Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
Av og til lurer æ på all den ondskapen som finnes i verden. Ka e det som skjer med disse menneskene som gjør sånne forferdelige ting mot små barn?
Æ klare heller ikke å bli enig med meg sjøl, om æ e for eller mot at de skal staffes med døden, disse forbryterne. Av og til så syns æ døden kan være en for billig straff. Noen ganger gremmes æ over at man straffer folk med døden.
Av denne historien her, blir æ så eitranes forbainna, så æ klarer ikke engang å tenke......

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/17/538467.html
GjenopprettetMedlem
Eg veit heiller ikkje heilt ka eg meiner.
Det er ett vanskelig tema, som kanskje ikke har noe rett eller galt svar.

Det er så mykje råskap som skjer i verden, og det kan vær så vanskelig å se heilheten.
Å vette ka som ligg bak, e aldri noe vi får opplysninger om, men likevel så er det forkastelig, og eg greie aldri bli enig med meg sjøl, i dette temaet.
Av og tel, synes eg at tortur e på sin plass.
Så eg e enig med deg, av og tell e dødsstraff en bellig straff..
men...
GjenopprettetMedlem
Dette er et vanskelig tema heididi, ikke minst er det et tema som det blir veldig mye diskusjon av. Jeg har forøvrig gjort meg opp mine meninger om dødstraff og deler Amnesty International sin overbevisning her.

Jeg mener at det ikke finnes noen unnskyldning for tortur eller dødsstraff. Begge er grusomme, umenneskelige og nedverdigende former for straff. Jeg deler FN's syn på at dødstraff bør avskaffes. De har også vedtatt et absolutt forbud mot tortur. Heldigvis blir det  flere og flere land som avskaffer dødsstraff. Det har vist seg at det aldri har kunnet bevises at dødsstraffen har en avskrekkende virkning. Det være seg hverken terrorisme, mord eller narkotikahandel. Jeg mener at henrettelser er diskriminerende og de er ugjenkallelige, og mye tyder på at de virker brutaliserende på resten av samfunnet.

RITA
GjenopprettetMedlem
Det avsløres mye bestialsk og ubegripelig ondskap i mediene fortiden. Men jeg er helt og holdent enig med Rita i det hun sier her. Dødsstraff er ingen løsning på sikt. Det er en bestialsk praksis i seg selv. Det finnes jo dessuten ingen død. Implikasjonene i dette vet vi lite om.
I slike ekstreme tilfeller som disse vet jeg ingen bedre løsning enn ubetinget fengsel uten nåde eller muligheter for løslatelse.
GjenopprettetMedlem
Instinktivt ville eg sikkert prøvd meg på heftig blodhevn-på eit eller anna vis.
Men det er også eit blindspor.Bevares.

Dødsstraff er for enkelt.
Altfor enkelt.
Ei temporær løysing på temporære mennesker.
Gjerningar som kvalifiserer til dødsstraff i dag,botnar alltid i ein defekt,tykkjer no eg.
Ein defekt i samfunnet drapsmannen el. drapskvinnene veks opp/lever i.
Og sidan samfunnet også er dommaren,bør straffa vere evig varetekt og gjerne ein inngåande gransking/forståelse i den grad det er muleg.

Eit tilfeldig  døme: USA: våpenpolitikk,dobbeltmoral,utenrikspolitikk,rasisme,fattigdom,æresbegrep etc.
Ingen av oss er "self-made men".
Det kan kanskje virke provoserande å ikkje fokusere på enkeltmennesket sin moral og eigenvilje,men..
Alt er ein vev.
GjenopprettetMedlem
För mig är det självklart att dödsstraff ikke hör hemma i ett civiliserat samhälle, ansluter mig helt, liksom Rita, till Amnestys linje.

Hade en gång en mareritt, där jag avrättades i elektriska stolen...

Min livsåskådning innefattar bland annat att vi människor inte ska ta varandras liv, och jag tror att det stora världsaltet förlorar någon liten bit varje gång det sker..

