Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
En ting som har forundret meg bestandig er at man ofte kommer over mennesker som tydelig kan heale andre, men som ikke kan heale seg selv.
Når jeg nå leser om Beart Heart i 'The wind is my mother' ser jeg at han faktisk fikk beskjed av en av sine lærere om at han ikke kunne bruke sin medisin på seg selv. Da ville han etterpå kun ha mulighet til å bruke den på seg selv og ikke hjelpe andre.
Tror dere det ligger noe i dette? At man skal være forsiktig med selv-healing hvis man har et ønske om å hjelpe andre?

GjenopprettetMedlem
Noen ganger kan en sjaman være en såret healer, en som er kommet helbredet ut av et sykdomsforløp, gjennom å bruke kunstene på seg selv. Jeg mener kroppen kan reparere seg selv, når forutsetningene er til stede, og healeren er den som legger forutsetningene til rette. Det er bra å gå rundt å være frisk og sunn. Da har en overskuddet til å hjelpe andre. Og jeg mener det bra å heale seg selv, likevel som det er en god ide å be om hjelp fra andre. En trenger ikke fikse alt selv. Ett felles fokus fra to mennesker danner en mye høyere energi enn to mennesker med forskjellig fokus. Når energien er høy er det lettere å få gjort det en skal.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror vi kan heale oss selv på mange måter.
Men det jeg tror sterkt på , er at vi kan bare heale oss ( og andre ) , hvis vi går til roten av problemet. Hvor trenger vi healing, hva er grunnen til at vi trenger den healingen. Det er kanskje litt vanskelig å SE seg selv så klart .
Vi må gå dypt for å finne ut av det. Når vi healer ( oss selv eller andre ) , tror jeg at healingen ikke har den største virkningen før personen er klar for å se hvor problemet oppstod . Det er ikke alltid vi vet det, og trenger da hjelp fra andre til å gå dypere. Derfor er det ikke så lett å heale seg selv.
Jeg tror ikke man skal være forsiktig med det, det er bare å gå på. Ta opp kampen , som kanskje begyner med healing til deg selv- så kanskje du ser mer og mer , hvor problemet ligger , eller ser hvem du trenger å be om hjelp .
Når du sender ut signaler om at du ønsker healing - vil hjelpen / healingen komme etterhvert , på den måten det passer best .
Er enig med craftwolf, om at det er mest effektivt med de høye energiene .
Flere fokusert på selve healingen , er fantastisk . Kraftfullt .

GjenopprettetMedlem
Jo, ja, jeg er helt enig i det dere sier. Men to ganger gjennom boken sier Bear Heart noe om dette med å heale seg selv. Jeg finner ikke den første gangen, da sier han noe om at om man selv trenger medisin, så skal man oppsøke en annen medisin-mann og la ham hjelpe. Og andre ganger sier han:
"In or medicine ways, we can't use these powers for ourselves alone, or else the medicine will not work to help other people."
Men nå er jo dette snakk om en medisin-mann, som var blitt opplært til å bruke spesielle teknikker og sermonier.
GjenopprettetMedlem
"Alaika":
Jo, ja, jeg er helt enig i det dere sier. Men to ganger gjennom boken sier Bear Heart noe om dette med å heale seg selv. Jeg finner ikke den første gangen, da sier han noe om at om man selv trenger medisin, så skal man oppsøke en annen medisin-mann og la ham hjelpe. Og andre ganger sier han:
"In or medicine ways, we can't use these powers for ourselves alone, or else the medicine will not work to help other people."
Jeg skjønner hva du tenker , Alaika .
Kan det ikke være han snakker om den sårede healeren? om du ikke healer deg selv først, kan du ikke heale andre heller ?
Jeg tror veldig sterkt på det . Å heale seg selv , så kan man være en god healer for andre.
Bare noen av mine tanker

