men skriver det her ettersom disse erfaringene kommer ut av mitt maleri...
Ei helg i november i fjor var jeg på atelieret, alene.
Jeg hadde god tid til å eksperimentere med farge og form, men det gikk litt treigt.
Lørdagskvelden gikk jeg på alternativmessa og hørte en konsert med en sjaman fra Tuva,
Nikolay Oorzhak. Stemmen hans "masserte" hele skjelettet mitt!
Som tordenskyer, småfugler og "glitterlyn" raste den rundt i kroppen min,
ørene mine var som åpne trakter/ kanaler ned i jord og inn i masse røtter...
Søndag morgen var jeg igjen på atelieret. Fortsatt like treigt med penselen.
Så jeg gikk på Historisk museum for å se utstillingen "Tibet var mitt hjem".
Jeg har en lang historie med mye "hjertesorg" og lærdom fra dette landet, så det var med bange anelser at jeg gikk inn.
Og ganske riktig - tårene rant hele tiden, som vårregn og gammel sorg i ett.
Det slutter aldri å berøre meg at dette fredselskende folket alltid velger forsoningens vei, på tross av alt de har opplevd av vold mot sitt levesett. At de alltid ber for alt som lever. At hjertene er så rene og lenselen etter igjen å få leve sin religion og kultur forblir sterk.
Etter disse to sterke opplevelsene løsnet penselen i hånden, og jeg malte et herlig "stygt" bilde!!
Det vil si - det er goldt, det eneste som skinner over den blå, synlige halvkulen (jorda), er en skog av skinnende tibetanske bønneflagg og ei stor skinnende tromme som henger på himmelen.
Jeg hengte det først i stua. Der satt jeg en dag og skrev, og plutselig var det noe som beveget seg i det hjørnet der bildet hang. Jeg la merke til bevegelsen, men tenkte ikke mer på det. Da skjedde det igjen, mange ganger på rad. Som små lysglimt -
Jeg gikk nærmere. Så etter. Og i ett kort glimt på jeg en flokk hvite reinsdyr springe inn på bildet fra høyre.
- Jeg stusset. Tenkte at nå må jeg gå og legge meg for å sove -
Da falt bildet ned fra veggen. Jeg hengte det opp igjen og bildet falt ned.
Så jeg flyttet det til soverommet, og der henger det som om det skulle være spikret fast...
Tidlig en morgen i halvvåken tilstand ser jeg bort på bildet - det lyser ei stjerne i tromma! Jeg setter meg opp og ser etter. Det lyser faktisk, i mitt mørke rom lyser mitt bilde! Jeg blir varm i hele meg!! Hva er dette?
Det går noen dager, jeg er et lykkelig menneske i verden -
jeg kjenner meg samlet, nærmere kjernen enn kanskje noen gang. Glad nesten hele tiden!
Så en kveld legger jeg meg som vanlig. Det har skjedd noen ganger de siste ukene at jeg har sett reinsdyr springe inn i bildet mitt, alltid den samme veien. Inn fra høyre og opp på himmelen og inn i tromma.
Det er nesten så jeg ikke kan puste mens det skjer -
Jeg kjenner det som om det er vind rundt meg, kaldt.
En gang kom jeg inn og så hvite spor av kauver på bildet, som om de hadde løpt i snøen.
Jeg har en gryende, sterk lensel etter selv å ha ei tromme. Det skremmer meg og drar meg veldig samtidig!
- jeg legger meg denne kvelden, og "sovner", men føler meg veldig våken. Helt klar i hodet og kroppen.
Lurer på hvorfor det er kaldt under meg. Hvorfor jeg ligger "fast", ikke kommer løs?
Hva er det som trykker på magen min?
Så kjenner jeg et kraftig pust på ansiktet mitt, og jeg skvetter! Hva var det? Åpner øynene og ser rett inn i ansiktet på en rein! Stor og med stort gevir. Han stamper meg på magen og brystet, puster "hardt" på meg, varmt i alt det kalde.
Noe løsner, er jeg bundet fast i en stein? en stokk? Alt går så fort- reinen forsvinner.
Det er nordlys, og noe i meg bare letter og danser på himmelen! Det er som om jeg er nordlys selv! Jeg ser min "kroppsform" som et langt slep etter meg/ min essensen. Det er veldig fint! Jeg er veldig GLAD!
- så åpner jeg øynene her - Har jeg drømt?
Kjenner på magen og brystbeinet - det er ømt...
Jeg har en sterk følelse av at dette er erfaringer som har "fortsettelse"!
Nå etterpå kjennes det litt rart å skrive ned alt dette. Jeg kan dele mye med andre av mine erfaringer,
men mine "sjamanistiske" bilder holder jeg som oftest for meg selv...
Er det andre som har opplevd noe lignende?
Kan slike ting skje - i et bilde?
Av og til lurer jeg på om jeg bare har veldig god fantasi...
Mira

TUSEN TAKK , jeg håper du skriver flere innlegg og deler med oss.