Forum /
tilbake / Erfaringer med flere healingformer samtidig?
GjenopprettetMedlem
Måtte legge hodet i bløtt og rote litt rundt i bøkene mine, men her kommer det:
"Samer er trollmenn i norsk historie" av Rune Blix Hagen. Forlaget heter CalliidLagadus
Utgivelsesåret er 2005
Det er et hefte, både på norsk og samisk - jeg bestilte den på nettet.
s 22 , Kulturkollisjon
..."med løgn og list forsøkte Knag i egenskap av fogd å frariste Poulsen runebommens innerste hemmeligheter. Vi lar Knag selv berette: "Jeg spurte han om han ville lære meg sine kunster, slik at også jeg liksom han kunne spille på runebommen. Han skulle få det han ville ha av meg og settes fri uten straff. Jeg sa at jeg mente alvor av det å ville lære, dog måtte det foregå slik at ingen fikk vite det." I følge Knag spurte Poulsen sine guder om han kunne lære bort kunsten. Gudene fortalte at Poulsen ikke skulle fortelle mer før fogden bekjente sine synder for dem. Da Knag ikke ville gå med på dette ble Poulsen lei seg og gråt meget. "En gang" skriver Knag, "gjemte jeg trommen, da sørget han og var redd."...
Dette er fra historien til en av dem som ikke er i statestikken for henrettede trollfolk i nord. En av dem som ble drept før rettsaken var ferdig. Anders Poulsen ble drept mens han lå og sov i 1692.
Det er en veldig trist fortellig, og med bilder av hans runebom med kristne forklaringer av hans symboler. Den inneholder også noen tanker og fakta om trolldomsforfølgelsen av samene. Anbefales!
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Takk for svar, Fagerhjul! Jeg skal skaffe meg dette heftet, fant det her:
http://www.calliidlagadus.org/norsk/index.php?girji=41
Samer er trollmenn i norsk historie av Rune Blix Hagen
På tinget i Vadsø i februar 1692 ble noaidien og reindriftssamen Anders Poulsen - Poala-Ánde - fra Utsjok-Varanger dømt til døden og på “ilden opbrendis” fordi han hadde “øvet den slemme og ugudelige trolldomskunst”. Saken mot Poulsen er den siste alvorlige trolldomsprosessen blant de mange noaidi-sakene mot samene i Finnmark på 1600-tallet. Det er dette mørke kapitlet i norsk og samisk historie Rune Blix Hagen setter lys på i dette heftet.
Rune Blix Hagen er historiker og har skrevet en lang rekke artikler og kronikker om hekseforfølgelsen i Norge og Europa. Aage Solbakk har laget et sammendrag av artiklene på samisk.
ISBN: 82-92044-28-0 kr. 130,-
Historien om Anders Poulsen er meget kjent, og omtalt i mange bøker og artikler. Jeg har alltid før lest noe sånt som at han ble angrepet av en "gal mann" "med øks" og drept før saken var rettslig avsluttet. Så jeg reagerte på at han skulle være blitt "halshugget", det høres jo ut som en offisiell henrettelse, hvilket det ikke var. Rune Blix Hagen har laget en oversikt over nordnorske hekseprosesser 1593-1695, og her skriver han at Anders Poulsen ble "Drept under forvaring". Se:
http://www.ub.uit.no/fag/historie/nnhekser.htmGjenopprettetMedlem
Pussig, Rune Blix Hagen er min nærmeste nabo i blokka, Jeg visste at han skriver om hekseprosesser, men har ikke tenkt så nøye over at han skriver om sjamanismen. Takk for interessant info, Passopp.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei Stridshjelp! Rune Blix Hagen har en nesten enorm hjemmeside om sin forskning på hekseprosesser:
http://www.ub.uit.no/ansatte/rune/hagen.htm
Omtrent halvveis på denne siden kan du se ham med trommen som ble tatt fra Anders Poulsen, og som nå er i Karasjok:
http://www.ub.uit.no/fag/historie/shaman.html
Jeg la inn linker til Rune Blix Hagen i en annen tråd:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 9#msg34799GjenopprettetMedlem