Problemen återkommer, i nya inkarnationer.. Finns det en chans att omvända den skyldige på något plan, så bör vi ta den...

Svårt problem med tung våldsbrottslighet, och jag inser att vi måste skydda oss från de farligaste personerna, genom att låsa in dem på sjukhus eller fängelse, men tror absolut att vi ska bortse från själva hämdmotivet, och se till vad som är nödvändigt för ett säkert samhälle.

Tack för ordet i en fråga som berör mig djupt, trots att det i vår del av världen är en icke-fråga.  /Mathias
GjenopprettetMedlem
Jeg må innrømme at hjernen min slo klikk når jeg leste den der historien, og jeg var lenge ut av stand til å tenke.

Jeg må nok innrømme at jeg deler Ritas mening jeg også. Bare det at døden er for mild straff, så hvorfor ta livet av den som tar liv? Huff... som sagt så er det ikke enkelt å tenke klart når man har lest det der.

Forvaring? Uten mulighet for å slippe ut igjen? Tja... Det er en tanke jeg kan like....

8)
GjenopprettetMedlem
Jeg blir også rasende når jeg leser slikt. Jeg blir rasende hver gang jeg leser eller hører om at menneresker krenker det dyrebareste av det dyrebareste - nemlig livet.

Men selv om det krenkes på det aller groveste - gjør det oss da bedre enn krenkerne hvis vi som rettskaffende mennesker ønsker hevn? Og at denne hevnen er å ta deres liv? Hva lærer de vel av det, hva lærer vi av det? Det er alt for lettvint for krenkeren - krenkeren slipper fra det - hva er vel stillere enn døden? Det er alt for lettvint for oss - dommerene - da har vi sluppet unna et problem, vi har kjøpt oss fri ved at et nytt liv blir tatt.

Hvem er det som skal sette seg som dommer over død og liv? Jeg vil ikke det. Jeg kan godt være med å dømme i en rettferdig rettsak hvilken straff som skal utmåles, men jeg kunne aldri ha sagt at jeg velger å ta ditt liv.

RITA
GjenopprettetMedlem
nå for dere gi dika,sitter og tenker om hevn?
skal vi ikke lære å tilgi? 
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Jo, det skal vi. Det gjør vi ikke ved å ta liv.

Men har man forbrutt seg og krenket livet - så må man også være rede til å ta en straff. Den skal utmåles i en rettferdig domstol.

Så kan vi jo ha det håpet om at de finnes - for der de ikke finnes, må vi sloss for at de skal komme. Det er viktig at Menneskerettighetene ivaretas - uansett.

RITA
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Ja,var det ikkje sjamanen Jesus som sa: "tilgje dei,for dei veit ikkje kva dei gjer"

Korleis tilgjev ein som td. drapsofferet sin slektning,slikt i praksis,Dimi?
Ikkje veit eg,for eg har ikkje følt det på kroppen,akkurat slik?
Er tilgjeving noko eg kan gripe ut av lufta,ellr vil eg trenge hjelp?

Og kvifor ikkje tilgje buddhistane på frammarsj i Tuva i same slengen?
GjenopprettetMedlem
Jeg er i mot dødstraff!

Selv om jeg blir så eitrandes forbanna og fullstendig satt ut av slike ting, så tenker jeg som Rita og de som er enig med henne!

Når vi har snakket om healing, så har vi også snakket om at det har en positiv virkning rundt oss. De gode energiene vi sender ut påvirker miljøet.

Jeg tror det er slik andre veien også! Når noen dreper andre, være seg dyr eller mennesker....eller ta livet av noe levende...så sendes det ut en forferdelig negativ energi! Og når vi dreper den som har drept....ser jeg på det som at en slik dose grusom negativ energi blir sendt ut dobbelt opp!

Hvordan få rettet opp i det? Vi har i mange år sett at vold og død avler vold og død! Dersom dødsstraff hadde hatt virkning, ville vi ikke lest om slike saker!

