Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hvilken som helst sykdom,syndrom er en advarsel om at personen gjør noe galt og dermed gjør skade på seg selv.
Sykdoms ånder finner mennesker med en passende energi frekvens og besetter dem.
Viktig å huske på at i mennesker med ren sjel,rene handlinger og rene tanker kan ikke bli besatt av en ond sykdomsånd.Utifra det kan man regne ut hvor viktig det er å gjøre gode gjerninger for å heve seg over sykdommenes energifrekvens.Pasienter som blir healet av sjamaner blir instruert til å revurdere livet sitt og ikke gjenta de feilene som førte til en sykdom.Sykdomsånder kan besette, de kan bringe i ubalanse og de kan vanære hellige steder i en person.

Sjeletap kan skje, ikke bare på grunn av traumatiske opplevelser,men også på grunn av ugjerninger.Jo mindre sjeletap en person har,desto høyere er personen hevet over sykdommenes lave energifrekvens.  ;D
Anonymous
Jeg er enig i at en person som blir syk, må muligens revurdere sitt liv.
Det jeg undrer meg litt over da, hva med syke barn? De som blir født med en kronisk sykdom? Har ikke disse barna en ren sjel?
Hva er en ren sjel? Hvordan er dette mennesket som har en ren sjel? Hva er rene handlinger? og hva er rene tanker?
Jeg kan jo ha mine tanker om hvordan en ren sjel er, andre kan ha sine tolkninger. For ikke å snakke om rene tanker, det jeg oppfatter som en ren tanke, kan jo en annen tolke som en uren tanke. Så hva nøyaktig er rene tanker?
Anonymous
er enig med fønix
dette va litt svevende,
:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Barna kan ha det med seg fra tidligere liv for eksempel.Hvis man går ut ifra den tro. Jeg personlig har ikke erfart tidligere liv enda, slik som beskrives i bøker og fortelles av andre.

Når det gjelder ren sjel,er vi tilbake til det med samvittigheten.Ikke utifra kulturell påvirkning,men utifra sjelen,fra dypt inni oss.Det samme med rene tanker og handlinger.Så samvittigheten er en veileder til de høyere frekvensene.Det viktigeste går ut på å gjøre gode gjerninger og ikke onde.
Man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil..  :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Vis meg den som er ren i sjelen..Du kanskje?

Hehehe nei du, vi har alle våre byrd å bære.
GjenopprettetMedlem
For meg er det mer naturlig å tenke at sykdom er min kropps måte å fortelle meg at noe er galt.
I samfunnet og på kloten som vi alle er en del av er det mye som ikke er ssom det kunde vare. Mye er skjevt, umenskeligt, unaturligt, galt.
Mange ting gjør at det er vanskeligt å leve.
Mange ting frister på helsen våres.
Vi er ikke alene om det som skjer, vi hører alle sammen.

En må se på seg selv med kjærlighet. Vi har ulike muligheter og erfaringer som gjør at vi handler på den eller den måten.
Å si til seg selv at en blir syk fordi en ikke har vært ren eller god nok høres for meg svært vanskelig ut. Da blir min følelse at sykdom er et straff. Jeg vil ikke tenke i de banene.

Sykdom er for meg en ting som vil fortelle meg noe, som kan hjelpe meg til bedre forståelse.
Den kann hjelpe meg å forendre det som trenger å endres.

Jeg føler og at sykdomer og plager har haft det gode med seg at jeg kan forstå mine patienter. Uten å ha opplevd smerte for eksempel kan jeg ikke vite hvad det er.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
Indianeren kjenner til ubalanse og lærer å gjenopprette denne for helbredelsen.
Ubalanse er årsak til sykdommer.
Ubalanse kan komme av å leve i utakt med seg selv og universet.
Dårlig kosthold og siden dårlig søvn baner veien for ubalanse.
:respect:
Anonymous
Er forsåvidt enig, tror jeg, om jeg har forstått Dimi rett, men er kritisk til måten det leges frem på. Ordet "ren" er et sterkt verdiladet ord, og kan oppfattes svært negativt og stigmatiserende....og jeg er enig i at det ble litt svevende.
Men jeg tror at det som menes med ren her, er noe som omtales som "i balanse" eller "at det er løst opp i energiblokkeringer" andre steder. Og i den forstand er det svært få av oss som er rene, og jeg er enig i at det har med enirgifrekvens å gjøre uten at jeg kan forklare hvorfor.
Om barn blir født syke, tror jeg også at det kan ha røtter langt bakover i slekten, som kan være både psykisk og fysisk.
Synes at Dimi har et bra poeng, men at det langt mer sammensatt, og at vi som mennesker også "henger mer sammen", både her og nå, og fra fortiden. (Apropos svevende  :lol: )  Kropp, sjel og psyke, henger sammen, og årsakene kan komme fra mange steder; kan være negative tanker eller handlinger, arv, tidligere handliger av en selv og andre.  Alt er energi og henger sammen og påvirker hverandre.

