Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I den stora vÀrlden ges fantastiska paradisiska bilder av ett liv efter detta.Paradiset dit vi fÄr komma om vi har gjort goda gÀrningar under en livstid. Tillsammans med nÄgra unga mÀnniskor pÄ en skola lÀste jag om en "bÄtbegÀngelse" en begravningscermoni frÄn 900-talet.

BerÀttelsen om hur man begravde en hövding vid floden Volga ÄterberÀttades av ett arabiskt sÀndebud som bevittnade ritualen.Han berÀttade i detalj hur man offrade och hur man klÀdde upp den döde och hur man skar upp hundar, hÀstar, kossor,med mera.

I hans berÀttelse ingick Àven hur en trÀlkvinna frivilligt sade ja till att dö med sin herre.Han berÀttar att nÀr man en gÄng sagt ja till detta sÄ fick man inte Àndra sig.Hon vaktades och sköttes dÄ av tvÄ andra trÀlkvinnor och fick dricka "nabid", nÄgon slags rusdryck vad jag förstÄr, och hon leddes in i olika tÀlt dÀr mÀnnen i tÀlten hade "umgÀnge" med henne och sade sedan till henne att "hÀlsa din herre att detta gör jag av kÀrlek till dig".

Till slut efter att kvinnan hade lyfts upp över en fiktiv grÀns mellan de levande och det dödas rike och hade yppat ord om att hon sÄg sin mor och far pÄ andra sidan och att hennes herre vÀntade pÄ henne. DÄ fick hon Ànnu mer "nabid" att dricka och sjöng farvÀl till sina vÀninnor. Hon drogs Änyo in i ett tÀlt dÀr hon hade Ànnu mer "umgÀnge" (med sex olika mÀn). DÀrefter hölls hon fast i armar och ben och ströps av ett rep som tvÄ av mÀnnen drog Ät varsitt hÄll och sedan högg "dödsÀngelen" (en kvinna) kniven i hennes kropp flera gÄnger och slutligen placerades hon bredvid sin döde herre.

Jag lĂ€ste och vi talade om hur denna hĂ€ndelse skulle ha rubricerats idag. Svaren blev, mord och gruppvĂ„ldtĂ€kt pĂ„ en neddrogad kvinna. Folke Ström (bokens författare) talade om de sexuella exesserna som en önskan om att överföra livskraft till den döde och han talade Ă€ven om att kvinnans extas var ett faktum. Det arabiske sĂ€ndebudet berĂ€ttade (pĂ„ ett"objektivt" sĂ€tt) att mĂ€nnen slog trĂ€pinnar mot sina sköldar för att inte de andra kvinnorna skulle höra kvinnans skrik och inte vilja dö med sina herrar. SĂ€ndebudet tyckte ocksĂ„ att trĂ€lkvinnan sĂ„g förvirrad ut (EXTAS? FOLKE STRÖM???).

Okej paradiset och allt det fantastiska som ska hĂ€nda dĂ€r och dĂ„ (EFTER DÖDEN!!!)Ă€r sĂ€kert otroligt vackert. Bilder vi ger varandra för att klara av det okĂ€nda, det osĂ€kra som livet och döden innebĂ€r. Paradiset som nu rĂ€ttfĂ€rdigar till kulter och löften om en sĂ€ker och skön plats att komma till nĂ€r vi vĂ€l har dött. Detta paradis som har rĂ€ttfĂ€rdigat sĂ„ mĂ„nga övergrepp och krĂ€nkningar inom dödskulter och sjĂ€lvmordsaktioner. Är detta kanske inte svart magi= massmanipulation som vi utsĂ€tter varandra för.

Är det inte fegt att tala om paradiset efter döden nĂ€r man Ă€nnu lever ? Borde vi inte tala om paradiset innan döden nu nĂ€r vi lever? Om paradiset nu Ă€r en plats för kĂ€rlek och glĂ€dje och högsta livskvalitet för allt och alla. DĂ„ skulle vi ha mycket att göra för att fĂ„ till ett paradis hĂ€r och nu! Är det kanske lĂ€ttja och maktspel som gör att vi placerar det i döden, efter och bortom livet? Som ett möjligt lite halvmanipulativt löfte att ge till nĂ„gon som lider nöd under sin livstid.Detta för att slippa undan det egna engagemanget för allas glĂ€dje och bĂ€sta och möjligheter?

