Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Fant denne siden pÄ nett nÄr jeg sÞkte etter planter i den norske floraen. Inneholder egenskaper, utbredelse og annen finfin info.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm
GjenopprettetMedlem
Den siden er kjempefin!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Takk for den Blekksprut!

Veldig bra for meg, nÄ kan jeg se hvad en plante heter pÄ norsk, iblant er jeg usikker.
GjenopprettetMedlem
Jag hittar inte Bok - Fagus sylvatica L.

Vet du Gunilla, vad Boken har för anvÀndningsomrÄden?
GjenopprettetMedlem
Jag tror den heter BÞk pÄ norska.

Jag har inte hört om att man anvÀnder bok annat Àn som svinföda,  bokollonen alltsÄ.
Tittade i Kerstin Ljungqvists bok "Nyttans vÀxter", man anvÀnder trÀet till bl a glasspinnar!
GjenopprettetMedlem
Jag har alltsÄ lÀst nÄgon gÄng att det fanns ett anvÀndningsomrÄde, men kommer inte ihÄg vilket.

(Just Bok har blivit ett omrÄde jag mÄste utforska, som ett resultat av mitt shamanska arbete... letar vidare...)
GjenopprettetMedlem
DÄ skriver jag vÀl mer av det som stod i kerstins bok, citerar:

"Bokens trÀ Àr lÀtt att klyva till slÀta spÄn, vilka Àr lÀtta att rista tecken i. PÄ 600-talet skrev den romesrkse biskopen Venantius Fortunatus att barbarerna i norr ristar sina pÄ bokspÄn eller stavar, pÄ samma sÀtt som romarna skrev pÄ papyrus.Dessa stavar (stycken) som vÄra förfÀder ristade i kallade de bokstavar och med tiden kom sjÀlva tecknen att heta bokstÀver och det man lÀste i kallades bok.
......
Enligt en tysk författare förenar boken "ekens mannakraft med lindens kvinnliga behag"...."

Den dÀr sista var vÀl inte helt fel?

Mina tankar:

Bok och gran har liknande egenskaper (under dem vÀxer inget). Granen har vandrat in frÄn norr, boken frÄn söder och bÀgge tar över dÀr de fÄr chansen. 
GjenopprettetMedlem
Tack!  :respect:
GjenopprettetMedlem
ApropÄ Bok/BÞk
Nu hittade jag sjÀlv av en ren tillfÀllighet:

AnvÀndning
Bokveden har varit ett eftertraktat brÀnsle. Förr anvÀndes veden ocksÄ till silltunnor, smörkÀrnor, redskapsskaft m.m.  Ur ollonen kan man pressa en olja som anvÀnds till brÀnsle i oljelampor, men ocksÄ till matolja. Den har ocksÄ strukits pÄ sÄr för att pÄskynda lÀkning. De första bokbladen som slÄr ut kan man Àta rÄa som sallad eller tillaga som kÄl. Man har förr blandat bokblad med sÀdesmjöl och kokat till gröt. Knopparna har torkats och malts till mjöl. Idag anvÀnds den till parkettgolv, möbler och (eftersom veden Àr smaklös) till glasspinnar, grillpinnar och tandpetare. Skalade och mixade bokollonfrön lÀr sÀljas i exklusiva mataffÀrer som bokollonsmör.

Folktro
Enligt Den gamla svenska bondepraktikan
frÄn 1862 kan man spÄ vÀder med boktrÀ:

Vill du veta hurdan vintern vara mÄ,
SÄ skall du Allhelgona Dag i skogen gÄ,
Och dÀrefter en bok uppleta,
VarpÄ du det skall fÄ veta,
DÀr mÄ du dig en spÄn avskÀra,
Är han torr, varm vinter vill dig nĂ€ra,
Men Àr samma spÄn vÄt och fuktig,
DĂ„ kommer en kall vinter duktig.

http://www.naturskolan.lund.se/blad/blad44.htm
GjenopprettetMedlem
Har funnet en god nettside som selger sjamankaktus frĂž i sverige.
har selv bestilt Peyote frĂž og San Pedro derifra.
det gikk som s m u r t.

En trenger ikke innta disse kraftkaktuss,det er nok Ă„ ha dem ved sin side,eller i sasamme rommet.
en opplever en ((MERGING)) med Ändene i kaktussen som er svÊrt Gunstig.

WWW.Succseed.com.

:icon_twisted: :icon_twisted:
Gigabot [Bot]
:eusa_clap: Det var en flott side.. takk skal du ha  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Hei hei alle sammen!

Basillikumen min har fÄtt lus  :sad2:

Noen som har noen gode kjerringrÄd mot dette? :idea:

Klem
GjenopprettetMedlem
Heii Camilla T.

Ta bittelitt grÞnnsÄpe og bland i vann.
SĂ„ dusjer du Basilikumen din med denne opplĂžsningen i en sprayflaske.
og du kan se lusene glir av,en etter en.
de blir disorienterte og mister gripe-evnen.

Har prÞvd dette selv pÄ en stueplante som fikk lus av Ä stÄ ute en sommer.
SÄpen stoppet lysten pÄ Ä ete den opp.

lykke til.
GjenopprettetMedlem
Hei hei!

Beklager litt sent svar, men tusen tusen takk for hjelpen!!! Supert :biggrin:

Klem