Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Inspirert av gårdsdagens reaksjoner på forside-fargene spør jeg meg igjen om fargenes virkning, deres individuelle og kollektive symbolikk ...
Hvor subjektive  eller bestemt av egen livshistorie er reaksjonene våre?

I Japan er hvit en sørgefarge ....
Hos oss er det mange som opplever svart som sørgelig ...

Hvilken innvirkning har jordens fargepalett på oss?

Sjamaner arbeider også med kontrasteringer, overraskelser, dekonstruksjon.
Fargespekteret kan brukes i denne sammenhengen.

Ikke minst har vi "lys" og "opplysnings"-metaforen på tvers av mange kulturer.

Noen linker for interesserte lesere:

http://www.paintcafe.com/en/couleur/lan ... /index.asp

http://www.colour-affects.co.uk/history.html
GjenopprettetMedlem
Takk for linkene!

Blue is first and foremost a calming colour, one that promotes physical and mental relaxation, inner security and confidence. Colour therapy uses blue to stimulate healing, relieve pain and lower blood pressure.

People who wear light blue clothing are often creative, sensitive and imaginative. They need a peaceful environment. Those who tend to favour dark blue clothing are known to be intelligent, independent and very responsible. They look for tranquillity and like to be surrounded by affection and tenderness.

Green stands as a symbol of life, growth and harmony. It brings us comfort, relaxation and wellness.

When we think of green, we imagine many of nature's offerings such as forests, trees, grass, olives, apples, lichen, jade and emerald. Green's strong link with nature seems to bring us closer to nature and to one another.

In addition to fostering peace of mind, green seems to balance certain of our physiological functions, among them our heart, lungs and blood circulation. Certain studies even suggest that green promotes deep, slow breathing. Colour therapists use green to cure a number of ailments.

Derfor liker jeg disse to fargene så godt, og derfor liker jeg dem som forumfarger! Spesielt i ett forum som dette, som handler om natur, kreativitet, sensitivitet, healing osv!  :innocent2:

Men forsiden har faktisk blitt knallfin!
GjenopprettetMedlem
Tilleggsinfo om grønn
sonespesial:
-moderatorfarge  >:(

:lol: :lol:

:o

*unnskyld at jeg er useriøs i tråden din sweet susy  :redface: lover at det skal bli kun denne ene gangen  :eusa_pray: *
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Tilleggsinfo om grønn
sonespesial:
-moderatorfarge  >:(

:lol: :lol:

:o

*unnskyld at jeg er useriøs i tråden din sweet susy  :redface: lover at det skal bli kun denne ene gangen  :eusa_pray: *

:lol: :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
Takk for fine linker susy.
psbot [Picsearch]
Hvilken innvirkning har jordens fargepalett på oss? spør du........

for meg e "jord" fargene varme, og jording

i mørketiden e det mørkt og blått
men da ser man gjerne "lyset"

sommerblomster med alle sine farger, gjør meg glad og lett til sinns

den hvite sneen, får meg i lekent humør

det blir engler i sneen, aking, sparking og skøyter på isen
hvitt e noe rent og vakker

himmel og hav gjør meg drømmende

høst fargene gjør meg varm om hjertet