En utav ungdomarna som var med och lÀste tyckte att det var möjligt att trÀlkvinnan var i extas eftersom hon hade sagt ja "frivilligt" till att dö med sin herre och att hon sÀkert trodde pÄ det paradisiska som skulle ske efter döden.Jag tyckte att sÄ kunde man nog sÀga om man förnekade henne den naturliga kÀnslighet som ett mÀnniskoliv skulle kunna besitta och som borde fÄ försvaras till varje pris enligt mig. Den kÀnslighet som gÄr förlorad i droger och vÄld och stÀndiga krÀnkningar.

DROGER VÅLD EXTAS DÖDEN PARADIS? Jag fĂ„r problem med kopplingarna? Kanske akademin kan vrida till det lite mer sĂ„ jag kan bli mindre radikal och mer "flummigt accepterande" och liberal.

Jag undrar över den extas som en kvinna pĂ„stĂ„s uppnĂ„ genom att drogas, vĂ„ldtas och dödas enligt Folke Ström (svensk religionshistoriker 1900-tal tror jag). Jag undrar om orden som vi anvĂ€nder för att benĂ€mna nĂ„got inte Ă€r förbannade/gandade av oss sjĂ€lva och vĂ„r egen arrogans. Vi slarvar med orden och tankarna som finns hĂ€r och nu i livet och talar oss istĂ€llet varma om döden och förklarar mĂ€nniskans vansinne med kultiverade förvirrande begrepp. Är detta för att slippa se vĂ„ra egna medmĂ€nniskor djupt in i ögonen och förstĂ„, uppleva och kĂ€nna var och ens rĂ€tt till ett paradisiskt liv. Fyllt av livslust och glĂ€dje.

Eller vet jag inte vad ordet extas betyder lÀngre...Folke?
GjenopprettetMedlem
<t>Interresant og skrekkinngytende lesning dette her. Det er egentlig vanskelig Ă„ kommentere syns jeg.

Å bruke ordet ekstase i den sammenhengen virker jo temmelig sĂžkt. Kanskje den rusdrikken bidro til en form for overgivelse .... det mĂ„ jo vĂŠre det glade vanvidd Ă„ opplevenoe sĂ„nt. Og de bolde herrer trengte vel en falsk forklaring Ă„ gjemme seg bak.

I eldre kristelig Änd skulle vi slite for brÞdet og frykte Herren, mens paradiset var belÞnningen etterpÄ...

Det er en tung historie vi mÄ riste av oss. Det slÄr meg bare at det var dette Jesus snakket om; Ä skape himmelen pÄ jorden, her i mellom oss. Vi er litt trege av oss, men noe skjer jo heldigvis.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Det problematiska för Jesus med paradiset/himmelriket pÄ jorden var ju att den paradisiska bild han hade var baserad pÄ att kontakten mellan mannen och kvinnan inte fick vara sexuell (Adam och Eva, Maria och Josef) och att kunskapen som föddes under ett samlag sÄgs som ett ont gissel (ormen,blygsel, medvetenhet, undermedvetenhet). Att se varandra som man och kvinna, med de likheter och skillnader som detta innebar, stred mot den frid och fred som tidigare hade varit rÄdande i den paradisiska miljön.

Vad jag skulle tro Àr att bilderna frÄn paradis-myten egentligen handlar om, Àr att mÀnniskan försökte göra sexualiteten och den kontakten till en först och frÀmst materiellt synlig/rationellt, förnuftig eller oförnuftig handling.Detta gav en kall syn pÄ mÀnniskans sexualitet och dess kreativa icke materiella psykiska aspekt .Denna materialistiska, kylslagna, rationella syn pÄ mÀnniskans lÀngtan till varandra, Àr den som förnekar mÀnniskors förvandling i varandras nÀrhet, som förnekar detta som en kÀlla till kreativ kunskap. Det att lÄta vÀrmen och vitaliteten flöda fritt dem emellan.

I denna kylslagenhet har regler, moral, förnuft och pÄbud av olika slag tagit form.Man har trott att det handlade om att det var nÀrhet och intimitet som varit det dÄliga, den svarta mellanmÀnskliga magin och inte sett denna intimitet och nÀrhet som en möjlighet att utvecklas tillsammans med andra. DÄ pÄ ett oförutsÀgbart, omedvetet, irrationellt, oförnuftigt ( dock inte aggressivt), Àventyrligt, outgrundligt,glÀdjande, tokspÀnnande sÀtt.

Detta fick inte bli en skön paradisisk bild, utan sexualiteten förpassades till syndarnas nÀste. Paradiset skulle kontrolleras av Herren och inte Herren och Damen tillsammans.Damen gav vÀrlden en son som skulle offras pÄ ett kors för att Herren hade givit den första Damen en syndfull vÀsande orm att bli förförd av och Herren kunde dÀrför inte beakta mÀnniskan som en paradisisk vÀrdig varelse lÀngre. Mannen och kvinnan kastades ut i kylan. Kanske fortsÀtter de att Àlska varandra i alla fall. Man fÄr ju hoppas!

