Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
ja, nå er ikke det så mye å sutre for, men det plager meg nå endog. denne vinteren kom med en plage som var ny for meg, nemlig felt med ekstremt tørr og sår hud på lårene og litt nedover toppen av leggene. det er ganske plagsomt, og det blir altid være etter at jeg har vært ute i kulden, med mindre jeg har hatt på veldig varme og gode klær. i begynnelsen så en vennine av meg på det og mente det måtte være eksem eller liknende, hun har eksem selv og sa at det jo liknet veldig. men nå var jeg nettop i india, og da var det mer eller mindre borte hele måneden. dette tyder på at det ikke er eksem, da eksem bare blir verre og verre når du svetter. det holder seg jo forsåvidt ganske lokalt og. noen ganger er det mer, andre ganger er det nesten borte. noen som har en aning om hva dette kan være ? eventuelt ting som bør gjøres ? hadde vært meget taknemmelig
hilsen Eirik
GjenopprettetMedlem
Kan det være psoriasis? Den forsvinner jo i solen. Hvis det er veldig tørre områder, så ta å smøre det med olivenolje, hver dag, helst flere ganger daglig.Har erfaring at det hjelper, og så slippe du alle allergifremkallende stoffer som finnes i kremer. Og billig er det og, oljen er drøyt.
mvh sandra
GjenopprettetMedlem
Jeg er også plaget med tørr hud på vinteren, på beina og på hender. Men jeg tror ikke det er psoriasis, men vannet.. For når jeg er borte mer en tre-fire dager og dusjer i annet vann, blir huden myk og fin helt uten å smøre.
Om sommeren er huden problemfri. Selv om jeg dusjer i samme vannet her hjemme
Ellers er jeg enig med Sandra i at olivenolje er toppen! Den kan brukes i badevannet også

Anonymous
Det kan være Psorriassis.. det finnes mange mange forskjellige typer psorriassis.
en type ligger under huden. en type er som små tette tette prikker. over hele kroppen. En type er mer konsentrert på kroppen der det er tynnhud, og huden folder seg, eks . i armhulen. Noen lager tett shelling og en type lager åpne sår.
Utbrudd av psorriassis kommer oft i forbindelse med stress,og andre psysiske på kjenninger.. Kan og komme om du driver og rense kroppen din.. for eks med healing og selvutvikling.
Svært ofte blir en bedre med sol og varme. Og spesielle lysbehandlinger som en kan få tilbud om på hudavdelinger på sykhusene . Vanlig solarium har ikke samme effekt.
Psorriassis begynnner ofte i det små.. og som regel øker lidelene litt etter litt..
Atropisk eksem kan du og ha .. Den blir og bedre i sol og varme.
Fete salver. sol og saltvann.. og alovera og oljer kan ha en god effekt.
Noen har nytte av og legge om kostholdet. og noen har god nytte av fiskeolje.
Dette er min erfaring med psorriassis.
Lykke til..
Mvh
*Skapheksa*

GjenopprettetMedlem
Hei Skapheksa
Vet du om psoriasis kan påvirkes av hva slags vann man har?
Inger Lise.
Anonymous
Ja vannet kan ha en del og si ..
Er det mye klor i vannet kan vi som har disse plagene få utbrudd.
Spesielt dersom det er stress eller psysiske påkjenner i tillegg..
Utslettet er umodne hudceller...
GjenopprettetMedlem
Nå har ikke vi klor i vannet, for vi har egen brønn. Men det er masse kalk (bor i ett felt med masse kalkjord), og endel humus. Kan det ha innvirkning også?
Anonymous
Det tør jeg ikke svare på.. Inger Lise.
men du kan selvsagt reagere på for mye kalk i vannet.
men du kan og ha litt tørr hud og fyring og vinterkulde kan være med og bidra til at huden din blir ekstra tørr.. vinterstid.
Lykke til..

