Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Tror det heter det
Kan noen forklare meg dette litt nærmere? Noen som har opplevd den?....å på hvilken måte?......
Trenger info......

GjenopprettetMedlem
Fant dette? Hvis det er tilno hjelp
Hva er Kundalinikraften?
Kundalini er en kraft som ligger i dvale i sakralbenet nederst ved ryggraden. Der ligger den sammenrullet som en spiral bestående av tre og en halv sirkler.
Kundalini ligger i dvale i alle mennesker frem til den blir vekket gjennom et rent ønske hos den søkende eller ved et møte med en spirituell person som selv har kundalini aktivert.
Når Kundalini vekkes hever den seg opp gjennom energisystemet i ryggraden i en spiralbevegelse. Den er som et tau bestående av tusen tråder, hvor bare noen få kommer opp i begynnelsen. Deretter, etterhvert som Kundalini fjerner hindringer i energisystemet, kommer flere og flere av disse trådene opp.
På toppen av hodet har vi et område som heter fontanelle, som er det myke området på små barn. Her åpner Kundalini det øverste energisenteret og gir oss en forbindelse til kilden som har skapt oss. Denne kilden har mange navn som Gud, Allah, Brahman,Yahweh etc. Kundalini er beskrevet som den Hellige Ånd, Ruh, Assas, Tao, Shekhinah,Chi, N'go etc. i ulike tradisjonelle skrifter. Hendelsen som gir oss forbindelse er som Jesus beskrev som den andre fødsel, Buddha beskrev som Nirvana, Muhammad som Dhikr og som Moksha av Krishna...
Kundalini manifesterer seg som en sval bris over hodet, håndflatene og ellers rundt kroppen. Den stilner tankene fra fortid og fremtid ved å bringe oss i nuet. En følelse av tankefrihet og fredfullhet senker seg over oss og vi opplever meditasjon
GjenopprettetMedlem
Fant forøvrig informasjonen på denne siden:
http://www.sahajayoga.no/bibliotek.htmlGjenopprettetMedlem
http://digilander.libero.it/le.faccine/ ... 001002.gif[/img]
Tusen takk, det hjalp veldig......

GjenopprettetMedlem
vær nå for all del forsiktig med sånt. man kan komme på galehus av å spise flein, men man kan også havne på galehus av kundalini arbeid. det er en grunn til at yoga og tantra for det meste har vært hemmelige tekknikker som man måtte ha en flink læremester for å få til. men i bunn og grunn er det vell egentlig rett å slett at man utvikler seg til menneskets største potensiale.
GjenopprettetMedlem
Jeg har en gang for et par år siden opplevd denne kraften under en slags meditasjon (kombinert med tilfeldigheter").
Jeg lå med høyre ben krysset over det venstre,
venstre hånd over hals,
høyre hånd over mage.
Konsentrerte meg på en avslappet måte om kundalini og dets "hemmeligheter".
Plutselig var det som den kraften våknet,
den kom oppover i en rasende fart og skjøv min bevissthet ut av det tredje øyet.
Dette førte til en meget sterk ut-av-kroppen-opplevelse.
Jeg reiste med tanken, i rom og i tid, jeg var der den var.
Selve opplevelsen varte ikke lenge men var nok til at jeg fikk utforsket en del.
Jeg har prøvd det samme i ettertid -men uten hell.
GjenopprettetMedlem
Er det ikke farlig å gjøre det på egenhånd?

