Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Magnus spør om enkle forklaringer og Kira ønsker det samme.

Dette er en enkel oppsummering...enkel skal bli...

Speilnevronene ble oppdaget i hjernen på dyr. De finnes i hjernen på små barn og voksne og fungere i samspillet mellom barn og voksne, fungerer i språkopplæring og læring på et utall av områder. Vi ville ikke blitt sosiale individer med forståelse for språklige og kulturelle koder uten dem.

De fungerer også mellom dyr og mennesker. De bidrar til å skape god kjemi mellom to eller flere, Det kan skape innlevelse i en annen, skape empati og healingforståelse, eller gjør at vi kan ta raske forhåndsregler ved evt fare,  fordi de  fanger opp intensjonen i andres handlinger.

Speilnevronene speiler. Speilbildet gir grunnlag for innlevelse og medfølelse. Slik påvirker de vårt samvær og velvær.

Så noen av mine spørsmål:

Bidrar ikke de til å forstørre kjærlighet til vår utvalgte, og i blant hat?

Er de grunnen til at sport er så populært på TV. Er det de som gjør at vi kan føle hvordan det er å yte maks og bli helter, og tapere. Er det de som gjør at levende bilder i TV og film, og teater har slik utbredelse over hele verden? Siden vi gjennom dem kan føle mer, handle større og oppleve drømmen?

Er det de som gjør at dyrs gemytt smitter på oss? For dette er vel også en dyrearv? Gjør de at naturens ro synker inn i oss? Gir de grunnlag for ny forståelse av betinger for gode innlæringsmiljøer? Er de instrumentale  i den enorme mengden viten vi tar imot nærmest som direkte, fra helter, idealer, Guruer og alle andre forbilder?

Kan de speile "bevegelser" og kjemi fra internaliserte personer? Kan de speile mytologiske personers stemning og intensjon. Er de vår kanal til Det store mysterium, til Den store ånd, til Gud?

Virker de når vi drømmer?

Vi lærer ved kopiering, sies det. Er dette grunnen til at så skjer.

Er det så at speilnevronene gjør for psykologien det DNA har gjort for biologien? Da er det stort. Da må jeg spørre om de ikke kan spille den samme rollen, eller endog en større rolle på spiritualitetens område, religionens område og selverkjennelsens felt.

Kuinnskapen om dem kan gi et stort svar.

Kan dette speilet pusses?

Kan det stilles inn på alt vi har intensjon om å få vit mer om?

Kan de speile hele vår verden, den indre og ytre, og gi oss en intensjon eller mening  på det vi fokuserer på??

Er de det nevrologiske grunnlaget for "den åndelige" ideen om Det tredje øyet?

Kan de "brukes" på en måte som gjør at vi blir opplyste?

Allvitende?

Er dette the Missing Link, mellom det mytologiske-åndelige feltet og følelsen og forståelsen vår?

Er dette, eller kan de gi svaret på Gåten?

Ailo
Anonymous
Dette høres jo helt greit ut.
I utgangspunktet forsto jeg hva det dreide seg om,
men det ble bare litt mye att og fram og i flere tråder,
så jeg må innrømme at jeg ble litt forvirret.

Spørsmålene dine satte forresten ting grundigere på
plass, slik at forvirringen forsvant som dugg for solen... :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"ailo":

Kan de "brukes" på en måte som gjør at vi blir opplyste? Allvitende?

Det har jo lenge vært snakk om 'kollektiv bevisthet' og at kunnskap overføres på et ubevisst plan.
Kan det være speilnevronene som gjør dette mulig?
GjenopprettetMedlem
Alaika,

det tror jeg så absolutt .

det ligger mer bak disse nevronene enn vi har kommet frem til...tror jeg.
de  er jo ikke forsket på ennå engang...så mye

Vi mennesker tror vi skjønner mye - men egentlig skjønner vi veldig lite

Kunne ønske vi kunne endre tankegang- tenke større , men enklere på en måte

Alt henger jo sammen, sirkelen ender ingen sted - hvor vanskelig kan det være ?!
Hvorfor må vi alltid vente på vitenskapen?
jeg tror på ting selv om det ikke er vitenskapelig bevist.
Selvfølgelig er det kult , når ting blir "oppdaget" , og vi sier, jeg visste det!
Det måtte være noe sånnt ,ja.

Det er en grunn for alt.

:o
Anonymous
"Så som i himmelen, så og på jorden."
Dette virker sannsynlig for meg, en slags speiling av den kollektive bevissthet.

(som jeg nevnte i tråden tusen øyne av Gormii. :icon_razz:)

perspektivene blir utvidet for meg her.....det er vakkert....og da blir det sant også..for meg.. :beer: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
ja ikke sant , Perle  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

deilig  :wub:
Sensis [Crawler]
"Malaika":

Hvorfor må vi alltid vente på vitenskapen?
jeg tror på ting selv om det ikke er vitenskapelig bevist.

Jeg venter på at vitenskapen "skal komme etter", på sine egne betingelser.

Jeg syns dette feltet er interessant, fordi det overlapper med våre erfaringer og sirkler og egne innsikter, fra den vitenskapen vi bedriver. Det kaster lys inn mot det samme fra en annen vinkel, og på noe i vår nevroloogi, som vi har i oss og som vi "benytter "oss av alle sammen. Alltid.

Det er vitenskapen som drar til seg de skarpe, fordi det via den avenyen menneskeheten som såden prøver å løse Gåtene...ved siden av oss og meditasjonmestre og chi gung lærere og dervisher og andre fantaster i mange crazy prosjekter, både blant innsidere og tidens outsidere.  Skal vi ikke støtte alle veier som søker mot sentrum, leter seg hjem?