Sexualiteten Àr först och frÀmst en osynlig mÀnsklig verklighet enligt mig, eftersom den utmanar vÄrt psykes lÄsta positioner och fasta vÀrderingar. Efter varje intimt möte med en kÀrlekspartner, lÀmnar man partnern med en fördjupad kontakt och erfarenhet (kanske inte konfliktfri,kanske till och med med totalkris).Faktum kvarstÄr att man aldrig Àr densamme efter det. NÄgot nytt har satt sina spÄr, har tagit form, har utmanat och utvecklat ens fasta positioner. Man bÀr kanske frÄgan: "Vad var det som hÀnde egentligen? Svaret pÄ den ger nya bilder, föder nya mönster, skapar nya vÀgar. Ger nytt liv och ny kÀnslighet. Det ger ny kunskap och Àven nya insikter som tex. att pÄ nÄgot sÀtt Àr vi lika, men ÀndÄ Àr vi sÄ olika.

Jag tror att mĂ€nniskans paradis pĂ„ jorden mĂ„ste se annorlunda ut Ă€n de himmelrike som Jesus vĂ„gade föreslĂ„, det mĂ„ste inkludera hela mĂ€nniskan och inte reducera henne till ett odjur eller en gud eller en kropp eller en sjĂ€l eller en virus eller en hormonbomb.Vi mĂ„ste se vad vi menar nĂ€r vi sĂ€ger nĂ„got om varandras osynliga och synliga vĂ€rldar och förhĂ„lla oss till de inre förvandlingarna som möjligheter och inte faror. Det Ă€r det inuti oss som stelnat och inte förvandlas eller försĂ€tts i kris som Ă€r farligt inte tvĂ€rtom.Åsynen och nĂ€rheten till en hĂ€rligt skön mĂ€nniska, man eller kvinna, bör göra oss svimfĂ€rdiga och mjuka. Naturen andas, skogar, djur och mĂ€nniskor, det finns ingen anledning att stoppa detta paradisiska flöde :icon_lol: .</t>
GjenopprettetMedlem
"katrinxy":

Jag lĂ€ste och vi talade om hur denna hĂ€ndelse skulle ha rubricerats idag. Svaren blev, mord och gruppvĂ„ldtĂ€kt pĂ„ en neddrogad kvinna. Folke Ström (bokens författare) talade om de sexuella exesserna som en önskan om att överföra livskraft till den döde och han talade Ă€ven om att kvinnans extas var ett faktum. Det arabiske sĂ€ndebudet berĂ€ttade (pĂ„ ett"objektivt" sĂ€tt) att mĂ€nnen slog trĂ€pinnar mot sina sköldar för att inte de andra kvinnorna skulle höra kvinnans skrik och inte vilja dö med sina herrar. SĂ€ndebudet tyckte ocksĂ„ att trĂ€lkvinnan sĂ„g förvirrad ut (EXTAS? FOLKE STRÖM???).

Okej paradiset och allt det fantastiska som ska hĂ€nda dĂ€r och dĂ„ (EFTER DÖDEN!!!)Ă€r sĂ€kert otroligt vackert. Bilder vi ger varandra för att klara av det okĂ€nda, det osĂ€kra som livet och döden innebĂ€r. Paradiset som nu rĂ€ttfĂ€rdigar till kulter och löften om en sĂ€ker och skön plats att komma till nĂ€r vi vĂ€l har dött. Detta paradis som har rĂ€ttfĂ€rdigat sĂ„ mĂ„nga övergrepp och krĂ€nkningar inom dödskulter och sjĂ€lvmordsaktioner. Är detta kanske inte svart magi= massmanipulation som vi utsĂ€tter varandra för.

Är det inte fegt att tala om paradiset efter döden nĂ€r man Ă€nnu lever ? Borde vi inte tala om paradiset innan döden nu nĂ€r vi lever? Om paradiset nu Ă€r en plats för kĂ€rlek och glĂ€dje och högsta livskvalitet för allt och alla. DĂ„ skulle vi ha mycket att göra för att fĂ„ till ett paradis hĂ€r och nu! Är det kanske lĂ€ttja och maktspel som gör att vi placerar det i döden, efter och bortom livet? Som ett möjligt lite halvmanipulativt löfte att ge till nĂ„gon som lider nöd under sin livstid.Detta för att slippa undan det egna engagemanget för allas glĂ€dje och bĂ€sta och möjligheter?

Spennande tankar du har om dette, Katrinxy.

