Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Smileys er kule for over internett får en ikke brukt følelsessans eller luktesansene i møte med andre.
Man får brukt syn? hørsel, refleksjon.
Smileysene gir ansiktsuttrykk

til tekstene: de sier noe om følelsene skribenten har i forhold til det sagte.

GjenopprettetMedlem
Jepp, det har du helt rett i
RITA
GjenopprettetMedlem
Jeg føler jeg blir nærere kjent med noen av dere gjennom tekster og innlegg over tid. Skulle likevel ønske jeg hadde vært på treffet for mye av det å kjenne andre mennesker foregår i det usynlige feltet av sansing som oppstår når man er samme sted fysisk. I mellomtiden får jeg nøye meg med tekster og smileys for å lære dere å kjenne.
Er det noen andre her inne som har noen tanker omkring sansing og internettkommunikasjon i forhold til sansing og kommunikasjon i det såkalte Real Life?
Anonymous
Eventuelt kan man benytte smilys til å runde av en litt skarp tone.
F.eks:
Jeg liker ikke det du skriver
Jeg er veldig ikke glad i deg
Vi mennesker er ganske godt trent i å gjennomskue falske ansikt, dvs. ansiktsuttrykk som serveres for å dekke over innehaverens egentlige hensikt og/eller emosjonelle tilstand.
Her på sonen må vi benytte andre metoder.
Jeg undres hva dette populære ansiktsuttrykket

skal bety?
Dette "ansiktsuttrykket"

må bety:
jeg liker øll.
Hilsen en som sparer på "ansiktsuttrykkene".
Gormii
GjenopprettetMedlem
"Gormii":
Dette "ansiktsuttrykket"
må bety: jeg liker øll.
Gormii
Jeg sparer også på dem — i betydningen "bruker dem svært sjelden". Å spare kan jo også bety "å samle opp, hamstre, lagre...".
Jeg savner et glass med mørk væske i — det ville jeg ha brukt ofte — og presisert at det er mørkt øl, og ikke f.eks. Cola...
Anonymous
"Passopp":
"Gormii":
Dette "ansiktsuttrykket"
må bety: jeg liker øll.
Gormii
Jeg sparer også på dem — i betydningen "bruker dem svært sjelden". Å spare kan jo også bety "å samle opp, hamstre, lagre...".
Jeg savner et glass med mørk væske i — det ville jeg ha brukt ofte — og presisert at det er mørkt øl, og ikke f.eks. Cola...
Mmmm, plutselig gled en duggfrisk Aass Bayer inn på netthinna. Læskende, frisk, som manna fra himmelen (hva nå enn det måtte være).
Anonymous
Gormii:
Mmmm, plutselig gled en duggfrisk Aass Bayer inn på netthinna. Læskende, frisk, som manna fra himmelen (hva nå enn det måtte være).
Det er en fordel å være god venn av meg.....tenk om jeg bruker LOVEN OM TILTREKNINGSKRAFTEN til å ønske meg flere kasser med øl.....da gir jeg bort alt i sammen..fordi jeg liker ikke øl......unntatt SMURFEØL.....som barnetv-onkel Geir Børresen sang på 80-tallet som enda synger i mine sfærer pga ei psyk.utvl.hemmet beboer jeg jobber med har en cd fullt av Trond V.Torgersen,Geir Børresen mm barnemusikk fra 80-tallet.

psbot [Picsearch]
Gleder meg til den dagen Passopp og Gormii tar alle sine oppsparte smileys å legger de inn på sonen

GjenopprettetMedlem
"Gormii":
Aass Bayer er en av mine absolutte favoritter. Fåes på flaske og nå nylig på halvliters bokser. Fra fat tappes det på to steder i Oslo som jeg kjenner til: Asylet på Grønland og Parkteatret på Grünerløkka. Skal vi få med oss Final Tribe m.fl. og møtes under slike "lykkelige omstendigheter"

?
Om
manna:
http://no.wikipedia.org/wiki/Manna
http://en.wikipedia.org/wiki/Manna
http://de.wikipedia.org/wiki/Manna_%28Bibel%29
http://de.wikipedia.org/wiki/Manna-Esche
http://de.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6hrenkassieGjenopprettetMedlem
"ædni":
Gleder meg til den dagen Passopp og Gormii tar alle sine oppsparte smileys å legger de inn på sonen
Nå meg ikke forstå! Den smiley betyr "liar", altså 'løgner' (stikkord: Pinocchio). Mener du da at du slett IKKE gleder deg??
psbot [Picsearch]
helt riktig, Passopp....
Så mye smilefjes som blir brukt på sonen hver dag, må dokker jo ha en hel haug å ta av.
Det blir nok litt i meste laget for meg.

