Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det første marikåpebladet er kommet opp!
Det var der, i det brune fjolårsgresset
sammenviklet
uutviklet
men ferdig å vikle seg ut
leve
ta imot
gi
og skape

skape seg
vokse
skape dråpen
klarsynsdråpen
så lik en kristalkule

kansje vil den minne oss om
at verdene
er èn.

Marikåpe - alchemilla vulgaris

Marikåpe er den fremste kvinneurten. En bruker hele urten, blad og blomst.
Den hjelper oss med alle problemer med mestruasjonen. For lite, for mye, uregelmessig, smertsom..
Det er bra å drikke te på marikåpe etter forløsning, det hjelper livmoren.

Marikåpe er sårlegende, sårrensende og blodstoppende. Bruk bladene til plaster. Gni dem litt så porene åpner seg før du legger dem på.

Te på marikåpe øker stoffskiftet hvis det er for lavt. (Er det normal så skjer inget, så du kan ikke bruke den til å slanke deg).

Dråpen i marikåpe er ikke dugg, men plantesaft.
Hvis du blunker i dråpen så gir det klare øyne. (jeg lurer på om det kan gi klarsyn :w00t:)
Jeg kjenner til en dame som samler dråpene på flaske og bruker til sine røde øyne, effektiv mener hun.
Jeg lager te og bruker som "øyevann", å skylle øyne med ved øyebetennelse, rennende, irriterte eller røde øyne.

Jeg bruker marikåpe til hudpleie og som te.

Te:           1-2 tesjeder urt til en kopp vann. Hell kokende vann over yrten og trekk i 5-10 minutter.
                Drikk 1-3 kopper/dag ved behov.
                Hvis du drikker for å unngå smertsom menstruasjon, begynn å drikke noen dager før
                mensen begynner.

Alkemistene prøvde å lage gull fra bly med dråpen fra marikåpe, det er derfor den er kalt alchemilla på latin

GjenopprettetMedlem
En plante som sikkert kan fortelle mange historier.

Takk gunilla ...

På tysk heter urten Frauenmantel, " Kvinnekåpe ".

Her er en artig side om urter, " Welcome to the bark side ", der det finnes bilde av urten og dens navn bl.a. på samisk:

http://www.henriettesherbal.com/plants/ ... a-vulgaris

I norrøne tider ble marikåpen æret som Friggas plante, navnet "Mari" tok over etter kristendommens ankomst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frigg
GjenopprettetMedlem
in two days it's full moon.

go out early in the morning before the sun dries the drops and collect them into a dark bottle (do not touch the drops).

The journey of collecting- is worth it by itself

yet there is so much more...

Ayola
GjenopprettetMedlem
Jeg har valgt å kalle Alchemilla vulgaris for Jomfruurt, et gammelt norsk navn som jeg synes bedre reflekterer plantens energi. Urten er uløselig knyttet til kvinnens kjønnsorganer. Kvinner har bl.a. vasket underlivet med den for å bevare jomfrudommen, få kjønnsdelene til å trekke seg sammen etter fødsel og for å gjenopprette den sarte balansen i underlivet som vi forbinder med "jomfruelighet". I de europeiske språk ble urten omdøpt til variasjoner over "marikåpe" etter jomfru Maria-kultusen fikk gjennomslag i middelalderen. Det skal henspille på den evige jomfru, og at bladene likner en kappe/kåpe. Derav "Lady's mantle", "Frauenmantel" osv. Dette tror jeg handler mer om kristen pietet enn noe annet. Bladene minner ikke om en kåppe, det minner om et skjørt! I norske dialekter finnes det mange navn på den som slutter med -stakk (vasstakk, rukkestakk, fedlestakk etc.). Den tindrende dråpen i senter av bladene er da det tindrende klare prinsipp i senter av skjørtet - det kvinnelige kjønn. Derav også denne dråpens bruk i alkymi. Jeg tror alkymistene brukte dråpen bladene skiller ut som representasjon av det feminine prinsipp. Alkymistene forsøkte jo å kombinere den reneste kvinnelige og mannlige essens for å skape (åndelig?) gull.

I min erfaring er ikke jomfruurt, eller marikåpe, knyttet til jomfrudom i betydningen "kvinne som ikke har hatt sex". Den gjenoppretter kvinnelig identitet, kjønnsorganenes og brystenes uplettethet og det essensielt "jomfruelige" i alle kvinner. Den har mange medisinske bruksområder, bl.a. for å lette PMS, regulere menstruasjon og for uren hud. I moderne healingsammenheng har jeg funnet den anbefalt (Loren Cruden "Medicine Grove") for kvinner som har problemer med å finne seg til rette i morsrollen. Den skal også være hjelpsom for kvinner som har problemer med å gjenfinne sin identitet når barna flytter hjemmefra. Jeg har sanket jomfruurt i ti år nå, og sanker alltid en hel haug! :respect:

Det var litt fra mitt urtebibliotek :)
GjenopprettetMedlem
"Sandel Wood":

Her er en artig side om urter, " Welcome to the bark side ", der det finnes bilde av urten og dens navn bl.a. på samisk:

http://www.henriettesherbal.com/plants/ ... a-vulgaris

Jeg kunne ikke finne navnet på samisk. Hvor så du det?
GjenopprettetMedlem
jeg så det nok ikke - men forvekslet suomi med samisk, sorry! På finsk heter den altså poimulehti.
GjenopprettetMedlem
<t>Dytter denne opp, siden den er aktuell igjen.

Samiske navn på marikåpe, fra samisk flora "Šattut sámis" (nordsamisk)

Fjellmarikåpe (alchemilla alpina) Alášbađverási

Nyremarikåpe (alchemilla murbeckiana) Moninvuolpo</t>