GjenopprettetMedlem
ørnen: etter det jeg har hørt, så ja. de fleste som driver med tantra, åndelig fokusert yoga osv. vil advare deg mot å begynne, spesielt alene. det kan selvfølgelig gå bra, men det vil rett og slett være smertefullt, og for de fleste altfor smertefullt til at det er sundt og forsvarlig. en læremester vil kunne døyve den smerten, ved å ta vekk mye forvirring.
eksempel: man begynner (med de teknikkene man gjør, det kan være mye rart) så holder man på i en uke eller to. kansje ikke så lenge en gang, det som skjer er at "problemer" man har, vonde minner, blokeringer osv kommer til overflaten, ting man har gjemt vekk fordi de gjorde for vondt til å se på. da kan man enten være sterk, eller svak. de fleste som gjør det selv uten spesiell veiledning (untakene, de som klarer det uten veiledning... jeg vet ikke om det finnes untak, men det må jo antas i og med at det er en person som har begynt med det her alene for veldig lenge siden, teoretisk sett. det vil kansje hjelpe med et veldig jordnært forhold til åndelighet. astrologisk forklart med neptun i for eksempel steinbukken eller jomfruen i et jordnært hus, eller med jordnære aspekter.) uansett ja, de fleste som gjør det uten veiledning vil ikke være i stand til å være sterke spesielt lenge, og de vil gjøre alt de makter for å ta vekk disse tingene som dukker opp. dytte det ned igjen. det er det farlige. man kan finne på veldig mye rart for å døyve smerte. for det første vil man slutte å trene, og derfor sikkert bli skuffet over seg selv. det er i seg selv farlig. for å få smertene til å forsvinne fort kan man jo begynne å drikke ukontrolert, ruse seg på andre måter, man kan bli plutselig sint og skade andre, man kan bli paranoid, redd, få tvangstanker/handlinger.
smilien du brukte illustrerer dette veldig bra, man vil bli stående og dunke hodet i en vegg, istedet for å klatre over. en mursteinsvegg er som oftest sterkere en et menneskehode, så man kan jo ane resultatet.
en veileder, som har vært igjennom dette før vil da kunne hjelpe deg, si hva du skal gjøre, og det hele vil bli mye lettere. men, ikke enkelt da heller må forstås.
en annen ting som kansje er litt hemmelig er jo at det å vekke kundalini slangen, det er jo det man gjør når man arbeider med energi. samma hva det kalles, om det er sjamantromming, yoga, kampsport, massasje, reiki healing, tarot OSV. med stor OSV.
GjenopprettetMedlem
Hei..
Kundalinikraften er egentlig urkraften i mennesket. Og urkraften ligger i dvale hos de fleste av oss. Den ligger i dvale i første chakra, og vil våkne og reise seg som en ”slange” opp og koble de andre chakra sammen..
Og om den er farlig? Vel alt som sover og våkner for raskt kan skape problemer for den som ikke er sterk nok til å takle det. Og de som har eller er nevrotisk vil før eller siden få for mye av noe, samme hva de prøver. Meditasjoner av forskjellige arter kan fremskynde ”problemer” som ligger latent i en person..
Man hører om personer som brenner av nervetråder og ”koker” i hodet etc…
Det er jo klart om man ikke er erfaren med meditasjoner kan det bli sterke opplevelser at livskraften våkner. Men med en erfaren lærer er det ingen fare..
Som Bierrna forteller så hadde han en fantastisk opplevelse, og som han har prøvd å hente frem igjen i ettertid.
Her var det eksistensen som ga han en ”satori”, et innblikk av hvordan han egentlig kan ha det om man er på plass i hjertet sitt. Fortsett å jobb mot målet Bierrna, en dag.. en vakker dag.. ”satori”.. Man kan ikke gå i en evig ”satori” men inn og ut i lengre og lengre perioder.
Har lagt inn noen linker om kundalinikraften:
http://www.shop-ecf.dk/shop/default.asp?ProductID=300
http://paranormal.se/topic/kundalinikra ... kning.html
en annen ting som kansje er litt hemmelig er jo at det å vekke kundalini slangen, det er jo det man gjør når man arbeider med energi. samma hva det kalles, om det er sjamantromming, yoga, kampsport, massasje, reiki healing, tarot OSV. med stor OSV.
Enig Eirik, uansett hva man jobber med av energi vekkes livskraften... Kundalinien...
Samin

