Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ryllik (achillea millefolium) har mange gode sider.
Å løse krampe er en.
Det er som krampeløser jeg fremst bruker ryllik. Til alle slags krampe.
Krampe i beina (restless legs), mens-smerter, krampe i magemunnen, krampe i hjertet, muskelkrampe, overalt hvor krampe opptrer.
En del former av migrene kommer av krampe i blodkarene som går til hjernen. Hvis en får slik krampe blir det oxygenmangel i hjernen og en får migrene.  Er en rask med å smørre nakken med ryllikolje før oxygenmangeln kommer kan en unngå migrene.

Ryllik er svært alminnelig. En bruker hele urten.

Ryllikolie:
Bruk kaldpresset olie. Jeg bruker altid olivenolie, jomfruolie "extra virgin".
Legg urtene i en glassboks.
Har du ferske urter fyll nesten hele boksen med uter og hell på olie så olien er over urtene.
Bruker du tørre urter ta 1 del urter og 4 deler olie.
Sett boksen i vinduet så solen kann værme den. La den stå der i 6 uker.
Vil du ikke vente så lang tid. Sett boksen i ovnen 60 - 70 grader  la den stå 4 - 8 timer.
Sil bort urtene og bruk olien til å smørre bein, mage, nakke eller hvor du har krampe.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk for et flott tips, Gunilla :)

Men jeg har lest at Ryllik må brukes med forsiktighet av de som har epilepsi!...har ikke hatt det på noen år nå, men velger å være forsiktig for det. Har du eller noen peil på hvorfor man skal være forsiktig? Syns dette er en enestående urt som kan brukes til mangt, men vil gjerne ta noen forhåndsregler først.
SEO Crawler
det var gode tips!

ryllik skal visst også være fin å lage blomsteressenser på... det skal styrke energifeltet og gjøre det mer motstandsdyktig, hvis en f.eks er overfølsom mot stråling, datamaskiner, etc etc

te på ryllik er bra for mage, og lever/galle (og sikkert mer)
GjenopprettetMedlem
"Men jeg har lest at Ryllik må brukes med forsiktighet av de som har epilepsi!."

Jeg har ikke hørt om noen risiko med ryllik og epilepsi.
Ryllik burde ikke være farlig, den burde være bra da den er krampe-løsende.
Logisk er dog at ikke bruke ryllik sammen med epilepsimedisin. De har begge samme virkning og rykllik kan forsterke medisinen og da blir det feil.
Medisinen er jo personlig tilpassed.
Men husk, dette er noe jeg ikke veit. Jeg har ikke lest det du lest, men med mine kunnskaper syns dette mest logisk.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
Dette er hva Damms store bok om medisinske urter har å si om ryllik.
📎 rylliksm.jpg
📎 ryllik1.jpg
GjenopprettetMedlem
Ryllik er også brukt for å svette ut feber om man drikker den som te. Den kan være litt hard mot nyrer og om man har nyreproblemer eller nyrestein bør den brukes med forsiktighet. Den kan også være noe hard mot magen. Men som innvendig svettehytte er den veldig effektiv.
GjenopprettetMedlem
Ryllik skal være en god beskytter under astral-ferder,besøk i de usynlige riker.
Så denne burde være i lommen på alle hekser og sjamaner.
Den lyserøde skal være spesielt for menn,ifølge Dannie Druehyld,Dansk heks.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Jepp ,nå står rylliken i blom ! Og mer dertil ..
Fantasisk ute nå - en får nesten jungelfölelse av å gå i buskige og fuktige snår 
GjenopprettetMedlem
Faunus er telbakkus!! :respect: