Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hvor kan jeg lære dette? altså holotropic breathing. Jeg tviler på at Stanislav Grof gidder å ta seg en tur til Opaker for å lære bort dette, haha.

Kukk ku
Anonymous
Jeg har prøvd å finne en som driver med det her i landet, men har ikke funnet noen enda. Jeg erfarte holotropisk pustesession nå nylig i Sverige og det var kraftfull verktøy ja.
Anonymous
oj, spennende. kan du fortelle litt om dette? hvordan det arter seg?
Anonymous
Det var 2 holotropisk breathing lærere som passet på hele session. Vi var to og to - den ene skulle sitte og passe på at den andre hadde det bra osv evt hjelpe til med å puste med vedkommende. Den som lå på madrassen med teppet over seg skulle puste fort inn og ut bare gjennom nesen og denne session varte i flere timer og det var også musikk i bakgrunnen. Jeg elsket å høre på hun Mari Boine blant annet.

Jeg merket at kroppen ble tyngre og tyngre utover breathingen, men det var noe som holdt igjen på en måte og på slutten overtok en av lærerene ansvaret for meg og tok tak i noe og jeg kom i kontakt med undertrykket kraft som lå fra barndommen og skrek ut enormt mye kraft og brølte som et dyr også til tider på slutten. Det var veldig behagelig virkelig å komme i kontakt med undertrykket kraft som jeg jobber med å få mer tilgang til. Og holotropisk pusting er et fint verktøy ang det. En bør ikke gjøre dette alene, men sammen med en dyktig lærer.

Jeg merket meg når jeg var observator og medhjelper - skulle passe på at det var flere andre som virkelig hadde mye utagerende erfaringer. Så holotropisk pusting handler mye om å gå tilbake til fødselen blant annet - enda mer kraftigere verktøy enn rebirthing, som er mildere på en måte.
Anonymous
Det var litt morsomt å studere at disse to som var bak denne Alternativ Nettverk-artikkelen om Ayahuasca-seremonier de hadde vært med i i begynnelsen av 2000-tallet er sertifiserte holotropisk pusting-lærere - jeg vet ikke om de holder på med det enda. Men har sendt email til hun Anne.

http://sjaman.com/forum/index.php?topic ... n#msg31071
Anonymous
Dette virker veldig VELDIG intressant. jeg vet ikke hva rebirthing er men tror jeg kan ha nytte av dette og holotropic breathwork til å takle og akseptere egodød i ayahuasca sessions på en bedre måte. Jeg har blitt fortalt å slippe taket men ofte så vet jeg ikke hva eller hvordan jeg skal gjøre det, slippe taker? i hva? med hva? i alt? ofte er det det som er utveien, bare slippe alt men jeg sloss lenge før jeg gir opp. neste gang vil jeg ikke sloss for jeg banker bare meg selv. tror du Rebirthing (noe jeg heller ikke vet så mye om) og Holotropic Breathwork kan hjelpe til det jeg tenker på her?
Anonymous
Ja, så absolutt ;D
Når man føder så må man slippe taket på de trygge omgivelsene en lever i livmoren :P 8) Og holotropisk pusting og rebirthing har mye med å trene på å slippe taket og kontrollmekanismer som egoet har laget for å hindre ens videre utvikling. Så rebirthing,holotropisk pusting og Ayahuasca har mye til felles ang egodøden - gjenfødsel - slippe kontrollen blant annet som egoet har skapt via traumer,frykt og sår fra fortiden(som igjen er fra ens karmiske baggasje fra tidligere liv).
GjenopprettetMedlem
ang  Rebirthing så vet jeg ikke så mye. Men en dag da jeg slapp taket eller kontrollen om man vil... Så skjedde noe rart. Jeg gjenopplevde fødselen min fysisk. Jeg kjente fødselen rundt hodet, ansiktet, halsen og skuldrene. Jeg lå og nøt følelsen. Ventet på at ettellerannet forferdelig skulle skje. For jeg har hørt at det var en vanskelig fødsel. Men ingenting grusomt eller smertefullt skjedde. Det var bare deilig. Og det varte ganske lenge. Til slutt sovnet jeg bare. Utrolig rart. For jeg inntar minimalt med stoffer, og opplever ikke så mye. Imidlertid har jeg meditert mye i det siste. Ikke så mye skjer. Bortsett fra denne ene hendelsen. Og det var ganske stort. Var dette en sånn rebirthing? Og hva betyr det egentlig? Jeg har ikke vært lykkeligere etter hendelsen. Men roligere kanskje. Burde jeg forvente at Store Ting skal skje etter dette? Eller er det nok bare at det var moro å bli født på nytt?
Anonymous
"brukernavn":

ang  Rebirthing så vet jeg ikke så mye. Men en dag da jeg slapp taket eller kontrollen om man vil... Så skjedde noe rart. Jeg gjenopplevde fødselen min fysisk. Jeg kjente fødselen rundt hodet, ansiktet, halsen og skuldrene. Jeg lå og nøt følelsen. Ventet på at ettellerannet forferdelig skulle skje. For jeg har hørt at det var en vanskelig fødsel. Men ingenting grusomt eller smertefullt skjedde. Det var bare deilig. Og det varte ganske lenge. Til slutt sovnet jeg bare. Utrolig rart. For jeg inntar minimalt med stoffer, og opplever ikke så mye. Imidlertid har jeg meditert mye i det siste. Ikke så mye skjer. Bortsett fra denne ene hendelsen. Og det var ganske stort. Var dette en sånn rebirthing? Og hva betyr det egentlig? Jeg har ikke vært lykkeligere etter hendelsen. Men roligere kanskje. Burde jeg forvente at Store Ting skal skje etter dette? Eller er det nok bare at det var moro å bli født på nytt?

Nei, hvorfor forvente at noe mer skal skje? :) Forventninger er en av egoets kontrollmekanismer dessverre....det snakker jeg av egen erfaring også. Det er best å fokusere å ikke forvente noe. Ikke så lett akkurat, men viktig i åndelige prosesser og det å åpne opp for nye ting - å ikke forvente seg noe særlig. Ting vil skje når det er ment å skje. Om man tillater det og ikke forventer eller kontrollere det på andre måter. Og det er ikke alltid så lett nei... :innocent2: ::)  :)

Du har jo erfart gjenfødsel ja på en måte og det er jo vanlig i rebirthing og holotropisk pusting at en gjenopplever fødselen sin og det kan være smertefullt,mye tårer,sinne/undertrykt aggresjon og andre ting som dukker opp. Og så kan en også føle en glede som en ikke har kjent for og lignende. Forløsende erfaringer helt klart.
GjenopprettetMedlem
Kanskje dette kan hjelpe: Å skape hvit støy. Det går ut på å forestille seg en hvit skjerm også flytte blikket fra en hjørne til en annen hvert 2-3sek. Og videre fortsette i kaotisk rekkefølge. 
Den metoden brukes til å stoppe en indre dialog.  ;)
GjenopprettetMedlem
Prøv denne mannen her:
http://www.familiekonstellasjoner.com/om_tore_kval.htm

Han er meget dyktig på pust bl.annet.