Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Från och med i dag 1 juni är det förbjudet att röka på alla offentliga inneställen i sverige – som pubbar, restauranger, etc etc. Tycka vad man tycka vill om sådant förmynderi, men här kommer kanske något som kan hjälpa dom av er som vill fimpa røyken!
Det kan føles veldig vanskelig, men det är ganska enkelt = man gör ett val och står fast vid det. Nu vet jag ju att det ikke är så lätt som det låter så därför trenger man litt hjelp enkelte ganger. Då tror jag på ritualets kraft.
En liten ritual jag lärt ut till folk som vill fimpa är enligt enkelt kraft-fullt recept och virker! 8 av 10 som jag gjort den med är framdeles røykfrie.
1) Utomhus, på en plats man kan njuta av. Med kona, nära vänner eller andra vittnen närvarande.
2) Røyk en sista cigg. Smaka på allt det dåliga. Smaka på allt det bra.
3) Stumpe med TALAD INTENTION f. eks. "Jag har tagit ett val! Jag har slutat röka!" (ikke "jag ska", eller "ska pröva sluta" etc) och kasta fimpen över axeln. Stampa gärna i marken eller något annat ”avslutande” – Du vill ha en
klar markering av att nu är det slut!
4) Vänd dig om och finn sneipen (ta inte i den!) - få ögonen på en ting som ligger närmest sneipen & som påkallar din uppmärksamhet; en stein, pinne, glassbit etc. Ta med den saken, den är ditt fokus och ditt minne på att du slutat. Ha den alltid med dig. När abstinensen sätter in tar du upp saken, minns ritualen och ditt löfte till dig och dina vänner och "fipplar" lite med den för att hålla fingrarna sysselsatta (tillfredställer det psykiska behovet ganska bra). Skoja inte om ritualen efteråt - det du gjorde var allvar, och en vändpunkt i ditt liv.
De två förste ukerne är hårdast - så var hårdare! Fukkit, det klarar du
Lycka till med att sluta missbruka!!
Mvh,
Thomas
http://www.orangeusd.k12.ca.us/date/Cig ... 0facts.jpg[/img]
GjenopprettetMedlem
ja tusen takk for tips ...da skal det prøves...:-)
Ana :icon_smile:
Francis [Bot]
Henger meg på og takker Thomas for tipset... nå er det ingen vei utenom.... :whatthef:

Anonymous
"Ana":
ja tusen takk for tips ...da skal det prøves...:-)
"Do, or not do. There is no try."
-Yoda, jedi master

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Trumman..
Med din "fredspibe" STAKKELS DIG
Hilsen Shamanen

Anonymous
"Shamanen":
Med din "fredspibe" STAKKELS DIG 
Din sarkasm är bortkastad käre Shamanen

*knus* ritualet är till för folk som VILL sluta röka.
Mvh,
Thomas
piprökare
Anonymous
Sluttet for over 2 år siden

Det var ingen enkel prosess...
Men det handle veldig mye om din egen vilje og indre styrke,,,
Og må bevistgjøre det positive med røyken til det negative..om en ønsker og kvitte seg med en venn/uvenn..
Gjerne bruke meditasjon..det hjelper..
Ønsker alle lykke til som ønsker og forsøke og slutte...
Mvh
*Skapgeksa*

Yahoo Slurp [Bot]
hej Trumman
Det var ikke sarkastisk ment, jeg ved hvor megetdu nyder din vandpibe....
Hilsen Shamanen

Anonymous
Vad menade du då?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej trumman
FLOTT at stoppe med at ryge
Hilsen Shamanen

Anonymous
Her er ei skikkelig storrøyker, har prøvd mange ganger å slutte, men har ikke viljestyrke.
Jeg beundrer alle de som klarer det, all ære til dere

GjenopprettetMedlem
Jeg begynte med snus for et år siden.
Så at det var kommer en damesnus med anissmak, tenkte jeg skulle smake, syntes det var veldig godt. OK, jeg gjør et eksperiment, tenkte jeg, skal se om jeg klarer å la være med å røyke en hel dag og bruke snus når lysten blir for stor. Jeg sluttet å røyke samme dagen, syntes snus var mye bedre! Har ikke savnet røyk etter det. Sparer lungene, masse penger, ikke lukter det og for meg, som den kvinnesakskvinnen jeg, er det deilig å provosere litt med noe så mandig

. Ikke går det ut over omgivelsene heller. Dessuten, ingen konkrete beviser er funnet på at snus har tatt liv - det er et enormt mye renere produkt enn sigaretter.
MEN, jeg skjønner at jeg er avhengig, så å legge den bort etterhvert er absolutt aktuelt.
Lille Ulv - kvinnen med snusleppa

