Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har hatt den store gleden av å få tillgang på fysiologisk avdeling. Der pakket jeg sammen en bag med tromme, tibetaske syngeboller og en masse hellige saker som jeg tok med til min kollegas store forbauselse. Jeg forklart et vi skulle gjøre en emperisk undersøkelse med EEG (elektroencefalografi) der man setter elekroder på hodet, relativt mange rundt omkring som registrerer hjernens aktiviteter.
Jeg tok ut alt utstyret mitt og de ble enda mer forbauset. Skal du tenne røkelse her? Ja det hadde jeg tenkt. Vi teipet igjen brannvarsleren og da ble det oppklart..
Videre satt jeg meg ned og ble klisset inn i håret av en slags voks. Deretter var det en assistent som plasserte elektrodene på og rundt hodet, 21 i tallet.
Regissøren fortalte at jeg hadde et normalt EEG (puh,tenkte jeg) og mine
alfa bølger var på 9hz.Det ligger innenfor normalfeltet. Javel håpet jeg.
Videre ble jeg spurt;hvilket orgel skal du starte med? Jeg tenkte en stund.
1) det måtte være pauser mellom "slagene"
2) det måtte begynne med tromme
3) så meditasjon for å ligge på samme "frekvens" tenkte jeg
4) Joik, for å få opp stemningen litt, og underholde de på gangen.
5)avslutte med syngebollene
Da var det å sette igang....
#1)Den første var trommen. jeg la teppet ned på gulvet og satt meg godt til rette. Vi ble enige om at det skulle ta 20 minutter så vi hadde en referanse.
Trommereisen startet ganske raskt og opp til forfedre. Flere etasjer opp. Selve reisen går jeg ikke inn på nå.
Det var da målt en frekvens på 50hz i den delen av hjernen som kan være beslektet med motor eller empati ganske raskt, to minutter.
ref verdier 5-70HZ
Dette varte en 15 minutter til jeg roet ned og trakk meg tilbake.
Konklusjon: Som empiriker ble det observert betydelig aktivitet i det nevnte området over en lengre periode, faktisk nesten hele delen av reisen og lyden.
-
#2)Det neste ble meditasjon. Jeg var så forbauset over frekvenser og tid og rom at det tok litt tid før jeg roet ned.
Frekvensen under den 20 minutter lange sessionen varierte det fra 16 til 30 hz. hvilke bilder og hvilke frekvenser som vhørte sammen fikk vi ikke til nå. Vi tar med en stoppeklokke med mellomtid nestegang.
Iallefall viste de samme områder klart.
#3) Joik. Jeg tror at på grunn av omstendighetene ble jeg litt mer taus enn vanlig. fikk ikke ut all kraft som jeg ville.
Det ble noe utslag på rundt 15hz og jeg følte en trance. Jeg joiket Ailos Røyehode.
#4) Syngeboller. Der skulle jeg lytte selv og spille på dem selv. Fikk til en god dyp våken meditasjon i samspill med bollene.
I dette tilfelle ble det målt variabelt mellom 15 og 40 hz
Hva skal vi konkludere med her? Lyd skaper iallefall billed dannelser og forsterker disse. Jeg skal dit igjen. på kveldstid. Da skal jeg forberede meg riktig ordentlig.
Har noen forslag til hva og vilke instrument jeg skal ta med? Det ville være spennende medd en digeridoo, men da må en annen spille. Skal se om jeg får tak i noen.
Dette var iallefall et lite, enkelt og for meg spennende forsøk. Speilnevronene sang i mitt hode.
Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Så spennende Espen...
Apropo EEG, det har jeg tatt mange ganger. Har i mange år vært plaget med epilepsi.
Har i det siste fundert over hva som egentlig skjer under et anfall. Hjerneaktiviteten er vertfall skyhøy. Å man er utslitt etterpå. Totalt utslitt. Når en våkner opp, kjenns det ut som noen har sluppet titalls bikuber i hodet på en. Bzzzzzzzz....på høyt nivå, hehe.....å hele kropen er utslitt.
Sorry om jeg sporer av, men dette har vel også med målninger av aktivitet, dog under et sykdomsanfall, å ikke meditasjon og slik du beskriver.
Jeg spør, fordi jeg har lurt mer og mer. For jeg er kvitt dette nå. Heldigvis...å bank i bordet.