Anonymous
"Biernna":
Plutselig var det som den kraften våknet,
den kom oppover i en rasende fart og skjøv min bevissthet ut av det tredje øyet.
Dette førte til en meget sterk ut-av-kroppen-opplevelse.
Jeg reiste med tanken, i rom og i tid, jeg var der den var.
Selve opplevelsen varte ikke lenge men var nok til at jeg fikk utforsket en del.
Jeg har prøvd det samme i ettertid -men uten hell.
Herlig

Jeg har fått det til noen ganger, men da synker jeg inn i meg selv, og forener meg med den universelle tonen. Stort sett har det vært halvveis, men en gang opplevde jeg det slik du beskriver det. Det var fantastisk og er ubeskrivelig. Det var som om en kraft fullpakket med kjærlighet løftet meg "opp" og bærte meg oppover. Den frihetsfølelsen vil jeg aldri glemme

GjenopprettetMedlem
Følte egentlig ikke noe guddommelig med dette annet enn frihetsfølelsen,
men så var jeg også totalt bevisst det som skjedde og låste meg vel en del pga at jeg utforsket mulighetene mens jeg var "der".
Det var helt likt det jeg kunne forestille meg, gikk gjennom murvegger bare for å ha prøvd det, idet jeg tenkte på en hendelse/noe -så var jeg der osv.
Men å vite og ha fått bevist for meg selv at dette er mulig i vår eksistens her på jorden gir en berusende følelse, det er som å ha smakt på evigheten.
Anonymous
Den kraften som "bærte" meg, føltes guddommelig, en berusende enorm kjærlighetskraft. Jeg fikk denne flyvefølelsen,og at tiden ikke fantes der jeg var.
Denne kraften, kan det være kundalinikraften? eller?
GjenopprettetMedlem
Jeg har på ingen måte tenkt å vekke den bevisst, så ingen fare

Jeg ble interessert fordi noen nevnte dette med kundalini, i forbindelse med noe jeg har opplevd.
Så jeg gikk på nett for å studere litt hva det var, fant noe, men ikke nok info. Derfor henvendte jeg meg hit
Mye av det jeg leste var veldig interessant, fordi jeg kjente en god del igjen av det jeg opplevde.
Så jeg ville bare vite litt mer om dette.

Anonymous
Har lurt på om det er slik at det kommer når man har jobbet lenge nok med seg selv og kroppen er klar for det. Ikke helt av seg selv, selvfølgelig, men at man kjenner det når man er klar, og at det på en måte kommer litt av seg selv...når man mediterer, og man samtidig er klar. Viktig å balansere seg og være godt jordet først tror jeg. Viktig å være i seg selv der man er og ikke forsøke å tvinge frem noe man ikke er klar for. Det er intressant å utforske det stedet man befinner seg på til enhver tid

GjenopprettetMedlem
For en følelse,men jeg slapp taket,da gammle vonde ting kom fram.Venter til jeg har en kyndig person sammens med meg.Når blir det?

GjenopprettetMedlem
det blir vell antagelighvis når du drar til india

ikke noe vondt ment, men med kyndig her så mener man en som virkelig dedikerer livet sitt til åndelig utvikling. ikke bare som en hobby
GjenopprettetMedlem
Har ikke disse tingene som hobby.Driver med det seriøst.

GjenopprettetMedlem
Hmmm… Det var vel å ta i, Eirik Foss. Jeg vet om flere her, som virkelig dedikerer livet sitt til åndelig utvikling....
Og slett ikke har det som bare en hobby! Kan det bare skrues av og på forresten, som en hobby?
Undrende Sjelevenn
GjenopprettetMedlem
Bob Marley har blitt vår nye guru her på sonen.
Airi-airi mon!
GjenopprettetMedlem
"ørnen":
Er det ikke farlig å gjøre det på egenhånd? 
Jeg for min del endte, som Eirik Foss advarer mot, på galehus ikledd denne fryktelig varme brune pelsen!

