Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
På bakgrunn av debatten rundt "fire the grid" samt fellesmeditasjonstråden (
http://sjaman.com/index.php?option=com_smf&Itemid=109&topic=6328.0) så forstår jeg at meditasjon er et temmelig vidt begrep.
I teksten under vil jeg relativt kort forsøke å redegjøre for min oppfatning av kjernen Zenmeditasjon:
ZEN er en japansk linje etter Budha (den opplyste Prins Siddharta Gautama).
Zen har altså røtter i Budhismen, men fokus er på daglig praksis og ikke på -ismen.
Daglig praksis i denne sammenheng er meditasjon, arbeid og livets nødvendige gjøremål som måltider, avtrede etc.
I meditasjonene, og livets andre gjøremål, står oppmerksomhet sentralt.
Under meditasjonen har mann oppmerksomhet på holdning, pust og harachakra.
Oppmerksomhet i nået.
Under meditasjonen vil man naturlig gå inn i tankerekker, vurderinger, minner, indre drama, planlegging, kløe, uro, etc.
Alt hva sinnets uro kan bringe på banen.
Når den som mediterer blir oppmerksom på at oppmerksomheten er i sinnet, i de indre illusjonene, flytter vedkommende oppmerksomhet tilbake til holdning, pust og hara, tilbake til kroppen.
Normalt vil sinnet etterhvert roe ned, og den mediterende vil oppholde seg, mer og mer, bortenfor tiden (og ofte bortenfor vanlig tidsoppfattelse).
Å være bortenfor tiden betyr i denne sammenheng å være i nået, i uendeligheten, i det som finnes.
Tanker, bilder, minner etc vedrørende fortid eller fremtid betraktes som illusjoner,
noe som ikke finnes, noe som er skapt av sinnet.
Nået kan sanses når sinnet er stille.
Verden gjenoppdages i tomheten.
Vi mennesker har evnen til å vurdere, betrakte tidligere hendelser, planlegge for fremtiden, gjøre antakelser, mentalt arbeide på ulike plan.
Dette er nyttige verktøy for oss.
Dessverre er det lett å bli fanget inn i dette verktøyet.
Når verktøyet har tatt over har vi all vår oppmerksomhet i tankerekkene og betrakter dette som vår identiet.
Denne identiteten kalles egoet.
Ettersom egoet er i tankene så er det opplagt av en flyktig karakter.
Egoet selvbilde kan endres med lynets hastighet, en liten kommentar og egoet er ute å kjøre og går i forsvar.
Egoet foretrekker imidlertid dette dramaet fremfor å forsvinne helt.
Når vi forsøker å flytte vår oppmerksomhet fra vår indre stemme til vår betrakter, så vil stemmen protestere, den vil ta tilbake oppmerksomheten, den vil danne sentrum.
Derfor kjenner vi motstand når vi begynner å meditere på den måten jeg har beskrevet.
Dette er vårt mennesklige dilemma.
Sett i lys av Zentradisjonen (slik jeg oppfatter den) så fremtrer meditasjoner med fokus å heale moder jord som veldig fremmedartede. Dette fordi tomheten er så sentral i Zen. Dette betyr ikke at Zenmeditasjon ikke har virkning på moder jords ve og vel. Den mediterende forandrer verden gjennom å forandre seg selv. Om meditasjonen leder vedkommende bort fra egoets bekreftelsestyrrani, så vil og vedkommendes forbrukskløe stilles.
For hvor ligger roten til moder jords sykdomstilstand?
Den ligger i egoets behov for bekreftelse gjennom eiendom, og vårt behov for å stille vår indre uro gjennom ganens gleder.
Egoet kan aldri bli tilstrekkelig stort, det vil aldri føle seg trygt.
På egoets kamparena hviler man ikke på læurbærene, man forbereder seg til neste kamp.
Mine betraktninger over kan på ingen måte romme alt hva ZEN innebærer, og de er en legmanns betraktninger.
SEO Crawler
"Gormii":
God lesning, du er inspirert og inspirerer for tiden!