Anonymous
"Alaika":
Men nå er jo dette snakk om en medisin-mann, som var blitt opplært til å bruke spesielle teknikker og sermonier.
Det kan jo være en tradisjon som var riktig for dem, men som ikke nødvendigvis er en universell eller hellig sannhet.
Vi har nok av eksempler på folk som har lært å heale seg selv først, og deretter hjelper andre. Men de er ikke bundet av gamle tradisjoner, nødvendigvis.
Bing [Bot]
Jeg tror at i det å heale seg selv for å kunne heale andre ligger tanken om at fordi den helbredende kraften er en kilde tilgjengelig for alle, er healingen å åpne for denne kraften gjennom healeren til den som blir healet. Hvis den som healer ikke har tilstrekkelig healet seg selv kan det skje at healeren bruker av egen energi og ikke av den universelle kraften, og da blir den som healer tappet ut for krefter. Kjenne etter, er det din åpning mot den universelle helbredende energien, eller din egen energi du bruker? Vet ikke om jeg forklarte godt nok, men jeg kan kjenne selv at ikke alltid er tilgangen til den universelle kraften ren nok til at jeg er sikker på det er den jeg åpner opp for å bruke. Og da er det gjerne noe jeg trenger å helbrede hos meg selv som står i veien.

Anonymous
"Alaika":
Nå synes jeg brått at jeg fortsod noe i denne teksten.

Jeg har uthevet det jeg mener kan være viktig her.
(det må sies at jeg ikke har lest boka)
Har det ikke med det å være en tjener for andre å gjøre? De (indianerne/shamanene) fikk tilgang til kraft
nettopp for å hjelpe andre. Så hvis de bruker den BARE for seg selv, så vil de miste kraften. Dette har med intensjon å gjøre, ydmykhet. Derfor skulle de gå til andre for å få hjelp selv. For ikke å blande kortene så å si. Blande egoet inn.
(Mens vi lever i en litt annen kultur og setting, og tenker vel nødvendigvis litt annerledes.(?))
Høres plausibelt ut, eller?
GjenopprettetMedlem
Høres veldig plausibelt ut ja.
Det var slik jeg også forstod det.
Mer eller mindre en prinsippsak. Ydmykhet var nok ett stikkord der ja.
Vi tenker annerledes i dag. Det er sant.
Men jeg synes liksom den gamle kulturen hadde så mye klokt for seg, at jeg lurer på om det ligger noe i det.
Og det gjør det vel egentlig. Det med å ikke blande inn egoet. At man skal se på seg selv som en kanal for den guddommelige kraften. Og da ikke bruke kraften for seg selv. Det er jo mye snakk om slikt innen magi og heksekunster også. Du skal ikke bruke magi for egen vinning...
GjenopprettetMedlem
Vil dele noen tanker kring dette temaet.
Det som er mitt sterkeste minne fra boken "Vinden är min mor" er setningen, den som velger/blir vald til å bli sjaman/medisinman blir et ensomt menneske, vil leve et ensomt liv.
Dette rammet meg fordi det var noe jeg kjente igjen. Livet er på en måte svært ensomt.
For meg er det blitt mindre ensomt nå, da jeg deler med dere, men det er fortsatt en ensom vei.
Å gå til en annen healer/sjaman når en blir syk eller trenger hjelp har flere gode ting med seg, slik jeg ser det
- Jeg er ikke objektiv og har ingen hel overblikk når det gjelder meg selv. Noen annen kan se de tingene jeg prøver å skjule for meg selv.
- Det er en god ting å be om hjelp. Den som er vant å være den som hjelper kan trenge å overgi seg å gi ansvaret til noen annen. Dette er en øvelse i seg, i hvert fall for meg.
- For en healer er det en god erfaring å ta imot healing. Da deler en pasientens/klientens erfaringer og får en forståelse for hvordan det er å ta imot. Dette hjelper deg i arbeidet som healer, på samme måte som de sykdommer og besvær du rammes av hjelper deg å forstå dine patienter/klienter.
Gunilla
Anonymous
Takk Gunilla.
Dette slutter jeg meg helhjertet til.

Syns du fikk det hele flott på plass her. ( Iallefall for dette virrehodet! )

GjenopprettetMedlem
Enig
Men synes ikke du var treg i oppfattelsen altså Lazy G.
Det du skrev hjalp også meg å få ting på plass.
Flere hoder tenker bedre enn ett!

Anonymous
"Alaika":
Enig
Men synes ikke du var treg i oppfattelsen altså Lazy G.
Det du skrev hjalp også meg å få ting på plass.
Flere hoder tenker bedre enn ett!

Ikke? Det var godt å høre.

Mitt hyperaktive topplokk går litt i snurr avogtil, så jeg ikke helt ser hva er hva.

Jeg fikk meg en liten latter om ikke annet. Dere får bære over med meg.
Enig med deg; to hoder tenker bedre enn ett.