Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEOSearch [Crawler]
hei alle sammen!

ville bare legge ut en liten historie jeg hørte her om dagen... en i den nye klassen min hadde vært i nord norge, og der hadde han spilt fotball. så hadde han på en eller annen måte fått en kraftig vridning i kneet sitt, så han klarte ikke stå på benet sitt etterpå.. så hadde onkelen til faren hans kommet bort til han.. han hadde satt seg ned forran han, sagt noen "rare ord" som han sa, sikkert noe åndespråk og så hadde han spyttet på kneet hans.. mens han gned spyttet utover hadde han også sagt disse ordene.. og etterpå var kneet helt fint.. han kunne spille fottball rett etterpå..

sånne historier som det her syns jeg er spennende! er det noen her som har noen historier, så er det bare å slenge dem ut! noen som vet eller har en teori om hvorfor han spyttet....
er så fassinert av dette jeg, at jeg har lyst til å reise til nord norge og bo der en stund for å lære.. men det er vel kanskje ikke sånn man får lært av folk med det første.. noen her som har sånt i familien? han fortalte at faren hans også kunne mye om dette, men at han ikke hadde sagt noe om det enda.. han skulle få lære det, men det var ikke før tiden var inne fikk han besked om.. spennende! skulle ønske jeg hadde hatt sånt i familien min!

heiwa :icon_razz:
GjenopprettetMedlem
Hei. Synes historien din er god, og jeg tror på den. Spytting og pusteteknikker er visst ganske vanlig i den nordnorske healingtradisjonen.
Helbredelse med lesing og gjennom såkalte runarkaller og kloke kvinnfolk er en vesentlig del av kulturen i nord, men  tror ikke at dette stilles så åpent at hvem som helst får innpass til å lære av de få som praktiserer i dag. Jeg har sjøl familie som kan noe av dette, og som har opplevd dette som en del av hverdagen i sin barndom og oppvekst. Sjøl måtte jeg nærme meg 50 år før jeg fikk innsyn i en  flik av den sjamanistiske tradisjon, bl.a. fra min mors heimplass.  Mye av dette er dødd ut og er borte for alltid, dessverre... blant annet fordi det ble forbundet med overtru og uvitenhet av blant annet presten og distriktslegen ...

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Sjøl måtte jeg nærme meg 50 år før jeg fikk innsyn i en  flik av den sjamanistiske tradisjon, bl.a. fra min mors heimplass.  Mye av dette er dødd ut og er borte for alltid, dessverre... blant annet fordi det ble forbundet med overtru og uvitenhet av blant annet presten og distriktslegen ...

Fryktelig trist syns jeg... Jeg er også av samisk slekt, både på mor og farsiden, men det ble alltid fortiet når jeg var liten. Spesielt på morsiden var det ikke snakk om å være same, det var noe skammelig det. Samer var tjuver og pakk..  http://www.cheesebuerger.de/images/midi ... g/a045.gif[/img] Det var det de ble lært av samfunnet. Samme var det med farsiden min, finsk/samisk slekt som kom over grensa fra Finland, å være kven var ikke bare bare i finnmark før i tida. Føler i grunn at jeg har mistet ganske mye pga fornorskningen mine besteforeldre, og dermed mine foreldre ble utsatt for. Nå er besteforeldrene mine døde, eneste gjenlevende er mormor, og hun er gammel og syk. Er nok mange historier og mye kunnskap som har gått tapt her... http://www.cheesebuerger.de/images/midi ... g/a080.gif[/img]
Francis [Bot]
Jeg må nok si meg enig i det Alenta skriver her, at alle disse fordommene og negativ instilling til samene opp igjennom årene har ført til at mange samer har fornektet sin identitet og skammet seg over sitt eget opphav. Forferdelig trist!!  :(
Jeg er selv same, og har opp igjennom årene ikke brydd meg om å lære språket og om kulturen pga folk har vært så negative til samene og det samiske, selv om jeg aldri har skammet meg over å være same. Min mor har alltid pratet samisk og har alltid "minnet" oss unger på hvem vi er og hvor vi kommer fra, men vi har ikke brydd oss noe særlig. Heldigvis har jeg endret meg og er nå så ivrig i å lære språket og om den samiske kulturen at jeg får nesten ikke nok... til min mors store glede!  :wub: Desverre er ikke min bror av samme instilling...