Anonymous
Hm, kanskje jeg foretrekker Aass Bayer fremfor manna?
Kunne vært spennende å prøve ut mannadietten, f.eks. om jeg skulle ha drevet rundt i ørkenen i en førti dagers tid.
En duggfrisk Aass bayer servert fra fat i et gammelt asyl lyder vakkert.
Hvordan får vi lokket Final Tribe dit?
Må vi tvangsinnlegge henne?
Gormii
GjenopprettetMedlem
Saknar fleire smilefjes.
Nokre av dei stemningane eg er i når eg skriv her inne,kan vanskeleg beskrivast med dei noverande.
GjenopprettetMedlem
Jeg har latt være å trykke på smileysknappen, fordi jeg tror man kan bruke ordene i stedet. Da blir smileys støyende på en måte.
Noen ganger må jeg bare skrive noe skikkelig dumt. Men jeg henger ikke på smilys, og da kan det oppfattes på forskjellige måter.
GjenopprettetMedlem
"Gormii":
Hun har i prinsippet svart ja tidligere, se hennes svar på dette:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 2#msg55912
Bare så synd at PM-funksjonen ennå ikke er i orden, for vi får jo ikke avtalt tid og sted...
Både dette innlegget og de jeg henviser til burde vi tatt der, "egentlig"...
Men siden det nå står her til spott og spe — er det noen i sonen som ønsker å bli med på dette i løpet av denne og/eller neste uke?
GjenopprettetMedlem
"Gormii":
Hm, kanskje jeg foretrekker Aass Bayer fremfor manna?
Kunne vært spennende å prøve ut mannadietten, f.eks. om jeg skulle ha drevet rundt i ørkenen i en førti dagers tid.
Gormii
Ja takk,begge deler.

Anonymous
"Passopp":
Men siden det nå står her til spott og spe — er det noen i sonen som ønsker å bli med på dette i løpet av denne og/eller neste uke?
Det lyder fristende, men så var det det å bli enige om tid og sted da.........
Neste uke, tirsdag eller torsdag passer nok best for meg.
Gormii
GjenopprettetMedlem
"Gormii":
Vi mennesker er ganske godt trent i å gjennomskue falske ansikt, dvs. ansiktsuttrykk som serveres for å dekke over innehaverens egentlige hensikt og/eller emosjonelle tilstand.
Denne muligheten blir borte i kommunikasjon over internett. Smileyene kan kun erstatte dette til en viss grad. Samtidig leste jeg at vi ofte misforstår signaler også i kommunikasjon fjes til fjes. Det som sendes og det som mottaes er aldri det samme for mottakeren bruker noe slikt som 80% av sitt eget minne for å oppfatte det den andre sender. På internett blir det enda vanskeligere for her sjaltes en del sanser ut i kommunikasjonen. Ergo bør vi være ydmyke for at misforståelser kan oppstå eller også at nye finurlige fortolkninger som ikke var ment oppstår. Det kan jo være gøy.
"Final Tribe":
Saknar fleire smilefjes.
Nokre av dei stemningane eg er i når eg skriv her inne,kan vanskeleg beskrivast med dei noverande.
Enig! Flere alternative smileys. Smileyer er språk på lik linje med ord. Smileyspråket tilgjengelig her inne kunne vært rikere.
"ædni":
helt riktig, Passopp....
Så mye smilefjes som blir brukt på sonen hver dag, må dokker jo ha en hel haug å ta av.
Det blir nok litt i meste laget for meg. 
Dette er jeg enig i også. Siden Smileyer er språk burde de brukes like omtenksomt som ord. Det er ikke bare å :beer: (pøse på). Da kan de miste sin funksjon som godt språk for å uttrykke stemninger.

Anonymous
"Passopp":
Var så god!! Keep up the good work mr Passopp!!
Anonymous
"Passopp":
Her våknet plutselig språkflisespikkeren i meg:
For meg har "å spare" to betydninger:
1 - å ikke bruke
2 - å skåne
Å samle opp, å hamstre og å lagre oppfatter jeg som mer
aktive handlinger, og som en tøyning av det
passive begrepet "å spare".
Gormii
Redigert: Skrivefeil rettet etter påpakning fra Ædnifant.
psbot [Picsearch]
språkflisespikkeren!
ka betyr hamste?
hilsen

Anonymous
"ædni":
språkflisespikkeren!
ka betyr hamste?
hilsen 
Sannelig Ædni, en skriveleif. Lutter glede utpå et Bærumsk jorde.
Je mår bejinne å skrive slek dialllekt je au, sånn atter ædnifanten itte plages me førr mie spørsmål.
Om atter eg grautar saman ymist spårkleg fra ymse stann i landet, så burte re bli jæææævli bra esse.
Trevaligst
Gormii
PS! Ditt kall er opplagt
at spørge Ædni. Har du noen andre kall?