Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
hei, idag fikk dama mi en kjedemail med et dikt som man mÄtte lese hele og sÄ sende til en brÄte med nye personer og gjorde man ikke det ville noe fÊlt skje.
jeg har sett mange slike og idag kunne ikke tanken falle bort fra at dette kan vĂŠre en slags nymotens gand, hva er deres mening??
Anonymous
Det er SPAM och ska direkt i söppel.
Inget att bry sig om.
GjenopprettetMedlem
"trumman":
Det er SPAM och ska direkt i söppel.
Inget att bry sig om.
Helt enig

GjenopprettetMedlem
jada, er enig i det..hehe. men var ikke direkte spÞrsmÄlet heller, for leste i boka til ailo og der beskriver han at gand foregÄr veldig vanlig i dagens samfunn men at fÄ er klar over at de gander.
de kan foreksempel gande ved Ä tenke stygge tanker om en person osv. men at de i realiteten ikke vet konsekvensene det kan fÄ.
men som sagt er dette bare en mening jeg har. hehe
GjenopprettetMedlem
Ganding.....rett meg opp om jeg tar feil....handler ikke det om Ă„ skade et menneske?
Man gÄr inn for Ä gande et spesiellt mennenske, slik jeg har forstÄtt.....Ä utfÞrer ritualer vedrÞrende dette mennesket.
Kjedebrev er jo til mange, med tomme trussler. Jeg har mang en gang kastet slike kjedebrev, Ă„ jeg har det megabra, leeer!
Nei, det er nok spam, som beskrevet over, men...skjÞnner tankegangen din. Det Ä gi ut eller sende negativ energi. Men jeg tror nok det mÄ litt mer alvorligere ting enn Ä rable ned noe som *dersomatter, hvisomatter du ikke....sÄ skjer ditt og datt*
GjenopprettetMedlem
Trussler er jo en mild form for ganding... og trussler kan skade lettpĂ„virkelige, tandre personer. Eller..?Â

GjenopprettetMedlem
Rett i sĂžpla med det.
Men du kan nok ha rett i at det kan virke som ubevisst gand, men jeg tror ikke energien bak det er sterk nok til Ä ramme mange, med mindre alle som mottar og videresender pÄ en eller annen mÄte bidrar til Ä forsterke energien, men det har jeg ikke noen tro pÄ.
Jeg har mer sans for kjedemail, der du lokkes med at det kommer til Ă„ skje noe positivt for deg/med deg dersom du videresender, og ingenting om at noe kommer til Ă„ skje om du ikke videresender.
Anonymous
Jeg vil bare nevne at emnet har blitt diskutert fÞr mot slutten av trÄden
"Svart magi".
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Trussler er jo en mild form for ganding... og trussler kan skade lettpÄvirkelige, tandre personer. Eller..? 
Enig i det, men da tror jeg det er mer personen selv, som lager seg negative forestillinger. Sett at mennensket er redd fra fÞr, sliter med angst osv. Da er ikke kjedebrevet en form for gand, ettersom ganding pÄvirker personer, i form av direkte utsendte personlige
negative energier, rettet mot en spesiell person. Da er det angsten som tar overhÄnd, tror jeg.
Jeg liker ikke noen form for kjedebrev, eller spamming. Da er det bedre Ă„ skrive et hyggelig brev, kort...Ă„ sende istede.
GjenopprettetMedlem
liker heller ikke kjedemail.bare kaster dem.hehe
men var nÄ kos at e fikk igang en liten brainstorming her da:) er jo det forumet er til
takk for svarene:)
Anonymous
Jo, kjedemail er ikke sÄ alvorlig, men det kan jo stÄ som et eksempel pÄ at det er mange forsÞk og mÄter som blir brukt for Ä spre frykt hos andre pÄ, bÄde bevisst og ubevisst. Det blir jo en form for gand.