Vikingbegravelsen ved Volga har ogsÄ undra meg.

Fann ein fin artikkel om gravskikkar som sneiar innom temaet.

http://folk.uib.no/gsuto/ArtiklerWeb/UBASnordisk2/Oestigaard_Intro_lowres.pdf

Ellers trur eg ofte det kan bli vanskeleg Ä tolke eit forgange begravelseritual frÄ ei svunnen tid med vÄr tids

begrep.

ReligiĂžse riter eller manipulerande makthandlingar?

Her er nok mykje som kan misforstÄast i lys av Ära som har gÄtt. Eller?

Og kva med ho som avslutta den drogebefengte trellkvinna sitt jordiske liv, DĂždsengelen-prestinna-volven?

Kven var ho?

Kva makt hadde ho?

Manipulerte ho kanskje med livskreftene(sex,dÞd,ekstase) til bÄde kvinner og menn her?

Her eit anna aspekt ved den sterke drykken og den angivelege ekstasen til trellkvinna klippt frÄ Wikipedia(orsak igjen) :

Meanwhile, the thrall girl went from one tent to the other and had sexual intercourse with the men. Every man told her "tell your master that I did this because of my love to him". While in the afternoon, they moved the thrall girl to something that looked like a door frame, where she was lifted on the palms of the men three times. Every time, the girl told of what she saw. The first time, she saw her father and mother, the second time, she saw all her relatives, and the third time she saw her master in the afterworld. There, it was green and beautiful and together with him, she saw men and young boys. She saw that her master beckoned for her.[9] By using intoxicating drinks, they thought to put the thrall girl in an ecstatic trance that made her psychic and through the symbolic action with the door frame, she would then see into the realm of the dead.[8] The same ritual also appears in the Icelandic short story Völsa ĂŸĂĄttr where two pagan Norwegian men lift the lady of the household over a door frame to help her look into the otherworld.[10]

Kanskje er ogsÄ det meir kjende grav-Þlet ogsÄ ein rest av slike skikkar,for liksom Ä forsikre oss om at det fins ein flik av paradis bakom den mest harde rÞyndom? ::)
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg tror ogsÄ man bÞr vÊre forsiktig med Ä bruke vÄr kulturs moralbegreper nÄr man skildrer mennesker som levde for tusen Är siden

som hadde helt andre livssyn, verdier og normer enn vi har i dag.

Ibn Fadlan var muslim, og dette pÄvirket nok hans beskrivelse av vikingene ved Volga.

Over til paradiset. Paradiset mÄ vÊre et annet sted, tenker vi. Denne verden er jo full av lidelse og synd. Naturen (vÄr indre, dyriske natur og den som er rundt oss) mÄ derfor vÊre ond, og vi mÄ heve oss over den, kultivere den, hogge den ned, utrydde den og fornekte den. Vi mÄ ha en Gud til Ä herske over menneskene, menneskene mÄ herske over dyrene og mannen mÄ herske over kvinnen. Hvis man ikke underordner seg og fÞlger reglene blir man straffet.

Dette er den sÄkalte kunnskapen om godt og ondt, renhet og synd, som gjorde at vi ble drevet ut av paradiset.

De som tror pÄ denne myten er ironisk nok ivrige etter Ä viderefÞre kunnskapen, og mye faenskap har fulgt i deres fotspor gjennom historien. Tortur var et nÞdvendig virkemiddel for Ä frelse gjenstridige sjeler, og selv om de dÞde av skadene hadde man gjort en god gjerning ved Ä sikre dem evig liv i himmelen.

Det hadde kanskje vÊrt lettere om man i tankene ikke hadde flyttet paradiset til et annet sted, og dermed gjort plass til helvete til jorden. Kanskje det er pÄ tide Ä ta paradiset tilbake.</t>
AdsBot [Google]
Spennende! - dog etter den fĂžrste kvalmen hadde gitt seg

Det er mange interessant vinklinger i denne historien, men den som facsinerer meg mest er fra trellkvinnens stÄsted. Og hennes pÄstÄtte opplevelse av paradisiske ekstase.

Jeg tror det er fullt mulig at hun oppnÄdde tilstanden av Paradis ved Ä overgi seg og gi slipp pÄ livet. Den tilstanden ble nok ogsÄ forsterket ved drikken Nabid, som jeg forstÄr er det samme som kalles "Magisk Þl"(?). Denne drikken var ivertfall et "vanlig" entheogen pÄ den tiden, laget av urten Bulmeurt.