GjenopprettetMedlem
Takk Gormiii.
Det minner meg på at jeg må ta meg tid til å meditere mer!
Anonymous
"Gormii":
Den mediterende forandrer verden gjennom å forandre seg selv.
... roten til moder jords sykdomstilstand?
Den ligger i egoets behov for bekreftelse gjennom eiendom, og vårt behov for å stille vår indre uro gjennom ganens gleder.
Tack för det.
Så ser jag också på "sjukdomstillståndet" och vår förmåga att ändra världen.
Jag har praktiserat zenmeditation tidigare i mitt liv, men det blev mer och mer ersatt av sjamanresor och chakrameditation, självhealing och en typ av affirmationsövningar (både mentalt och fysiskt) i ett självhelandesyfte, för att få mer kraft och styrka att göra gott. (Kan kanske låta ego, men det är tvärtom)
Anonymous
"Gormii":
Sett i lys av Zentradisjonen (slik jeg oppfatter den) så fremtrer meditasjoner med fokus å heale moder jord som veldig fremmedartede. Dette fordi tomheten er så sentral i Zen. Dette betyr ikke at Zenmeditasjon ikke har virkning på moder jords ve og vel. Den mediterende forandrer verden gjennom å forandre seg selv. Om meditasjonen leder vedkommende bort fra egoets bekreftelsestyrrani, så vil og vedkommendes forbrukskløe stilles.
Det du sier her gjenspeiler min forståelse av ZAZEN.
Når stillheten er sentral, fokuserer den mediterende ikke på et konkret healing-objekt.
Helbredelse kan imidlertid være en konsekvens!
Jeg synes også det er interessant å tenke på det historiske utgangspunktet til ZEN-grunnleggeren DOGEN i Japan tidlig på 13oo-tallet. Hans intensjon var -faktisk litt lik Martin Luthers -å føre religionen tilbake til den enkelte, bort fra verdsliggjøringen gjennom makt- og pengebegjær som hadde tatt overhånd i de ledende buddhistiske klostre. Bort fra sentraliseringen i store byer, tilbake til sinnets edlere natur og en naturlig levevei. Inspirasjon fant han hos
Chan-skolen i Kina.
Japans sjamanistiske tradisjoner er nærmere tilknyttet den mye eldre, opprinnelig japanske shinto-religionen som tilber solgudinnen Amaterasu og har animistiske trekk.
Se for eksempel torsteins tråd om Ryukyu-øyene under Tips og Inform.:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=5399.0
Det spennende er at det er helt vanlig i dagens Japan å tilhøre forskjellige religioner og dermed utøve ritualer fra forskjellig religiøs bakgrunn.
Du kan godt praktiserer ZAZEN, og roen du får derfra kan du ta med deg til shinto-skrinet, der du kommuniserer med det hellige treet.
En innføring i Zen:
http://www.mro.org/zmm/teachings/meditation.phpGjenopprettetMedlem
Du sier det på en helt naturlig måte Gormii, det er bra at noen klarer å formulere seg slik som du gjør her. Dette var veldig bra.
Jeg tenkte først jeg skulle legge til noe her, men jeg lar være, det er ikke nødvendig, du har fått med deg alt Gormii.
Takk
GjenopprettetMedlem
Flott forklart! Dette gir meg en ny forståelse på meditasjon!

GjenopprettetMedlem
"Gormii":
...
Nået kan sanses når sinnet er stille.
...
For hvor ligger roten til moder jords sykdomstilstand?
...
Takk for veldig bra innlegg , Gormi

Du skirver inspirerende .
Lærdom kommer fra stillheten...noe jeg selv har opplevd i høy grad etter at jeg flyttet ut i skogen, hvor det ikke skjer mye ( hehe ).
Min åndelige utvikling har virkelig fått fart på seg.Etter at jeg skrudde av tv'en og begynte min reise innover.Det kan være stor nok underholdning i seg selv...
Ang. Moder Jords sykdomstillstand, vil jeg si meg høyst enig i hva du poengterer.
Også legge til alle de negative tankene vi( egoet ) sender ut hvert sekund. Det kan også betraktes som " søppel" etter min mening.
Alt er svingninger, også tankestrømmene vi har. Tenke at vi sender ut 1000 negativt ladede tanker pr.dag og knapt 10 positive...

Det blir det mye søppel av .
For å heale Moder Jord , må vi heale oss selv .
Takk igjen,

Anonymous
Og hva skjer med kjærligheten, hvis man har nådd den store tomheten?
GjenopprettetMedlem
Når jeg mediterer skjer ingenting
Når meditasjon skjer,er jeg ingenting
Ingenting mediterer når jeg skjer
Meditere gjør jeg når ingenting skjer
Det er lettere å meditere,når jeg ikke tenker på det.
Den indre stemmen,må lære seg å synge.
Når Gormii mediterer,puster verden bedre.

Anonymous
"antje":
Og hva skjer med kjærligheten, hvis man har nådd den store tomheten?
Det er ikke slik at kjærligheten sitter i sinnet, og at den blir borte om sinnet blir stille.
Den uforbeholdne kjærligheten er en grunnleggende tilstand, og den rommes av tomheten.
Prøv!
Anonymous
Alone in mountain fastness,
Dozing by the window.
No mere talk uncovers Truth:
The fragrance of those garden plums!
- Bankei (1622–1693)