GjenopprettetMedlem
Syns ikke man skal rope psoriasis med en gang noen får tørr hud, - det finnes da så mange andre grunner.
Eksem kan det godt være selv om den forsvant i varmen. Mange får eksem om vinteren fordi lufta blir tørr, man kler seg tett, blir kanskje fuktig under klærne (på en helt annen måte enn når man svetter i varmen)
Kanskje har du begynt med en ny såpe eller krem, eller reagerer på noe helt annet?
Ikke vet jeg.. Jeg er bare veldig opptatt av tankens kraft, eller en type ganding nesten, syns jeg. Noen forteller deg at du har en sykdom, - du begynner å lure, innstiller deg på at du har denne sykdommen... Og får like gjerne fortalt at den er uhelbredelig, du kommer til å bli verre og verre osv.. (Slik gand som skolemedisinen driver med..)
Selvfølgelig kan det være psoriasis, men det kan minst like gjerne ikke være det.
Håper ikke noen tar dette som et angrep på dem, jeg er bare spesielt opptatt av dette for tida, - og da blir det sånn..
GjenopprettetMedlem
Hehehe...da satser jeg på at jeg har vintertørr hud.. og at det går over
Og det er viktig det du setter fingeren på der, at tankens kraft er stor. Tror det er viktig at vi ikke prøver å forstørre de problemene vi har. Vi kan heller fokusere på måter å løse dem på. Uten skolemedisinen (helst)

Anonymous
Jeg bare skrev en generell opplysning om min erfaring med psorriassis.
Og hudreaksjoner kan komme av så mangt.. Vi omgir oss og bruker altfor mye kunstige stoffer..som man helt klart kan få reaksjoner av.
Lykke til !!

Anonymous
Dessverre har ikke legevitenskapen noen vidundermiddel mot eksem. Enhver hudreaksjon kalles eksem, men det er forskjellige typer eksem, elveblest, psoriasis og atopisk eksem. Disse har ulike årsaker og noen er kroniske lidelser. Hva som hjelper er forskjellig fra person til person. Eksem er en plage for dem som har det, ikke bare fordi det klør og kanskje ikke går vekk med legevitenskapens eller alternative behandlingsmetoder når det er kronisk, men også fordi folk i omgivelsene ikke verken aner hva det er eller greier å være særskilt hensynsfulle overfor den som lider av dette svært synlige handikappet. Den som har det blir bøttet ned med alt fra kjerringråd til en eller annen form for sympati, til uforstand. Den som har det lever med det til dagen er heller ikke særskilt interessert i å prate om det med hver eneste nye menneske det møter. Kanskje det finnes noen her inne som har en vidunderkur mot eksem?
GjenopprettetMedlem
Jo, nå skal du høre!

Nei, jeg har nok ikke noen vidunderkur å komme med, dessverre.
Og jeg tviler på at det er mulig å finne en sånn vidunderkur, i og med at for hver person med eksem så ligger det forskjellige ting bak, og som du nevner er det utallige typer av eksem. Men det finnes nok mange ting som kan hjelpe, og det varierer fra person til person, og kanskje må man gjennom flere forskjellige "kurer" før man kommer til bunns i det.
Jeg tror de fleste sykdomstilstander er et resultat av summen av påkjenninger kropp og sinn er utsatt for.
Må nok bare tilstå at jeg sliter med ekstremt tørr hud sjøl, så jeg er ikke kommet frem til løsningen enda..