Paradis er en tilstand, og kan oppleves hvor som helst - etter min mening
GjenopprettetMedlem
<t>"They "thought" to put the girl in extatic trance"..."man ska vara försiktig tusen Är har gÄtt vad kan vi veta om deras förestÀllningsvÀrldar"..."nÀra döden kan man nog uppnÄ ett paradisiskt tillstÄnd av trance,med hjÀlp av drycken Nabid"..."vem var dödsÀngelen kanske hon hade manipulerat situationen"...

Först "hon var en frivillig till att dö vid sidan om sin herre" trÀlkvinnans frivillighet kan vi kanske sÀtta in i rÀtt sammanhang,hur frivillig var hon i sitt liv som trÀl. Hon visste inte hur allt skulle gÄ till tror jag för dÄ hade hon aldrig sagt "Ja" och om hon visste det och sagt ja till det sÄ tror jag att hon var vÀldigt manipulerad av bÄde tro och tradition och sina medmÀnniskor.

Om man dricker sig berusad med hjÀlp av andra och sedan idkar sex med mÄnga olika mÀn i vars tÀlt man blir indragen i och sedan blir avrÀttad pÄ ett grymt och makabert sÀtt.Kan man dÄ verkligen tala om extas? Folke Ström kunde!Tydligen ser fÄ mÀnniskor skillnaden pÄ extas och chock.I trÀlkvinnans fall sattes allt normalt tÀnkande ur spel och man kallade utnyttjande av henne, en redan ofri kvinna, för umgÀnge . Vad offrades egentligen? En billig arbetskraft?Var det verkligen ett offer? Vad Àr det för offer? Att offra nÄgon annans liv som man dessutom tidigare hade förgripit sig pÄ sexuellt och tvingat arbeta gratis. Det Àr vÀl inget offer?

I mitt liv har jag bÄde blivit vÄldtagen som 18-Äring, drogad och indragen i skogen av ett gÀng Àldre killar som 15-Äring. Killarna ville att jag skulle tro att det var en lek eller test man mÄste gÄ igenom för att bli vuxen. Jag slog vodkaflaskan ur handen pÄ dem först eftersom jag inte tyckte om det de gjorde.Sen resignerade jag och trodde att det hade nÄgon mening det de gjorde,extas???

Jag har upplevt den genomskinliga vakenhet som kan infinna sig nÀr man Àr med pÄ cermonier med rituella tekniker som har syftat till att nÄ en tranceliknande extas. DÀr har glÀdjen och kÀrleken legat till grund för ritualen och viljan att hela nÄgot eller hylla nÄgot,alla har varit inkluderade. Inga droger har behövts inte heller nÄgra gudar,inga krÀnkningar och ingen aggressivitet.

PÄ svenska kallar vi det bondförnuft...det nÀr man inte lÄter sig luras av vackra inlindade förklaringar utan tÀnker efter sjÀlvstÀndigt, vad som Àr rimligt att göra med en annan mÀnniska utan att skada den. DödsÀngelkvinnan hur blev hon det? Varför blev hon det? Kunde hon manipulera med mÀnnen. Jag vill inte tÀnka mig att omyndigförklara mÀnnen och sÀga att jag vet bÀttre. DÀrför anklagar jag dem för att förringa en kvinnas mÀnniskovÀrde och förneka hennes kÀnslighet.

.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Usj....dette viser hvor utrolig farlig det kan vÊre Ä sammenblande sterke midler av ulike slag. Ekstaser, euforiske midler, seksualitet, makt og overgrep, spiritualitet, liv og dÞd......fytti grisen! Tror neppe det gÄr an Ä stÄ i sterkere utfordringer enn alt det der pÄ en gang. Kjenner gufset lang vei her.

Jeg mÄ nesten fortelle igjen en liten historie som jeg tidligere har delt her inne. Tipper at Final Tribe husker den. Hun var pÄ et merkelige vis med pÄ Ä fÄ den frem i meg.

"Jeg" var en ung flott mann som stod pÄ toppen av en pyramide i SÞrAm. Ekstatisk full av bÄde frykt, ÊrbÞdighet, stolthet, spenning, mot, hengiven tillit til Gud og kjÊrligheten mm. "Jeg" var blitt utvalgt til Ä ofres til Gudene. Det var en stor Êre og intet menneske skulle kunne komme nÊrmere Gud enn ved nettopp Ä ofre sitt hjertet til Gud (solguden). "Jeg" stod der pÄ toppen av pyramiden og med store menneskemengder rundt, ble skÄret opp i levende live, og hjertet ble tatt ut. Fysisk veldig smertefult, men allikevel "tÄlelig" pga ekstasen mm. Du skriver "Tydligen ser fÄ mÀnniskor skillnaden pÄ extas och chock". Dette hadde ingenting med ekstase Ä gjÞre, det var et vannvittig sjokk.

