Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"Lie":

Men jeg pröver på svensk nu da:
[....]
För att arbeta traditionellt som shaman, måste man skaffa sig en tillfällig psykos.

Regner med at denne artikkelen i det store og hele er grei å lese også for de som ikke er vant til svensk. Synes likevel det er viktig å presisere at sv. 'tilfällig' betyr no. 'midlertidig' (ikke 'tilfeldig'!). Det er stor forskjell, det...
Anonymous
Takk Passopp!  :D
Anonymous
Jeg ser at linken til Borderline/Shamanism ikke virker her og har derfor limt inn hele teksten i innlegget mitt under svar nr. 16.
GjenopprettetMedlem
Interessant artikkel, Masha! Jeg prøver å finne originalen slik at man kan klikke seg videre på linkene i den...
GjenopprettetMedlem
"Masha":

Jeg ser at linken til Borderline/Shamanism ikke virker her og har derfor limt inn hele teksten i innlegget mitt under svar nr. 16.

Har funnet ut av det! Det var en feil i linken, riktig er:

http://www.as220.org/jb/trans/border.html

(Istedenfor .html på slutten var det blitt til: .htlm. Og det var nok til å ikke finne fram...)
Anonymous
Takk skal du ha Masha! Du er utrolig flink til å finne interessante linker!
Jeg ser at her kan jeg velge mellom å være enten sjaman eller borderline, livet er fullt av harde valg .....  :w00t:
Anonymous
Takk siv og Passopp for tilbakemeldinger og hjelp....
Hvor hadde jeg øynene mine da jeg skrev linken? De var nok "on the other side of the border" - midlertidig, LIE.
Jeg hadde en annen morsom feil i linken som jeg først oppdaget etter flere gjennomganger,øynene mine leste nemlig feil: jeg hadde skrevet "order" istedenfor "border". Who gave me the order to write this? And which one is the orderly side of the border?

Riddles and mysteries as far as the eye reaches...
How I find those links, siv, is also bewildering, because they just seem to catch my eye...
Anonymous
Ja nå ble det litt ellers... ner man kunne lese linkene...  :lol:
GjenopprettetMedlem
...det er veldig interessant å se alle meningene her inne vedr. temaet. Jeg jobber selv innen psykiatrien og ser på psykiatrien med "alternative" øyne. Det finnes ingen enkel løsning på psykiatriske problemer. Sjamanismen er ingen reddende engel som gjør alle fri fra sine "personlighetsforstyrrelser"...Men en ting vet jeg og det er at legemiddelindustrien er altfor godt inne i varmen. I dagens helse-Norge skal det meste løses med piller, piller og atter piller. Desverre henter man sjelden kunnskap fra østen og blander den med den beste kunnskapen fra vesten.
Det har vist seg at for mange med psykiske problemer har det hjulpet med yoga og meditasjon, Silva-metoden har hjulpet mange, Sjelehenting og andre sjamanistiske metoder har hjulpet mange etc etc men det er altså ingen fasit og ingen enkle løsninger på dette området...dessverre  :innocent2:
Anonymous
Nei det er mange forskjellige grunner, men noen går i oppløsning fordi de ikke kan bli det de egentlig er... Det er mange veldig fine personer som jobber i psykiatrien, og jeg tror det ofte er møtet med de "gode" menneskene som jobber der som skaper forandring i folk. Noen trenger kanskje medisiner også, det finnes jo ingen regler... og ingen enkle løsninger eller "vidunderkurer".
Bing [Bot]
Har hørt sagt om psykotiske at dette kan være personer som får en altfor brå åpning mot åndeverdeneen. Jeg har en god venninne som først ble frisk fra sin psykose da hun møtte en lege som våget å gå med henne inn i psykosens verden. Og ut av dette kom hun med masse kunstnerisk inspirasjon til sine malerier. Persepsjon. Psykose. Inspirasjon. Nært beslektede og ofte forvekslet i psykiatrien tror jeg. Hadde jeg fortalt min alminnelige fastlege om hva jeg opplever i det spirituelle er jeg redd han ville foreslått både piller og innleggelse.  :-X
Anonymous
"Hey-Tona":

...det er veldig interessant å se alle meningene her inne vedr. temaet. Jeg jobber selv innen psykiatrien og ser på psykiatrien med "alternative" øyne. Det finnes ingen enkel løsning på psykiatriske problemer. Sjamanismen er ingen reddende engel som gjør alle fri fra sine "personlighetsforstyrrelser"...Men en ting vet jeg og det er at legemiddelindustrien er altfor godt inne i varmen. I dagens helse-Norge skal det meste løses med piller, piller og atter piller. Desverre henter man sjelden kunnskap fra østen og blander den med den beste kunnskapen fra vesten.
Det har vist seg at for mange med psykiske problemer har det hjulpet med yoga og meditasjon, Silva-metoden har hjulpet mange, Sjelehenting og andre sjamanistiske metoder har hjulpet mange etc etc men det er altså ingen fasit og ingen enkle løsninger på dette området...dessverre  :innocent2:

Takk for et velbalansert innlegg fra en som jobber innen psykiatrien. Det finnes ingen enkel løsning eller forklaringsmodell på forstyrrelser med et så vidt spektrum. Kulturelle, samfunnsmessige, physiologiske og erfaringsmessige, spirituelle perspektiver bør integreres...Jeg tror at det jobbes med veldig lovende tiltak innen nevrologien, for å gi åpnere men dog presise forklaringer.
Takk for anekdoten din, tiril, slike beretninger er motiverende...