Anonymous
Jeg er bare veldig opptatt av tankens kraft, eller en type ganding nesten, syns jeg. Noen forteller deg at du har en sykdom, - du begynner å lure, innstiller deg på at du har denne sykdommen... Og får like gjerne fortalt at den er uhelbredelig, du kommer til å bli verre og verre osv.. (Slik gand som skolemedisinen driver med..)
Selvfølgelig kan det være psoriasis, men det kan minst like gjerne ikke være det.
Allergi mot hundehår oppstår ikke ved tankekraft fra andre så vidt jeg vet, eller som en selvforsterkende syklus. Og babyeksem kan umulig oppstå slik som det du beskriver her.
Samtidig lurer jeg og på om ikke legevitenskapen med sine ufullkomne metoder mot allergiske lidelser kan hende forsterker syklusen ved å skrive ut tusenvis av medisiner som til syvende og sist ikke gjør annet enn å holde symptomene i sjakk? Dette burde det kanskje forskes på? I mellomtiden fant en jeg kjenner en løsning som hjalp og det er sol og saltvann. (Dette hjelper ikke for alle) Ikke noe hokuspokus med andre ord. Og en metode som er anerkjent gjennom forskning. Men det finnes dessverre ingen støtteordninger som hjelper dem med kroniske hudlidelser til steder der de kan leve et friskt liv uten den hersens kløen. Så er det opp til familiene å finne løsninger.
Anonymous
å jøss så nøfyse... dette var et populært emne

vet ikke helt hva jeg skal svare jeg, men mange fine tips. har en sånn fuktighetskrem for ben og føtter jeg fant, med hvetekimsekstrakt og nattlysolje. vet ikke hva det er jeg, men hørtes jo fint ut da =) det er derimot også en sånn krem på tube dings, med alle de skumle kjemiske ingrediensene dette innebærer. huden føles mykere hvertfall, men den ser jo like rød og knudrete og skummel ut. liker absolutt ikke dette. men det har jo ikke vært noe jeg har hatt før i år, og i år har det blitt grusomt mye selvutvikling og slikt, går på skole med det som emne så.

ellers kan det folk nevnte med ting som blir borte i sol og varme stemme, det rare var at jeg merket at det var tilbake på flytoget fra gardemoen da jeg kom hjem

. men psoriaris og det der, er ikke det sånn som man er født med a ? syntes det hadde vært rart om sånt bare dukket opp. jaja, skal prøve det med olivenolje, og glede meg til sommeren
ps, hva slags terapeuter bør man gå til med hud problemer ? annet en vanlige leger mener jeg ? piller har aldri gjort helt susen på meg nemlig
GjenopprettetMedlem
En kan jo ikke stille noe diagnose her på sonen, og jeg har ikke psoriasis, men som sagt har olivenolje vært en god hjelp i mitt tilfelle( ekstrem tørr hud, som faktisk blir bedre i solen og varmen). Det var bare et råd jeg ga, verdt å prøve, skader iallefall ikke, og inneholder ikke masse "dritt", kun ren olivenolje. Og det skulle vel vært hudlege en skal kontakte i tilfelle det ikke gir seg...men, men som sagt jeg er ikke ekspert, ville bare hjelpe med et enkelt råd.Håper det bedre seg med tiden
mvh sandra
GjenopprettetMedlem
- og ikke har jeg ment at man skal bli verken syk eller frisk bare med tankens kraft.
Men at bekymringer virker negativt inn på helsa er ganske så sikkert, og de som plages med eksem vil ofte kunne oppleve perioder med forverring og bedring, og da mener jeg fremdeles at det har mye å si med samla stressnivå på kropp og sinn, - og da snakker vi om alt som virker inn, - bekymringer, kulde, vitaminmangel, skader, bakterier osv osv
GjenopprettetMedlem
Om vinteren blir det mindre fuktighet i lufta. Dette fører i seg selv til at huden tørker ut. I tillegg er vi i dagens samfunn begynt å dusje flere ganger om dagen med varmt vann og såpe. Dusjinga kan ødelegge imunforsvaret til huden, og tar bort det naturlige fett-laget som skal være der. Derfor kan det være et tips å kutte ned på dusjinga. Bruke vaskeklut annenhver dag eller i hvertfall et par dager i uka. Og så går det an å dusje annenhver dag i litt lunknere vann og uten å bruke såpe.
Det var flere som hadde nevnt olivenoljen. Olivenoljen kan du bruke innenfra også. Dvs ta (drikk) 1 - 2 SS extra virgin olivenolje hver dag. Det gjør underverker for huden, leddene og hjerte-karsystemet.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
jo tusen takk stridshjelp, skal kutte ned på dusjinga. selvom den er litt minimal fra før av. jeg trener mye så da blir det litt vanskelig å la være. det med nedbrytt fettlag kan faktisk virke som hva det er, når jeg undersøker nærmere. takk

