Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kvae er et universalmiddel som har vært brukt i hele Sverige og sannsyldig i hele Norden.

I Dalsland laget de, i følge John Aronsson i Törsängen, Rölanda et trekkplaster av like deler grankvae, bivoks og sautalg. I Sillerud i Värmland lagde man et plaster som var kalt ”Jesuitplåster”. Oppskriften er svært hemmelig, men jeg kunne kjenne på lukten at én av bestandsdelene er kvae. I Jämtland-Härjedalen er det kalt ”Kådtjärplåster”. De samer jeg er bekjennt med pleier å samle kvae i en liten eske og bruke den slik den er.
Ordet plaster er kommet fra det grekske ”palustre” som betyr stryke på, det er av den grunn disse ”salvene” er kalt plaster. De er harde salver som en trenger å værme før bruk.

Kvae ”trekker ut” fliser, materie, blemmer, byller, verk med mer. Bruk kvae ved vepsstikk, myggbitt, flåttbitt, hudsprekker og til sår. Jeg har også brukt kvaesalve ved tannverk og bihulebetennelse. Enkelte tåler ikke kvae i ansiktet så var forsiktig hvis du prøver i ansiktet. Jeg har spurt folk på plasser hvor kvae er blitt brukt av tradisjon og det er alltid grankvae de har brukt.
Det er mulig at en også kan bruke furukvae, men jeg har aldri hørt om det.
Den kvae som brukes er rennkvae (den gule som renner i strenger) og tyggkvae (den er porselenlignende, hvit eller rosa og sitter som kuler på stammen). På enkelte graner finnes en hvit sukkerlignende kvae. Jeg har prøvd den men den har ikke ønsket virkning.
Rennekvae kan en bruke som den er, værme den i hånden og legge hvor en trenger. Rennekvae er også enklere å håndtere ved salvekoking, da den er letter å smelte.

Trekkplaster etter John Aronsson
En del (for eksempel ½ desiliter) kvae
En del                                    bivoks
En del                   smelt og sived sautalg
Jeg pleier å bruke olivenolje istedenfor talg.
Egentlig kan en bruke hvilket fett en vil, for eksempel ullfett eller valgfri olje.

Jeg måler med øyne, putter en haug av hvert på bordet. En trenger ikke å være eksakt.

Hell noen dråper med olje i hvert fag i en isboks. (er litt usikker på om det heter isboks på norsk, rett meg hvis jeg har brukt galt ord)
Bruk to gryter, hell halvparten av fettet i hver gryte.
Legg bivokset i den ene og kvaen i den andre. Smelt på peisen eller i ovnen. Bivokset smelter først sett det ved siden av og smelt kvaen. Du må se på grytene hele tiden, det må ikke bli for hett, en trenger å ta dem av varmen eksakt når det er smelt. Siv kvaen ned i bivoksgryten gjennom en metallsil og en tynn duk. Rør skikkelig. Hell plastret i isboksen.

La det stivne, snu boksen og knakk ut plastrene. Tørk bort eventuell olje.
Jeg pleier å rulle dem in i smørpapir og oppbevare dem slik.

Kvaesalve 10 gram kvae
             10 gram bivoks
             1 desiliter valgfri olje
Gjør på samme måten som oven, men hell opp salven på bokser og rør en stunn før du heller opp.

Hvis du får kvae på klærne, smør flekken med smør før du vasker, deretter kan du putte klærne i vaskenaskinen. Har du kvae på hendene ta den vekk med smør.
GjenopprettetMedlem
Interessant....
Ahh... Kjenner lukten når jeg leser....
Da jeg var liten plukket jeg kvae og brukte som tyggummi... Kanskje jeg skulle ta det opp igjen...?  :P
GjenopprettetMedlem
Bra ide, å tygge kvae.
Det er sikkert bra for å unngå forkjølelse.
Det bruktes før mot smitte, for eksempel når folk som bodde på skogen skulle gå fram til bygden.
psbot [Picsearch]
Æ fikk en liten boks med kvae av Gunilla, fordi æ va så plaga med verk i det ene øret. Æ hadde gått med det i mange mnd. Hadde mistet hørselen på det øret. En ganske ubehagelig situasjon. Smurte middelet på utsiden av øret, akkurat der det e en liten "tutt" som stikker ut, og hele veien på baksiden av øret. På under en uke hadde alt verket forsvunnet, og bank i bordet, æ har ikke hatt det siden.
Så hjertelig tusen takk, Gunilla, du kloke.
GjenopprettetMedlem
Godt å høre!!
GjenopprettetMedlem
Takk for info Gunilla, jeg kjente den herlige kvaelukta heilt hit
GjenopprettetMedlem
Åh....interessant dette. Husker bare at jeg hørte om det en gang i en dokumentar om mikkjel fønhus, han brukte visst kvae mot litt av hvert.

Har ikke skjønte det med tyggis, må jeg si. Prøvde en gang og det ble sittende i tennene en god stund. Maten smakte ikke noe særlig da, smakte...kvae.
GjenopprettetMedlem
Hvis en skal tygge kvaen må en ta tyggekvae.
Det er ikke den gule rennende.
Tyggekvae er porselenlignende og hvit eller rosa.
GjenopprettetMedlem
Aah, neimen da har jeg vel spist rennekvae jeg da  :P