Men for all del....jeg forstår tanken om dødstraff! Og hvorfor...når man leser slikt som dette! Men skal vi løse dette voksende problemet, er ikke vold og dreping løsningen!

Jeg tenker....HVORFOR handler et menneske slikt? Hva skjer i hodet på dem? Det må finnes en årsak til at noen velger å gjøre slike grusomme ting mot et barn eller for den saks skyld, levende individer?

Men at de må gjøre opp for seg på et vis...er jeg enig i. Jeg mener ikke det skal gå ustraffet hen. Men hva og hvordan....aner ikke!
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

"dimi":

Og kvifor ikkje tilgje buddhistane på frammarsj i Tuva i same slengen?

det ligner på spydighet i fra deg.Vi uttryker bare misfornøyelse med buddistisk/komunistisk fremgang.

også til saken.
jeg mener han skal gå ustraffet i fra meg i hvertfall.
Jeg ville overlot den saken med straff til ham selv og åndene.
Jeg mener han straffer seg ganske hard selv med sine grusome handlinger fordi ens handlinger glemes aldrig og skal tas opp på den andre siden.
Tas opp av ham selv og jeg kan tenke meg på hvor tung kommer en slik en til å flyte på den andre siden.

Det overasker meg på hvor fort enkelte glemmer slike ord som tilgivelse,kjærlighet,vitenhet så fort de blir stilt over harde prøver.

Jeg tviler sterk på ,at deres sjel ønsker noen hevn i det hele tatt.

takk.
psbot [Picsearch]
En voksen mann i min nære omkrets forgrep seg på meg, gang på gang.
År etter år.
En gang i verden ønsket æ han død.
Død og begravet.
Hengt, torturert, skalpert ol.
Det vet æ at mange i min familie også gjorde.

Nu har æ tilgitt han og hans gjerninger.
Æ har tilgitt meg sjøl, for at æ lot han gjøre det mot meg.

Det siste som skjedde i den saken, va at æ sendte healing til han, fordi han ba om det.

Men......
Hvis noen hadde gjort det mot mine barn
da hadde æ klikka internasjonalt, trur æ.
Kansje fordi æ vet kor mange år det tar å reparere det som ble ødelagt.
Fordi en hel familie blir berørt. Det e som regel ikke bare en gjerningsmann, og ett offer.
men familier på begge sider. Det e store ringvirkninger i årevis, etter sånne hendelser.
GjenopprettetMedlem
Ja,eg var kanskje spydig,Dimi.Men ikkje veldig bevisst.

I denne tråden tenker eg stadig  på http://no.wikipedia.org/wiki/Baneheia-saken, ei
ganske kjend sak i Norge.
Eine offeret si mor har transformert smerten sin om til  http://www.barnerett.com/default.ASP
Dette gagner både offer og potensielle gjerningsmenn i framtida,og er betre enn ein strak tilgivelse og klapp på skuldren,meiner eg.

At dei pårørande til offera skal tilgje med kjærleik,tilgivelse og forståelse,samtidig som ein seier at straffa frå åndene og ein sjølv vert hard nok,er ikkje det litt rart/sjølvmotseiande?
Mange drapsmenn gjer ende på seg sjølv,men slettes ikkje alle.
Mange har av ein el. anna grunn ingen samvittighet,ingen moral,føler ingen smerte..
GjenopprettetMedlem
Det samme gjelder voldteksmenn, både mot barn og voksne,
overgripere etc.
Tror at hvis de hadde samvittighet, og empati
så hadde aldri overgrepene skjedd i utgangspunktet..
Overgreps mennesker er glad for å slippe unna straff, er i hvertfall min erfaring av dette temaet.
Ringvirkningene av å bli utsatt for overgrep, slutter ikke den dagen overgrepene er stoppet...
Hvordan de skal straffe seg selv?
Tror ikke det er mulig..
GjenopprettetMedlem
Fann denne amerikanske artikkelen frå påliteleg ,sjamanistisk hold
om utsatt ungdom,vold og healing:

http://www.shamanism.org/articles/article07.html

(obs! det er fleire sider)

(står forresten ein fin artikkel om Tuva der,og,til høgre.)

:wub:

"An eye for an eye would make the whole world blind."  (Ghandi)
GjenopprettetMedlem
Dette var tøffe saker...
Men å drepe de som dreper... ja... da blir vi jo mordere selv....

Har selv blitt utsatt for overgrep som barn, Heididi.... om ikke av den grovste sorten...
Har nok taklet det ganske bra... Men har ønsket han fikk pikken avskåret... og drømte flere ganger i oppveksten at jeg gjorde det....
Det hadde vært en effektiv kur for å stoppe flere overgrep....
GjenopprettetMedlem
Fann forresten ein artikkel om  eit naturfolk i Amazonas og sjamanisme,drap og blodhevn m.a der i gården.
Berre som ein liten,artig  kommentar til fleire ting.
Tradisjonelle arenaer for konflikt hos desse naturens barn er sjamanisme og seksualitet,står det å lese. jaja men sann..

http://ezines.onb.ac.at:8080/www.univie.ac.at/Voelkerkunde/theoretical-anthropology/mader.html
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Dette var tøffe saker...
Men å drepe de som dreper... ja... da blir vi jo mordere selv....

Har selv blitt utsatt for overgrep som barn, Heididi.... om ikke av den grovste sorten...
Har nok taklet det ganske bra... Men har ønsket han fikk pikken avskåret... og drømte flere ganger i oppveksten at jeg gjorde det....
Det hadde vært en effektiv kur for å stoppe flere overgrep....

Jeg er igrunn helt imot dødsstraff. Men om dette dere skriver hadde skjedd med noen av mine barn vet jeg jammen ikke helt hva jeg kunne følt... Kanskje hadde jeg da skiftet mening?  :eusa_doh:
psbot [Picsearch]
Det e det som e tanken min, Fagerhjul.....
Vi prater om kjærlighet og fred og sånt....Peace and love.....
Forståelse og tilgivelse....
Men når vi kommer til våre egne barn, eller nær familie,
da ramler vi av lasset. Vi glemmer alle prinsipper vi hadde. Vi glemmer
kjærlighet og fred og sånt.
peace and love
blir til
øye for øye
tann for tann

vi tenker ikke lengere klart.
Sånn har iallfall æ det i mine tanker.
Mulig æ tar feil, og æ håper det.

Men dette e nok min sannhet.
Ja.....æ har mye å jobbe med, æ vet.
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg vet...
Vi får jobbe med det - begge to :wink:
GjenopprettetMedlem
"heididi":

Det e det som e tanken min, Fagerhjul.....
Vi prater om kjærlighet og fred og sånt....Peace and love.....
Forståelse og tilgivelse....
Men når vi kommer til våre egne barn, eller nær familie,
da ramler vi av lasset. Vi glemmer alle prinsipper vi hadde. Vi glemmer
kjærlighet og fred og sånt.
peace and love
blir til
øye for øye
tann for tann

vi tenker ikke lengere klart.
Sånn har iallfall æ det i mine tanker.
Mulig æ tar feil, og æ håper det.

Men dette e nok min sannhet.
Ja.....æ har mye å jobbe med, æ vet.

Det krever kraft for å klare det.
Kraft som kan få en og ikke minst sine barn et stor hakk høyre opp på nivø stigen i himmelen.
psbot [Picsearch]
Ja Dimi, kansje det e noen nivåer man skal nå.
Hvis æ hadde drept mine barns morder, hadde æ da ramlet nedover fra det trinnet æ står på?
Hvilket trinn står æ på? Kor høyt kan man nå?
Å ka hadde skjedd med mine barn, blir de også straffet for mine ugjerninger?
GjenopprettetMedlem
"heididi":

Å ka hadde skjedd med mine barn, blir de også straffet for mine ugjerninger?

det er ikke umulig, det går en slags tro fra gamle dager om at barn betaler for foreldrenes ugjerninger. Åssen hvar det i gamle dager i norge ,trodde de ikke på det?