Anonymous
ha,ha. kanskje jeg skulle gå over til snus da

Nei får holde meg til røyken en stund til jeg finner viljestyrken, den har løpt avgårde og er vanskelig å finne.
Kanskje jeg skulle prøve det som trumman skriver om, man vet jo aldri.
GjenopprettetMedlem
Lykke til Kolibri!!!
Det er enorm deilig å ikke røyke, faktisk deiligere enn å røyke, man vet det bare ikke før man har prøvd. Prøv å kjenn hvor enormt deilig frisk, rein luft er i steden. Når jeg røykte var det sån at med en gang jeg var ferdig med en hadde jeg lyst på en til - da er det jo ikke noe vits en gang. Det har ikke noe med vilje å gjøre, kun at man unner seg selv noe bedre.
Lille Ulv
Anonymous
Kjøre Kolibri...
Viljestyrke har du til det meste i livet ditt... tipper på du er en voksen dame som vet hva du vil og tar dine egne valg...
Hvorfor har du ikke viljestyrke for og slutte og røyke,,,,
Min erfaring:
Ønsket ikke ha viljestyrke til og slutte og røyke... jeg hadde frykt for og kvitte med med denne vennen/uvennen... var redd for "sorgern" og alle konsekvensene med det og slutte og røyke...
men jeg innbilte meg at det var viljestyrke..Jeg måtte simpelten ta et oppgjør med mitt indre... og med røyken................... bestemme meg om det var jeg eller røyken som bestemte over min så kalte viljestyrke...Du har på lik linje med meg viljestyrke nok til og slutte og røyke...
Men DU må finne din måte og gjøre det på-.... og Du MÅ ville det helt og fult

Unskyldninger for og røyke er bare og lure seg selv..og det bør ikke være rom for det....
Lykke til ...
Søk viljestyrken du har den garantert
MVH
Skapheksa*
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Jeg kan anbefale en bog der har hjulpet mig med at stoppe rygning.
http://www.shamanen.dk/default.asp?id=26&mnu=26
En bog der ikke fortæller om alt det dårlige ved at ryge, for det ved vi godt, som han siger.... men en bog der taler til vores indre.
Håber den kan hjælpe andre, som den hjalp mig.
Hilsen Shamanen

Anonymous
"Lille Ulv":
MEN, jeg skjønner at jeg er avhengig, så å legge den bort etterhvert er absolutt aktuelt.
Etterhvert...?
"Inte nu! Inte nu!! Fortsätt putte mig under leppa di´!" -Snusen har talat!

GjenopprettetMedlem
Til alle som fortviler over sin nikotinavhengighet, om det er røyk eller snus:
Tankefeltterapi har hjulpet meg og mange andre ...
klem, kariw
Snappy [Bot]
"Shamanen":
Hej alle 
Jeg kan anbefale en bog der har hjulpet mig med at stoppe rygning. http://www.shamanen.dk/default.asp?id=26&mnu=26
En bog der ikke fortæller om alt det dårlige ved at ryge, for det ved vi godt, som han siger.... men en bog der taler til vores indre.
Håber den kan hjælpe andre, som den hjalp mig.
Hilsen Shamanen 
Den boken har jeg bare noen få sider igjen å lese i

Anonymous
"Skapheksa":
Kjøre Kolibri...
Viljestyrke har du til det meste i livet ditt... tipper på du er en voksen dame som vet hva du vil og tar dine egne valg...
Hvorfor har du ikke viljestyrke for og slutte og røyke,,,,
Tja, si det. Jeg er jo klar over at det som skal til for at jeg skal slutte å røyke, er viljestyrken.
Så lenge jeg ikke er fast bestemt på det, så vil det ikke nytte.
Jeg har prøvd å slutte, har bare holdt opp i noen dager, og det var helt forferdelig. Jeg savnet røyken, og det å kunne sette seg ned etter en arbeidsøkt og slappe av med kaffe og røyk. Det eneste som stod i hodet mitt, var savnet av røyk. Jeg har lest bøker, prøvd nikotintyggegummi osv.
Det hadde virkelig vært flott om jeg kunne ha klart det.
Anonymous
Hva gjør jeg feil når sitatet blir sånn? svaret mitt skulle jo ikke bli markert.
GjenopprettetMedlem
Hei Trumman
Etterhvert...? - ja når jeg har lyst. Enn så lenge synes jeg det er godt, vet at det ikke skader meg, dessuten evhengigheten er ikke hverken stor eller noe problem, kan godt gå en dag uten.
Men kunne godt tenkt meg å røyke på en slik måte som du gjør - skikkelig gourmetrøyking. Fikk for første gang i mitt liv, nå i vinter, smake ekte indianertobakk, uten tilsetning, det føltes staslig.
Det er jo litt rart - indianerne brukte tobakken som en hellig plante og røykte den også seremonielt (har lest om tobacosocieties blandt Siouxene som røykte hver kveld i sosiale sammenhenger) misbrukte ikke tobakken slik som oss. Sier jo noe om alle de tilsetningsstoffene tobakken vår inneholder og at det kanskje er disse som er farlige.
Lille Ulv
FAST Enterprise [Crawler]
Hei alle! Her var det mange fine forslag for de som ønsker å slutte å røyke, så det skulle altså ikke være noen unnskyldning for oss storrøykere. Vi blir jo stoppet over alt nu, med røyking forbudt skilt, så bare det burde få oss til å legge vekk tobakken... men som mange sier... det er ikke så enkelt

. jeg røyker mye, men kan godt la være mange timer... innhalerer ikke engang :question:, så hva slags unnskyldning har jeg

. tankefeltterapi har jeg troen på.. har riktignok ikke prøvd det på røykinga enda

. Lille Ulv, den indianertobakken hørtes interessesant ut.. lurer på hvorfor tobakken ellers er tilsatt sååå mange skadelige tilsetninger.
Håper alle dere som vil prøve å bli kvitt denne avhengigheta til røyken vil lykkes.
Ha en røykfri fremtid1
Kristine

Francis [Bot]
Hva gjør jeg feil når sitatet blir sånn? svaret mitt skulle jo ikke bli markert
Du må ikke skrive svaret ditt innen for de parantesene du legger sitatet inni...Ikke skrive svaret sammen med sitatet... usj jeg er så dårlig til å forklare... skjønnte du hva jeg mente??