Ingenting å lure på, tillittsfølelsen skaper tillitt i verden, kjærlighet skaper kjærlighet, sinne skaper sinne osv....
Viktig å være ærlig mot seg selv. Føler man mistillitt, finn ut av hvor det sitter, løs opp i det, og tillitten er tilbake. Dermed har man tillitt.

Jeg vil personlig aldri bruke ordet "ren" fordi det har en så negativ klang, men tror jeg er enig med Dimi allikevel. Forsto jeg deg rett Dimi?
GjenopprettetMedlem
Hitler hadde sine rare tanker om rene raser og rene sjeler,men så var han da også uren.
(Det vil si han vasket sjelden hendene etter toalett besøk.)
:exclaim:
GjenopprettetMedlem
Det dimi skriver om her er kjernen i forståelsen av hvordan vi lever påvirker vår helse innen sjamanismen. Det indre som speiler det ytre og omvendt.

Jeg vil gjerne dele noe med dere som en beskrivelse til det som snakkes om her...dette med renhet. Man kan sikkert også bruke andre ord enn ren, men det ene er like godt som det andre, det er poenget, eller forståelsen, som teller.

I dag ble jeg sint, skikkelig sint, på en person i min husholdning. Jeg kjeftet på denne personen. Og jeg tenkte ikke, kjente ikke etter, lyttet med hjertet, eller noe som helst...jeg bare fyrte av kontant. Etterpå jobbet egoet mitt veldig med å rettferdiggjøre dette sinnet og kjeftbruken. Jeg gjentok for meg selv mange ganger at JEG hadde rett...at jeg hadde rett til å bli sint.

Men under, eller bakenfor, var en annen tanke. At jeg hadde handlet feil, at det var meg selv jeg var sint på.. Dette var min samvittighet. Og jo mer jeg lyttet til den, jo mer forstod jeg at jeg igjen hadde gått i fella og reagert på en situasjon utifra mine gamle sår og slettes ikke på en fornuftig måte.

Å respondere på vanskelige situasjoner/opplevelser utifra gamle sår er med på å opprettholde gamle mønstre. Det å tenke/gjøre/handle rent er å befri seg fra sine gamle mønstre, heale sine sår og begynne å se på seg selv som en del av alt. Dermed forstår man også at alt man gjør mot andre gjør man mot seg selv.

Dette går på den universelle loven om at alt du sender ut kommer tifold tilbake...godt og ondt :idea:
Anonymous
:respect: Godt skrevet Inger Lise. Jeg var litt for kritisk der. Kom på den tanken for en stund siden, at om man blir sint på en annen, er det egentlig seg selv man er sint på. Og når jeg tok en runde på det, og tenkte igjennom alle gangene jeg har vært sint på noen, stemte det jammen bra. Så var det lettere å finne årsaken til smerten ikke minst, når jeg kom inn på det rette sporet  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Jeg valgte å bruke ordet "ren" for at jeg fant ikke noe annet.Håper dere forbinder ikke dette ordet med hitler eller kristendommen.For mitt sinn ordet "ren" er passende nok og ikke så følelses ladet,jeg er ikke ren selv. Hadde ingen hensikt til å fornærme noen.Skulle bare dele med dere en av funksjoner til sykdommers årsak. :o :o :o :o :o :o :o
Anonymous
Jeg er ikke helt med her!
Ren...mener du det samme som uberørt?
Uansett, mener jeg at når dine hensikter er "rene",blir "motivene" deretter.
Nå må det ikke bli for "religiøst" her.
Ikke glem hvem eller hvor du er... :wub:
Anonymous
Og hvor kommer Hitler inn i dette?
GjenopprettetMedlem
Kira. Finne svaret i deg selv gjennom å lytte til samvittighet.
Hva betyr ordet ren for deg?
GjenopprettetMedlem
"Kira":

Og hvor kommer Hitler inn i dette?

Fra teleterkji  :o
Anonymous
Det med å være "ren" mener jeg å være en personlig sak...når du tilgir deg selv dine negative handlinger og kan leve med det, er du ren. Hva som er negative handlinger er relativt...eller er det ikke det...
GjenopprettetMedlem

Ubalanse er årsak til sykdommer.
Ubalanse kan komme av å leve i utakt med seg selv og universet

Enig her,teleterkji.

Ubalanse kan være knyttet til negative trossystemer - eks. jeg er ikke verdig til å være frisk, elsket, osv.
En metode innenfor thetahealing er å erstatte slike negative trossystemer med positve trossystemer. Det samme gjelder følelser. Belaster vi kroppen med undertrykking av sterke emosjoner som f. eks sinne, hat, angst osv. gir vi vekstvilkår for mange ulike sykdommer. Tilleggsbelastning er feil kosthold og en livsstil som ikke fremmer god helse.

Når det gjelder utrykket "sykdomsånder" det vel anerkjent at personer med  svakheter i sine energifelt kan bli utsatt snyltenergier/snylteånder.
Det finnes gode metoder for å fjerne disse med healing, men jeg vil være forsiktig med å utbrodere temaet overfor klienten, med mindre han/hun selv på forhånd var bevisst på hva dette er og innebærer. For meg er målet at balansen gjenopprettes og helsa gjenvinnes.

Mine metoder  å for å gjenopprette balanse i kroppen er både gjennom healing, soneterapi og kosthold/livsstil.
Som behandler er renhet, urenhet og sykdomsånder uaktuelle ord å bruke overfor klienter. Men det er min mening.

kariw
GjenopprettetMedlem
"Kira":

Det med å være "ren" mener jeg å være en personlig sak...når du tilgir deg selv dine negative handlinger og kan leve med det, er du ren. Hva som er negative handlinger er relativt...eller er det ikke det...

Nettopp. Det som er negativt for noen kan oppleves som positivt for andre..det kommer an på hva det er.

Jeg vet at når min samvittighet begynner å tale til meg, har jeg respondert på en måte som kan skade meg selv, iførste rekke, og kanskje også den det gikk utover. Det som jeg da synes kan være vanskelig, er å finne en bedre måte å takle situasjoner på. Jeg avlæres det gamle og tillæres noe nytt og bedre, akkurat som Kariwe skriver om.

Det å tilgi seg selv er en del av prosessen. Men også det å lære å elske seg selv, å ha selvrespekt, å stole på seg selv og egen kraft, å tørre å stå i ting mukk aleine...osv.. Det er mye som kan bli tatt fra oss i vår oppvekst, noe kan vi mangle allerede når vi blir født. Når vi våkner opp begynner oppgaven med å hente tilbake kraft, rettigheter, kunnskap. Dette gjøres ved å gå til sårene, erkjenne at de er der, heale dem. Og for hver gang øker din frekvens, du blir "renere" og mer motstandsdyktig mot påvirkning fra tung og negativ energi, som ikke bare innbefatter sykdommer, men også tapping av energi og sjelekraft bl.a. Samtidig øker også forståelsen av hvordan alt henger sammen. Og hvordan det som kommer ut fra vårt indre, påvirker det som er rundt oss.
Anonymous
"dimi":

Jeg valgte å bruke ordet "ren" for at jeg fant ikke noe annet.Håper dere forbinder ikke dette ordet med hitler eller kristendommen.For mitt sinn ordet "ren" er passende nok og ikke så følelses ladet,jeg er ikke ren selv. Hadde ingen hensikt til å fornærme noen.Skulle bare dele med dere en av funksjoner til sykdommers årsak. :o :o :o :o :o :o :o

Selv bruker jeg ikke ordet fordi jeg selv har disse assosiasjonene til ordet fra før av, men det kommer klart fram i teksten din at det ikke har noe med det gjøre. Synes det er bra at du lager noen bedre assosiasjoner rundt ordet.  :biggrin:

Jeg tenker at ren kan bety frihet. Ubalanse som det står eksempler på over her, binder en. Slik at man sitter fast i en illusjon.
GjenopprettetMedlem
Må innrømme ,at jeg ble overasket over reaksjonene til ordet "REN".  :surprised:
Er det en slags frykt til dette ordet eller noe annet?
Er det noen som orker å komme med kommentarer?
Anonymous
Vel, hvis du går tilbake og ser på innlegget ditt som startet denne tråden,
har du brukt ordet slik at det naturlig nok vil fremkalle en del reaksjoner.

Individuelt selvfølgelig... :innocent2:
Anonymous
"dimi":

Må innrømme ,at jeg ble overasket over reaksjonene til ordet "REN".  :surprised:
Er det en slags frykt til dette ordet eller noe annet?
Er det noen som orker å komme med kommentarer?

Her er hva jeg tror: I det første innlegget ditt bruker du en rekke ladede ord som ren,galt, gode, onde, besettelse og sykdomsånder. Godt betegner det som er friskt og ondt det syke. For meg personlig gir dette assosiasjoner til kristen polaritetstenkning, men jeg tror deg når du sier at du ikke tenker slik.

Likefullt tror jeg at når man bruker ord som i årtusener har vært brukt flittig i den kristne virkelighetsfortolkningen så kommer det reaksjoner fordi det dukker fram minner om noe annet.
Anonymous
Hva galt kan et nyfødt barn ha gjort for så å bli "straffet" av onde sykdomsånder?
Hvor "ren" må man være?
Og ikke minst, HVA er man om man er så fullstendig fri for lyter at man er immun ovenfor disse åndene?
Anonymous
Beklager, ser jo nå at spørsmålene i mitt siste innlegg er blitt stilt tidligere i denne tråden, og er blitt besvart.

Er forøvrig enig i det teleterkji skriver om balanse.
Tror det ligger mye der.