Og lÊrdommen kom etterpÄ.

I mellomlivet/etterlivet fikk jeg oppleve en annen type smerte, en verre en. En sjelelig smerte av total fortapthet og misforstÄelse. Jeg fikk vite at det var meget fjernt fra Ä tilbe noen Gud det Ä skulle ofre/gi hjertet sitt til Gud pÄ en slik mÄte. Det var som om det var den aller stÞste misforstÄelse, ga meg en uendelig avstand til Gud ogsÄ nÄr jeg opplevde ren sjelseksistens. Jeg kjente en enorm fortvilelse, avvisning (av/fra meg selv?) og total meningslÞshet. Det gjorde virkelig vondt i sjela og det var en tilstand jeg mÄtte vÊre lenge i. Det kjentes som en evighet fra der jeg var. Muligens var det en slags straff jeg ga meg selv?

Jeg tror ikke menneskers oppfinnelser av slike "ritualer" har noe som helst Gudommelig ekstatisk ved seg. Menneskeheten har gjort mange slike ting hvor sterke virkemidler er med pÄ Ä "rettferdiggjÞre" disse handlingene. Det er oppbygging og misbruk av sjokktilstander. MÄten de har spilt pÄ de dypeste strenger i oss pÄ er som de verste overgrep. Overgrep pÄ sjelsnivÄ stikker dypt. Snev av dette kan kanskje foregÄ ogsÄ dag? Men da i andre former? Kanskje har vi som sjeler ogsÄ en del minner fra slike ting? De kan virkelig vÊre tÞffe Ä hele nÄr de Þnsker Ä gjenskape seg selv muligens?

Det som hjalp meg litt med den nevnte fortellingen var at jeg en ukes tid etterpÄ ble vist litt mer av det livet jeg den gang levde. Jeg fikk se at jeg bodde med min familie som jeg var meget glad i. Jeg fikk se at det Ä ta et slikt "hÞyverdig" valg ville sikre deres eksistens videre. Ettersom det ble hyllet at jeg gjorde som jeg gjorde sÄ ville min familie for alltid bli Êret og gitt materiell rikdom. Da forstod jeg at jeg faktisk ikke bare hadde tatt valget av kjÊrlighet til Gud, men ogsÄ av kjÊrlighet til de som jeg virkelig var glad i. En skrudd mÄte det ogsÄ, sÄ klart...men det ga litt mer mening.</t>
GjenopprettetMedlem
[quote="katrinxy

DödsÀngelkvinnan hur blev hon det? Varför blev hon det? Kunde hon manipulera med mÀnnen. Jag vill inte tÀnka mig att omyndigförklara mÀnnen och sÀga att jag vet bÀttre. DÀrför anklagar jag dem för att förringa en kvinnas mÀnniskovÀrde och förneka hennes kÀnslighet.

[/quote]

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Vel,ho var trell i sitt jordiske liv, og forsette som trell(og medium) i eit dÞds og overgangsrituale.Kva rolle ho hadde som trell for denne hÞvdingen er ikkje lett Ä spÄ, men relasjonane var sikkert sette pÄ fÞrehand.

Ellers har det i graver i Midt-Austen vore funne tjenarar i mange graver, neddopa og drepne.

Amerika hadde sine ofre, spesielt i Peru og i haugane lengre mot nord.

Tjenarar, konkubiner,barn, dyr og ting...

Nokre slektningar gikk i dĂžden frivillig saman med sine kjĂŠre.

Eller var det ikkje frivillig?

I Middelhavet ein stad ofra truleg ein maktperson til slutt sin dyrebare son for Ă„ roe naturkrefter som gikk amok.

MilitĂŠrstatar ofrar mennesker i dag, for makt og ĂŠre og Gud veit.

Forskarar og lekfolk dÞyr av kreft,stress og anna for at andre skal fÄ vere oppegÄande.

Det er offer heile vegen.... for kjĂŠrleik og velferd eller noko anna?

Kan eg dĂžmme kongane i Ur?

Skal alle volvene framstillast som blodtyrstige dritkjeringar ?

Kva veit eg eigentleg?

Det var sikkert like glamorÞst for trellkvinna Ä fÞlgje herren sin inn i paradiset dengong, som det er for ein unggut i dag Ä bli avbilda i skinande kvit uniform, fÞr han vert sendt for Ä opprette "fred og sivilisasjon" pÄ stader han aldri har vore..

Likevel;Eg kjenner harme over det du Katrinxy har opplevd.

Det er feil og grusomme handlingar av dei som gjorde det.