GjenopprettetMedlem
Så heldig du er , Espen .
Som kan kombinere de to verdenene ( du sikkert elsker mest...)
Du er forsøkskanin, ja...men hva med å ta med flere inn? Gjøre de samme tingene, og måle på flere personer?
Blir det ikke litt for uoversiktlig hvis du skal blande inn for mange elementer? ( forskjellige instrumenter )
jeg bare spør...har ikke peiling på vitenskap ...hehe
det blir spennende å høre mer...
Anonymous
WOW! I så henseende h a r du tilgang til kilden..
Anonymous
Veldig bra dette. Sånt danner ringvirkninger og kan være med å forene forsking utover og innover. vakkert er dette!
GjenopprettetMedlem
Malaika!
Jeg var i utgangspunktet så jævlig nysgjerrig. Nysgjerrig på forskjellige ting. forskjellige instrumenter. Kanskje det er for å ta bort noen av de. Trekke inn de viktigste. som kan gi klarere svar
Har du/dere noen forslag? Jeg er villrådig får jeg ble satt helt ut av dette. men mer interresert.
Beste hilsen
Espen
GjenopprettetMedlem
Godt å høre at du har gjort dette. Synes likevel ikke at resultatene er overraskende, snarere som forventa. Det å gå inn i et annet bevissthetsnivå enn det dagklare,er selvsagt målbart som elektronisk aktivitet. Energiene går raskere, eller veldig mye saktere

Hvis ikke hadde vi vel ikke snakket om frekvensheving og dnastruktur heller. VItenskapene er heldigvis ikke lengre så opptatt av å motstride hverandre som deler for en mer og mer klar og tydelig helhet. GOdt at du åpner opp bevissthet om dette temaet. Takk, og fortsett- prøv alt du måtte ønske og lykke til og del gjerne dine opplysninger med oss andre her på sonen.
Med de beste ønsker
Månestråle

AdsBot [Google]
Wow! Så spennende og ... stilig!
Jeg følger med på dine tråder framover, det blir mer og mer interessant..
Anonymous
Spennende dette her...skulle hatt et eget måleapparat. Hadde vært intressant å sammenligne de forskjellige tilstandene i det daglige.
Venter spent på neste forsøk!

GjenopprettetMedlem
Så spennende! Jeg har en lite EEG apparat på ønskelista mi jeg. Veldig interesert i dette med frekvenser og hjernen, i forhold til meditasjon og healing, og andre opplevelser. Fortell mer da ..
http://www.transparentcorp.com/products/eeg/pendant.php
Foresten hva er det du egentlig forsøker kartlegge eller "bevise"?
GjenopprettetMedlem
Hva jeg forsøker å bevise vet jeg ikke enda.. Jeg får se hvor det bringer meg hen på veien. Det er en liten start iallefall..
espen
Anonymous
Hordan står det til med forsøkskaninen?
Anonymous
Hva med binaural beats.
Slike rare lavfrekvente lydfenomen som skapes inne i hodet.
http://www.bwgen.com/theory.htm
Det finnes drøssevis med meditasjonsCDr som bygger på dette prinsippet (holsync etc etc)
samt den lille programsnutten som finnes under lenka over.
Selv har jeg ikke så god erfaring med slike computerlyder, men hva sier vitenskapen?
Gigabot [Bot]

Kjempe spennende det du gjør her..
Og kansje du kunne prøvd med panfløyten

Den har sånn en deilig lyd..

syns nå jeg.
Og lykke til videre med dine forsøk..