Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Var hos en merkverdig person som utfører en slags "hjernevask" ;

( Klarer ikke å beskrive metoden...)
Lag for lag blir alle mønstre, traumer m.m. skrellet bort for byrder man har dratt med seg igjennom flere liv...
Målet er å få mere tilstedeværelse, her og nå .... og bruke en større andel av hjernen. Øke hjernekapasiteten.
Han understrøk betydelsen av å endre kosthold, slutte med korn og melkeprodukter for å få bort "hjernetåka",
og gå over til "Steinalderkost", for å forsterke effekten.
Jeg letet etter stoff på nettet, og skjønner nå virkelig betydningen av det...
At vår moderne kost kan fororsake svært mange sykdommer ink. ADHD, depresjon, muskelverk m.m.
http://www.drclark.org/page6.html
Noen her som har prøvd ren steinalderkost?
GjenopprettetMedlem
Har gjennomført min første dag på ren steinalderkost, blottet for korn, melkeprodukter og sukker....
Frotser i egg og bacon, bær og nøtter.... Syns jeg kan ane allerede en mer tilstedeværelse i meg selv, mere jordet...
Men det var ikke mange tilbakemeldinger her...

GjenopprettetMedlem
Den svenske sjamanen Jörgen I. Eriksson er opptatt av stenalderkost:
Shamanismen uppstod under äldre stenåldern, den epok som brukar kallas paleolitikum, när människorna livnärde sig som samlare och jägare. Vi talar alltså om ett antal 10 000 år innan jordbruket introducerades. Jag ser därför ett tydligt samband mellan shamanismen som andlig disciplin och den kosthållning som nu lanseras som stenålderskost, paleolitisk kost eller ursprunglig föda.
http://www.norrshaman.net/Paleolit.htm
Han anbefaler bl.a. følgende nettsted som også inneholder resepter:
http://www.paleodiet.nu/GjenopprettetMedlem
Men kva med
blodtypedietten som er blitt så i vinden?
Du
kan jo ikkje lesse innpå kun steinaldermat vis du har blodtype A fks!!??
Da er ein spesialtilpassa ein nyare virkeleghet,og berre bacon,nøtter og innmat kan gjere deg smårar og sjuk.
Neeeeeeeeida,det er nok mykje meir komplisert enn som så.....if. blodtypedietten.
(det er sikkert nokon her inne som tenner skikkeleg på dette med ulike blodtypar,mutasjonar og migreringar?

Kanskje kan ein putte det inni ein staseleg ,liten pyramide og lage eit lite hierarki av det ,vis ein er nevenyttig?)
http://www.dadamo.com/napharm/store3/template2/encyclopedia.html
Ein annan betimeleg ting,er at det ikkje er sikkert det er nok proteinholdig mat til å fø heile verden på denne måten?
Er det praktisk gjennomførbart?
Dessuten
jakta steinaldermannen på nøttene og bøffelen sin i timevis-måtte bøyge seg ned eller kanskje spidde maten med ein kraftanstrengelse,og det veg nok også ein del opp helsemessig,
samanlikna med oss som kanskje "jakter" på den 5 minutt på Rimi?
GjenopprettetMedlem
Hjertelig takk, Sandel Wood!
Flotte linker!
Selvfølgelig passer det ikke for alle... men jeg har blodtype O, den eldste blodtypen hvor steinalderkosten er perfekt!
Bare bacon og innmat...? Hvor har du det fra, Final Tribe? Det er basert på frukt, grønnsaker, rotfrukter, kjøtt, fisk, fjærkre, bær, nøtter, egg m.m.
GjenopprettetMedlem
Tok han litt ut

