Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
e det noen som har ett tips om hvordan man skal heale ett sår på leggen som ikke gror?
har hørt at hodekål blader e vedig effektivt, men vet ikke hvordan  det skal brukes.
ellers tar æ imot alt av tips og kjærringråd med glede.
GjenopprettetMedlem
Hei ædni.

Jeg vet ikke om det hjelper mot sår som ikke gror, men har hatt god hjelp av grapefrukt-kjerneekstrakt i tilfeller der det er en begynnende infeksjon i kroppen. Fås kjøpt på helios/ helsekost. Må IKKE drikkes bar! Veldig sterkt preparat. Bittert.
Det er i mange tilfeller at godt alternativ til antibiotika.

Tenker på dette fordi min bestemor hadde i mange år et sår som ikke grodde. Etter en sykdom som krevde en sterk antibiotikakur ble foten helt bra igjen. Så kanskje det er en liten infeksjon??

Hilsen Mira
psbot [Picsearch]
takk, Mira, æ skal formidle det videre. (Kan godt være en infeksjon)
Lurer fortsatt på det med kålblader.  Noen som vet hvordan man bruker det?
GjenopprettetMedlem
Har Ogsaa hoert om kaalblader. Generellt er det vanskelig aa si noe om det siden jeg ikke vet hvilket type saar det er. HVa er grunnen til at det er der? Er det stort osv. Om det er liggesaar kan man bruke naturell yougurth, er det ett mindre saar kan man med fordel bruke solhatt, det oeker groevnen (Svir som f....) Det viktigste er kanskje aa fjerne arsaken til at det ikke gror, ofte er dette daarlig sirkulasjon. Er saaret toert/fuktig? Er det soppinfeksjon der kan man bruke Calendulasalve eller calendulauttrekk.Honning er ogsaa blitt brukt for saar som ikke vil gro. Indianerene brukte edderkoppspinn som de la over saaret. Det inneholder antibakterielle egenskaper og skal visstnok ogsaa oeke groevnen. De brukte ogsaa bjoerkebark som de la over saaret. Husk bare at du ikke kutter barken helt rundt treet, da doer det.  Det er viktig at det faar luft for aa gro. Uttaler meg generellt her og de metodene jeg nevner her er kanskje ikke like godkjent av det etablerte helsevesenet saa vet du det.
psbot [Picsearch]
takk for tips, whitecougar.
såret e ikke så stort. Det e på leggen. Skal prøve med kålblader nå, først, så får vi se.Bestemor hadde støtt og stadig kålblader på seg.... vi lo endel av det da, men æ skjønner jo nu at den som ler sist ler best..... :lol:

fikk dette oversendt av en god venninne....

Ferske blader kan plasseres direkte på sår eller til og med i en bh for brystbetennelse eller brystspreng. For å bruke det kutter du ut midtnerven og banker lett på bladet for å myke det opp og få det til å gi fra seg sine medisinske egenskaper. Så legger du det på området.
GjenopprettetMedlem
Den franske urtelegen Maurice Mességuè skriver i boken Naturen har alltid rett (Gyldendal 1978, Fakkel-serien) at kål kan brukes hakket eller knust i omslag, eller som hele kålblader direkte på sår. "Til sår som er ekstra dype og smertefulle kan det noen ganger være best å legge kålbladene noen minutter i kokende vann for å gjøre dem mykere. Selv har jeg ofte brukt en fremgangsmåte som pasientene satte pris på. Jeg ba om et strykejern, og etter å ha fjernet den grpve stilken i midten "strøk" jeg kålbladet med varmt jern til det ble mykt som fløyel.[....] Det går også an å legge kålbladet i bløt en time i olivenolje. Det gjør det mykt, klebrig og gir det antitoksiske egenskaper."
Boken finnes sikkert på biblioteket, eller de kan fjernlåne den til deg. Mye interessant der!
Lykke til!
GjenopprettetMedlem
hei-det med kål ...min erfaring er god med kål hvis det er bettenelse i såret,den tar da hele pusen ut.man varmer den da opp med strykkejern helt ok eller banker det til den blir skinnende og safta kommer ut.men jeg vet ikke om den virker på andre typer sår.
uansett er sår som ikke gror en "kontakt lege"punkt da de kan være tegn på noe mer alvorlig.er enig i det noen sa før-lurt å finne ut årsak og hva slags sår det er snakk om-behøver ikke gjøre hva legen foreskriver,det er stortsett bare herk men utelukk  alvorligere årsaker.
lykke til :innocent2: :eusa_doh:
GjenopprettetMedlem
Ferske kålblader mykgjort med strykjern er godt erfart.