Mvh Ailo
GjenopprettetMedlem
--
GjenopprettetMedlem
Ja det er viktig at vitenskapen "kommer etter", som du sier...
Jeg sier det fordi noen ikke tør å tro -  før vitenskapen har bekreftet det de tror er sant...

Vitenskapen skal være med- hvis ikke kommer vi ikke til å bli en generasjon som kommer nærmere det åndelige, som noen har snakket om.
Jeg tror vi utvikler oss raskere nå, enn før - og flere ting kommer frem innen vitenskapen , fordi flere skal kunne være med på utviklingen som vil føre oss hjem.

Vitenskapen skal selvfølgelig være med , og vi skal la oss inspirere til å dra vitenskapen litt lenger...
som du drar oss med videre , Ailo .

...jeg vet ikke hvorfor jeg har slik motstand mot akkurat vitenskapen...må nok finne ut av det - hehe
:w00t:
Sensis [Crawler]
...dagens magi er morgendagens vitenskap...

a
GjenopprettetMedlem
...ja du sier noe - og tar det til meg.

Det er jo slevfølgelig ingen tilfeldighet at min forrige lærer også var veldig opptatt av vitenskapen
- innen reinkarnasjon og skulle ha meg til å lese all reaserchen som er blitt gjort på feltet...

:innocent2:
AdsBot [Google]
Har lest og lest om temaet de siste dagene, vært i tenkeboksen og er der fortsatt.
Og har sett at min ambuvalens ligger i at det magiske blir borte med vitenskapens inntog..
Samtidig aner jeg rikdommen i beviser. Jeg er en enkel sjel, som tenker sakte..
Anonymous
Takk for oppklaringen. Fikk snevret det inn litt nå og det ble enklere å forstå. Det enkle er ofte det beste :w00t:
GjenopprettetMedlem
Vitenskapen er den som fnyser av det du opplever som helt normalt. Men som kommer en dag hesebledende etter deg, viftende med dokumentene sine, å roper at du hadde jo rett. Og som hiver seg på deg og dine opplevelser med et glødende vitebegjær, for å få forståelsen i dette, å for å kunne sette dette ned svart på hvitt.

Vitenskapen trengs den også, for ikke alle gidder å undersøke dette selv. De fnyser bare, å ferdig med det. Men den dagen de sitter med *illustrert vitenskapsbladet* i hånden, å leser at vitenskapen har gjort en forbløffende oppdagelse innen hjernen og dens evne til å *reise* på, fatter da interessen....og aksepterer dette.

Fordi det er blitt bevist, svart på hvitt.
GjenopprettetMedlem
Ei helg rydda eg i gamle blad,og blei sitjande og kike i veldig gamle Illustrert Vitenskap.
Måtte le,då eg innsåg at det som var nesten science fiction dengong,no er nesten litt gammeldags.
Følte meg gammel då...
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Ei helg rydda eg i gamle blad,og blei sitjande og kike i veldig gamle Illustrert Vitenskap.
Måtte le,då eg innsåg at det som var nesten science fiction dengong,no er nesten litt gammeldags.
Følte meg gammel då...

hehe, ja....gamle ting får en til å tenke på alederen ja.... :P
GjenopprettetMedlem
Øyediagnostikk er en vei å diagnostisere sykdomer og besvær gjennom å se hvordan et menneskes øye sir ut.

Denne diagnosemetoden er utviklet gjennom erfaring.
når jeg lærte meg denne metoden (i begynnelsen av 1990-tallet) forsket min lærer samtidig på hjernen og det limbiske systemet. Han oppdaga, hvis jeg oppfattet rett, at det fantes biologiske samband mellom øyene og de enkelte organene og delerne av kroppen. Og sambanssentralen var det limbiske systemet. Håper det heter så på norsk og.

Diagnosemetoden har funnets lenge og en har visst at den fungerer, etterpå kommer "beviset".
GjenopprettetMedlem
Ailo;
...dagens magi er morgendagens vitenskap...

La oss beholde magien...
GjenopprettetMedlem
La oss beholde magien...

det kommer ny magi..

hele tiden..
Anonymous
"gunilla":

La oss beholde magien...

det kommer ny magi..

hele tiden..

ja det er sant. og ny viten skaper nye spørsmål, ny magi.. :surprised:
Anonymous
"ailo":

Er de grunnen til at sport er så populært på TV. Er det de som gjør at vi kan føle hvordan det er å yte maks og bli helter, og tapere. Er det de som gjør at levende bilder i TV og film, og teater har slik utbredelse over hele verden? Siden vi gjennom dem kan føle mer, handle større og oppleve drømmen?

Kan de speile "bevegelser" og kjemi fra internaliserte personer?

Er det så at speilnevronene gjør for psykologien det DNA har gjort for biologien? Da er det stort.

En 14-minutters filmsekvens under følgende link gir en grei grunnleggende forklaring og oppsummering av de ovennevnte spørsmålene.
Ramachandran er med i filmen og nevner sin hypotese at speilnevronene er for psykologien hva DNAens oppdagelse betydde for biologien.

www.pbs.org/wgbh/nova/sciencenow/3204/01.html

Til høyre på nettsiden finnes en link til en artikkel om nyere oppdagelser som setter motoriske ferdigheter i sammenheng med speilnevroner.
Det viser seg at dansere reagerer annerledes på iakttagelsen av dansetrinn enn ikke dansere. Det samme gjelder kampsport. Utøverenes mirror-system reagerer annerledes enn hos ikke-utøverne.
Speilsystemet kan altså forandres ved training og expertise.
Det synes jeg er spennende ikke minst med tanke på bevegelsesmeditasjon og også annen meditasjon. Og i ytterste konsekvens med tanke på åndelig utvikling...