Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I Silvas tråd Rotchakra, skriver Dag-Ove om de 5 tibetanske riter. Jag har nu läst Peter Kelders bok Ungdomskilden.

Är det noen av dere som utför de 5 ritene hver dag?

Det var svaert interessant att läsa boken... Jag är ikke interessert av att bevara eller att igen uppnå ungdom, men en frisk kropp och själ är ju inte så dumt att leva med  ;) Inte så vanskeliga övelser heller... alla kan klara dem, på en eller annan måte.

http://www.nrk.no/programmer/radio/sann ... 54710.html

Den 6:e riten som virkeligt bevarer ungdomen, den er jag ikke så interessert av = celibat ... men övelsen for att sänka den seksuelle driften om den er for stor, eller på "feil plass", kan nok vara bra att kunna (speciellt for dere som uttrykkt den vanskeligheten  ;D )

Kelder skriver också om Stemmens energi och att det är viktig att arbeide via stemmen, for at nå vitalitet og det tykker jag också var mycket intressant... citerer:

Vet dere at noen eksperter kan si hvor mye seksuell energi en mann har, bare ved å höre ham snakke? Vi har alle hört den lyse, pipende stemmen til en eldre mann i fremskriden alder. Når stemmen til en eldre person begynner å få den tonen er det dessverre et sikkert tegn på fysisk forfall.

Den 5:e virvelströmmen (chakraet) i halsen styrer stemmebåndene og har også direkte forbindelse med den 1:e virvelströmmen i kroppens seksuelle senter. Chakra 1 og 5 er er speciellt samkjörte (...) Når en manns stemme er höy og lys er det fölgeligt en indikasjon på at den seksuelle energin er liten. Og hvis det er lite energi i den 1:e virvelströmmen, kan man vaere sikker på at den også mangler i de andre 6.

Alt som trengs for å stimulere både disse og de andre virvelströmmene er å praktisere de 5 ritene.
Vilgestyrke: Du skal rett og slett bevisst gå in for å senke stemmen. (...) bevarer vitalitetten hos en ung mann og fornyer den hos en eldre mann.

Hos kvinner bör stemmen også nedtones på samme måte, men ikke så mye som en mann.
Lamanene messer unisont noen ganger tomevis, med lav stemme. Poenget med dette er ikke messingen i seg selv eller betydningen av ordene. det er vibrasjonen i stemmen og dens effekt på de syv virvelströmmene.

Jag har tänkt börja praktisera de 5 ritena.
Det kan aldrig skada  ;)  och de är stärkande yogaövelser
Anonymous
Takk for denne påminnelsen, Lie! :)
Jeg har lest Kelders bok, og Christopher S. Kilhams bok: De fem tibetanske ritene. (hilt og hansteen)
Den sitnevnte er en mer nøktern, "moderne" bok, relatert til yoga, av en erfaren yogalærer. Den anbefales.

Jeg praktiserte disse ritene noen år, før denne krisen, og jeg har ikke maktet å komme igang igjen.
Men det er en målsetting å begynne med dem, for de er svært velgjørende, og raske og enkle å gjennomføre.

Dette med stemmebruk er spennende, også noe jeg har stor tro på. Så det var en påminnelse akkurat i rett tid.
Som deg, har jeg glemt mye jeg egentlig vet, og jeg trengte å huske det igjen!  :)
GjenopprettetMedlem
Jag är ikke interessert av att bevara eller att igen uppnå ungdom, men en frisk kropp och själ är ju inte så dumt att leva med  Inte så vanskeliga övelser heller... alla kan klara dem, på en eller annan måte.

Hvis du ikke ønsker denne foryngende bivirkning, bør du nok finne andre øvelser...  ( Spøker litt med deg nu....) :)
Disse øvelsene kan til og med snu utviklingen av grått hår...  >:( 

Jo da, jeg har utført de..... og det var særdeles energigivende, godt for hele systemet, vitaliteten, blodsirkulasjonen m.m...
Og huden ble faktisk strammere...  >:(

Takk, Lie... Av div. omstendigheter ble det et lengre opphold.... men nå ga du meg en påminnelse på å starte igjen.....

Vi har omtalt disse 5 ritene i andre tråder, men finner de ikke nå.....

Link til en side med info...
http://www.mkprojects.com/pf_TibetanRites.htm
GjenopprettetMedlem
Takk for link til å få ein forynga kropp! veldig spennande. og så har eg fått meg ein bok frå holistguruen Choprka og.
Dette er midt i blinken for meg for tiden,føler meg veldig gammal og stiv og ekkel..lyt bli i form til i haust.
Dette var kjær-komment. :wub:
Anonymous
"Aventura":

Disse øvelsene kan til og med snu utviklingen av grått hår...   >:(   

Asså... nu blev jag ju intressert av ungdom!  ;D  >:(
Då må jag ju bara sätta igång!  Omedelbart!

Tack för link
GjenopprettetMedlem
En kort videosnutt om utførelsen...

http://www.youtube.com/watch?v=cZLHIY06 ... ed&search=

Denne kommentaren var jo inspirerende nok....

"The Rites are the greatest thing since slied bread.
I have done 11 mths, Cant belive the change's. Youthfull skin, jump out of bed , vitality, just wow!! "