GjenopprettetMedlem
Det er et sjakktrekk å bruke rett sort såpe når huden er tørr, - og ellers også forsåvidt.
Såpa du kjøper i butikken er ikke bra for huden, stoffet som skulle holdt huden myk er fjerna, for den tjener de mest på til bruk i annen kosmetikk. (Smart vettu, da kan man selge både såpe og krem for den tørre huden!)
GjenopprettetMedlem
Hjelp, vi tørker opp i denne verden som er forurenset av alt slags skitt og alle kremer og såpene, uffda... nei tror jeg bruker olivenolje som før.. vet iallefall noenlunde hva det er. Forresten olivenolje er veldig godt å massere i tørr hodebunn. Varm oljen litt opp(kok ikke), og massere det godt i hodebunnen, la stå lengst mulig og vask håret( helst med shampoo som ikke inneholder mye "dritt"..Hodebunnen blir som ny....
mvh sandra
GjenopprettetMedlem
prøv å skifte såpetype når du vasker klær.
jeg har selv vært plaget av irritert hud pg.av parfymetullet de blander inn i såpen.
lykke til med huden.
GjenopprettetMedlem
Om man skal forlate den rent fysiske verdens mulige løsninger..
Tørr hud har som regel stressrelatert årsak.
Gi slipp på stresset -eller episoden(e) som forårsaket det.
Skap en ny sannhet der du tar farvel med dette -men ha tålmodighet.
Det du smører deg med:
Fortell det hvilke egenskaper du vil det skal ha, hold det i hendene en stund mens du programmerer det.
Forvent så at det virker.
Men om du ofte kjører kroppen psykisk med ups and downs med "alternativer"
og om du i tillegg har en ganske variabel døgnrytme...
Da har du allerede svaret selv.
Forvent at det kan ta litt tid.
Anonymous
mm, det er det rare, jeg legger meg 11-12 og står opp 8-9 hver dag, legger meg kansje senere i helgene, men står opp til samme tid. jeg har ikke brukt entheogener på over et halvt år, hvis det var det du siktet til. jeg driver mye med yoga, kundalini arbeid osv. dette bringer jo frem samme resultater, jeg har ofte spekulert over en overantenning av nedre energi sentere. men stress kan være en bedre grunn. jeg har en veldig avslappet hverdag, men er derimot ømfintlig mot stress. jeg blir fort litt stressa. men det kan være så mangt, poenget er at det er borte nå !! WHOHO !!! heil solen og dens evige hersker !
GjenopprettetMedlem
Oi dette var spennende.
Jeg har begynt å interessere meg for Ayurveda som er en vitenskap om livet med mer enn fem tusen år lange tradisjoner. De fokuserer på alt som er rundt oss, ting som er fysisk, spesielt det vi spiser. Det er viktig å ha god "Agny" som er evnen til å oversette inntrykk og det vi spiser til energi vi da kan bruke positivt.
Det er noe de kaller "Ama" som er slaggstoffer. Ama er alt vi tar til oss som vi ikke klarer å oversette til noe positivt. Det gjelder psykisk og fysisk.
De mener man bl.a at man skal ha en regelmessig fordøyelse og søvn for at det ikke skal samle seg slaggstoffer i tarmen. Hvis det ikke blir renset ut etter en tid, kan slaggstoffet transporteres med blodet på samme måte som næringsstoffer og påvirke forskjellige deler av kroppen negativt. For eksempel kan stoffene over tid forandre cellenes "immunsignatur", slik at immuncellene ikke lenger klarer å skille kroppens egne celler fra fiender. Resultatet blir at kroppen går til angrep på seg selv og vi kan endre opp med autoimmune sykdommer som psoriasis eller artritt.
Jeg har ikke satt meg så mye inn i dette men tenkte jeg kunne dele litt av det jeg har lært med dere.