Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jag är litt nysgerrig;
Finns det noen fler än jag här på sonen, som bruker healingtekniken
Quantum Touch Energy healing?
GjenopprettetMedlem
Har ikke hørt om dette før, kan du legge ut en link så man kan lese om dette?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ja den länken är det

Jag gick kurs for Di Wilson
http://www.thehealingtouch.uk.com/
Det som är speciellt med QT som hand-on-healing-metod, är bl.a. forsterkningen av Ki/Chi/Prana/life-force-energy med andning (breathing) m.m. och hur man kan påverka skjelett/ryggrad och leder. Jag har ju jobbat med reiki i många år, men jag har aldrig själv kunnat, eller sett någon annan uppnå samma resultat, som jag sett med QT - både när jag själv jobbar och när jag sett andra jobba.
Det är inga initieringar som f.eks. i Munay Ki och Reiki...
Hos mig har det under en tid, skedd en utveckling som gör att jag känner ett mostånd till initieringar. Jag vill inte själv initiera fok och jag vill bara använda den rena energin utan "kolijox" ...
Men det som känna ALLRA bäst, för mig, är att klienten selv styrer hur sessionen utformas, var jag lägger mina händer o.s.v. Klienten tar alltså själv, ett eget ansvar och är delaktig och det tror jag är gynnsamt for helandet.
Därför är den väldigt intressant, för mig.
Så... som sagt - jag byter gärna erfaringer med andra som bruker QT, om det finns noen här
GjenopprettetMedlem
Dette lyder interessant for meg av de grunnene du nevner her.
Navnet kan man jo diskutere ... det lyder litt moteriktigt å assosiere seg selv med kvantefysikken, men " Name ist Schall und Rauch " ;-) Det er vel en villet assosiasjon med grunnleggende krefter som gjelder for alle ...
Siden jeg nevner navn

- da jeg leste linken, ble jeg glad å komme over uttrykket " preconditional love ". Det gir umiddelbar mening ! Så takk, Orre!
GjenopprettetMedlem
Nu när jag använt QT ett tag, känns det alltmer rätt.
Det har också format en hel del tankar om klientens delaktighet och jag har funderat på att starta en tråd om det; Om att man bara kan hela sig själv. För jag blir bara mer och mer bevisst om att man faktiskt bara kan hela sig själv, även om man ibland trenger hjälp från noen som hjälper till... f.eks. via handpåläggning, shamansk resa o.s.v. Men utan delaktighet från klientens sida, kan vi nog jobba hur mycket som helst, utan att uppnå önskat resultat.
Jag kallar nu den person som jobbar med healing, för ASSISTENT
Healingassistent...
I dagens västerländska samhälle finns en passivitet, i att påverka sin situation.
I svallvågorna av öppenheten för "den nya psykologin" (som inte är ny längre

), skyller folk på sin barndom och upplevelser tidigare i livet. Det finns orsaker, ja, men om man vill bli fri, måste man ju jobba med sig själv. Det vet vi ju alla som skriver här på sonen, men kanske vi ändå ställer upp och ger healing till folk, som ligger där passiva och bara får. Det fungerar säkert i viss mån, men bara om personen själv är med och känner/påverkar... ger det större effekt.
Detta är alltså något jag tidigare funderat över och trodd... men nu föler är en "sanning" for mig. :wub:
I QT är det klienten som till 90% styr var händerna ska vara.
Man byter position och kroppsdel, väldigt ofta, för att klienten känner att smärtan/obehaget flyttar sig. Och även om jag själv vill stanna vid nacken, flyttar jag till foten, om klienten säger det... för antagligen ska det jobbas med foten just då, för att sedan återgå till nacken senare... kanske via magen. Allikevel; om man föler intuitivt att man vill flytta sig till en annan kroppsdel, spör man klienten före om hon tycker det är OK.
Det menar jag är respekt!
Noe som är extra viktigt med QT, är visualiseringen. Man tänker hela tiden på det allra härligaste/roligaste, medan man jobbar. Man ska hela tiden höja sin egen energi, för att hjälpa klienten att höja sin. Stegvis höjning i ett gemensamt arbete. Och klienten får gärna följa med i andningen/pusten.
Om man inte höjer sig själv... det är då man går in och tar in klientens fölelser och smärtor.
Då finns också risken att klienten inte alls mår bättre och att "assistenten" begynner att föle sig som klienten.
Så nøkkelord i QT är
"Breathing, Sweaping and Smiling"
Jag vet nu att QT också brukes i Norge:
Jaigi Enar Tidemand i Oslo är ett namn som jag stött på , på ett QT-forum
GjenopprettetMedlem
Q.T. var den første healingteknikken jeg prøvde meg på, uten å gå på kurs. Jeg leste boka som beskriver teknikken og ble "hekta på healing" fordi det virket. Alle kan lære dette, barn lærer det veldig lett.
Nå har jeg etter hvert tilegnet meg andre metoder også - og har - slik jeg føler det - skapt min egen variant som passer for meg.
Evnen til healing ligger i oss alle - vi må bare gjenoppdage den og ha tillit til vår egen kraft og guddommelige skaperevne....
Mvh kariw