Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"torstein":

"Passopp":

"torstein":

Krishnamurti er sitert på å ha sagt: "This is my secret: I don't mind what happens"

Interessant. Så er det vel derfor han og hans likesinnede synes fullstendig ute av stand til å ta et standpunkt om hvorvidt folkemord, konsentrasjonsleire, de uhyrligste forbrytelser mot menneskeheten er godt eller dårlig. They just don't mind.

Og hvor tar du så dette fra?

Likesinnede? Hvem er det?

Her kan det virke som du er fullstendig usaklig, og ikke har belegg for det du skriver.
Dokumentasjon påkreves!

Jeg tar det fra lesing av et tyvetalls Krishnamurti-bøker, og videre lesing av et par hundre bøker som jeg i sin tid ble ledet til av Krishnamurti-tilhengerne. De var alle sammen kjemisk frie for noe som helst engasjement i forhold til f. eks. historie, politikk, miljøvern, i det hele tatt alt det som trenger seg på mennesker som lever med sin kropp og sitt sinn i den faktisk eksisterende verden. Derfor forlot jeg denne skodde-verdenen i løpet av 1970-tallet.

Det må være tillatt også for meg å komme med subjektive påstander basert på eget liv og egen lesing, uten kildehenvisninger, som ingen av dere leser likevel.
GjenopprettetMedlem
Bara en reflektion när jag läst dina inlägg Final Tribe

Jag utgår från att den som ställer en fråga/spörsmål (i det här fallet Heididi), har en allvarlig intention och en grund till sitt spörsmål...

Man kan ju förmedlar teorier som man lärt eller hört, utan att för det skull kanske ens själv vara den som använder den (eller ens helhjärtat tro på den). Man kanske vill hjälpa den som har spörsmålet, att komma vidare inom sitt område? Många gamla teorier och tekniker är oss behjälpliga (t.ex. ... shamanism!  ;D ) och ger oss handräckning i att jobba med ting... Likaväl som nya kan ersätta ubrukbare tekniker...

När jag hade betennselse ofta i bihålorna, så hade jag inte gråtit ut mina sorger.
När sorgerna var ut-gråtna, slutade bihåleproblemen. Så kan också en viss obalansen ta sig i ett speciellt uttryck...
SEO Crawler
http://sjaman.com/component/option,com_smf/Itemid,112/topic,8943.msg85551/topicseen,topicseen#msg85551

Den youtube-linken i tråden som jeg har limt inn over her, er virkelig verdt å se

Final: Jeg er ikkje smigra over å bli kalt en typisk alternativtenkende, for jeg føler meg ikke helt hjemme i
        det jeg assosierer med disse...men, kanskje har du rett. Og hva gjør det igrunn, hvem eller hva man
        er.

Se igjen youtube-linken. Jeg løper og klasker hodet i veggen  :exclaim:, fortrinnsvis på venstre side  :badgrin:

Kort sagt mener jeg at det er grunn til å tro at mennesket ikke kan skilles fra naturen, og at en stor del av den vi er har preg av landskapet vi bor i, samt det landskapet våre gener stammer fra. Det blir allerede nå tydelig at det kan være mange forskjellige ting som påvirker, mange landskap, ikke minst idag med så mye bevegelse på kloden. Og godt er det.
Når det er sagt, så betyr ikke dette at vi snakker om statiske lover.

Jeg skal til Spania om noen uker, og når jeg kommer dit vil kroppen og store deler av sinnet mitt
bli favnet av et annet landskap. Andre "forfedre", annen historikk, annet land.
Gener er en ting, hvor man bor, hvilken gammel steingrunn man vandrer uvitende rundt oppå, mens man tenker, grubler og lærer seg ting, er noe helt annet.

Dette trekker jeg fra min egen intuitive erfaring.

Når det er sagt, mener jeg bevegelse er bra, nye erfaringer er bra, folkeblanding og forflytninger er bra.
Det motsatte er død, sjåvinisme, frykt og innavl.

Flagg og landegrenser kan jeg ikke bry meg mindre om, jeg blir pinlig berørt av slike ting.

Passopp: Jeg synes det er fint at du uttrykker deg, også uten nitidige referanser.
              Og slakt gjerne guruene, det kan trenges.
              Men da kommer vi tilbake til for eller mot.
              Hadde Krishnamurti noe vettugt å si eller ikke? 
              Hva med å stole såpass på seg selv, at man ikke trenger å tro på noen, men
              kan anvende det som er nyttig og kaste resten.

Både òg, ikke enten/eller...

