
Menneskelig lidelse og grusomheter mot levende vesner gjør meg syk om den er aldri så utgått på dato! Ingenting kan legitimere ofring av verken mennesker eller dyr. Dette handler om utspekulert menneskemakt og slavebinding. Den gudommelige kraft er og har alltid vært ubetinget kjærlighet. Noe flere av våre gamle kulturer også visste - men menneskeheten har også i dag et stykke vei å gå mot opplysthet ...

Mvh Kariw
GjenopprettetMedlem
Kariwe..
Det jeg mente var at man f. eks. ikke kan skrive en vitenskapelig rapport om et "syn" man har hatt. Man må spille på lag med de etablerte institusjoner og forstokkede professorer, til man blir en av dem og ikke har noe nytt å komme med likevel.
Jeg kjenner historieinteresserte personer med teorier som vil rokke ved grunnmurene hvis de stemmer (av den grunn vil de nok heller aldri bli offentliggjort). Sammentreffene de opplever er slående, og de får følelsen av å være guidet av noe høyere.

At universet er bygget på ubetinget kjærlighet vil ikke si at våre egoistiske ønsker blir oppfylt. Det går dypere enn det, men det skjønte jeg ikke før. Hva jeg synes om ofring og min rett til å dømme praksisen må bygge på hva jeg vet om den. Og jeg vet ikke mye. Alternative mennesker kan ha en lei tendens til å romantisere naturen. Men ta en titt på denne elgen som blir spist levende av en bjørn, f. eks.: http://www.nationen.no/rovdyr/article3603095.ece

Jo høyere man flyr, desto lenger vil man falle. Utifra denne likevekten kan man tenke seg at man ofrer for å veie opp overfloden, så nederlaget ikke kommer ukontrollert i en annen form. Bare en tanke. Polaritet, dualisme og loven om tiltrekning er begreper som blir forstått her på forumet. 

Tribal.. Kina ligger på verdenstoppen i antall offentlige, udømte henrettelser. Dette er en supermakt i emning hvis økonomi vokser faretruende raskt. I tillegg er Kina hjemlandet til Feng Shui, som alle bedrifter benytter seg av for økt rikdom. En sammenheng?
Andre land å merke seg er USA-truede Iran og Irak, der henrettelsene skjer hyppigere og hyppigere, i all offentlighet med bøddel, renneløkke og det hele.

Aldri går slakterutstyret så varmt ved norske slakterier som ved juletider. Dette er en etterlemning etter det norrøne midtvintersblotet. De kristne fikk stoppet ofringen av mennesker, men ikke av dyr. Hundretusener av griser møter døden i gasskamrene hvert år, for å feire at Sola er på vei tilbake. Jeg spiste forresten vegetarsushi på forrige julaften, til familiens store fortvilelse.

Dette var bare noen eksempler jeg kom på  i farten.
GjenopprettetMedlem
Det er lov å drepe i Norge eller som nordmann.
I krigshandlingar.
ikkje særleg,det heller...
GjenopprettetMedlem
Nei, man benytter ikke "syn" som grunnlag for vitenskapelige rapporter, men for forskeren er intuisjon og kreativitet uvurderlige verktøy. Innenfor fag hvor man må forholde seg til et materiale uten skriftlige, historiske støttekilder - f.eks. i arkeologien - er funnmateralet åpent for tolkning som jo er en kombinasjon av intuisjon/kreativitet sammen med det man faktisk vet om tilsvarende funn/lokaliteter. Intuisjon (hunch) og kreativitet og den menneskelige nysgjerrighet er den viktigste drivkrafta innenfor vitenskapen - ellers ville vi fremdeles levd i trua på at jorda er flat!

Generelt er Alternativbransjens monopol på intuisjon og klarsynthet tøv - dette er menneskelige egenskaper vi alle er født med, som også kan trenes - og som faktisk brukes i alles daglige liv og jobbsammenheng - mer eller mindre. Mer mystisk er det ikke ... men nå er jeg vel "off topic"...

mvh kariwe
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at vitenskap og religion kanskje har vært et og samme i "gamle dager". Det er det som er kjedelig med dogmatiske religioner - at man blir stående fast i en sannhet. Jeg mener den forskeren som sa jorda var rund ble henrettet? Mye av de positive forandringene som jeg kan nyte godt av som feks stemmerett og skolemedisin har vel kommet mer eller mindre på tross av religion - ikke pga den... Tenk at hekseprosessene som finnes i dag er i all hovedsak kvinner dømt av stammens sjamaner...
Vi burde jo ha tro på våre opplevelser, men samtidig være litt skeptisk. Nei, det ble vanskelig å forklare  :eusa_doh:

Det var en sterk opplevelse du hadde Ofela. Et tips er å google noen runder etter slike opplevelser. Selv har jeg hatt et par tilfeller med rare ideer - og etterpå funnet ut at det sitter noen forskere som har lignende teorier... Det er faktisk veldig deilig med noe håndfast av ogtil som kan bekrefte det man har opplevd eller følt på.. 

Strålende hilsen,
Fagerhjul