,men beklager,steinaldermat består av mange ulike bestanddeler,slik linken eg la inn,viser.
Ja,du har rett.
Fin ikkje sant?
Men protein er ein viktig del.
Kva med dei deler av verden der folk stort sett lever på kornprodukt og anna ikkje er å få tak i og grønsaker er jævla kostbart pga. handelbalansen me foretrekk?
Her ein anna artikkel:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=286039
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=343541
Hjerneføde er bra,men ein treng mat som gjer ein spretten,og?
http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2001%7C1838-9.pdf
Men det kan vel tenkjast at alle ville ha godt av litt steinaldermat?
Har forresten prøvd det ein periode,og er sikker på at melkeprodukt ikkje er det heilt store for alle, slik Tine-kampanjen maser om....
GjenopprettetMedlem
Hehe...
Kjære deg... Final. Nå er det ikke min intensjon å sette hele verden på steinalderkost.
Fikk tipset om å prøve det ut... på grunn av dårlig konsentrasjon (brist på tilstedeværelse),trøbbel med næringsopptak,
smådeppa uten grunn, muskelverk, muskelsvinn m.m. ( fibromyalgi)
For meg kjennes det riktig, og har lyst å prøve det ut ... og kjenner allerede en forbedring.
Og var mest nyskjerrig på om noen her har prøvet det ut...
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke vært borti steinalderdietten, men jeg har prøvd blodtypedietten sånn noenlunde en periode, og det hadde absolutt ikke noe for seg.
Er mer innom råkostdiett for tida, men kjøtt blir vanskelig å unngå.
GjenopprettetMedlem
He he,nei nei- eg vil ikkje omvende alle, heller,eg berre støyer litt utanfor mitt personlege rom..
Men Sjelevenn,kva med middelhavskost?
Sprø,fine salatar som kneppar mellom tennene,olivenolje som smører ledd og vel så det,lette ostar frå sau og geit,
sjømat med potensial langt utover å bli god i golf, og masse fisk frå det store blå?
Og fikenar håndmata til deg,liggande på ein mjuk sjeselong ,av ein saltsmakande, supersexy satyr uten lendeklede og skam ?
Med eller uten ein fruktig,berusande ,rubinfarga vin drukke frå blågrøne,eldgamle glassbeger henta opp frå ein sunken sivilisasjon langt der nede ein stad..

Ha ei fin pinse

GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Men Sjelevenn,kva med middelhavskost?
Sprø,fine salatar som kneppar mellom tennene,olivenolje som smører ledd og vel så det,lette ostar frå sau og geit,
sjømat med potensial langt utover å bli god i golf, og masse fisk frå det store blå?
Og fikenar håndmata til deg,liggande på ein mjuk sjeselong ,av ein saltsmakande, supersexy satyr uten lendeklede og skam ?
Med eller uten ein fruktig,berusande ,rubinfarga vin drukke frå blågrøne,eldgamle glassbeger henta opp frå ein sunken sivilisasjon langt der nede ein stad..