Lykke til!
Francis [Bot]
Har du prøvd aloe vera eller groblad? Aloe vera kan du smøre rundt på sårkanten.
Groblad legger du over såret til såret gror.

"framsiden leger, baksiden trekker" dvs at undersiden av bladet med nervene mot huden drar ut materie og renser såret. Forsiden av bladet leger såret.
Når bladet ble lagt på brannsår og hundebitt, skulle det virke blodstillende og som gro middel. Man kan også gni bladet når man har brent seg på brennesle.

Se også denne siden: http://home.online.no/~gjessin/groblad-HE.html
GjenopprettetMedlem
"linus":

hei-det med kål ...min erfaring er god med kål hvis det er bettenelse i såret,den tar da hele pusen ut. :innocent2: :eusa_doh:
Pus? Æ e heilt enig!!! E det kattjævla i sår så gror dem borti hælvette seint :exclaim: Få dem t faen ut! :razz:
SEO Crawler
Pus? Æ e heilt enig!!! E det kattjævla i sår så gror dem borti hælvette seint :exclaim: Få dem t faen ut! :razz:
[/quote] [/quote]

ja, førr svarte hælvete... :moreevil:, samme med de satans bikkjejæklan......sætt dæm i bur, førr hælvete ha dæm unna såran

:razz: ::) :badgrin: :w00t: >:( :eusa_dance: :eusa_doh: :eusa_liar: :eusa_pray: :icon_confused:
GjenopprettetMedlem
Eller du har jo prøve dette: Http://www.forskning.no/Artikler/2004/d ... 9.28   :confused: .Det artikkelen ikke sier nåkka om,e at Aboriginiene har brukt dette i 1000vis av år-& et lyst hode ved Rovaniemi sykehus fant det verdt å forske på,med gode resultata.Haukeland sykehus bruker det & i resistent sårbehandling (har æ hørt).      Back to the nature,YeaH!
GjenopprettetMedlem
Korr du ser bikkjejæklan TorSTEIN???

Åååå! Nu ser æ dem! :w00t:
SEO Crawler
såså, ikkje så tøff i trynet no`
småen  :badgrin:

(neimen...va`kje meininga du sku ta t tåran...komså kom så, i mine armer små  :shyone:)

suss suss (jada, du kan godt få sett på kneet længer  :o )

åja, ja du så dæm t slutt, fælt t sekling på den svartstripade, sikkert en engelsk setter
GjenopprettetMedlem
Thnx! Flira rått nu TORstein :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
SEO Crawler
(Puh!!  :eusa_pray:)

:moreevil:
            :respect:
                      :beer:

:biggrin: :biggrin: :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Viktig å sjekke leggsåret hos lege, har vedkommende f. eks. diabetes? Gufne "dødsbakterier" må kunne utelukkes før man behandler alternativt.

Ellers kan soneterapi virke  veldig bra og det kan anbefales å drikke hagtornte i stedet for kaffe og alminnelig te. Drikk vann og unngå  alkohol, sukkerholdige leskedrikker, cola.
Ta tilskudd av et godt multivitaminpreparat. i tillegg ekstra tilskudd av E-vitamin (5-600 mg daglig)
Molkosan til sårvask.

Aesculaeforce gel kan påsmøres (obs. rene hender) 2 ggr. daglig
Hyperimin /Crategimin dråpere er veldig gode, men fås bare i Danmark/Sverige. Dosering står på glasset.

Har et eksempel på ei alternativ behandlig som kunne gått riktig galt: Dette var på 30-40 tallet hvor det var langt til nærmeste lege. En mann i ei nord-norsk bygd fikk store sår over hele kroppen og gikk til en runarkall i bygda. Kuren fikk han i form av ei skoeske med jord som skulle smøres på de åpne sårene. Følgen ble at mannen holdt på å stryke med av blodforgiftning, men berget livet mirakuløst livet da distriktslegen kom i tide og fikk han på sykehus.

Jeg er veldig for de gamle tradisjonene, og ivaretakelse av den kunnskap som lever av den gamle folkelige medisinen. Men sunn skepsis og fornuft bør være et filter før man  tar de gamle rådene i bruk.

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Mer om kål..
Mattilsynet om bruk av kål ”Fra folketro til doktoravhandling”, og avhandlingen meldes her
http://www.alternativ.no/Nyheter/folketro.html