Det er en god gammel praksis -
Ikke å vike unna, si fy fy og forby, ei heller å bli oppslukt, avhengig, fanget og hypnotisert
men stå i det, fryktløst...

Fra nå av holder jeg kjeft  :-X for vi har sporet denne tråden kraftig av...
GjenopprettetMedlem
"torstein":

I det eldgamle zenskriftet Hsin Hsin Ming heter det "For eller mot er en sykdom på sinnet"
Egosinnet dømmer alltid for eller mot. Slik er det, det er vanskelig å la være, men viten om dette er en god ting å ta med seg.

Kan man gå en hel dag uten å være i innvendig krig med det som skjer, eller ha en kontinuerlig innvendig reaksjon for eller mot? Send meg i så fall en pm, jeg vil gjerne lære  :biggrin:

Mye klokt her, Torstein (husk at jeg er enig i svært mye av det du skriver, men jeg synes det blir så kjedelig med alle disse små nusselige favikon-; enighets - og klapp-på-skulderen—kommentarene). Det er uenigheten som bringer oss videre ...

Og slik jeg ser det så er denne evige maskulin/feminin-polariseringa, dikotomien, todelinga av all verdens fenomener i maskulint eller feminimt, nettopp et utslag av det du er inne på her. Og som sådan kjedelig, unødvendig, like interessant som pavens skjegg. Og til dels, hold dere fast, pust dypt, og slapp av: VRØVL!

P.S.: Jeg sender PM!
GjenopprettetMedlem
Så dikotomeringen himmel - jord og feminin maskulin er bare vrøvl?

Det synes jeg er vrøvl.

Og jeg skulle gjerne basert det på noe annet enn erfaringen med Natt-dag, men det trenger nok ikke det naturhue jeg er....

Og som vanlig: Man velger sin egen konstruerte virkelighet.
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":

Så dikotomeringen himmel - jord og feminin maskulin er bare vrøvl?

Hvis du med dette mener at himmel = feminin og jord = maskulin, så kan jeg i løpet av en viss tid presentere deg for minst femti mytologier som hevder nettopp det, samt femti som hevder nøyaktig det motsatte.

Og for meg blir det hele da nokså uinteressant.

Jeg er på jakt etter det som er sant uansett den overbyggende mytologi.
GjenopprettetMedlem
Nei, jeg mener at verden er dikotom.

Og videre mener jeg, med utgangspunkt i Berger&Luckman, og egne erfaringer (for det de betyr), at alle velger sin virkelighet.

Både feminin og maskulin er konstruerte begreper....
GjenopprettetMedlem
Unnskyld naiva mej som väckte denna tråden till liv igen... Jag ångrar mej.
GjenopprettetMedlem
"Orre":

Unnskyld naiva mej som väckte denna tråden till liv igen... Jag ångrar mej.
Hvarfor da da...?  :biggrin:

Vrøvl eller ikke...  ;D

Generelt er venstre side den feminine og følelsesstyrte... Likeså den høyre hjernehalvdel...  :biggrin:

Tenk over hvilket ben du setter først når du går... Det er gjerne høyrebenet, og altså venstre hjernehalvdel for handling. ( Hvordan det er for venstrehendte vet jeg ei...)
GjenopprettetMedlem
Oooo.... jag blir alldeles yr i huvudet....  :o

Vänster... höger... vänster ... höger....höger... vänster...?
GjenopprettetMedlem
Torstein
For egen regning så tenker jeg høyt om kloden, og i hvilke grad forskjellen mellom sørlige og nordlige halvkule kan påvirke menneskene.

Det der er faktisk ganske interessant!

På den sørlige jordklode renner jo vannet i sluket den motsatte veien av hva det gjør her...
Hvorfor skulle det ikke også påvirke energibanene...?

Kanskje de har omvendte energibaner i Kina?  :o
GjenopprettetMedlem
Jag skrev det här som kommentar efter Ailos artikel på forsiden, men eftersom mina kommentarer aldrig tycks fastna eller få vara med där, skriver jag också här  ;)

Matti Bergström, finlandssvensk läkare och hjärnforskare, har skrivit en ovanlig bok.
Ovanlig ur det perspektivet att det är en person ur den vetenskapliga traditionen som skrivit den som en berättelse om en resa i hjärnan. En mycket målande beskrivning, som har en sjamansk reise-touch över dig, men forord av Marianne Fredriksson (som ju har en nyandlig tradition i det hon skriver):

"Den gröna teorin", Matti Bergström
Wahlström & Widstrand, Stockholm 1993
ISBN 91-46-16270-4