Han derre Kundolai skal få seg en på kjeften når jeg møter ham!!

GjenopprettetMedlem
Mye galt kan skje med al

lt
GjenopprettetMedlem
Kan det bare skrues av og på forresten, som en hobby?
Nei, det kan det ikke enten går man for det åndelige eller ikke.... De som begynner på søken må bare fullføre...
Som Kineserne sier: Slik er det bare.
Men det er fullt mulig å intigrere det i sitt vanlige liv.
Det var en periode for de som begynnte på søken (de velgete å bli en sannyas:
http://sannyas.org/ ),
og ispolerte seg ifra den "vanlige" verden. (Selv om det er fristende mang en gang).
Men det er rom for å intigrere det i ditt liv, å fortsatt gå på vanlig jobb og delta i verden.
Har ikke disse tingene som hobby.Driver med det seriøst.
Enig ørnen, det er alt for mange "skap alternative" personer rundt omkring..
hobby alternative...
Samin

GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på....hvorfor står ikke Kundalini-kraften så mye nevnt i bøker om chakraer?
Mennesker som driver å søker på egenhånd, som ikke har peil......som går såpass inn i seg selv, at de greier å vekke "slangen" faktisk kan bli gal av det?
Jeg syns det er ganske skummelt at slike ting skal være hemmelig, nettopp fordi det er så sterke krefter det er snakk om. Å når man ikke vet hva det er eller hva som skjer, så er det jo ikke så rart folk klikker, hvis det er sånn at de får oppleve slike skremmende ting som man kan oppleve under en slik vekkelse....
GjenopprettetMedlem
det blir bare definisjoner. jeg har dette bare som en hobby, sammenliknet med en saddhu eller liknende hellige menn i for eksempel india. de forlater sitt vanlige liv, reiser rundt i landet mellom de hellige stedene. som evige pilegrimmer. yoga, bønn, asketisme og selvdisiplin. HELE tiden. mange røyker en god del gress, sikkert for mye noen av dem.
personlig syntes jeg ikke dette er det riktige å gjøre. men dette er mennesker, som er virkelige healere (eller gandemenn). (selvfølgelig ikke alle av dem, det blir som med kristne prester, noen er ordentlige, de fleste er falske.) de kan virkelig helbrede. og da snakker vi ikke om energi healing som kan hjelpe litt på å sette igang en prosess som du egentlig kan og burde gjøre selv. dette er mennesker som kan be en bønn, gjøre noen bevegelser over et glass vann, gi det til en person med en alvorlig sykdom. og personen vil være frisk igjen innen dagen er omme.
de lever et helt fullstendig annet liv en det en som bor i vesten, har familie, jobber, alle verdens materielle problemer. som da også har en interresse innenfor de åndelige sfærer, og prøver å være et godt menneske.
det var det jeg mente med å vie livet sitt til det.
jøss for en ting å diskutere forresten.
og telerkji, hva mener du egentlig ? hva skal du frem til ? jeg forstår ikke kodespråket ditt, om det er noe du vil si meg eller andre hadde det vært fint om det kunne være over mer enn en settning. med mindre du ikke bryr deg om vi forstår det, bare sitter og er klok for deg selv.
GjenopprettetMedlem
Silva skrev:
Jeg lurer på....hvorfor står ikke Kundalini-kraften så mye nevnt i bøker om chakraer?
Men det gjør det jo...
Om man har en skikkelig Chakra bok!!
Jeg har boken som er skrevet av: Liz Simpson, Chakraene, den har isbn-8-504-2570-7
Fikk anbefalt denne ev ei som virkelig har greie på det..
Og der står det godt beskrevet om Kundalini oppstigningen.
Sitat fra boken:
Kunalini oppstigning.
Slangegudinnen beveger seg fra rotchakraet og trenger
igjennom hvert eneste energisenter hun treffer på underveis.
Det står mye mer om Kundalini oppstigning, men har ikke tid å skrive mer no..
Skal se senere i kveld..
Samin