Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei
For ikke lenge siden fikk jeg healing evner. Det skjedde en masse i denne prosessen,som tar lang tid å forklare. Men en dag lå det en ørnefjær(tror jeg)fremfor meg.
Lurer på hva denne fjæra betyr,når den kan brukes,hvilken kraft den kan inneholde.
Kan noen forklare meg litt om det?
ørn :
GjenopprettetMedlem
Det eneste jeg kan om fjær har jeg lært gjennom NorAm indianske tradisjoner ved å delta i healingdansen For the One. Her jobber en større gruppe healere gjennom flere dager i et dansende healingrituale bygd rundt medisinhjulets prinsipper. Dem som danser er dem som går igjennom heling....i seg selv, for sine familier og venner, for nasjoner og på globale plan. Fjær, og aller mest vinger blir hele tiden brukt. Sensitiviteten som oppnås gjennom dem, når de rette fjærene finne sin vei til en, blir veldig fin. Jeg fikk i sommer min første vinge (villkalkun, som er en veldig trygg sak for en nybegynner, den kan aldri volde skade, den kan bare gi det som er godt) og når jeg fikk den i hånda så fikk jeg en sterk opplevelse som kjentes i hele kroppen og det kjentes som om at "Nå er alt som det skal være, nå er alt jeg er på plass" Det ble som om alt i meg fant sin balanse og jeg kjente ingen tvil. Brukte denne vingen gjennom 3 dager og opplevde og utførte flotte ting med den.
Har i en del år hatt en ørnefjær som jeg fikk av en venn og brukt den litt tidligere til å kjenne på og bevege energier. Bruker ikke denne lengre nå....har for stor respekt for den. En Ørnefjær funker i sitt høyeste potensiale som en laser og den som bruker den må derfor se helt klart og vite hva den gjør.....har jeg blitt fortalt her. I dansen er det ikke frem til før nå i sommer noen som har kunnet bruke denne. Men den som nå gjør så er helt rå. Det er en meget hengiven og vakker, eldre viskvinne.
Hvis det er en Ørnefjær som har kommet til deg så vil den nok noe.....
Nå på sensommeren kom en haukevinge til meg på spesielle vis......det er lang historie. Jeg må fremdeles gjøre enkelte ting før jeg evnt kan ta den i bruk.
Jeg har tro på å behandle disse tingene med respekt. Det er da dem kan få bli levende sjamanobjekter for den som skal bruke dem. Å behandle dem pent, å gjøre ære på dem osv, er bra
Dette er nå min "greie" da

....slik det er for meg. For tiden komme det mange ulike slags fjær til meg......de gjør meg glad, jeg fylles av god undring og det er noe lett, vakkert ved dem. Å lære gjennom dem er en fin ting. Å ha dem rundt seg er også fint

GjenopprettetMedlem
For noen år siden var jeg på en reise i Asia og besøkte bl.a. et stort og vakkert tempel. Fantastisk vakker chanting, musikk, blomster og ulike seremonier foregikk der. Mens jeg ruslet rundt omkring i det svære tempelet kom det en liten hvit fjær dalende fra oven. Jeg strakte forsiktig ut hånden og fjæren landet mykt og vakkert i håndflaten min.
For omtrent en uke siden var jeg ute i skogen. På akkurat samme viset kom en like liten og like hvit fjær dalende fra tretoppene.
Jeg tok det begge gangene som en hilsen fra mine åndelige guider

