Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Bing [Bot]
I dagens Aftenpost fant jeg en artikkel om sort magi i Venezuela, der santeria- sjamaner sies å stå bak sammen med de politiske kreftene rundt president Hugo Chavez. Oppslutning rundt santeria skal være en motvekt til den katolske kirkes makt. Hva er en santeria- sjaman? Mye av det artikkelen beskriver er ikke hva jeg forbinder med sjamanisme. Er det noen på sonen som vet mer vil jeg gjerne opplyses! Hele artikkelen finner dere her:
aftenposten.no/nyheter/uriks/article1983818.ece
                                                                                  :o
Anonymous
Santeria har sina rötter i den afrikanska yoruba-kulturen i Afrika. På bl.a. Kuba kallas denna yoruba-kultur för Santeria och i Brasilien finns en motsvarighet som kallas Candombé. På Haiti finns vodou/voo-doo.

Santería används också som benämning av kubanska dansträffar i Sverige!  ;D

Det som beskrivs i artikeln om händelserna i Venezuela, är väl knappast någon traditionell santería-kulturell handling? Det låter mer som att händelserna är sanktionerade politisk och att man använder sig av sin ursprungs-kultur/religion, för att få makt. Dessutom stå det ju:
Plyndringen av kvinnens grav var en del av en voldsom kriminell bølge, inkludert overfall, voldtekter og narkohandel som har gjort kirkegården så farlig at ansatte i begravelsesbyråene sier de må bære våpen hver gang de våger seg inn. Deler av gravlunden, særlig i utkanten der de fattige ligger, er så overgrodd av kratt og ugress at det gir perfekt skjulested for skurker og uteliggere.

Man benämner dem som Paleros med anknytning till Santería, i artikeln

http://www.angelfire.com/electronic/awa ... obeah.html
PALO MAYOMBE is an African Diasporic religion that originated in the Congo region of Africa. Practice and worship in Palo is centered around prendas, which are consecrated pots that contain sticks, bones, dirts and herbs that are sacred to particular gods and goddessess of Palo. Prendas are very powerful in the hands of a trained Palero, and can be utilized to perform nearly any function

....Men det behöver ju inte innebära att man plundrar gravar...  ::)

Jag hittade ingen norsk länk om santería, men här är en svensk...
http://www.mikaelplahn.se/allreligon3.html
...som beskriver hur afrikansk religion flyttade med afrikanerna, i och  med slavhandeln 1600-1800-talet:
... Däremot rekonstruerades identifierbara former av afrikanskt religionsbruk i Kuba, Haiti och delar av Brasilien, dit många fler slavar importerades. Afrikanska religiösa föreställningar och aktiviteter anpassades i stället till de nya sociala förhållandena som de afrikanska tvångsförflyttade folkgrupperna nu tvingades leva under. Religionsutövandet i de olika samfunden varierade beroende på befolkningens sammansättning. I exempelvis Jamaica förekommer en blandning av akan-(till exempel obeah) och bakongoföreställningar och bruk (till exempel kumina). Santería i Kuba är till övervägande delen en blandning av yoruba och romersk-katolsk religion. Voodoon i Haiti har å andra sidan influerats av den religion som det fonspråkiga folket i Benin och deras grannar utövade: ordet "voodoo" härstammar från ett fon-ord för gudomlighet; vodun.

En bok
http://www.elounge.com/Pages/ProductDet ... ks=3490047

Och här finns en MeetUp-förfrågan: http://santeria.meetup.com/105/?gj=sj10   :innocent2: 
Bing [Bot]
Tusen takk! Skal lese mer på disse linkene. Tror nok heller ikke at gravplyndring hører med i dette, her er en blanding av mange krefter og aldri så lite elementer av konspirasjon. Politikk og religion, makt og sort magi . Jeg har en venninne fra Mocambique, de frykter sine trollmenn og hekser , og hun forteller at mange er redde for å få forbannelser over seg. Undres alikevel litt på hvordan santeria definerer sjaman, og om det er de selv som definerer den rollen som sjaman eller, at dette kommer fra den katolske kirke. ?
Anonymous
Ja det är icke lätt å veta vad som är vad... Katolska kyrkan har nog jobbat hårt på att smutskasta den ursprungliga tros-uppfattningen... och de som har valgt Katolicismen, vill icke snacka om traditionell ursprunglig botekonst.

