Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er ikke flink til å drikke vann på denne årstiden, jeg får rett og slett ikke i meg vann...men når det er sommer og varmt drikker jeg mye.

Så da lurer jeg på....har noen en god urteoppskrift mot tørr vinterhud....spesielt i ansiktet.

Det jeg tenker da...er noe jeg kan bruke både i damp av ansiktet...og krem/salve/rensevann?
GjenopprettetMedlem
drikke mere vann

det er jo svaret du har selv....

ellers mer olje i mat....
GjenopprettetMedlem
"Engledanser":

drikke mere vann

det er jo svaret du har selv....

ellers mer olje i mat....

:lol: Ja...jeg har selv svaret...men jeg har ikke lyst på vann. På denne årstiden er det ikke godt med vann. Jeg har prøvd sitroner i, agurker...ha en flaske stående på bordet hele tiden...men når det er kaldt ute...har jeg ikke lyst på vann.

Olje i mat bruker jeg hele tiden...det er både godt og mye sunnere.

Men jeg vet også at urter kan hjelpe å dekke en tørst hud...utenifra og inn....tror jeg da?  :o
GjenopprettetMedlem
Anbefaler Udo's Choice - super oljeblanding som vi alle trenger - med alle omega'ene. Ta ekstra i vintermånedene...
Drikk generelt mye vann, ta et godt multivitamin -og mineraltilskudd og gjerne ekstra B-kompleks - særlig hvis du er kaffedrikker, stresser mye eller plages med muskelsmerter. Mer basisk mat og drikke er et grunnleggende tips - brennestlete, løvetannte og rooisbush er basiske alternativer til den dessverre svært syredannende kaffen.

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Takk Kariwe. Jeg er en kaffedrikker deluxe ja...men har kuttet ut kaffen på kveldene. Etter seks drikker jeg bare en hærlig teblanding av ingefær, sitron & lime samt rosmarin.

Men andre tips er alltid godt å få med seg!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Det er det at mange av disse teene er ganske utrenskende - så jeg pleier å si at man skal drikke ett glass vann for hver tekopp - en god regel å ha.

RITA :wub:
GjenopprettetMedlem
Grønnte med honning og sitron !!  :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
GjenopprettetMedlem
Tørr hud pleier å trenge både fett og vann.
Huden tar også opp vannet bedre hvis det er blannet med olje.

Jeg lager en enkel ”lotion” for huden som jeg kaller ”skakelotion”, den må ristes før bruk.
Innholdet er urtete og olje.

Urte-te:Ta omtrent en teskje tørre urter til en desiliter vann. Bruker du ferske urter kan du ta mer, egentlig
            hvor mye du vil, men i det mindste dobbelt. Hell kokende vann over urten og trekk for 10-20 minutter.
            Ha lokk på når det trekker. Siv bort urtene og ha i koserveringsmiddel hvis du lager mye. Èn nype
            natriumbensoat. Du kan også bruke atamon (da ser du flasken hvor mye som trengs). Vannuttrekk uten
            konserveringsmiddel kan oppbevares i kjøleskap for 2 – 3 dager.

Urteforslag:Ringblomst er den fremste urten til huden, særlig tørr. Den kan jo være litt svår å få tak på
            akkurat nå.
Marikåpe begynner snart å dukke opp. Det er en av de første urtene jeg plukker på våren. Den er og god
            til tørr hud.
Groblad kan en og bruke.
             Kamille er også god til tørr hud.
Rosevann er veldig nydelig å bruke i Skake-lotionen.

Olje:Olivenolje er bra til all hud, og spesielt til tørr. Hvis en ikke liker lukten kan en ta en annen olje eller bruke
            litt eterisk olje som duft.
Rapsolje passer også, men se til at du bruker økologisk. Raps pleier å sprøytes med mye gift.
Majsolje går også bra.
En kan prøve med forskjellige oljer og se hvilken en liker mest. Liker en ikke oljen så passer den jo til mat.
Jojobaolje er veldig fin, hvis en kan finne den.

Eterisk olje;Du kan ha i eterisk olje hvis du vil. Ta en du liker. Geranium og rosetre passer tørr hud. Lavendel
           ros passer all hud. Men da du kun skal ha noen dråper i en desiliter så er det ikke så viktig hvilken eterisk  
           olje du bruker. Jeg mener det viktigste er at du liker duften.

Lotionen: En desiliter urtete
            To teskeer olje
            Eventuell eterisk olje, noen dråper.
            Bland sammen i en flaske.

Lotionen må skakes før bruk.

Lykke til!
Gunilla

(heter det lotion på norsk?)  
GjenopprettetMedlem
Oii! Så flott Gunilla! Dette skal jeg notere meg ned!  :w00t:

Tusen takk  :w00t: å ja...det heter lotion!  :wub: