Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Mjødurt (Filipendula ulmaria) er en viltvoksende plante som finnes i overflod ved bekker og elver, på fuktige enger, myrer og i vått skogland opp til 1000 meters høyde. Den er hardfør og flerårig, og kan bli mellom 60 - 120 cm høy.
Planten ble brukt til å sette smak på mjød, en drikk som ble laget av gjæret honning. Den kremgule blomsten smaker svakt av mandel og gir fra seg en deilig duft, som man kan kjenne  på flere meters avstand.
I England ble mjødurt også kalt for brudeurt, fordi den ble strødd i kirken ved høytider og brylluper, og det ble flettet brudekranser av den.
I det 16.århundre var det vanlig å srtø gulvene sine med siv og urter, for å gi varme under føttene, overdøve vond lukt og motvirke infeksjoner.
Plantesaften inneholder et kjemisk stoff i samme gruppe som salisylsyre, som er en ingrediens i bl.a.aspirin, og andre smertestillende midler.
Som medisinplante er hele planten et tradisjonelt middel mot for mye magesyre. Den friske roten brukes i homøpatiske midler, og kan også brukes som den er mot diare.. Te av blomstene virker urindrivende, febersenkende, sammentrekkende og svakt smertestillende.

Selv lager jeg hvert år noen liter mjødurtsaft, som jeg varmt kan anbefale som kald drikk på varme sommerdager. Den er også fortreffelig som alkoholfritt drikke til middag med viltkjøtt, f.eks. elgstek.

Her er oppskriften: ca.50 kvaster mjødurtblomst
                          2 kg sukker
                          2 poser (50 gr) sitron - eller vinsyre
                          2 liter kokende vann

Hell det kokende vannet over blomstene, sukkeret og syren. Bruk gjerne en stålkasserolle. Rør litt rundt, legg over lokk og la det stå i 3 - 5 dager på et kjølig sted. Sil og ha på tette flasker. Dette gir ca. 3 liter saftkonsentrat, som blandes med vann ca. 1:8 .  Flaskene kan oppbevares i fryser for å unngå event. muggel.
Hvis du heller vil ha LIKØR kan du blande kosentratet 50/50 med vodka.
Blomstene plukkes tidlig i blomstringa, som regel i begynnelsen av Juli. Voksestedet bør selvfølgelig ligge langt unna støvete veier eller annen miljøforurensing.
Du kan lese om flere sorter mjødurt i: Den store boken om urter for kropp og sjel, av Jekka McVicar.
Ellers har jeg observert at kyr IKKE spiser Mjødurt - uvisst av vilken grunn. Kanskje noen som kan fortelle meg hvorfor?
Artig å få  tilbakemeldinger hvis noen prøver å lage mjødurtsaft og om de liker den.

Ha en god og trivelig sommer. Vennlig hilsen Mariann
Yahoo Slurp [Bot]
Hej mariann  :icon_biggrin:

Spændende indlæg du har her. måske jeg skulle prøve den en dag.. :eusa_clap:
Jeg sætter lige et billede ind af Almindelig mjødurt, som den hedder på dansk

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
📎 P0244fd.jpg