Ja, Hagen er en kløpper på trolldomsprosessene. Du vet, trollfolk ble det kalt, og det inkluderer både det ene og det andre. Siden vi her i Norge hadde luthersk statskirke var ikke hekseprosessene helt som andre steder i verden. Det var folket selv som dømte hverandre, ikke bare noen som var utnevnt av kirken. Dette gjorde at feks en lokal sjaman som hadde hjulpet mange mennesker kunne bli utsatt for "hevn" for feks et barn han/hun ikke greide redde. Derfor var det nok flere av de som ble brent som var lokale healere og noaider. Dette burde du spørre Hagen om neste gang du treffer han i gangen, han kan fortelle deg dette med detalj og innlevelse. Gutten kan sine saker
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Jeg har alltid før lest noe sånt som at han ble angrepet av en "gal mann" "med øks" og drept før saken var rettslig avsluttet. Så jeg reagerte på at han skulle være blitt "halshugget", det høres jo ut som en offisiell henrettelse, hvilket det ikke var.
http://www.ub.uit.no/fag/historie/nnhekser.htm
Ja, jeg rotet nok litt med det - så det var jo så bra at du kunne rette på detaljene der.
Fagerhjul
Anonymous
"Alvar Horst":
"Inger Lise":
Jeg tror at det også er en mening med at de store verdensreligionene fikk vokse fram. Det er no vi skal lære av det også. De menneskene som "tilhører" den gruppen, er mennesker på lik linje med alle andre. At de har misforstått noe, kan kanskje hende. Men de er på sin vei.
En annen ting er, at alt man sender ut, får man tilbake. Så hvis man ser på resten av verden som en drittplass fylt med drittsekker...blir man møtt av nettopp disse
Ja, men vi alle har vel misforstått noe, ellers hadde vi vel ikke noe her på denne skolen å gjøre?
Klart det er ei mening med AIDS, nazisme,kristendom,krig, islam, kapitalisme,hungernød, voldtekt, tortur, halliker og fortvilelse, og alle andre slags plager, men verden hadde klart seg utmerket uten samtlige av disse. Nei, jeg tror ikke disse store verdensreligionene har noen annen mening, (eller inngår i en gudommelig plan) noe mer enn som andre alle slags uhumskheter som man tillater å florere, så brer de seg som ugress.
Buddhismen stiller seg annerledes, i en helt annen klasse.
Ville bare tilføye her at jeg er litt uenig i dette utsagnet at religionene er meningsløse. Uten religionene ville ikke jeg ha den erfaringen jeg har nå. Jeg har tilhørt ett religiøst fellesskap, Hare Krishna, og fått med meg mye bra derfra. Det som "ødelegger" de store religionene er det som ødelegger det meste på denne kloden, menneskene. Jeg har ikke no problem med Gud, bare bakkemannskapet hans. Derfor valgte jeg å gå ut og heller få erfaringer og kunnskap rett fra kilden. For meg ble det feil å ha ett mellomledd, men jeg har møtt mange som lever ett åndelig rikt liv som følger denne troen. Du har de som er ydmyke og kjærlighetsfulle og de som lever fulle av frykt. Samme som overalt ellers. Flesteparten befinner seg vel ett sted midt i mellom.
Jeg tror flesteparten gjør det de tror er riktig, det er nok noen som utnytter slike system for å få seg makt, men det blir oppdaget eller kommer tilbake til dem selv før eller senere. Jeg tror det er bra å ha tillit til prosessen vi er i og prøve så godt vi kan selv og gjøre fotarbeidet for å få en bra verden, prøve å skape ett samarbeid med de som er interessert uansett om de er slik eller slik. Vi er alle mennesker, som til syvende og sist kommer fra samme stoff og med samme mor og far. Jeg så på en kopp idag, og der sto det:Fordommer er uvitenhet. Det kan tillempes i de fleste livs situasjoner. Hvis vi føler oss litt bedre enn og er raske opp med pekefingeren, kan det være en tanke og huske på at hvis vi peker en finger ut, peker tre tilbake på oss selv. Se innover. Søk kunnskap istedenfor å dømme. Søk å forstå istedenfor å fordømme. Håepr ikke jeg tråkket noen på tærne ved å skrive dette. Hvis jeg gjorde det, beklager jeg. Hugs all around