Dette med healingteknikker er nok noe som er vanlig og desverre litt skjult. Er ikke alle som lærer seg det (og heller ikke alle som vil lære bort) til tross for at familiemedlemmer kan dette... En skal se seg ut en verdig arvtager osv... Men at det fungerer er jeg ikke i tvil om! Jeg vet min far kan mye slikt, men han har ikke lært bort så mye av dette.. Noe har han lært meg og han sier at jeg skal få lære mer etterhvert.
Desverre er det ofte slik at mye av det den eldre generasjonen sitter inne med, tar de med seg i graven. Deriblandt min farfar og min bestemor...
Anonymous
Mye skjulte "skatter" i den samisk sjamanistiske kulturen. Flott at den kommer mer og mer frem nå i disse dager :icon_cool: :respect:
Anonymous
Curanderos bruker og mye spytt - eleven får bland annat dricka mästarens spytt, däri ligger kraften och hjälparna.

Selv har jag funnit att min saliv ökar läkningsförmågan i skärsår t ex.

Mvh,
ThomasamohT
Anonymous
"trumman":

Curanderos bruker og mye spytt - eleven får bland annat dricka mästarens spytt, däri ligger kraften och hjälparna.

Selv har jag funnit att min saliv ökar läkningsförmågan i skärsår t ex.

Mvh,
ThomasamohT

Du mener at din spytt øker helbredelsesprossesen på skrubbsår og lettere kuttsår? Isåfall er jeg enig med deg i det. Jeg gjør det for vane å spytte på steder der jeg har skrubbsår eller kuttsår - skjært meg litt og sånt før jeg tar plaster på  :)
Anonymous
Akkurat.

Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Selv har jeg brukt spytt på bilverkstedet til flekkfjerning. Det virker minst like godt som all den flotte kjemien en får kjøpt på boks. Og det er jo grunn til å tro at spytt er desinfiserende, med tanke på hva som går an å putte i munnen. Så hvorfor ikke på sår. Men i denne historia var vel kneet vridd og skaden inni.
Når det gjelder den tradisjonelle helbredelsekunsten, så er nok kraften avtagende, men ikke død. Den kan reddes, og er nok sterkest nord i landet. Jeg undres når jeg møter unge søkende mennesker som har kreftene i seg, kan ordene og framgangsmåten. Men tør ikke å gjøre som di har lært. Jeg undres om di synes det er for enkelt eller for dumt? Men di gamle er jo der ennå, og ønsker at vi lytter til dem. Hadde jeg bare kunnet hørt:)
GjenopprettetMedlem
Kraften er der! Flott og direkte  :w00t:

Har med hell i flere sammenhenger, forhåpentligvis uten å støte noen, fuktet sår, eksemer, utslett og lignende med egen urin.

I India, er det blitt meg fortalt, en slags urinterapiskole. Stoffer som utskilles i urin kan kurere egne plager, blir et slags antistoff.

Venner som har gått inn i det, har til og med pusset tenner og drukket tisset for blant annet å kurere forkjølelser og influensa.

Har ikke prøvd dette selv, vet ikke helt kor terskelen min er  :-X
GjenopprettetMedlem
Urin-terapien baserer seg på en teori om at egen urin hvis drikket sender signaler til hjernen om hvordan kroppen har det slik at den kan kurere seg selv(eller  fikse ubalansen).men det er ikke bare bare-når du gjør en slik kur skal du tilsynelatende leve en sunn liv uten inntak av kjøtt,sukker,alkohol osv.-stoffer som skiller seg ut i urinen ig gjør den toksisk.
Men urin er steril før den kommer i kontakt  med luften lærte vi på helsefag og kan i nødt tilfeller brukes til mye rart bl.a.desinfisering.
Leste også en bok om healingsmetoder fra sameverden før i tida og stemmer at urin ble mye brukt både utvendig og innvendig og spesielt spe/små barns urin noe som bekrefter på en måte teorien om at den skal være mest mulig "ren".
litt artig syns jeg å se hvordan ting blir brukt i forskjellige kulturer og hvordan de egentlig henger sammen

:respect: :wink:
Anonymous
Jeg ble faktisk kvitt en god deler vorter på hånden min av morgenspytt, jeg fuktet hånden min med spyttet spesielt om morgenen men også litt utover dagen da jeg kom på det og det gjorde susen, jeg har ikke sett noe til disse vortene siden.