Fant en veldig bra artikel fra "The Foundation for Shamanic Studies Europe", på tysk. Skal legge inn et avsnitt fra slutten og så oversette det.

http://www.shamanicstudies.net/studien/ ... &typ=Thema

Schamanen haben gute Heilerfolge bei Psychosen

In einem sehr interessanten Artikel: Trance, Functional Psychosis, and Culture, beschreibt Richard J. Castillo, dass in nichtwestlichen Kulturen zwar weniger kurzfristige Psychosen als im indigenen Bereich auftreten, der Heilerfolg der Psychosen im indigenen Bereich aber 10 Mal größer als in der westlichen Kultur ist. Die Ursache des unterschiedlichen Heilerfolgs sieht Castillo darin begründet, dass nach dem indigenen kulturellen Kontext der Kranke von einer Krankheit befallen wird (durch Verhexung oder Magie), wohingegen im nord-westlichen Kulturkontext der Kranke selbst an seiner Erkrankung Schuld trägt und diese meistens als Folge einer biologischen Manifestation dargestellt wird. Aus diesem Grund ist es nahe liegend, dass es einfacher ist, einen Hexen - oder Magiebann zu heilen, zu entfernen, zu extrahieren - man denke an die Körper-Extraktionsmethoden - als eine Krankheit mit biologischer Manifestation zu heilen, zu entfernen, an dessen Auftreten der Erkrankte noch dazu selbst schuld ist.

Zusammenfassend bestätigen diese neuen Ergebnisse der Hirnforschung, dass eine Therapie psychischer Missfunktion versuchen muss, das emotionale Gedächtnis zu erreichen, denn hier liegt der Schlüssel nicht nur für ein gestörtes psychisches Verhalten, sondern auch für die körperliche Manifestation vieler Krankheiten. Bewusstsein und rationales Denken bekamen eine starke neue Determinante, nämlich die Emotionen und die Gefühle.
Nicht nur die Heilkunde, sondern auch die Philosophie wird sich dem Thema der Emotionen und der Gefühle verstärkt zuwenden müssen, denn bis jetzt zählten für beide Fachgebiete die Emotionen eher zu den "niedrigen" Erkenntniskräften und der "tierischen Weise des Geistes", wie Kant und Hegel die Empfindungen klassifizierten.

Norsk

I en veldig interessant artikel "Trance, Functional Psychosis and Culture" beskriver Richard Castillo at det riktignok finnes færre kortvarige psykoser i ikke-vestlige kulturer enn i indigene(=urbefolknings-) kulturer, men at bedringskvoten derimot er 10 ganger høyere i indigene kulturer enn i vestlige sivilisasjoner. Årsaken til denne forskjellen på suksess med helbredelser er ifølge Castillo at den syke  i en indigen kontekst blir hjemsøkt av en sykdom(ved forhekselse eller magi), mens den syke i nord-vestlig kulturkontekst selv for skylden for sin sykdom, som vanligvis blir fremstilt som følge av en biologisk manifestasjon. Det er derfor nærliggende at det faktisk e r enklere å helbrede, fjerne eller ekstrahere en hekse- eller magiforbannelse - med tanke på kroppslige ekstraksjonsmetoder - enn å helbrede eller fjerne en sykdom med biologisk manifestasjon, som attpåtil er forårsaket av pasienten selv.

Sammenfattende bekrefter disse nye resultatene fra hjerneforskningen at en terapi av psykisk disfunksjonalitet må forsøke å nå frem til den emosjonelle hukommelsen, for her finnes nøkkelen - ikke kun nøkkelen til forstyrret psykisk adferd, men også nøkkelen til de biologiske manifestasjonene av mange sykdommer. Bevissthet og rasjonell tankegang må ses på bakgrunn av  en sterk ny determinerende faktor, nemlig emosjoner og følelser. (Sonja spør: hva er forskjellen mellom disse to?)
Ikke bare medisinen, men også filosofien må henvende seg til temaet emosjoner og følelser på nytt, for inntil nå har begge fagområdene heller betraktet emosjonene som en del av de "lavere" erkjennelseskrefter og, i tråd med Kant og Hegel, klassifisert dem blant "die tierische Weise des Geistes" - på linje med dyreverdenen.
GjenopprettetMedlem
"tiril":

Har hørt sagt om psykotiske at dette kan være personer som får en altfor brå åpning mot åndeverdeneen. Jeg har en god venninne som først ble frisk fra sin psykose da hun møtte en lege som våget å gå med henne inn i psykosens verden. Og ut av dette kom hun med masse kunstnerisk inspirasjon til sine malerier. Persepsjon. Psykose. Inspirasjon. Nært beslektede og ofte forvekslet i psykiatrien tror jeg. Hadde jeg fortalt min alminnelige fastlege om hva jeg opplever i det spirituelle er jeg redd han ville foreslått både piller og innleggelse.   :-X
Kjenner meg godt igjen i dette Tiril. Thank yu.