GjenopprettetMedlem
"Magnus":
Hvis vi føler oss litt bedre enn og er raske opp med pekefingeren, kan det være en tanke og huske på at hvis vi peker en finger ut, peker tre tilbake på oss selv. Se innover. Søk kunnskap istedenfor å dømme. Søk å forstå istedenfor å fordømme. Håepr ikke jeg tråkket noen på tærne ved å skrive dette. Hvis jeg gjorde det, beklager jeg. Hugs all around 
En fryd å lese, Magnus

Takk for at du deler av deg selv
Ugh !

Anonymous
"Alvar Horst":
Jeg kan bare gjenta meg selv. Nei, jeg har ingen respekt for verken kristendommen eller islam eller deres håndtlangere. Og å kalle kirken et C-lag er drøyt, det er mere et Delta-lag.
Kommer ikke så langt med den der heller, så for å være realistisk blir det å krype til korset på et vis. Milliarder av mennesker tilber Herren den altomfavnende Skaperen gjennom disse veiene. Deres forhold til og, veier til det Høyeste er tross alt hellige, det er blandt både muslimer også oppriktige strevende mennesker som på samme vis som meg ofte gjølr sitt beste for å bli bedre mennesker, en bedre bror, en bedre far, en bedre venn, gjennom de veiene til det Høyeste som de kjenner. I mange tilfeller har de ikke noe annet valg heller, for islam og kristendommen har gjerne rasert alternativene, og stilt seg i veien. Men disse menneskenes alvorlige streben kan jo ikke fordømmes, som Alvar så lettvint forsøker på. Det er barn som med rene hjerter møter Herren gjennom månesigden med stjerna i. Likeledes de som gjennom kirkens evangelium finner en mening og ei vei.
Det kan så være om man anser disse som forledete, eller for å være åndelige slavesjeler, det er uansett det de har, deres nøkler. Og om man skulle være på linje med Herren utifra det enhetsplanet, lar det seg vanskelig gjøre gjennom å fordømme hans minste. Om man skulle regne muslimer og kristne og jøder som hans minste ,det er jo noe slikt Alvar antyder. og selv om det skulle være et C-lag, eller D-lag av ånder, så har også de rett til å ha sin tro, tilpasset deres forutsetninger, akkurat som også retarder har sine rettigheter, selv om de måtte være tilbakestående. Så heller ikke jeg kommer ikke utenom å utvise en viss respekt for disse religionene, uansett, hvilket jeg også i praksis gjør.
Resten av artikkelen berører disse religionene som politiske bevegelser, og også disses migrasjon. Det anså jeg for altfor kontroversielt til å poste her, så det postet jeg på bloggen min.
Forvørig er det jo faktisk 2-3 forskjellige dabatter gående i samme tråden her, men det en nu så....

GjenopprettetMedlem
Kanskje hadde det vore best vis alle var sin eigen mystikar i motgang og medgang?
Og heldt karamellane for seg sjølv av uegoistiske årsaker,og lærte seg å roe seg og kjenne smaken av dei i sitt indre,uten å by så drygt av posen først??
Men det ligg vel i vår natur,å ville dele,trenge å dele,måtte dele for å bekrefte oss sjølv,styrke oss sjølv?
(politisk-spirituellt blir det vel heilt umuleg...)
Høneegghøneegghøneegghøneegg...........
Prøvde berre å tenke på to ting samtidig.

Anonymous
"Final Tribe":
Kanskje hadde det vore best vis alle var sin eigen mystikar i motgang og medgang?
Og heldt karamellane for seg sjølv av uegoistiske årsaker,og lærte seg å roe seg og kjenne smaken av dei i sitt indre,uten å by så drygt av posen først??
Men det ligg vel i vår natur,å ville dele,trenge å dele,måtte dele for å bekrefte oss sjølv,styrke oss sjølv?
Hvis jeg trenger noe råd fra deg, skal jeg spørre. 
Har ikke du lært at det er uhøflig å forsøke å patronisere folk som ikke har bedt om råd?
GjenopprettetMedlem
Hvor tok intensjonen med tråden veien? Sporet av en smule, tror jeg...?

Ikke var det særlig hyggelig tone heller......
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":
"Final Tribe":
Hvis jeg trenger noe råd fra deg, skal jeg spørre. 
Har ikke du lært at det er uhøflig å forsøke å patronisere folk som ikke har bedt om råd?
Når eg har eit red-face smiley oppe,betyr det at eg er upåteken usikker og at det er mine eigne tankar som eg luftar.Eg
drøfter innover og utover.Eg ser problemstillingen.
M.a.o. var det
ikkje eit konkret råd til Dag-Ove.
Men eg fekk no svar likevel.
Om ikkje anna,så frå deg...
Patronisere? pater-padre-patronar? tuller du med ord att?
Orsak, den som treng det.
GjenopprettetMedlem
Hmm, jeg er enig med Sjelevenn i at denne tråden har spora av skikkelig.
Hvis det er noen som har flere svar på spørsmålet som startet tråden, så fyr løs. Ellers låser jeg den i morgen.
Anonymous
Oops, ser at jeg har vært med på å bidra til at tråden har spora av. Leste ikke tittelen og svarte bare på et av svarene som sto der. Beklager og jeg skal prøve å følge litt mere med fremover