Ha ei fin pinse 
Hi hi...Det der var jo svææært lokkende...
Fant en god artikkel om emnet;
http://www.matoghelse.no/naturlig-kosth ... 48598.htmlGjenopprettetMedlem
H
va var det så som ikke sto på forgjengernes matseddel, men som står på vår? Steinalderfolk spiste verken kumelk- eller kornprodukter. Det kom først med jordbruksrevolusjonen for rundt 10 000 år siden. De spiste ikke bordsalt eller hvitt sukker. Forbruket av hvitt sukker til mat begynte for alvor først på 1800-tallet. Med unntak av mennesker i Sør-Amerika spiste man ikke poteter. Denne karbohydratkilden ble først tilgjengelig i Norge etter 1750. Våre forgjengere spiste heller ikke sterkt bearbeidet mat, og fikk ikke i seg sprøytemiddelrester (først etter 1930), radioaktiv mat (1945), kunstige tilsetningsstoffer (1950-tallet) og genetisk modifisert mat (midten av 1990-tallet).
Helsetilstand
Hvordan var så helsetilstanden til mennesker som spiste "steinalderkosthold" eller kun ubearbeidet mat? Hva skjer når mennesker begynner å spise et moderne, bearbeidet mat?
En rekke forskere, oppdagelsesreisende, misjonærer og andre som hadde kontakt med folk med en ”tradisjonell” livsstil, dvs. uten særlig påvirkning fra vestlig kultur, spesielt hva gjelder kostholdet, de siste par hundre årene, har uavhengig av hverandre påpekt at disse menneskene så ut til å være fri fra lidelser som kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og tannråte. Dette er for eksempel tilfellet for !kung san-folket i Kalahari-ørkenen.
Den framsynte tannlegen Weston A. Price reiste allerede på 1930-tallet ut i verden for å besøke folkeslag som levde på tradisjonelt vis og sammenliknet deres helse med folk som lever på moderne matvarer. Han besøkte 14 menneskegrupper, fra isolerte landsbyer i Irland og Sveits (som spiste korn) til inuitter og afrikanere. Reisen gikk over alle verdens kontinenter gjennom åtte år. Price ble slått av at nesten alle de han observerte som levde tradisjonelt, hadde storartet helse. De slet ikke med kroniske sykdommer, tannråte eller mentale problemer. De var sterke, robuste og attraktive og fikk friske barn uten problemer.
Disse ble sammenliknet med mennesker av samme rasemessige eller etniske opprinnelse som var blitt ”sivilisert” og spiste industrirevolusjonens produkter: raffinert korn, syltetøy, hermetikk, pasteurisert melk og raffinert sukker.
Første generasjon på ”hvit manns kosthold” ble utsatt for infeksjonssykdommer, kroniske sykdommer, ufruktbarhet og tannråte. Deres barn og barnebarn fikk økt hyppighet av sammentrengte og bøyde tenner, smalere ansikter, deformiteter i skjelettet og var samtidig utsatt for en rekke andre helseproblemer.
Tok meg friheten å sakse fra artikkelen fra Mat og Helse. Lever på steinalderkost på tredje året - men har nå den siste tida introdusert økologisk spelt for å øke inntaket av karbohydrater noe mer - som et eksperiment for å se hvordan kroppen reagerer. Min steinalderkost består av mye naturlig fett , både animalsk og fra planteoljer, noe mindre protein fra fisk og kjøtt og svært lite karbohydrater - men herunder er salat, brokkoli og andre overjordiske grønnsaker samt nøtter, bær og litt spelt. Poteter er
ikke en del av dette kostholdet.
Enkelte utskjeielser er tillatt - i forbindelse med helger og til fest, rødvin/lavkarbopils brukes i moderate mengder. Likedan 70-80% sjokolade og helst honning i stedet for hvitt sukker. Denne typen kost regulerer forbrenningen over til fettforbrenning, noe som gjør at kroppen naturlig finner sin idealvekt enten man veier for mye eller for lite. Videre opplever man økt fokus og konsentrasjon, og siden hjernen vår vesentlig består av fett, er jeg ikke i tvil om at hjernen og nervesystemet vårt har svær godt av denne kosten. Siden blodsukkeret holdes fjellstøtt stabilt, vil hormonene også stabilisere seg normalt, og man slipper humørsvigninger, sukkersug og andre hormonrelaterte problemer.
Alle blodtyper vil ha gevinst av å leve på steinalderkost, men har man problemer med matintolereanse, spesielle helseproblemer eller er svært overvektig, er det nyttig å kombinere blodtypedietten med steinalderkost. Dvs at man unngår matvarer som
ikke anbefales for enkelte blodtyper. Transfett, alle industrielt bearbeida matvarer og hvitt sukker samt hvetemel bør unngås. Man bør prioritere rein, ubehandla mat, helst økologisk.
Steinalderkost for å oppnå bedre helse er ingen kur, men en livsstilsendring. Mange som lider av autoimmune sjukdommer og et generelt svakt immunforsvar oppnår store helsegevinster med omlegging til steinalderdietten, og det er stort å se at folk blir friskere både av revmatisme og psoriasis, at diabetikere kan redusere medisinbruk, og at kvinner som sliter med infertilitet plutselig blir gravide. Som gamle Hippokrates sa: "Din mat skal være din medisin". Ved store helseproblemer bør legen være informert om at man planlegger kostholdomlegging fordi overgangen til en slik lavkarbodiett kan være ei påkjenning for kroppen. Når det gjelder steinalderdietten er regelen å være konsekvent i det daglige. Men en karboutskjeielse i ny og ne er OK.
For å gå tilbake til min egen erfaring - jeg er ikke tvil om at min spirituelle utvikling fikk et kick-off ved å spise den maten jeg naturlig er skapt for. Skjerpede sanser på alle nivå, sterk psyke og en kropp i balanse er et resultat av maten jeg spiser. Og så må enhver ta stilling til om dette kan være nyttig å forsøke.
Mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Takk for informativt innlegg, kariwe!
Kan du kort gi noen eksempler på hva du spiser til frokost, lunsj og mellommåltider? (Middag er jo greit å finne ut).
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Frokostforslag: Egg i ulike variasjoner- omelett, egg m/ bacon, eggerøre m/ div. kjøttpålegg, ost, kald fisk f.eks. laks eller makrell m/ ekte majones, seterrømme, litt grønn salat, purre o.l.
Drikke: Mye vann, kaffe eller tesort etter hva man liker - uten sukker.
Lunsjeksempel: kyllingbiter m/ salat, fisk i ei eller anna form, ost og nøtter, hardkokte egg m/ grønn salat o.l.
Eksempel mellommåltid: Nøtter uten salt /mandler.
Kvelds:Middagsrester - ellers likt det som blir spist som frokost.
Jeg tar gjerne ei spiseskje økologisk olivenolje (extra virgin) eller Cocosa extra virgin før måltidet for å få nok fett.
Når man spiser energitett mat blir matmengden naturlig redusert fordi man blir fortere mett og magesekken blir dermed mindre. Samtidig holder man seg mett lenger.
Det er viktig å drikke nok rent vann gjennom hele dagen. Jeg anbefaler også tilskudd av omega 3 og B-kompleks.
Økologisk speltbrød inneholder mindre karbohydrater og lite gjær, og dette gjelder flere andre nye brødsorter som nå er på markedet, bl.a. økologisk knekkebrød. Dersom man vil spise litt brød, er disse å foretrekke.
Man regner at en voksen person ikke trenger mer enn 50 g karbohydrater i det daglige, og dette kan man faktisk enkelt holde styr på ved å lese på matvaretabeller. I begynnelsen kan man også veie opp maten dersom man er i tvil.
NB!Til steiking brukes meierismør eller rapsolje beregnet for steiking- ikke margariner! Brokkoli og grønne salater kan enkelt erstatte potet til de fleste middager. Pasta og ris inneholder for mange raske karboer til å kunne brukes daglig.
Et ekstra tips til den som plages med fordøyelsen er å drikke psyllium utrørt i vann etter bruksanvisning. Produktet Skallin fra Pharmax er veldig bra. Da renser du opp i tarmene og får en avgiftningseffekt samtidig som tarmflora og tarmbevegelse reguleres. En velfungerende fordøyelse er nøkkelen til god helse og velvære.
Mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for flott innlegg, Kariw! Det inspirerer virkelig til å teste dette!
Du virker å være av samme oppfattning som han jeg var hos. Han rekommenderte også Omega3, da helst som selolje og B kompleks.
Og takk for tips på måltider!
Fant litt oppskrifter hos den svenske legen og forsker Staffan Lindeberg ;
http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.htmlGjenopprettetMedlem
Kom over en side med flotte oppskrifter!
http://www.eat-web.com/eat/home/index.a ... 5&langid=1
( må visst være medlem for å få lest hele reseptene... )
Kariw; Jeg trodde ikke man skulle kunne spise ost...? Er ikke det et melkeprodukt da?
Sitat fra en svensk lege;
På en föreläsning igår fick jag frågan om hur min tallriksmodell ser ut.
Jag svarade spontant: En tredjedel grönsaker, en tredjedel med naturligt fett- och protein-mat, och den tredje tredjedelen tom.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
http://www.kostreform.no/
Fra denne siden er det en drøss med interessante artikler om urkost....
GjenopprettetMedlem
Joda, hvit ost er et melkeprodukt som inneholder lite karbohydrater og mye fett. Forutsatt at man tåle melkeprodukter. Gjør man det ikke, dropp osten. Nå er det ikke fabrikkerte smelteoster jeg snakker om og absolutt ikke brunost som inneholder mye melkesukker=karboer - men altså gode, feite hvite ostetyper - f.eks. norvegia, jarlsberg og balsfjordost (geit). En god omelett med ost og purre på toppen er bare deilig. Husk meierismøret!
Siden du har trukket fram eat - så er det her jeg har basert mitt kosthold. Og som du sjøl sier - masse flotte oppskrifter!!! Og hvis du leser mer på eat sine sider- så finner du ut at dette er et steinalderkosthold tilpasset vår moderne hverdag.
mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Takk, kariw!
Jeg skjønner ikke helt hvordan man får logget seg inn på eat-web? Må man kontakte dem for å få tilgang?
Hva sies om kornsorten kamut som urkost?
http://www.dinkel.no/kamut.htm
Den har en høy andel av proteiner.
Føyer til en interessant side til ;
http://www.urkost.no/GjenopprettetMedlem
Takk til sjelevenn og kariwe for masse interessant info!
Nå må jeg bare sette i gang å lese :eusa_doh:
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Jeg gikk på steinlader kost i ca ett halvt år og det ga meg masse belønninger. Ved siden av vektreduksjon fikk jeg bl.a bedre konsentrasjon og sterkere drømmer. Jeg leste boka til Sten Sture Skaldeman og kjøpte det opplegget der. Maten bestod av egg, bacon, egg, avocado, koteletter(helst nakke), smør, biff, feite nøtter(det skal være grisenøtter sa folk) etc. I den tiden jeg gikk på denne kosten gikk jeg ikke rundt å var sulten. Det var en av de tingene som gjorde at jeg klarte å holde ut såpass lenge.
Det som gjorde at jeg kuttet ut var det evinnelige suget etter søtsaker

Jeg hadde i gjennomsnitt en sprekk hver 14 dag, og det gjorde ikke så mye. Men på ett eller annet tidspunkt fiksa ikke kroppen min å tilfredsstille sukkersuget med å spise piska krem fløte! Det gjorde at jeg valgte å prøve å finne en ny måte å komme i form på. Det har jeg ikke gjort enda. Jeg trena forresten mye på denne tida i tillegg.
Det som jeg ser som en god ting med opplegget til eat er variasjonen i mat. Jeg blei temmelig dritt lei av biff og kotelett med smør!!! Bra å se sauser, deserter og andre ting som det er lett å savne. Jeg kommer til å prøve ut det opplegget her. Samtidig må man også fjerne symptomene til at man har fått den usunne livsstilen man har. Det er vel kanskje det viktisgte spør du meg. Nå sier ikke jeg at dere som går på disse oppleggene har et vanskelig forhold til mat eller kroppen, men for meg så er det sånn. I mange år prøvde jeg å bare fikse utsiden av kroppen min og glemte hva det egentlig dreide seg om. Det er utrolig viktig i slike sammenhenger.
Tusen takk til dere som har bidratt i denne tråden så JEG får en ny mulighet til å få en sunnere kropp
GjenopprettetMedlem
Dette er webadressa til eat:
http://www.eat-web.com/eat/. Klikk på det norske flagget!
Du får ikke logget deg inn med mindre du blir kursdeltaker f.eks. ved et internettkurs eller med en kursleder, men all den andre infoen har du jo tilgang til fra hovedsida.
mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Har visst blitt helt hekta jeg nå...
Kom over en side til;
http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm
Hjernetåka (skylappene) begynner å forsvinne...

