Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I fare for å overloade denne delen av sonen.
Jeg hadde en idè om å samle nyttig informasjon om giftige energier en plass. Hvordan håndterer man dem? Hvilke erfaringer sitter vi inne med? *dele kunnskap*
Har lett på sonen etter informasjonen, men finner ikke så mye konkret (har søkt etter "gift" "giftige" osv. vet ikke om det finnes andre mer relevante søkeord?)
Hva gjør man om man begynner å møte vesende slanger i sitt indre? Eller sticky energier, kvalmeskapende energier. Alt som man aller helst ikke vil røre ved?
---
Mine erfaringer:
Jeg har i noen tilfeller brukt rotta som kraftdyr og bedt den fordøye forgifta energier, som oftest tilknytta skam. Det har fungert i blant. Lurer på om negative assosiasjoner gjør det dyret vanskelig å bruke i slike situasjoner. At man ubevisst låser seg i frykt eller aversjon mot dyret? Bare en fundering
Å sende ting ned til moder jord, fungerer i noen tilfeller. Men ofte opplever jeg energien som "klissete" og vanskelig håndterbare...
Ellers er jeg ganske uerfaren på dette....
---
Kanskje er ikke dette et tema, som man kan ha en slik tråd på. Men jeg gjør et forsøk, for man vet ikke før man prøver.....Det er tross alt så mye bra teknikker ute å går på andre områder. Men her opplever jeg det som ganske lite å finne.....
GjenopprettetMedlem
Som oftest kaller man det vel tung energi, ikke giftig. Derfor finner du ikke så mye om gift.
Det finnes ikke noen fast oppskrift på hvordan man håndterer slike situasjoner som du beskriver. Det kommer alltid an på hvor den som opplever dette befinner seg i sine kunnskaper og erfaringer.
Det viktigste å huske på i slike situasjoner, er at du alltid kan be kraftdyra dine om hjelp. Enten med å fortelle deg hva du skal gjøre, eller at de tar seg av saken for deg. Og at det ikke finnes begrensninger, ingenting er umulig!
Det kan også være en ide å forsøke å finne ut hvorfor f.eks. slangen kommer til deg på den måten. Hva er det i deg som gjør at slangen oppleves som giftig, skremmende eller truende. Så, gjennom å transformere, heale og rense, kan slangen kanskje komme til deg som et mektig kraftdyr.
GjenopprettetMedlem
Tenkte å prøve og forklare litt nærmere hva jeg mente med giftige energier...
Kunne kanskje kallt det syke energier. Jeg opplever de som noe som sprer seg i sjel og sinn og forpester en, uten at det har noen konkret kilde (det vil si, kilden er der, men man oppdager den ikke pga hvordan energien virker på en). Det er litt samme følelsen av at noe tar over en mer og mer, til man ikke lenger ser klart, føler klart. Det er en slags tåke og en kan kun gjenkjenne det på en følelse av noe er galt, noe er sjukt med dette. Jeg tenkte på gift, fordi det oppfører seg på samme måten. Først merker man ingenting, men etterhvert som det beveger seg rundt i kroppen, blir man dårligere og dårligere....
Poenget måtte være å nøytralisere virkningen, så en kunne finne kilden. Og der gav du meg en løsning i slangegifttråden. Problem solved!

GjenopprettetMedlem
Jeg slukes av slanger og setter meg fast i edderkoppnett rett som det er.
Trodde nesten at edderkoppen og slangen var blitt mine kraftdyr, helt til jeg leste kapittelet "Extracting harmfull intrusions" i Harner's bok "The way of the shaman", der det står at disse dyrene representerer
inntrengende energier som må suges ut av en sjaman.
Man skal ikke kimse av de "tunge energiene" og påstå at de bare er et resultat av ens egen frykt og paranoia. Støvet forsvinner ikke når man feier det unner teppet, selv om det selger aldri så dårlig. Etter hvert begynner det å gjære, og så tar fluelarver og muggsopp bolig i det. Men vel ute i lyset sprekker trollene.