Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ros – Rosa canina, rosa gallica, rosa rugorosa, rosa majalis med fler

Jeg vil skrive en hyllest till rosen. Roser er fantastiske planter. De klarer å vokse nesten overalt. De overlever på meget tørre plasser og de klarer også mye regn. De liker næring men får de lite næring så blomstrer de likevel, selv om de blomstrer litt mindre.
Roserne tilpasser seg til omgivelsen.

Her i Värmland vokser det roser utetter veiene, helt oppe i asfaltkanten. De kryper etter marken. Der ser de opp på meg å smiler med sine vakre blomster. De overlever til tross for at vegkantene kuttes hver sommer.

Mange år siden kjøpte jeg roser til hagen.Vakre, velduftende, de skulle tåle klimatet her. Det gjorde de ikke, den kultiverte rosen dog. Rosenbusken dog ikke, villrosen tok over og den vokser nå med stor kraft og med små vakre blomster. De små blomsterne gir nyper, noe de kultiverte ikke gjorde.

Kanelrose (rosa majalis) vokser i nesten hele Norden utenom fjellene og kun på noen plasser ved kysten. Ønsker du å plantere en ros der du bor og det er et karrig sted eller hardt klima foreslår jeg at du velger kanelrose eller vresrose (rosa rugosa). Sen må du plantere den på et sted som er i ly.

Roser er fantastiske på flere måter. Som hudpleie passer de til alle hudtyper. De er blant annet mykgjørende, renende og varer hudens fuktighet. Å vaske ansiktet med rosenvann er ikke kun rensende og velgjørende for sjelen det sies også motvirke rynker.
Jeg liker å drikke te av ros, jeg føler meg glad av det.
Og jeg elsker å drysse rosenblomstblad i badet.
Å bruke ros til te, i hudpleie eller i badet sies hjelpe deg å like deg selv.

Jeg vil slutte min kjærlighetsforklaring til rosen med å sitere Maurice Messegue, en fransk urtelege:
”Det finns bara en blomma som rosen. Den är jordklotets fulländning och tycks mig som syntesen av växtvärldens skaparmysteruim.”
(Ur Messegue, Hälsoflora)

Det er blomster og nyper som brukes av ros.
Blomsterne skal dufte godt og helst sterkt.
Rosenblomst har vært brukt lenge i hudpleie, det sies at Kleopatra kun brukte rosenvann til å vaske seg med. Rosenvann er vann med små drypper eterisk olje i.
Den eteriske oljen er èn av de virksomme stoffene i ros. Det trengs et ton blomster for å framstille en liter olje. Det er ikke rart at den oljen er dyr. Finner du en rosenolje som ikke er dyr er den trolig ikke ekte.
Rosenvann er et biprodukt ved framstillingen (destillasjonen) av oljen.

Rosenvann: Bruk ferske blomstrende blomster med mye duft. Legg blomstrene i en glassboks. Fyll hele boksen. Kok vann og ha i litt konserveringsmiddel, natriumbensoat, cirka ½ teskje til 1 liter vann. Hell det kokende vannet over rosene i boksen og skru snabbt på et lokk så ikke dampen slipper ut. Jeg pleier å sette boksen i varmt vann før jeg heller på det kokende vannet så ikke boksen sprekker. La boksen stå i et døgn før du siler bort blomstren.
Hell på flaske og oppbevar flasken  mørkt. Vannet holder seg bedre i glassflaske enn i plastflaske.

Te: Ta 1-2  teskeder blomster til en tekopp vann. Hell kokende vann over blomstren. Trekk under lokk i 2-5 minutter.

Nyper inneholder C-vitamin, jern og kalk. Jeg bruker te og suppe. Dels fordi det er gott men også fordi det er styrkende. Jeg har nyper med i styrkende ekstrakt som en kan bruke etter sykdom eller ved for eksempel vårtretthet.

Te: 2 teskeder nyper til en tekopp vann kokes i 5 minutter. Legg nyperne i det kokende vannet så du ikke ødelegger C-vitaminet ( det ødelegges ved temperatur mellom 70 og 90 grader). Drikk 2 kopper per dag som styrkende middel.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
"gunilla":

Roser er fantastiske på flere måter. Som hudpleie passer de til alle hudtyper. De er blant annet mykgjørende, renende og varer hudens fuktighet. Å vaske ansiktet med rosenvann er ikke kun rensende og velgjørende for sjelen det sies også motvirke rynker.
Jeg liker å drikke te av ros, jeg føler meg glad av det.
Og jeg elsker å drysse rosenblomstblad i badet.
Å bruke ros til te, i hudpleie eller i badet sies hjelpe deg å like deg selv.

Aha, jeg må tydeligvis begynne å dyrke roser  :biggrin:
(Hm, mest sannsynlig vil det ende med katastrofe, da jeg ikke har grønne fingrer  ::) )

Uansett var dette veldig interessant gunilla. Jeg husker min bestemor brukte å smøre seg inn med en krem som het Rosenglyserin, har du hørt om den? Hun sa hun fikk sånn myk hud, ved å bruke den.
GjenopprettetMedlem
Rosenglycerin høres bekant ut, men det var lenge siden. Jeg tror noen tante til meg brukte den.
Glycerin hjelper huden å bevare fukten.

(Hm, mest sannsynlig vil det ende med katastrofe, da jeg ikke har grønne fingrer   )

Kansje er det grønne fingrer jag og savner etter at de kultiverte rosene døde for meg.
I hvertfal så er jeg mest intressert av ville planter, de er jo der hele tiden og en trenger ikke å arbeide med dem. Kun takke å ta imot.

Jeg dyrker kun et fåtall urter, de fleste plukker jeg ville.

Jeg lurer litt på en ting. En må jo kunne kjøpe duftende roser på butikken og bruke hvis en vil gjøre for eksempel rosenvann. Det skal jeg prøve snart.
Og da får de avskårne rosene mulighet å leve lenge etter at de er visnet.
GjenopprettetMedlem
hehehe, det var jo en god ide. At jeg ikke tenkte på det. Jeg får ta meg en tur i butikken snart og kjøpe roser. Har veldig lyst til å prøve å lage rosenvann.

Hvor mange roser ca bør jeg beregne?
Hvor får man tak i konserveringsmiddel? På apoteket?
GjenopprettetMedlem
Jeg kjøper konserveringsmiddel på butikken.
Det heter enten "natriumbensoat" eller "bensoesyrat natron"  i Sverige, det er et pulver. Det finnes og flytende og da er det kalt Atamon.
I butikken pleier det å være blant krydderierne eller ved sukker, en bruker det når en lager syltetøy og saft.

Hvor mange roser du skal ha er avhengig av boksens størrelse. Jeg bruker små bokser. Det er viktig å fylle boksen helt opp med roser, ellers blir det ikke så mye duft. En kan ikke fylle halve boksen med blomster og vann fordi da vill duften fordampe i luften som er igjen i boksen.

Lykke til!
GjenopprettetMedlem
Atamon får du på apoteket i Norge. Jeg ble anbefalt å gurgle meg med det når jeg har tatt astma-medisin 8)
GjenopprettetMedlem
Takk for opplysningen.

hilsen rosestudenten