Jeg husker mine timer hos Psykolog i forbindelse med søknad om uføretrygd.
Han var en merkelig sjel,ville sette meg på medisiner å hviske ut persepsjons-evnene.
Jeg fortalte hva jeg trodde om ånder og åndeverden,og jeg merket usikkerheten som oppstod da.
Jeg sa at ånde-troen holder meg frisk,og det er sannheten.Jeg er ikke alene i hjernen lenger,verden har kommet inn i den.

Min egen tro og overbevisning er kraft,ren ubesudlet energi,som holder min hjerne sunn og kvikk.
Den som elsker seg selv,har kraft-løse motstandere.( et motto jeg har lånt og latt meg i n s p i r e r e  av.)
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

"tiril":

Den som elsker seg selv,har kraft-løse motstandere.( et motto jeg har lånt og latt meg i n s p i r e r e  av.)

Takk for denne Tele  :wub:

og videre.. hvordan elske andre om man ikke elsker seg selv først?
Bing [Bot]
Takk til Sonja for inspirerende artikkel; som gjør at jeg tenker videre på hva disse "lavere erkjennelseskrefter" er og gjør. I kroppsorientert terapi som f.eks rosenterapi, bioenergetikk, integrert resoirasjonsterapi er hensikten med arbeidet i kropp å nå frem til kroppens hukommelse om hva og hvordan opplevelser/traumer festet seg i kroppen og hvordan de blokkeringer som oppsto kan åpnes eller bearbeides. Kroppen husker og oppretter sitt forsvar etter erfaringer om hva som har påført smerte og traumer; mitt forsvar etter mange års utfrysing og mobbing i grunnskolen ble å utvikle et fast og rigid spenn i kroppsholdning som hadde til hensikt  å beskytte meg og som i voksent liv ble en blokkering eller frykt i meg. Ved å bearbeide kropp slipper ( de "lavere") erkjennelseskreftene frem og forløser de emosjoner/følelser som kroppens forsvar har holdt på, og dette gir rom for ny kreativitet og spontanitet. I psykodrama kan dette også frembringes i handling som til forveksling ligner rituelle utdrivelser, kraften i psykodrama er at dette er en forening både av kognitive krefter, kroppens erkjennelseskrefter, følelser og det spirituelle. I sjamanisme er det et begrep som heter "shamanistic desarmament". I meg høres dette ut som noe avd et samme, å finne og forstå hvordan mitt ego-forsvar har forplantet seg i min kropp, forså det slik at det kan bearbeides og åpne opp for at jeg kan være glad i meg selv både med / uten og på trass av dette forsvaret, gir rom for å slippe frykten og våge å møte andre mennesker åpent. Kroppen er ditt tempel, og de " lavere erkjenelseskrefter" er himmelstigen som forener det spirituelle , kognitive og emosjonelle. (Undrer meg også på hva som skiller emosjoner og følelser)  I det spirituelle opplever jeg at det ofte er lettere å få en ut-av-kroppen opplevelse enn en inn-i-kroppen opplevelse, og jeg tror kraften i sjamanismen kontra tradisjonell psykoterapi liigger i anerkjennelsen av dette møtet mellom det spirituelle og kroppen, for meg gir det iallefall mening i eget arbeid med å integrere det spirituelle i det fysiske livet her og nå og hvordan være i / handle ut i mitt liv det jeg opplever , føler og tror på.
Tele jeg gleder meg over å vite at du anerkjenner de krefter du har også i møtet med systemtjenere; det gir mot og kraft og inspirasjon for meg til å være i kraft. :idea:
Bing [Bot]
Ydmyk og forvirret må jeg innrømme at jeg nå ikke finner noen referanse for "shamanistic disarmament" som jeg nevner ovenfor. Men, jeg har lest om dette et eller annet sted. Er det noen som vet mer om det? Og er jeg helt på viddene i hvordan jeg tolker begrepet??
Med ønske om at jeg ikke har forvirret andre enn meg selv.
:icon_confused:
Nutch/CVS [Bot]
"sonja":

Hva kan en sjaman gjøre mot lidelser som medfører hallusinasjoner, vrangforstillinger, katatoni og andre fomer av virkelighetstap av psykotisk format?

Kan vi snakke om dette en gang på fjellet? Ville glede meg over praten!
Hilsen
Gåååja