Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Fred og kjærlighet til deg også  :wub:

Om du leser dette såkalte fakta arket så står det også der, - sitat: Medisinene virker bare så lenge en tar dem, de har ingen helbredende virkning.
GjenopprettetMedlem
Jeg er litt enig med dere alle faktisk. Dette er jo vanskelige saker. Jeg vet ikke nok om hverken dopamin eller ritalin til å gå i dybden. Jeg vet av en venninne som jobber i fengselet at noen der har snakket om at livet ble lettere og tankene klarere etter diagnose og medisin. Jeg føler jeg må ha respekt for det de opplever. Cenobit har en annen oppfatning, helt greit. Men reflekter iallefall over at mye mennesker opplever en bedre hverdag. Kan ikke de få beholde den mens man jobber med saken?

Jeg tror at å si at det er bare å forandre adferd og spisevaner, oppdragelse ol er stigmatiserende på en gruppe mennesker som opplever at de sliter sosialt, på skolen, jobben osv. For noen av oss er det helt greit å stå litt på utsiden av gruppen, men for andre er dette veldig vanskelig. Ha respekt for individet.
Ritalin hjelper mange, men vi krysser jo selvsagt fingrene for at man kan finne løsninger som er bedre og mer helhetlige. Det er noe med det å proppe medisin i ungene - det føles ikke rett. Det er ikke bra. Men om alternativet er at Dimi skal gjøre eksorsisme med tromma si, så må jeg si at jeg holder en knapp på tunge droger...
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Og det her; http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0 e folkehelseinstituttet freidig nok tell å kalle et fakta ark.

Om du finner noe feil der kunne det vel være en sak for deg da å gjøre dem oppmerksom på det. Kanskje du skulle skrive dem en mail å forklare dem saken?
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

"cenobit":

Og det her; http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0 e folkehelseinstituttet freidig nok tell å kalle et fakta ark.

Om du finner noe feil der kunne det vel være en sak for deg da å gjøre dem oppmerksom på det. Kanskje du skulle skrive dem en mail å forklare dem saken?

Nope!

Jeg foretrekker heller Torsteins forslag i tråden - http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,7054.15

sitat: Det jeg liker med denne tråden, er at du synes å bygge opp enormt med kunnskaper om disse tingene. Hvis du får paret deg opp med en eller flere fritenkende "grad/papir/utdanning-folk" (f.eks raddis-lege), kan du bli en av de som får veltet denne elendigheten på sikt.
Det tror jeg. Og håper jo før jo heller.  eusa_clap
GjenopprettetMedlem
Ved å diskutere om ADHD fram og tilbake bringer dere ingen steder .

Sjamaner trenger ikke å vite alle disse vitenskapelig forklaringer, hver sykdom har sin ånd dem beskjemper sjaman . Det overasker meg litt om ,at enkelte har lite tro på sjamans,trommens,åndenes makt ,kansje fordi de har ikke sett ekte sjamaner i dems arbeid.

Sjaman skal heale alle sykdommer,ingenting skal være umulig for en sjaman.

Hver dag ser mine øyner på healinger fra sjamaner ,hver dag ser jeg og deltar i "exorsisme" ritualer.

Jeg gjentar en gang til ,at ADHD er ikke noe problem for en sjaman .
GjenopprettetMedlem
ADHD er (også) en slags hyperaktivitet i pannelappene,
amfetamin frembringer (blant annet... og pga dopaminutskillelsen) en lignende aktivitet i pannelappene som hos personer uten ADHD.
Dette trigger det man innenfor det alternative kan kalle "mentale evner", f.eks å "se".
Men det er klart, alle er forskjellige og reagerer deretter...
GjenopprettetMedlem
Jag undrar...
Är ADHD ett problem? Egentligen?

Det är inte personen med diagnosen, det är fel på... det är samfunnet det är fel på.
Skulle alla få leva efter sina betingelser och samfunnet ta vara på den kvalitet, var och en bär på... då skulle vi inte behöva slike diagnoser. Diagnoser är bara ett fack, att stoppa folk som inte passar in i den nuvande ramen, speciellt inom skolan (och den vet jag mycket om  :-X  ).