Min syster har vaert gift med en man från Västindien, men de har separert från varandra nu. Jag har aldrig truffet ham, men han vet at svigerinnen hans - d.v.s. jag - utöver healing/handpåleggelse... och han är litt redd for sånt (sier at katolska kyrkan är det enda rätta). Senest som jag besökte min syster i Norge, tulla jag litt med henne och hennes veninne, om att jag skulle skremme ham litt, på moro.... for han hade ikke vaert snill....
Men han turte ikke treffe meg, tror jag  :-X  :badgrin:
GjenopprettetMedlem
I denne valgnatt kan ein sukke og fastslå at det meste av politikk inneheld eit snev av svart magi. :eusa_liar:
Kanskje kunne denne tråden vore flytta til den seksjonen på forum,for ordens skuld ,damer?
Min tanke om sjamanisme er at det vert utøvd av ein som søker å oppnå "balanse" i ulike sammenhengar,uansett kvar det måtte vere på kloden.
Kva består så balansen av?
GjenopprettetMedlem
Å gjenskape balanse,kontakt med naturen,åndelivet igjen,gjennoprette en fri flyt til og fra,fjerne psykiske blokkeringer i oppfattelses-evnen.
Gje kraft tilbake til noko som har vore kraft-laust,så denne krafta kan tilkalla forsterkningar i seg sjølve,oppmuntra til indre trivsel.

folk kan  vel bli satt ut av spel,om nokon gjenopprettar balansen for dei,utan deira samtykke? (svart magi)

Så er det jo kjent at folk som har denne balansen,kan påverke andre rundt seg,sikkert på godt å vondt.

Det finst sånne plassar i naturen,kraftområder som kan tippe ein over-ende,om ein er allerede litt over-ende.

Men eg forsvarar ikkje svart magi,ikkje den kvite heller,dei heng liksom ihop,og kan vera vanskelege i skillje for eit dualistiskt-anlagt sinn.

Vennlig hilsen Gunn-Leif.
Anonymous
Kloke ord Gunn-Leif  :badgrin:
GjenopprettetMedlem
Ja,det var eit fint og klokt svar som gav ro og dempa magesyren før leggetid.
Dualismen i alt ,den me kavar med her inne,i fleire tema,den tek eg for god fisk. Ja,eg nærmast tilber den.
Uten dualismen,vert ikkje balansøren då fånyttes?
Bing [Bot]
Ja hvor skal vi spenne den stramme linen da.??
Klart og fint tenkt fra Tele, i arbeidet med å gjenopprette balanse er det kanskje slik at også hvit magi fordrer tillatelse, jamfør healing. Alikevel, å balansere og avbalensere verdens faenskap er et stadig arbeid i å formidle positive og helbredende energier. Bare det å være i kraften av en slik energi kan gjøre mye med hvordan andre mennesker opplever og tar til seg hva som skjer. Jeg kjenner følelsen av å være i lag med mennesker som har arbeidet en del med seg selv i å ta vekk projeksjoner f.eks. Det letner kommunikasjon og det er behagelig, åpent og rom for kreativitet i en slik atmosfære. Og at de som sitter med pengene i Venezuela har grunn til å frykte hva som skjer når folket henter kraften innenifra, dersom det er hva som skjer.
en gang betraktet jeg meg som revolusjonær, men den gangen fantes det ikke plass til magi i livet mitt. Men: Det å anerkjenne magien i livet er for mange en revolusjonerende handling. Så er det opp til den som setter navn på det som skjer, om det er sort magi eller hvit magi eller folket som reiser sin indre kraft.
GjenopprettetMedlem
På Cuba bodde jeg hos en familie som "drev" Santeria.. I det ene hjørne av stuen hadde de ett lite stråhus, askebeger med sigar, vannkopp med penger oppi. Her kunne man gi sine bønner, blåse litt røyk over stråhuset og skvette noen dråper vann... Castro har den høyest rank innen Santeria...
Bing [Bot]
Cuba libre? Hmm.Må tenke litt på den.
GjenopprettetMedlem
Haha! Vatn! Stråhus!morsomt! :icon_lol:
Kanskje derfor det går litt trått,der sånn..
Ein gong i tiden var dette kvit magi på høgt plan. Angåande Castro.
Tykkjer eg.