GjenopprettetMedlem
Ørnen er den skapningen som flyr nærmest solen, derfor sier man at den er en budbringer mellom mennesket og skaperen. Derfor brukes ørnefjæren i healinger. Det er en stor gave du har fått.
GjenopprettetMedlem
"whitecougar":
Ørnen er den skapningen som flyr nærmest solen, derfor sier man at den er en budbringer mellom mennesket og skaperen. Derfor brukes ørnefjæren i healinger. Det er en stor gave du har fått.
Ørner er ålreite fugler, men dette ser ikke ut til å stemme. Det er en gribb og en gås som har høyderekordene:
http://wiki.answers.com/Q/What_species_ ... _elevation
What species of bird flies at the highest elevation?
The altitude record is held by a Rüppell's griffon Gyps rueppelli, a vulture with a 10-foot wingspan. On November 29, 1975 one was sucked into a jet engine 37,900 feet above the Ivory Coast in West Africa. The plane was damaged but landed safely.
The bird that flies highest regularly is the bar-headed goose Anser indicus, which travels directly over the Himalayas en route between its nesting grounds in Tibet and winter quarters in India. They are sometimes seen flying well above the peak of Mt. Everest at 29,035 ft. This journey was one of the featured stories on the Discovery channels documentory Planet Earth.
GjenopprettetMedlem
Men den staden der
denne myta oppstod ein gong for lenge senn,er det vel ikkje sikkert det var særleg mykje gås? eller gribb?
Og då veit ein jo ikkje betre?
GjenopprettetMedlem
Takker passopp skulle vel skrevet en av.... Men det er forskjell på legende og fakta.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Men den staden der denne myta oppstod ein gong for lenge senn, er det vel ikkje sikkert det var særleg mykje gås? eller gribb? Og då veit ein jo ikkje betre?
"whitecougar":
Takker passopp skulle vel skrevet en av.... Men det er forskjell på legende og fakta.
Nå reagerte jeg fordi utsagnet ble framlagt nærmest som en fakta-opplysning, etter min vurdering.
Hvis man mener å hentyde til en myte eller legende, så får man skrive det, og også være presis på mytens etniske forankring, for jeg garanterer at det finnes myter om andre fugler enn ørn som de som "flyr nærmest solen". (Det kan du, F. T., finne ut av, du er steike god til å finne mytologisk stoff på Internett ...)
F. eks.: Ifølge en Kwakwaka'wakw-myte så finnes det en enorm ørne-ånd som hersker over vinter-himmelen, og som frambringer torden med vingene og lyn med øynene ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Kwakwaka%27wakw_mythology
http://en.wikipedia.org/wiki/Tseiqami
http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbird_(mythology)
GjenopprettetMedlem
Ørna er jo veldig staslig, majestetisk og vakker fugl. Dessuten opererer den ikke i flokk slik som gjess og gribb. Såg flere flotte havørner på torsdag når jeg var ute ved kysten.
Men jeg fikk jo en fin ide om å se om jeg finner noen gåsefjær når gjessene lander like ved meg i tusentall på sitt høsttrekk fra Svalbard.
Gribb har vi jo ikke i Norge, i hvertfall ikke i fugleform

GjenopprettetMedlem
Takk foren mange gode svar ,interesant å følge debatten. Ettersom jeg etter en psykose fikk mine healing evner(har aldrig før opplevd noe tilsvarende) ,og i den perioden fikk mine evner
er det naturlig å tro at denne ørnefjæren skulle bety noe spesielt.Vist det i tillegg er en "stor gave" hadde det jo vert fantastisk!
Jeg blir ydmyk av å tenke tanken!
Anonymous
Jeg ser det som du fikk en gave fra naturen
ørnens energi.
et bruksområde som den kan brukes til er ved rensing med salvie
gratulerer med fjæra som kom til deg
bruk den intuitivft ved healing, bli i ett med ørnens energi.
klem bast
GjenopprettetMedlem
Kult å lese om at det er Gribben (Kondor/Thunderbird?) og Gåsa som flyr høyest
Dette la tidl medl Trumman en gang i tiden inn om Gåsa:
Fakta 1
Når hver enkelt gjess flakser med vingene sine skaper de et ”oppløft” for fuglene som følger. Gjennom å fly i V-formasjon blir hele flokkens rekkevidde for en flyving 71% lengre enn om hver fugl fløy på egen hånd.
Lærdom
Mennesker som deler en felles retning og følelse av samhørighet kan komme dit de skal mye raskere og enklere hvis de reiser med hjelp av hverandres drivkraft.
Fakta 2
Når en gås detter ut av formasjonen, kjenner den plutselig motstanden og tregheten i å fly alene. Den forflytter seg raskt tilbake til formasjonen for å dra nytte av oppdriften fra fuglen foran seg.
Lærdom
Om vi har like mye vett som en gås holder vi oss i felles formasjon med de som er på vei i samme retning som oss selv. Vi tar med glede i mot deres hjelp og gir hjelp til andre.
Fakta 3
Når ledergåsa blir trøtt flytter den seg bakover og en annen gås tar over lederposisjonen.
Lærdom
Det lønner seg å bytte på å ta de tyngste takene og lederansvaret. Akkurat som gjess er mennesker avhengige av hverandres ferdigheter, kapasitet og unike gaver, evner og ressurser.
Fakta 4
Gjessene som ligger i formasjonen tuter for å oppmuntre de der framme til å holde farten oppe.
Lærdom
Vi bør forsikre oss om at vår tuting er oppmuntrende. I grupper der det finnes oppmuntring er produktiviteten betydelig større. Oppmuntrende kraft (å følge sitt hjerte eller å stå for sitt ideal og oppmuntre andres hjerte og ideal) er den type kvalitet vi søker i tutingen.
Fakta 5
Når en gås blir syk, skadet eller skutt, faller to gjess ut av formasjonen og følger denne ned for å hjelpe og beskytte den. De blir her til den enten dør eller kan fly igjen. Så løfter de og følger en annen flokk eller tar igjen sin egen.
Lærdom
Om vi har like mye vett som en gås står vi ved hverandres side i vanskelige tider så vel som i tider hvor vi er sterke.
http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/10/23/wenche/f_bhgoosem_91266fb.jpg&srv=img03