Det är säkert så att färgmedel, sötningsmedel o.s.v. påverkar hjärnan och att det kan vara orsak till att fler reagerar med diverse symptom, men... om vi forställer oss en annan värld... med andra vurderinger, mål och mänskligt klimat... Skulle det vara ett problem då?

Skulle du ha varit ett problem 1863... 1925... 1963?
GjenopprettetMedlem
Jeg har levd i mange år med ett adhd barn.
Og i forhold til dagens samfunn er adhd ett problem, eller det kan være.
For de fleste adhd barn er tv, spill mobiler noe man lett henger seg opp i, det er kun det man virkelig liker de greier fokusere på.. og de lærer det temaet ut og inn.
Så lenge de de ser tv etc så blir det ofte sånn at de greier ikke roe seg ned om kveldene heller.
Hjernen jobber på høygir, dermed blir søvn, matlyst og humør deretter.

Sukker er ett problem som er stort, og det er sukker i det meste, og sukker øker aktivitetsnivået mange hakk.
Når vi først kuttet ut sukker ble det litt roligere en periode, før ting begynte å ta seg opp igjen.
Jeg begynte så å ta vekk enkelte av e-stoffene som endel mat har i seg - dvs at jeg lagde nesten all mat fra grunn av.
Etter noen mnd slik ble b.la søvn bedre, og det kom en annen ro over gutten.
Ble vanskelig når han begynte å få penger fra jobbing etc, for da kunne jeg ikke styre så mye mye mer lengre. Og for ungdom i tenårene er det viktig å gjøre som kompisene..

Rammene rundt er nødt å være firkantete, like gjøremål, faste middagstider innetider, leggetider og alt annet som hører med i dagliglivet, for å kunne gi en tydelig og stablil ramme rundt barn med den problematikken.

Så kommer skole, tilrettelegging, og lærere inn, de skal sette fokus på kanskje urolige barn, barn som fokuserer på alt annet enn det timen har å by på.
De lærer litt på en annen måte, og lærer gjennom andre kanaler enn det som vises i klasse sammenheng.
For en lærer må det være en utfordring, men jeg tror disse barna ofte blir glemt.

De barn som har adhd eller add har det ikke lett, de har til tider ett vanvittig tankekjør, og en energi de ikke har forklaring på.
Å la disse barna få utfolde seg ute i naturen er ett must, men hvor ofte blir det gjennomført?
Hvor mye skal skolen ta, hvor mye foreldre?
En ting er i hvertfall sikkert barn med adhd/add trenger ett større å tryggere nettverk enn det barn stort sett trenger...

Når jeg har healet noen av disse adhd/add barna så blir de rolige, og en del sovner uten sovemedisin.
Jeg har begynt å få en anelse om hvorfor det er sånn, men har lyst å finne ut litt mer om det før jeg sier noe mer.
GjenopprettetMedlem
Hei, jeg er enig i hva Dimi skrev at ingenting skal være umulig for en sjaman, selv omjeg er fersking her og oppdaget denne nye verden først i år. Alt er mulig ingenting er umulig. jeg har en veninne som har en jente med ADHD-diagnose, når man holder henne i hånden så er det som om å holde en håndfull med bomull. Det var så rart. Jeg kjente at jeg jordet meg på sekunden og lurte på om jeg hjalp ho automatisk bare å holde jenta i hånden. Hadde da gått 2 healing kurser så jeg visste litt om evnene mine. Veninna sier hun kan se att jenta kan gire seg opp på personer rundt ho og "ta" energi fra de rundt ho samtidig som om hun (inni seg) skriker etter faste rammer og rutiner. Vill gjerne vite mer om hvordan jeg kan hjelpe henne. har ikke prøvd å heale henne, men vill det gjerne. Hva anser sjamaner er grunnen til ADHD? Finnes det bare en grunn  eller kan det være individuellt? Jeg har gått enda et healing kurs og skal etter nyttår på et fjerde, så jeg utvikler meg hele tiden og mener at jeg kan hjelpe denne jenta. Hun går på medesiner men jeg mener at det skal brukes over en kort periode og er ikke en langtidsløsning. Takk hvis det er noen som har lyst til å svare. :biggrin:  /Nellie.