SEO Crawler
Mitt svar på trådens opprinnelige spørsmål, i kort form:
Jeg tror og føler at det er helt greit med flere behandlingsformer om en annen, akkurat som jeg mener det går fint å studere og inkludere flere og helt ulike arketypiske "helter" eller "guder" (evt "forbilder"), samtidig. Vi er sammensatte og rommelige vesen. Det 5. elementet som integrerer de 4 opprinnelige, kalles ofte "rom", og indikerer en ønsket tilstand, en rommelighet, en inklusiv holdning. (som i uttrykket "Dette er du stor nok til å tåle"..f.eks)
Samtidig kan det være verd å påpeke at alt har sin tid. Noen perioder trenger man en ting om gangen, det er litt som med fordøyelsen, pass på ikke stappe inn alt mulig på en gang..
Det som kjennes rett er rett.
Lykke til!
Anonymous
Det kan vel være greit å få en form for healing om gangen.
For slik å kunne kjenne på det, om det fungerer.
Hvis man pøser på med blanda drops kjenner man ikke smaken
av hvert enkelt.
Og skulle man trenge healing en annen gang, vet man jo hva
som fungerer best.
Jeg kjenner en som fikk healing fra to forskjellige personer som
ga forskjellig form for healing.
Han lå på sykehuset og var skikkelig dårlig.
Om natta våkna han av at det var fryktelig urolig inne på
rommet. Han beskrev det slik at det var som om noen
slåss/kjempet over ham (i luften).
Han syntes dette var litt ubehagelig og skremmende.
Men han ble bedre, så noe hadde hjulpet ham.
GjenopprettetMedlem
Hei, deler mine erfaringer forløpelig: jeg blir fjernhealet av sjaman med bønn, rett før dette var jeg med på èn Deeksha og èn Deeksha i begynnelsen av fjernhealingen. Fikk en liten healing på alt.messen i Bergen av Inkahealer, dette var før fjernhalingen.
Virker som om dette kan være bra, føler at jeg åpnet opp for en kanal, en kanal til noe STORT og KJÆRLIG. Fjernhealingen jeg nå får er mer konkret og veldig sterk. Forvirringen jeg kjenner, tror jeg rett og slett er at jeg hører og ser anderledes nå, kan bli forvirret av det ja

Vet liksom ikke om jeg skal tro på alt jeg hører og ser......, det er sterkt, det er fint, det er vanskelig det er godt......., det føles som kjærlighet....... I skrivende stund har jeg funnet ut at jeg VIL TRO, jeg vet nå at det jeg ser og hører, ER.
(hadde jeg lest dette for noen år siden, hadde jeg trodd at det hadde klikket for denne fyren, klikket for MEG!!!!)

GjenopprettetMedlem
Dag Ove, du sier at den fjernhealingen du mottar nå er mer konkret og veldig sterk.
Kan du si litt mer om hvordan det utarter seg, kjenner du det både fysisk og psykisk?

GjenopprettetMedlem
Fysisk og psykisk ja. Fysisk på den måten at smertene i kroppen (i muskler og rygg), fyker, flyger rundt i kroppen som, nesten som om de leter etter en vei ut..., vanskelig å forklare egentlig. Sover veldig godt om natten, pleier ellers å ha store smerter og rastløse ben om natten.
Psykisk, er det vanskelig å forklare.......: kommer masse til "overflaten", små "bobler" av følesler og fortid...... Kjenner èn ro i sjelen, som om den fylles opp med noe godt.......
Ligger til at jeg har vært VELDIG forkjølet fra fjernhealingen startet, masse snått og gørr, hosting og harking....... Er ikke kvitt det ennå. Ingen rundt meg er forkjølet så.....
GjenopprettetMedlem
Takk for fin forklaring, jeg forstår det slik at du mottar fjernhealing fra Eirik Myrvang,
- han sies å ha sterke healingsevner.
Lykke til videre.

Anonymous
en ting jeg lure på det er flere som nevner c og d lags ånder hvem har fortalt hva som er hva har det noe med hva man tiltrekker seg å gjøre ? jeg merker åndeverden er med meg når jeg healer det føles godt i kjærlighetskraften.dette er kun mendt posetivt,glad for svar, det er godt å høre hva flere mener lærdøm til oss alle klem bast