Energien er helt på topp, etter bare tre dager!

Skjønner vi har blitt grunnlurt når det gjeller kosthold!
GjenopprettetMedlem
Veldig interessant dette er. Har lyst til å prøve meg på noe tilnærma denne dietten. Men jeg lurer på, byggkorn kan brukes som erstatning til ris og i forskjellige sammenhenger. Det skal visst være en gammel kornsort, men er den ikke noe sunnere enn hvete og den slags? Ikke som hele korn en gang? (hadde så trua på denne byggen

)
GjenopprettetMedlem
Bygg inneholder mye karbohydrater, og det er disse vi må spare på, men i forhold til hvetemel er byggen sunnere. Blodtype 0 og B bør unngå bygg, for A og AB virker bygg nøytralt - dvs man kan spise bygg uten problemer. Men dersom målet er å holde seg rundt 50 g karbohydrater for dag, passer ikke vårt normale kornforbruk inn.
100 g byggkorn inneholder 65 g karbohydrat, hvetemel 64 g karbohydrat. Økt fiberinnhold senker mengden karbohydrat, men uansett gir vårt ordinære mel, brød- og potetforbruk for mye karboer i kosten i forhold til den aktivteten folk i dag normalt har.
For kroppen er forbrenning av karbohydrater en mye mer omstendelig prosess enn forbrenning av naturlig fett. Enkelt forklart omdannes alle karbohydrater til sukker i kroppen, og det vi ikke gjør bruk av der og da - omdannes til fett på lager, både utvendig og innvendig.
Hva slags mat inneholder karbohydrater? De finnes i alle vekster fra planteriket - alt som vokser over og under jorda.
Målet med steinalderdietten er at kroppen skal omstille seg til igjen å forbrenne fett, og da må fettet være naturlig og tilgjengelig.
Enkelt forklart, for å forbrenne kroppsfett, må du også fyre med naturlig fett fra kosten.
Folk som trener hardt, idrettsfolk og barn med høy mengde fysisk aktivitet trenger mer karbohydrater enn folk med en kontorjobb og liten fysisk aktivitet.
Mvh Kariw
GjenopprettetMedlem
Takk for svar