Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jag behöver veta om det finns några NATURLIGA ALFA-BLOCKERARE? Växter, rötter, teer eller liknande som verkar som alfa-blockerare.
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Er det ikke betablokkere du mener, mot høyt blodtrykk?
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Hmm, nej, det var just "alfa-blockerare" det stod. Det används vid behandling av prostata. Jag ska behandla en man för det imorgon, coh jag tänkte ge honom några naturliga tips på hur han skall kunna få bukt med problemet.
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
pygmeum africanum
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ge_afr.htm
serenoa repens
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... re_rep.htm
Epilobium alpinum eller andre Epilobium som Epilobium collinum
Brenneslerot
lykke til!
GjenopprettetMedlem
Vid prostatabesvär, typ förstorad prostata, att ha svårta att kissa, kissa ofta, springa upp flera gånfer på natten används dunört (epilobium parviflorum). På norsk heter den mjølkurt.
Alla arter epilobium kan användas utom rosendunört (växer inte i sverige) och rallarros (även kallad mjölkört i sverige).
På norsk heter rallarros geitrams og den brukes ikke ved prostatabesvær.
Dunört är mycket effektiv.
En tesked torkad ört till en tekopp vatten. Häll kokande vatten över örterna, låt dra några minuter. Drick en kopp morgon och kväll. Den första helst på fastande mage.
Litt vanskelig dette med ulike navn på svensk og norsk, håper jeg har vært nok tydelig.
Gunilla
Anonymous
UTOM rallarros? Synd... jag vette fan var jag ska finna dunört? Tips Gunilla? Alltså, var jag ska leta Här Uppe för att finna den?
"En tesked torkad ört" = ?
Blomman, knopparna, bladen, stjälken, vad??
Lär mig Gunilla-san

jag kan inget om detta.
---
brukernavn: Brenneslerot?? Vad gör den, hur är den verksam mot prostatan (i egenskap av alfa-blockerare) Den är ju lättfunnen iaf. Ok, flott, hur tillreder jag den så det blir medicin av den? Törka/smula/mosa/elda eller hva!?
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Sjekk ut denne side;
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ti_dio.htm
Der står mange tips. Utdrag;
Brenneslerot ved forstørret prostatakjertel;
I flere europeiske land er neslerot et foretrukket middel til behandling av tidlige stadier av godartet forstørrelse av prostatakjertelen, gjerne kalt benign prostata hyperplasi, eller bare BPH. Plagen gir symptomer som vanskelig og hyppig urinering, og at urinstrømmen stopper før urinblæren er tømt. Ofte må man opp flere ganger om natta for å tisse, noe som virker svært forstyrrende på nattesøvnen. Kliniske erfaringer har vist at nesle kan lette symptomene på BPH, særlig i tidlige stadier av tilstanden. Bruk av neslerot til behandling av BPH er relativt ny og ble populær etter tysk forskning på 1950-tallet. For behandling av BPH tas brennesle ofte i kombinasjon med andre urter som dvergpalme (Serenoa repens), pygeum (Pygeum africanum) og gresskarkjernefrø (Cucurbita pepo). Tyske leger anbefaler urten også til behandling av nyreinfeksjoner og betennelser i urinveiene.
Det finnes flere forskningsresultater som støtter bruk av brenneslerot til behandling av tidlige stadier av forstørret prostatakjertel. I en klinisk studie ble hyppigheten av nattlig vannlating signifikant redusert hos pasienter med mild prostataforstørrelse som inntok 5 ml av et vannbasert ekstrakt av neslerot tre ganger om dagen, til tross for at det ikke ble registrert noen forandringer i størrelsen på prostatakjertelen. I en åpen studie som omfattet mer enn 4000 menn med BPH erfarte pasienter i alle stadier av sykdommen en betydelig reduksjon i hyppigheten av nattlig urinering etter åtte ukers behandling med en daglig dose på 1200 mg neslerotekstrakt. Også andre studier med neslerotbehandling viste økning i urinstrømmen og reduksjon i mengden resturin i blæren etter urinering.
GjenopprettetMedlem
Takker for linken Aventura, en meget anvendelig plante som jeg har brukt år på å utrydde i min hage.
Nå skal jeg spare et lite parti til helsemessig bruk

GjenopprettetMedlem
Dvergpalme, dvs. det som er i den andre linken fra Brukernavn kan kjøpes i tabelettform på helsekostbutikk.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Dunört växer ofta i diken, jag tror att den finns däruppe hos dig också.
Annars kan jag skicka.
En tesked torkad ört= hela örten, blommor blad och stjälk.
När det gäller örter så skriver man annars, pepparmyntsblad, fänkålsfrö, ekbark, enbär, rosenblom, osv.
Om jag skulle använda brännässlerot så skulle jag koka 1-2 tsk/tekopp i 5min och sedan dra ca 5 min. Detta är inget jag har erfarenhet av men så gör jag med andra rötter. Enligt Hans Bertil Juneby i boken Fytomedicin så är även brännässleört verksamt vid prostataförstoring. 2 matskedar örter per tekopp. Häll kokande vatten över låt dra 10 min, sila bort örterna, drick en kopp flera gånger om dagen.
Jag har ingen erfarenhet av nässlan, men det är väl värt att pröva, den är ju lättare att komma åt.
Vore fint om du berättade sen.
Dunört har jag flera exempel på att den är effektiv.
Lycka till
Gunilla
Anonymous
Nässelrots
extrakt... hur tillverkar jag det Gunilla?
GjenopprettetMedlem
Min erfarenhet är att te är lika verksamt som ekstrakt. Ibland mer verksamt.
Som jag ser det gör man ekstrakt när man vill underlätta för patienten, så den slipper göra te.
Det finns flera sätt at göra ekstrakt.
Ett gammalt är:
koka 1-1,5 dl örter i en halv liter vatten 20 minuter, sila bort avkoket och spara det.
Häll på en halv lter nytt vatten koka 20 min, sila bort örterna.
Häll ihop avkoken och koka ihop tills hälften av vätskan har kokat bort.
Tillsätt konserveringsmedel tex natriumbensoat, 1 kryddmått till en halv liter ekstrakt.
Ett annat som jag brukar använda är:
Koka örten och vatten i 20 minuter, låt dra i ca en timme, tillsätt konserveringsmedel.
Anonymous
Underlätta går emot mina bote-principer. Det SKA göras té, det känner jag nu, så han får in det som ritual och ceremoni i sitt heliga rum.
På det viset kommer han kunna få bukt med problemet på många plan.
Tusen tack för infon.
Jag måste bli din elev en eller annan dag och komma ner och låta mig läras; för detta måste jag lära mig mer om.
Mvh,
Thomas