Tanketomhet og grÄdighet basert pÄ kast og bruk-samfunnet me lever i.

Eg ynskjer deg fred,renselse og kjĂŠrleik i den notida du lever i, sameleis som eg ynskjer fred til alle dei som eingong var levde og dĂžydde i ei fortid der premissane kanskje var noko annleis.

Smerte er smerte i alle tider.

Angst er angst i alle tider.
GjenopprettetMedlem
<t>Offer eller manipulation med andras och det egna inre?Svart magi?

Offer kan se ut sÄ hÀr för mig. NÀr jag ger allt,utan tanke pÄ att fÄ nÄgot tillbaka, utan girighet, utan manipulativa biavsikter, utan att ta nÄgon annans rÀttighet ifrÄn dem. DÄ jag ger och i givandets stund kommer tystnaden, den kompakta talande tystnaden i sin helhet, som berÀttar för mig att detta var ett offer. DÄ först efterÄt.

Jag handlade med bara en avsikt, att ge nÄgot som för mig i den stunden betydde allt och som av nÄgon anledning jag aldrig kunnat tÀnka mig att ge bort.Jag tÀnkte inte, jag bara gav, i rÀtt stund, pÄ rÀtt plats, till rÀtt mÀnniska eller med rÀtt avsikt, som lÄg lÄngt bortom mitt vardagsförstÄnd och min vardagsaggressivitet.Det Àr lÀtt att blanda ihop korten hÀr och tro att "bortom vardagens förstÄnd" skulle vara likstÀllt med rÀtten att förneka och krÀnka en annan mÀnniskas kÀnslighet och lika vÀrde och lika rÀtt till glÀdje och livslust som alla andra. JÀmför med tankarna om trÀlkvinnans pÄstÄdda extas och inte som jag tror chocktillstÄnd i total utsatthet för mÀnniskors aggressivitet och tro pÄ manipulativa vÀrden.

Att förhandla sig till en plats i paradiset med sekundÀra avsikter Àr kanske inte vÀgen till paradiset.BÄde tyrannen och slaven har ett manipulativt sprÄk. Allt för att vinna fördelar, slaven riskerar sitt liv om den sÀger sin sanning till Àgaren/bossen. Tyrannen mÄste hota, undanhÄlla och manipulera för att kunna behÄlla sitt maktövertag.

Som kvinna och mor blev jag tvungen att göra upp med dessa manipulativa aspekter i mitt sprÄkbruk. Jag bestÀmde mig för att inte anvÀnda sprÄket för att dölja min avsikt och lust att kommunicera nÄgot specifikt. Jag slutade sÀga till mina barn "om du gör sÄ ska du fÄ" det ena eller andra.Jag slutade med bÄde hot och belöningar som lÄg lÄngt bortom avsikten med det vi skulle göra.Jag sa istÀllet nÀr vi hade brÄttom till jobb och dagis att om du gör sÄ blir jag jÀtteglad för dÄ kommer vi ut ur huset i tid innan vi Àr alltför svettiga. Mina barn förstod direkt och befriades frÄn bördan att bli hotade eller lockade av nÄgot ovidkommande, ett manipulativt sekundÀrt syfte.

Bagateller kanske man kan tÀnka. Jag offrade bÄde tyrannens och slavens sprÄkbruk inom mig för att tillÄta omvÀrlden, inkluderat mig sjÀlv, att vÀxa och mogna fritt och ta emot det som gjorde ont och det som gjorde gott, med min egen sannings frihet.Jag tog risken att sÀga vad jag menade, i stunder dÄ ett bekvÀmare lite mer manipulativt sprÄk, skulle hjÀlpt mig att komma dit jag ville.Jag ville inte spela med giftiga kort och offra min sanning för att slaven och tyrannens sprÄk skulle fÄ bo kvar i mig . Jag ville bli av med oskulden, jag ville bli fri kvinna och mÀnniska pÄ riktigt.

I rituella lekar och kÀrlekssituationer Àr min avsikt poesi, Àventyr, skönhet, skÀrpa, koncentration och frihet.Det enda offret som jag avser lÀgga pÄ bÄlet dÄ Àr det egna hatet, den egna aggressiviteten, kÀnslokylan, sjÀlvupptagenheten och fegisen.Det jag sedan tar emot Àr det outgrundliga i oss alla som jag pÄ förhand aldrig riktigt kan veta,bara ana och förnimma lÄngt inne i mitt jags osynliga vÀrld.Jag vet inte ens om mitt offer har lyckats, det beror pÄ stunden, tiden, kÀnslan, sammanhanget och min erfarenhet och envishet.Förnuftet behÄller jag vid sidan om, som en dörrvakt, en securitasvakt för risken finns ju att en vÀg ut mÄste stÄ öppen och dÄ mÄste jag ju hitta vÀgen tillbaka och minnas var jag var nÀr vi började. precis som var nyckeln Àr nÀr jag ska lÄsa upp dörren. :icon_rolleyes:</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Ingen bĂžr blande dei korta i saman i det heile teke, meiner no eg! :I

Kanskje har me ein ulik inngangsvinkel, men for meg er det ogsÄ viktig Ä sjÄ meg attende og hente fram at

tru, hÄp og ynskjet om Ä meistre tilvÊrelsen har og har hatt ulike uttrykk hos ulike religionar, ulike folkeslag og i ulike tidsepoker.

Eg kunne godt likt Ä intervjua denne vikinghovdingen, ut frÄ dagens menneskerettskonvensjonar.

Og eg kunne tenkt meg Ă„ forkynt evangeliet for den blodtyrste volva.

Eller teke frilla med pÄ swingersklubb og sett om ho raudna.

Eg fordĂžmmer ikkje oss sjĂžlve,menneskerasen,men tek med meg alt saman, i undring. Vidare.

Kvifor balar eg slik med denne quoten her inne ? :icon_mad: (%€##11?'*6660!!!)

Kvifor skriv du at du som kvinne og mor vart tvungen til Ä endre den manipulerande sprÄkbruken/tankegangen?

Er det annleis for oss andre?

Det som skil menneska frÄ dyra IMO og gjer at eg opphÞgar deira reinhet, er at dei ikkje er manipulerande.

I allfall litt mindre.

Alle manipulerer.

Jamnvel med kyskhetsbelte pÄ.</t>
AdsBot [Google]
<t>Interessante refleksjoner du har der Final..

Er vi ikke alle manipulert av den tiden vi lever i?

Hvor gÄr grensen mellom offeret og helten?

Jeg har lest utallige beretninger om noaiden/sjamanens reiser til dĂždsriket for Ă„ redde en sjel tilbake til livet. Og det med stor fare for sitt eget liv. Var noaiden et offer for sin tid? Eller en helt?

Kan trellkvinnen ogsÄ ha virket som en sjaman i denne sammenhengen? Hun bringte jo budskap fra den andre siden.

Kan offerrollen vi gir andre bare vÊre en projeksjon av vÄre egne opplevelser?</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Som kvinna i det samhÀlle jag vuxit upp i har jag lÀrt mig att det Àr fult att vilja vissa saker och ha egna önskningar. Min position har alltid varit att vÀnta och se och att driva min sak indirekt.Jag har dÀrför lÀrt mig att anvÀnda sprÄket som en manipulativ snara för att fÄ som jag ville. Florinda Donner talar vÀldigt levande om kvinnans slavposition i sin bok "Being in dreaming".

NÀr jag fick barn insÄg jag min makt och reste mig ur min slavposition men inte för att bli kvinna .Utan jag reste mig och agerade tyrann i stÀllet. Jag behöll det manipulativa sprÄkbruket men med makten i mina hÀnder.

Slaven som reser sig i verkligheten blir sÀllan en hjÀlte som i sagorna och de skönlitterÀra berÀttelserna.Slaven och tyrannen Àr tvÄ inre situationer hos mÀnniskan som lever i symbios. Den ena kan inte klara sig utan den andra.NÀr jag upptÀckte detta mitt sprÄkbruk gentemot mina barn och Àven den man som jag levde med, bestÀmde jag mig för att vÀgra vara en upprÀtthÄllare av denna manipulativa "sprÄkdynamik".

Jag drog paralleller till Hitler och andra hemskt manipulativa hÀrskare och förstod att de lÀrt sig sitt sprÄk som unga och förtryckta. Annars skulle de inte kunnat mobilisera en sÄdan enormt stor folkmassa till att tycka att det de gjorde var helt okej.Retoriken och hÀrskarteknikens mÀstare. En riktig slavtyranni.

Jag nÀmnde " kvinna och mor" i det jag skrev tidigare. Eftersom det var i den situationen jag upptÀckte hur jag anvÀnde sprÄket för ett sekundÀrt mÄl eller syfte. Hur jag aldrig riktigt vÄgade riskera med ord som lÄg nÀra mitt hjÀrtat och hade en mening som jag verkligen ville sÀga.Jag menar inte att denna situation Àr endast i kvinnan.Dock Àr jag kvinna, och dÀri ligger mitt val att tala om kvinnan.

Det Àr intressant att lÀsa era tankar om Àmnet ifrÄga och det berikar min syn pÄ saken. Tack sÄ mycket :icon_redface:</t>